Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان با گذشت بیش از نیم قرن از ایستادن چرخش سنگ های آسیاب آبی ششم زواره اصفهان معروف به آسیاب «خان» این آسیاب پس از بازسازی دوباره رونق گرفت.

در گذشته نه چندان دور 6 آسیاب آبی در شهر زواره فعال بود و با استفاده از آب قنات های این شهر که قدمت آن به بیش از 5 هزار سال می رسد، گندم و جو مردم این شهر که حاصل دسترنج خودشان برای امرار معاش بود را به آرد تبدیل می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه متاسفانه ۵ آسیاب تقریبا مخروبه شده یا از بین رفته اند. یکی از این آسیاب های شش گانه، آسیاب «ششم» معروف به آسیاب «خان» است که به همت «سید احسان الله ایزدی طباء زواره» بازسازی و به مجموعه سفره خانه سنتی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا،  سید احسان الله ایزدی مالک آسیاب خان زواره در مورد این اثر تاریخی می گوید: برای حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری شهر تاریخی زواره، آسیاب آبی ششم معروف به آسیاب خان از مجموع شش آسیاب قدیمی شهر زواره که قدمت 1000 ساله دارد را خریداری و بازسازی کرده‌ام.

وی مساحت این آسیاب را 700 متر مربع اعلام کرد و گفت: با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان ساختمان آسیاب آبی خان بازسازی شده است.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی ساختمان اصلی آسیاب آبی ششم زواره که در عمق 10 متری زمین بنا شده است، قدمت آن به بیش از هزار سال می رسد.
این کارشناسان معتقدند قدمت قسمت های بعدی این آسیاب آبی هم به پیش از دوران صفویه می رسد.

در بازسازی بزرگترین آسیاب آبی ایران  قسمت هایی از سقف این بنا که مربوط به هزار سال پیش است، حفظ شده است.

مالک آسیاب آبی خان زواره عنوان کرد: با کمک کارشناسانی از شهر دزفول در حال تخلیه قنات خروجی آسیاب هستیم تا بتوانیم آب را در آسیاب به جریان در آوریم تا سنگ های آسیاب آبی پس از 50 سال به حرکت در آید.

ایزدی افزود: در مرحله اول بازسازی آسیاب آبی ششم «خان» زواره و راه اندازی سفره خانه سنتی زمینه اشتغال نزدیک به 15 نفر فراهم می شود.

وی افزود: با تکمیل این طرح شامل ساخت اقامتگاه به مساحت 2 هزار متر مربع، نمایشگاه دائمی صنایع دستی منطقه و غذاهای محلی و سنتی  و شتر سواری و کویرنوردی زمینه اشتغال نزدیک به 100 نفر فراهم خواهد شد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان نیز با تایید قدمت هزار ساله این آسیاب می گوید: قدمت آسیاب آبی خان زواره به پیش از اسلام می رسد و در دوران صفویه هم بخش هایی به ساختمان اصلی آسیاب افزوده شده است.

مهدی مشهدی افزود: این آسیاب در مقایسه با سایر آسیاب های ایران از زیبایی فوق العاده ای برخوردار است

وی گفت: پرونده این اثر با ارزش تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران آماده شده و به تایید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان رسیده و قرار است پرونده به تهران ارسال شود.

محمدرضا شواخی زواره یک فعال رسانه ای نیز در باره این آسیاب قدیمی می گوید: وجود قنات های زواره و جوی پر آب در گذشته سبب شده تا مردم این دیار در کنار جوی خروشان آب قنات ها اقدام به ساخت و راه اندازی 6 آسیاب آبی کنند.

وی افزود: وجود 6 آسیاب آبی در نزدیک هم حکایت از استقرار جمعیت زیاد و رونق کسب و کار در این منطقه در گذشته به مرکزیت شهر زواره دارد زیرا فاصله آسیاب آبی اول تا آسیاب آبی ششم کمتر از 4 کیلومتر است و بین این دو آسیاب آبی 4 آسیاب آبی دیگر هم فعالیت داشته اند.

شواخی در ادامه گفت: از 6 آسیاب آبی شهر تاریخی زواره 3 آسیاب به کلی تخریب شده است که بدلیل توسعه شهر زواره، آسیاب های اول و دوم در محدوده شهر قرار گرفته و بر بقایای این دو آسیاب ساختمان های مسکونی و تجاری ساخته شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون بقایای آسیاب های سوم و چهارم در دو طرف میدان ورودی شهر زواره (میدان امام حسین علیه السلام) خودنمایی می کند که قابل احیا و بازسازی هستند. آسیاب آبی پنجم نیز به دلیل تغییر مسیر جاده زواره به اردستان در سال های گذشته به کلی تخریب شد.

آخرین آسیاب آبی زواره که ششمین آسیاب محسوب می شود و به آسیاب خان معروف است هم اکنون در فاصله یک کیلومتری محدوده فعلی شهر زواره واقع است که به عنوان بزرگترین آسیاب آبی ایران بازسازی شده است.

