Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@18:35:12 GMT

ارتباط عجیب خواب با احتمال ابتلا به کرونا

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۵۱۲۱

ارتباط عجیب خواب با احتمال ابتلا به کرونا

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: کم‌خوابی با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند احتمال ابتلای افراد به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛مهسا پروری منش، اظهار داشت: خواب همچون یک ویتامین ضروری برای بدن عمل می‌کند که بدن ما هر روز به میزان معلومی از آن نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کم خوابی به شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، یادآور شد: افرادی که دچار کم خوابی هستند بیشتر از دیگر افراد جامعه در معرض ابتلا به بیماری‌های ویروسی همچون آنفلوآنزا و کرونا قرار دارند.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی استرس را نیز یکی از عوامل کاهش سیستم ایمنی بدن دانست و اظهار داشت: افراد مضطرب و اشخاصی که دچار بیماری های عصبی هستند سیستم ایمنی ضعیف تری در مقایسه با دیگر افراد جامعه دارند.

پروری منش توضیح داد: افرادی که به سختی به خواب می‌روند و یا استرس دارند باید مصرف قهوه و انواع خوراکی های کافئین دار را کاهش دهند.

وی افزود: ویروس‌ها در حقیقت با باکتری و قارچ تفاوت‌شان در این است که آنها بیشتر شرایط یکسانی دارند اما به طور معمول ویروس ها ریزتر هستند و به دلیل تغییر شکلی که می‌دهند، طیف دارویی ضدویروس کمتری داریم.

 این پزشک توصیه کرد: سالانه تنوعی از ویروس‌ها را تجربه می‌کنیم و در مورد سرماخوردگی به حدود یک‌هزار مورد می‌رسد؛ به ویژه کودکانی که تازه وارد اجتماع می شوند به طور معمول با سرماخوردگی روبه‌رو می‌شوند اما بیشتر تلاش می‌شود تا با استراحت و مصرف مواد مقوی بیمار بهبود یابد زیرا خود بدن پس از مدتی ضد ویروس را تولید می‌کند؛ از این رو بیشتر پزشکان بر این باور هستند چندان دارو تجویز نشود چرا که با گذشت مدتی از زمان ابتلا به ویروس، سیستم ایمنی بدن ترشحاتی برای مقابله با آن خواهد داشت و در نتیجه موجب بهبودی خواهد شد.

پروری منش ادامه داد: علایم اولیه کرونای جدید مانند سرماخوردگی‌های ویروسی است اما تب و بدن درد و سرفه مهم‌تر و سایر علایمی مانند آبریزش بینی هم ممکن است در بیمار وجود داشته باشد اما درصدش کمتر است.

به گفته وی برخی افراد حتی با وجود ابتلا به ویروس کرونا ممکن است دچار تب خفیفی شوند و در مقابل برخی دیگر با وجود سرفه‌های شدید و خلطی، آلوده نباشند؛ اختلاف نظر بین پزشکان در مورد بیماری هم از این امر سرچشمه می‌گیرد.

این پزشک متخصص گفت: مصرف سوپ و مایعات گرم، استراحت و بالابردن سیستم ایمنی بدن تا زمان بهبودی در همه موارد از سرماخوردگی تا آنفلوآنزا و کرونا مورد تاکید پزشکان است اما افراد دچار اضطراب، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله نارسایی قلبی و زنان باردار تاکنون به عنوان گروه‌های آسیب‌پذیرتر شناسایی شدند. 

پروری منش افزود: برخلاف تصور شایع، کودکان هم ممکن است این بیماری را بگیرند اما چون بدنشان به هر علتی مقاومت دارد به موارد منجر به فوت چندانی ختم نمی‌شود.

وی افزود: بسیاری بیماران با رعایت مسایل بهداشتی، مراقبت‌های ابتدایی، استراحت و سپری شدن دوره درمان بهبود می‌یابند و ممکن است ۱۰ درصد مبتلایان نیاز به بستری پیدا کنند.

این‌ پزشک متخصص به ناشناخته بودن ویروس کرونای جدید اشاره کرد و یادآور شد: برخی پزشکان بر این باور هستند، از زمانی که ویروس از راه دهان، بینی یا چشم وارد بدن انسان می‌شود، می‌تواند بین ۲ تا ۱۴ روز بدون علایمی واگیر داشته باشد و در مقابل برخی باور دارند که از زمان آغاز سرفه یا عطسه امکان سرایت دارد که البته هنوز اثبات نشده است.

پروری منش با تاکید بر اینکه کرونا قابل پیشگیری است، گفت: با راهکارهای ساده مانند رعایت فاصله منطقی با دیگران، ضدعفونی کردن سطوح، خودداری از ازدحام جمعیت، روبوسی و دست دادن و شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

در استان کرمانشاه تاکنون ۶ نفر به بیماری کرونا مبتلا که یک نفر آنها جان باخته است، در کشور نیز یک هزار و ۵۰۱ نفر به آن مبتلا و ۶۶ نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع:ایرنا

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خواب بی خوابی بیماری های عفونی ابتلا به کرونا کرونا در ایران سیستم ایمنی بدن ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۵۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟

با پیروی از رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت بدنی، نوشیدن آب کافی، کاهش استرس، داشتن خواب کافی و رسیدن به وزن ایده‌آل سطح قند خون را کنترل کنید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دیابت نوع دوم یک بیماری مزمن شایع است که خطر ابتلاء به آن را می‌توان با تغییر سبک زندگی، کنترل استرس و دیگر موارد کاهش داد، افزایش سطح قند خون به صورت کنترل نشده اثرات مضری بر همه اندام‌های بدن دارد و ممکن است عوارض جدی بر سلامت چشم‌ها، کلیه‌ها، اعصاب، قلب، کبد و رگ‌های خونی داشته باشد، در ادامه به بررسی روش‌های طبیعی برای کنترل سطح قند خون می‌پردازیم:

تغییر سبک زندگی

سبک زندگی بی‌تحرک مهمترین عامل ایجاد دیابت یا پیش دیابت است، افزایش فعالیت روزانه و فعال بودن در طول روز باعث کنترل سطح قند خون و کاهش خطر ابتلاء به دیابت می‌شود.

پیروی از رژیم غذایی سالم

مصرف کربوهیدرات اصلی‌ترین دلیل افزایش قند خون و همچنین نوسانات قندی است، توصیه شده است که به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری دیابت مصرف کربوهیدرات را محدود کنید و از کربوهیدرت‌های با شاخص گلیسمی کمتر استفاده کنید، نان، سیب‌زمینی و شرینی سرشار از کربوهیدرات است؛ بهتر است مصرف فیبر خود را افزایش دهید، زیرا به کاهش میزان گلوکز ناشی از مصرف کربوهیدرات کمک می‌کند؛ علاوه بر این، فیبر به کنترل وزن و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند، حبوبات، غلات کامل و میوه‌ها منابع مناسبی از فیبر هستند.

داشتن فعالیت بدنی

ورزش نقش مهمی در بهبود سلامتی دارد، به استحکام عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند، تعادل را حفظ می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد، باعث کاهش وزن می‏‌شود، همه این موارد به کنترل قند خون کمک می‌کند.

نوشیدن آب کافی

افراد باید به میزان کافی آب بنوشند، هیدراته شدن بدن به کنترل قند خون کمک می‌کند، البته میزان مصرف آب برای مبتلایان به بیماری‌های کلیوی یا قلبی باید با مشورت پزشک متخصص تعیین شود.

کاهش استرس

استرس خطر بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و اختلالات روانی را افزایش می‌دهد، توصیه شده است با کاهش استرس از طریق یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی، نقاشی کردن و کمک به دیگر سطح قند خون را کنترل کنید.

داشتن خواب کافی

کمبود خواب ریتم شبانه‌روزی را تغییر می‌دهد و منجر به استرس و همچنین بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی می‏‌شود، بنابراین توصیه شده است هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید؛ به منظور داشتن خواب باکیفیت از نگاه کردن به نمایشگرها قبل از خواب دوری کنید، در یک محیط تاریک و آرام بخوابید و سر ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید.

رسیدن به وزن ایده‌آل

حفظ وزن ایده‌آل خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد؛ همچنین، می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند، حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد و خطر بروز دیابت را کاهش دهد.

کد خبر 749919

دیگر خبرها

  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند