Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان یک پزشک عمومی گفت: ‌۸۰ درصد مبتلایان بدون درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند.

دکتر رضا سالاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کروناویروس‌ها، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که در انسان و حیوانات ایجاد آلودگی و بیماری می‌کنند.

وی ادامه داد: در انسان ویروس‌های کرونا باعث عفونت‌های تنفسی از یک سرماخوردگی ساده تا بیماری های حاد و شدید مثل مرس(MERS) و سارس(SARS) می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالاری افزود: جدیدترین ویروس این خانواده، کرونا یا COVID-۱۹ است. ویژگی این ویروس انتشارساده و ماندگاری آن در جمعیت های بعضی مناطق جغرافیایی آلوده است که به درستی نمی دانند چگونه و از کجا دچار آلودگی به این ویروس شده اند.

این پزشک عمومی یادآور شد: از زمان ورود ویروس به بدن تا ظهور علائم از یک روز تا ۱۴ روز متغیر است. بیشتر افرادی که به ویروس آلوده می شوند معمولا دارای علائم خفیف هستند و شروع تدریجی دارند.

وی با بیان اینکه بعضی افراد ویروس وارد بدنشان می شود و آلوده می‌شوند اما علائمی نشان نمی‌دهند و بیمارهم نمی‌شوند، اضافه کرد:  بیشترافراد مبتلا(۸۰ درصد مبتلایان) بدون درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند و بعضی افراد ممکن است علائم شدید بالینی از خود نشان دهند.

سالاری یادآور شد: یک نفر از هر شش نفر که به ویروس COVID-۱۹ مبتلا هستند به صورت جدی بیمارمی شوند و مشکل تنفسی پیدا می‌کنند.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه‌ای قبلی مثل فشارخون بالا، مشکلات قلبی و دیابت دارند بیشتر در معرض تشدید علائم بیماری هستند. مرگ و میر ناشی از بیماران به علت ویروس کرونا دو درصد است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که سرفه، تب و تنگی تنفس دارند باید تحت مراقبت پزشکی قرار گیرند، گفت: روش انتقال ویروس از فرد به فرد، بیشتر به وسیله ذرات و قطرات مایعی که با سرفه و عطسه کردن ازدهان و دماغ پرتاب می شوند صورت می‌گیرد و از طریق دستگاه تنفسی و دهانی وارد بدن افراد دیگر می‌شود و بنابراین رعایت فاصله یک متر با افراد، اهمیت پیدا می‌کند.

سالاری اظهار کرد:  قطرات حاوی ذرات آلوده به ویروس، روی اشیاء و سطوح می‌توانند باقی بمانند و افراد با تماس دست با این اشیاء و سطوح و سپس با دست زدن یا مالیدن به چشم‌ها، بینی و دهان، انتقال پیدا می کند.

این پزشک عمومی در پاسخ به اینکه آیا کسی که ویروس را در بدن دارد و سرفه ندارد، ناقل است، تصریح کرد: احتمال این انتقال بسیارکم است چرا که انتقال بیشتر از کسی که ویروس در بدن دارد و سرفه می‌کند، انجام می‌شود.

وی افزود: در بیشتر افراد آلوده که علائم ندارند یا ممکن است سرفه خفیف بدون تب داشته باشند، امکان انتقال وجود دارد اما روش اصلی انتقال نیست.

سالاری خاطرنشان کرد: انتقال ویروس از طریق گوارش و مدفوع فرد مبتلا خیلی پایین است اما در مدفوع فرد ویروس وجود دارد به این دلیل شستن دست ها با آب و صابون بعد از دستشویی و قبل از غذا لازم است اما روش عمده انتشار ویروس نیست.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه شایعترین علائم شامل تب، خستگی، سرفه خشک و تنگی نفس است، یادآور شد: بعضی بیماران ممکن است درد، احتقان وگرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد و اسهال داشته باشند.

وی اضافه کرد: درفرم شدید بیماری، عفونت باعث پنومونی یا ذات الریه، نارسایی کلیه و مرگ ومیر می شود.

سالاری خاطرنشان کرد: شستشوی مرتب و منظم دست‌ها با آب و صابون یا هرمایعی که پایه الکلی دارد ویروس‌های روی دست را از بین می‌برد.

این پزشک عمومی یادآور شد: کسی که علائمی مثل سرفه و یا عطسه دارد و مشکوک به آلودگی به ویروس و ترشحات آن است باید فاصله حداقل یک متر یا بیشتر با دیگران را رعایت کند. همچنین دست‌ها با سطوح مختلف تماس دارند اگر این سطوح آلوده به ویروس شده باشندبا دست زدن یا مالیدن آنها به چشم‌ها، بینی و دهان، ویروس انتقال پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: همه غذاهای پختنی به خصوص گوشت وتخم مرغ بایدکامل پخته شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس پزشک عمومی پیدا می کنند یادآور شد ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۵۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی

به گزارش خبرگزاری مهر، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

کد خبر 6091919 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد