Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:39:50 GMT

امیدواری زودهنگام به بازسازی در مناطق زلزله‌زده خوی

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۴۷۱۳

امیدواری زودهنگام به بازسازی در مناطق زلزله‌زده خوی

به گزارش ایرنا طی سال‌های گذشته و با تدبیر استاندار آذربایجان‌غربی، خانه‌های روستایی در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز از محل توقف رانت سهمیه سوخت مرزنشینان بیمه شد و روز گذشته با پیگیری‎های مکرر مسوولان امر، کار ارزیابان بیمه در سه روستای این مناطق به اتمام رسید تا علاوه بر تسهیلات بانکی و بلاعوض دولتی، ۳۰۰ میلیون ریال برای هر منزل تخریبی در این مناطق پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی می‌گوید: ارزیابی بیمه‌ای سه روستای مناطق زلزله‌زده قطور شامل «مخین»، «کوتان‌آباد» و «گرناویک» روز گذشته به اتمام رسید و نخستین پرداختی بیمه به واحدهای خسارت‌دیده به زودی تحقق می‌یابد.
«آیدین رحمانی رضائیه» اظهار داشت: فعالیت ارزیابان بیمه در سایر روستاها نیز تا زمان پرداخت خسارت ۳۰۰ میلیون ریالی برای تمام واحدهای خسارت‌دیده در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز ادامه می‌یابد. 
وی ادامه داد: به دنبال دریافت حداکثر میزان خسارت از طرف بیمه هستیم و بعد از تکمیل ارزیابی هر روستا، نسبت به پرداخت خسارت از طرف بیمه اقدام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مسوولان و امدادگران تا اتمام نهایی کار در کنار مردم زلزله‌زده خوی هستند، اضافه کرد: مردم نباید احساس کنند که خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان با اتمام مرحله نخست امدادرسانی و شیوع ویروس کرونا کاهش یافته‌است. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: برای رسیدگی به امور امدادرسانی هر چهار روز یک‌بار جلسه مدیریت بحران در شهرستان خوی برگزار می‌شود و مدیران ذیربط باید آخرین وضعیت از عملکرد خود را اطلاع‌رسانی کنند. 
«رحمانی» با اشاره به اینکه آواربرداری در روستاها باید با جدیت اجرا و پیگیری شود، اظهار داشت:  بنیاد مسکن استان باید با یک برنامه زمان‌بندی دقیق مسئله آواربرداری را اجرایی کند و اگر کمبودی در تجهیزات وجود داشت ما با همکاری دستگاه‌های اجرایی این مسئله را حل‌وفصل می‌کنیم. 
وی بیان کرد: در موقع آواربرداری نیز باید اهالی روستا در منطقه حضور داشته باشند و اموال خود را جمع‌آوری کنند و سپس اجازه عملیات را به دستگاه‌های آواربرداری بدهند. 
افزایش ماشین‌آلات آواربرداری تا ۱۰۰ دستگاه 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه روند آواربرداری با جدیت پیگیری می‌شود، می‌گوید: ٣۵ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین در منطقه زلزله‌زده قطور فعال است و این تعداد تا ٢ روز آینده به ١٠٠ دستگاه افزایش می‌یابد. 
امیرعباس جعفری افزود: افزایش ماشین‌آلات سنگین به منظور تسریع در امر آواربرداری انجام می‌شود تا هرچه سریع‌تر عملیات ساخت‌وساز در منطقه شروع شود. 
وی بیان کرد: کار آواربرداری مسئله سخت و پیچیده‌ای به شمار می‌رود اما با سرعت بیشتر و با همراهی اهالی منطقه در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه کسب اجازه از خانواده‌های آسیب‌دیده‌ برای آواربرداری ضروری است، اظهار داشت: ساکن هر واحد مسکونی باید ابتدا وسایل و اشیای گرانبهای خود را از زیر آوار بیرون بکشد و سپس نیروهای ما اقدام به آواربرداری کنند. 
وی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی و بسیجی و امدادی در حال فعالیت و امدادرسانی هستند، اظهار داشت: جیره غذایی خشک و غذای گرم همچنان در بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود و طی روزهای گذشته روزانه سه هزار و ٧٠٠ وعده غذایی گرم در بین اهالی توزیع ‌شده‌است. 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با اشاره به فعالیت گروه‌های بهداشتی نیز بیان کرد: ١٢ گروه بهداشتی متشکل از پزشکان و کادر درمانی در منطقه زلزله‌زده فعال هستند و خدمات درمانی و دارویی رایگان در اختیار اهالی قرار می‌دهند.
«جعفری» با اشاره به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد، اظهار داشت: سازمان‌های مردم نهاد برای حصول نتیجه مطلوب‌تر باید از تک‌روی پرهیز کنند و برای امدادرسانی با فرمانداری خوی و سازمان جمعیت هلال‌احمر هماهنگ باشند.
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی هم با اشاره به حضور مستمر ٣٠ اکیپ کارشناس این نهاد در منطقه زلزله‌زده قطور برای ارزیابی میزان خسارت واحدهای مسکونی، اضافه کرد: ارزیابی مساکن روستایی این منطقه به اتمام رسیده‌است و تیم‌ها در حال لکه‌گیری هستند. 
محمود بدلی با اشاره به اینکه عملیات آواربرداری طی چند روز گذشته آغاز شده، اظهار داشت: عملیات آواربرداری از واحدهای آسیب‌دیده در پنج روستای آسیب‌دیده «میر عمر»، «هسته جوک»، «گناویک»، «کوتان‌آباد» و «راویان» در حال انجام است.
وی تامید کرد: مهمترین دلیل وارد شدن خسارت زیاد به خانه‌ها در زمین‌لرزه‌های خوی، وجود واحدهای مسکونی غیرمقاوم بوده است.
وی با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده جهت مقاوم‌سازی، بیان کرد: تسهیلات مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن‌های روستایی ۴۰۰ میلیون ریال است که با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می‌شود.

به گزارش ایرنا مجموع پرداختی بیمه، تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض دولتی که زلزله‌زدگان خوی از آن بهره‌مند خواهند شد، به حدود ۹۰۰ میلیون ریال می‌رسد که به گفته کارشناسان بازسازی خانه‌های روستایی را در سریع‌ترین زمان ممکن امکانپذیر خواهد کرد.

بخش قابل توجهی از امیدواری امروز زلزله‌زدگان خوی نسبت بازسازی سریع خانه‌هایشان در سایه تدبیر مسوولان آذربایجان‌غربی حاصل شده‌است؛ تدبیری که رانت سال‌های پیشین در بخش سهمیه سوخت مرزنشینان را به سمت فروش از طریق مزایده و پرداخت عایدی آن به مرزنشینان و افزایش رفاه آنان سوق داد.

روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.
امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.
زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند. 
اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند. 
 

برچسب‌ها قطور امیرعباس جعفری آذربایجان غربی خوی زرآباد زلزله پروندهٔ خبری زلزله در آذربایجان غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطور آذربایجان غربی خوی زرآباد زلزله قطور آذربایجان غربی خوی زرآباد زلزله آذربایجان غربی مدیریت بحران زلزله زدگان آسیب دیده زلزله زده خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۴۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۷ نفر اراذل و اوباش در منطقه رواسان تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی از بازداشت هفت نفر از اراذل و اوباش که در منطقه رواسان تبریز با اقدامات هنجارشکنانه به تعدادی از خودروهای شهروندان خسارت وارد کرده بودند، خبر داد.

سرهنگ هاشم شعفی در تشریح این خبر گفت: در پی کسب خبری مبنی براینکه تعدادی اراذل و اوباش در منطقه رواسان با استفاده از قمه و قداره و اقدامات هنجارشکنانه باعث ایجاد رعب و وحشت شهروندان شده و به تعدادی از خودروهای شهروندان خسارت وارد کرده‌اند، بلافاصله شناسایی و دستگیری این افراد در دستور کار پلیس امنیت عمومی استان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی استان با اشراف اطلاعاتی و در عملیات غافلگیرانه تعداد هفت نفر از این افراد را دستگیر و شناسایی کرده و دستگیری سایر همدستان این متهمان را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری پلیس آذربایجان شرقی، وی با تاکید براینکه آرامش و امنیت مردم خط قرمز پلیس است، گفت: افرادی که بخواهند با هیبت پوشالی، امنیت عمومی مردم را به مخاطره بیاندازند با برخورد شدید پلیس مواجه خواهند شد.

وی از شهروندانی که توسط این افراد خسارت دیده اند؛ درخواست کرد تا برای شکایت و مطالبه خسارت از افراد دستگیر شده به پلیس امنیت عمومی استان مراجعه کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بازداشت ۷ نفر اراذل و اوباش در منطقه رواسان تبریز
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • خسارت‌دیدگان خواستار نقشه‌برداری پلاک به پلاک هستند/ آواربرداری پس از تعیین حدود اربعه
  • نجات ۷ نفر از اهالی بومی منطقه در ارتفاعات شهرستان خوی
  • هشدار نارنجی به کشاورزان؛ غلات را به مناطق امن حمل کنید
  • هشدار نارنجی به کشاورزان؛ گندم و غلات را به مناطق امن حمل کنید
  • آواربرداری پس از نقشه‌برداری از خانه‌های آتش‌گرفته / ضرورت تسریع خدمات‌رسانی
  • نجات ۷ نفر گرفتار در مناطق سیلابی و ارتفاعات دیزج دیز خوی
  • تداوم بارش باران تا روز شنبه در آذربایجان ‌غربی
  • بارش باران تا شنبه در آذربایجان‌غربی تداوم دارد