این فعال رسانه ای می گوید:  آسیاب های آبی زواره که روزگاری رونق داشته و افراد زیادی از طریق آن امرار معاش می کرده اند. علاوه بر مکانی اقتصادی، محلی برای استراحت مسافرانی که با پای پیاده از زواره به اردستان یا بالعکس در این مسیر تردد می کرده اند و محلی برای تفریح مردم این شهر به ویژه جوانان نیز بوده است.
 
وی در پایان گفت:  جوانان و نوجوانان زواره ای با توجه به کمبود آب در این منطقه کویری در روزهای گرم تابستان  در تنوره های آسیاب های آبی زواره شنا یا به قول مردم زواره آب تنی می‌کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی شهر زواره هزار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۵۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده

موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود با وجود تحریم ها و چالش ها را می توان به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی آن نسبت داد. ایران با تمرکز بر توسعه همکاری با پالایشگاه‌های کوچک مقیاس چین و اجرای سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده، توانسته است صادرات نفت خام خود را به سطح پیش از دور جدید تحریم‌ها در سال 2017 افزایش دهد. فایننشال تایمز، انعطاف پذیری و رویکرد استراتژیک ایران را برای عبور از پیچیدگی های بازار جهانی نفت به عنوان عامل اصلی این موضوع معرفی کرده است

محمدرضا کارگزار کارشناس انرژی در رابطه با رکوردشکنی ایران در توسعه تجارت نفت خام خود در 6 سال گذشته گفته است: تلاش‌های مشترک ایران و پالایشگاه‌های کوچک چینی در افزایش فروش نفت خام مؤثر بوده است. ایران با تقویت شراکت با همتایان چینی خود کانال های صادراتی خود را گسترش داده و بازار قابل اعتمادی را برای محصولات نفتی خود تضمین کرده است. این همکاری استراتژیک نه تنها به ایران کمک کرده تا فروش نفت خام خود را حفظ کند، بلکه روابط بلندمدتی را نیز تقویت کرده است که به ثبات و پایداری صادرات نفت این کشور کمک می کند.

ایران اتکای خود به بازارهای سنتی نفت را به حداقل رسانده است

وی افزود: علاوه بر این، تمرکز ایران بر سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده نقش مهمی در افزایش فروش نفت خام این کشور داشته است. ایران با نوسازی زیرساخت های فرسوده و بهینه سازی فرآیندهای تولید، توانسته ظرفیت پالایشی خود را افزایش داده و کیفیت فرآورده های نفتی خود را ارتقا دهد. این سرمایه‌گذاری استراتژیک در ارتقای پالایشگاه‌ها نه تنها رقابت‌پذیری ایران را در بازار جهانی نفت افزایش داده است، بلکه این کشور را قادر می‌سازد تا نیازهای رو به رشد شرکای صادراتی خود را برآورده کند.

وی ادامه داد: تاکید ایران بر ایجاد بازار برای نفت خام ایران عامل اصلی موفقیت این کشور در افزایش فروش بوده است. ایران با هدف قرار دادن مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیای مرکزی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها، مقاصد صادراتی خود را متنوع کرده و اتکای خود به بازارهای سنتی را به حداقل رسانده است.

کارشناس انرژی تاکید کرد: این گسترش به مناطق جدید، همراه با رشد بازاریابی شبکه ای در کشورهای آسیای شرقی، به ایران اجازه داده است تا از فرصت های نوظهور سرمایه گذاری کند و پتانسیل فروش نفت خام خود را به حداکثر برساند.

دیپلماسی هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید

کارگزار با اشاره به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: انعطاف‌پذیری و سازگاری صنعت نفت ایران در برابر تحریم‌ها و چالش‌های ژئوپلیتیکی اهمیت دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی را نشان می‌دهد.

وی گفت: ایران با استفاده از مشارکت های استراتژیک، اجرای سیاست های نوآورانه و سرمایه گذاری از فرصت های بازار توانسته است بر موانع غلبه کرده و به سطوح بالایی از فروش نفت خام دست یابد. حرکت رو به جلو ایران در بازار نفت خام، با تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی در ارتقاء زیرساخت های مذکور جهت تنوع بخشیدن بر بازار جهت حفظ موفقیت ایران در بازار جهانی نفت صورت پذیرفته است.

وی  گفت: موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود گواهی بر چشم انداز استراتژیک و تعهد این کشور به محرک رشد و توسعه در بخش نفت است. ایران با اتخاذ رویکرد دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت معرفی کرده و مقاومت خود را در برابر چالش ها نشان داده است. از طریق ادامه همکاری، نوآوری و گسترش بازار، ایران آماده است تا فروش نفت خام خود را بیشتر افزایش دهد و جایگاه خود را به عنوان صادرکننده بزرگ نفت در صحنه جهانی مستحکم کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • راهنمایی برای نگهداری و تمیزکاری آسیاب قهوه در منزل
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • هر اقدامی علیه ایران با بزرگترین پاسخ روبرو می‌شود
  • فرایند پخت نیمرو با 1000 تخم مرغ توسط آشپر روستایی (فیلم)
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • بررسی یک ادعای بی‌اساس/ داستان دکترای افتخاری رئیسی از بزرگترین دانشگاه پاکستان چیست؟