Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اظهار کرد، سامانه‌های دفاع هوایی ارتش توانستند عملیات نظامی جنگنده‌های ائتلاف عربی در استان الجوف در شمال شرق یمن را با تعدادی از موشک‌های زمین به هوای فاطر ۱ دفع کنند. یک منبع نظامی در دولت مستعفی یمن نیز از سقوط شهر الحزم مرکز استان الجوف به دست نیروهای انصارالله خبر داد؛ اقدامی که بیانگر شکنندگی نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات و عدم جدیت این ائتلاف در حمایت از نیروهای دولت مستعفی است و جنبش انصارالله از آن برای ادامه پیشروی‌های نظامی اخیر خود بهره‌برداری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن تحت حمایت انصارالله اظهار کرد، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی اسکادرانی از جنگنده‌های ائتلاف عربی در استان الجوف را مجبور کردند بدون اینکه هیچ اقدام خصمانه‌ای انجام دهند، منطقه را ترک کنند.

سریع خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح یمن این اسکادران را وادار به ترک این منطقه کردند بدون اینکه موفق شوند اقدامات خصمانه‌ای را انجام دهند.

در همین راستا یک منبع محلی به المیادین اظهار کرد، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بر رشته کوه‌های الوبس در شهرستان الحزم و رشته‌ کوه‌های اطراف آن در پادگان اللبنات در الجوف مسلط شدند.

به گفته این منبع، عملیات نیروهای مسلح یمن با هدف پاکسازی پادگان اللبنات تا تامین امنیت مرزهای استان الجوف از تمام جهات ادامه دارد.

در اولین واکنش دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به بازپس‌گیری شهر الحزم، عبده مجلی‌ سخنگوی مزدوران عبدربه منصور هادی گفت، نیروهای آنها در نزدیکی شهر الحزم، مرکز استان الجوف مستقر هستند.

وی در توجیه این شکست مدعی شد: طرحی تاکتیکی و استراتژیک تحت نظر مستقیم منصور هادی و معاونش در جریان است تا استان الجوف به طور کامل آزاد شود و به صنعا برسیم.

این مقام دولت مستعفی گفت: نیروهای دولت همچنان در اطراف استان الجوف هستند.

همچنین یک منبع دیگر دولت مستعفی به روزنامه القدس العربی گفت: ائتلاف عربی ما را بدون حمایت هوایی یا حمایت نظامی میدانی با تجهیزات نظامی سنگین تنها گذاشت. ما در دفاع از شهر الحزم و دیگر مناطق استان الجوف شجاعت به خرج دادیم اما سهل‌ انگاری نیروهای ائتلاف در حمایت از ما روحیه نیروهای دولت مستعفی و قبیله‌ای را تحت تأثیر قرار داد. ما از عربستان انتظار چنین اقدامی نداشتیم چرا که کنترل استان الجوف توسط نیروهای دولت مستعفی بسیار برایش حائز اهمیت است و این استان در واقع یک کمربند امنیتی برای عربستان بوده و بیشترین مساحت مرزی با این کشور را دارد.

نیروهای انصارالله روز یکشنبه توانستند پس از درگیری‌های شدید با نیروهای دولت مستعفی بر اکثر مناطق شهر الحزم کنترل یابند.

منابعی دیگر هم روز دوشنبه از تلاش‌های نیروهای دولت مستعفی و قبیله‌ای برای کنترل مجدد بر مناطق اصلی الحزم که تحت کنترل نیروهای انصارالله قرار دارد، خبر دادند اما همچنان اخبار در این خصوص ضد و نقیض هستند و هیچ یک از طرف‌های درگیر مناطق تحت کنترل خود در این شهر را که به لحاظ استراتژیک مهمترین پایگاه الجوف محسوب می‌شود، اعلام نکرده‌اند اما نیروهای دولت مستعفی همچنان بر دو سوم از مناطق و اداره‌های الجوف کنترل دارند. به ادعای این منابع، مزدوران دولت مستعفی و نیروهای قبایل تلاش کردند معادله را بر هم زده و ضد حملاتی را علیه نیروهای انصارالله اجرایی کنند و از این طریق توانستند بخشی از مناطق شهر الجوف را تحت کنترل خود درآورده و پیشروی نیروهای انصارالله را متوقف کنند.

یک منبع نظامی در مزدوران دولت مستعفی هم اعلام کرد، ائتلاف عربی حمایت هوایی خود را در مناطق درگیری‌های الجوف کاملا متوقف و تسلیحات نظامی سنگین خود را از الحزم خارج کرده است.

کانال تلویزیونی مستقل "بلقیس" به نقل از افسر تیپ پیاده‌رو ۱۵۵ الجوف اعلام کرد: ائتلاف عربی تجهیزات و توپخانه خود را دو روز پیش از کنترل انصارالله بر الحزم از این شهر خارج کرده و دلیل این خروج تجهیزات نظامی توسط ائتلاف را وجود آشفتگی در میان نیروهای دولت مستعفی و نیروهای قبایل عنوان کرد.

وی افزود: در حالی که نیروهای دولت مستعفی بدون پشتیبانی هوایی وارد درگیری‌های شدیدی با انصارالله شده، نیروهای ائتلاف طی روزهای گذشته حملات خود را در الجوف متوقف کردند.

همزمان با این امر یگان اجرایی اداره اردوگاه‌های آوارگان استان مأرب از همه سازمان‌های انسانی بین‌المللی و همه طرف‌های ذی‌ربط در اقدامات انسانی خواست برای مقابله با موج بزرگ آوارگان که شهر الحزم و استان الجوف و نیز استان مأرب شاهد آن است، وارد عمل شوند.

یگان آوارگان در مأرب اعلام کرد: طی دو روز گذشته موج بزرگی از آوارگان الجوف و مأرب را به دلیل درگیری‌های موجود بین دولت مستعفی و انصارالله رصد کرده است.

این یگان در بیانیه رسمی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌کند تعداد خانواده‌های آواره در الجوف به بیش از ۲۵ هزار خانوار طی روزهای آتی برسد.

در این بیانیه آمده است: این موج آوارگی بیش از حد توان دولت، جامعه محلی و سازمان‌های عامل در مأرب برای کنترل این موج عظیم آوارگان است و نسبت به ادامه این موج آوارگی‌ در صورت تداوم درگیری‌های نظامی در الجوف هشدار داد؛ موجی که در سایه اوضاع دشوار انسانی فاجعه انسانی برای اهالی الجوف است که اکثر آن‌ها خود آواره هستند.

اما در جنوب یمن نیز نیروهای هم‌پیمان امارات روز دوشنبه مانع ورود نیروهای سعودی به بندر شهر عدن شدند.

در همین راستا یک منبع در بندر الزیت که خواست نامش فاش نشود، گفت: نیروهای سعودی با هدف حل معضل منع نیروهای کمربند امنیتی از تخلیه کشتی سوخت قصد داشتند وارد این بندر شوند. نیروهای کمربند امنیتی به دلیل عدم هماهنگی میان فرماندهی این نیروها و ائتلاف عربی، حضور نیروهای سعودی را رد و آنها را مجبور کردند به پایگاه‌های خود بازگردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دولت مستعفی یمن انصارالله یمن نیروهای دولت مستعفی نیروهای انصارالله نیروهای مسلح یمن دولت مستعفی ائتلاف عربی استان الجوف شهر الحزم یک منبع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۶۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کاخ سفید اعلام کرده است که ما نسبت به هرگونه تهدید علیه نیروهای خود به ویژه در عراق و سوریه آگاه هستیم.

وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون نیز اعلام کرده است که گروه‌‎های متحد با ایران روز گذشته برای اولین بار از ۴ فوریه دو حمله به نیروهای ما در عراق و سوریه انجام دادند. پنتاگون ادعا کرده که این حملات نافرجام بوده است.

پنتاگون همچنین افزود: ما از دولت عراق می‌خواهیم تمام اقدامات را برای تضمین امنیت نیروهای آمریکایی در برابر حملات گروه‌های مسلح انجام دهد.

ادعاهای پنتاگون در حالی مطرح شده است که دو روز پیش، نیروهای مقاومت عراق اعلام کردند که عملیات‌های خود علیه نیروهای آمریکایی را باردیگر آغاز می‌کنند.

در همین ارتباط نیز گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه‌های مسلح عراق به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج آمریکا، عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر خواهند گرفت.

به گفته گردان‌های حزب الله عراق، از سرگیری عملیات علیه آمریکایی‌ها در نتیجه عدم پیشرفت مذاکرات در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سفر «شیاع السودانی»، نخست وزیر به واشنگتن صورت می‌گیرد.

هفته گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده بود. در این دیدار السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته بود: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

چند ماه پیش نیز، یک رسانه شاخص آمریکایی در تحلیلی با اشاره به حملات فزاینده گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه نظامیان آمریکایی در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: افزایش تلفات نظامی و شمار بالای مجروحان آمریکایی در عراق، واشنگتن را بر آن داشته که درباره چالش پرمخاطره حضور نظامی نیروهایش در خاک عراق وارد مذاکرات اولیه با مقامات عراقی شود.

روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به زمزمه آغاز مذاکرات میان مقامات بغداد و واشنگتن درباره خروج احتمالی دست‌کم ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی از خاک عراق افزود: با شدت گرفتن جنگ در غزه و حملات پی‌درپی گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی ۳ ماه گذشته، اکنون در پارلمان عراق نیز مطالبات برای خروج آمریکا از خاک این کشور افزایش یافته است.

این گزارش افزوده بود: «طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات برای کاهش تدریجی و حساب شده مستشاران نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق با هدف پایان دادن به مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی آغاز خواهد شد.»

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات آمریکایی با اذعان به ده‌ها مجروح و آسیب مغزی نیروهای نظامی تحت امر خود به دنبال حملات گروه‌های مقاومت عراقی به محل استقرار نظامیانش فاش ساختند که از زمان آغاز حملات از سه ماه گذشته تاکنون، برخی از نیروها نیز دارای جراحت عمیق و وضعیت وخیمی دارند.

از سوی دیگر، «سابرینا سینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بهمن ماه گذشته در سخنانی با اذعان به شدت یافتن دامنه حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق طی ماه‌های جاری در مقایسه با ۱۰ سال گذشته با فرافکنی آشکار درباره موضوع کاهش حضور نیروهای این کشور در عراق مدعی شده بود که مسئله خروج آمریکا به میزان آمادگی نیروهای نظامی عراق در دفاع از حاکمیت ملی و سرزمینی در برابر تهدیدها بستگی دارد.

این روزنامه مطرح آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود درباره چالش آینده حضور نظامی آمریکا در عراق با استناد به ادعاهای دولتمردان آمریکایی که تاکنون درخواست رسمی از سوی بغداد برای ترک این کشور دریافت نکرده‌اند؛ افزود: «اما نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم نیمه خودمختار شمال کردستان که دولت آن روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، باقی خواهند ماند.»

کد خبر 6087135

دیگر خبرها

  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن
  • نیروهای فراجا در موضوع حجاب توجیه شده‌اند
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی