Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@22:20:54 GMT

دانشجویان ام.آی.تی یک سیاه چاله جدید کشف کردند + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۶۷۹۱

دانشجویان ام.آی.تی یک سیاه چاله جدید کشف کردند + فیلم

‍‍‍‍‍‍

ناسا اخیرا یک تصویر متحرک از یک سیاه چاله جدید که ۳۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و توسط دانشجویان موسسه ام.آی.تی کشف شده است، منتشر کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشجویان موسسه "ام.آی.تی" که در حال بررسی یک سیارک توسط داده‌های ماموریت اُسیریس-رِکس ناسا بودند موفق به کشف یک سیاه چاله جدید شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاه چاله جدید که ۳۰ هزار سال نوری از ما فاصله دارد، توسط دانشجویان کشف شد. آنها با بررسی انتشارات اشعه ایکس متوجه حضور این سیاه چاله شدند.

دانشجویان هنگامی‌که در حال بررسی داده‌های فضاپیما اسیریس رکس بودند متوجه یک جسم درخشان در صورت فلکی "کبوتر" شدند.

اُسیریس-رِکس (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer) یا (OSIRIS-REX) یک مأموریت برنامه‌ریزی شدهٔ ناسا برای بررسیِ سیارک و بازگرداندن نمونه است. پرتاب این پروژه برابر برنامه‌ریزی قبلی، در ۸ سپتامبر ۲۰۱۶ بدون تأخیر انجام شد. این فضاپیما توسط دانشجویان موسسه ام.آی.تی و هاروارد ساخته شده و برای اندازه گیری اشعه ایکس ساطع شده از سیارک ها طراحی شده است و اکنون نیز آنها هنگامیکه در حال بررسی یک سیارک بودند به طور تصادفی سیاه چاله‌ای که اکنون MAXI J۰۶۳۷-۴۳۰ نام گرفته، را کشف کردند.

این انتشارات اشعه ایکس زمانی اتفاق می افتد که یک سیاه چاله ماده را از یک ستاره معمولی که در مدار آن قرار دارد دور می کند و همانطور که این ستاره با حرکات مارپیچ وار به سمت قرص اطراف سیاه چاله حرکت می‌کند، مقدار زیادی انرژی که اشعه ایکس نیز یکی از آنها است،در این فرآیند آزاد می شود.

این سیاه چاله جدید هفته های گذشته توسط تلسکوپ MAXI ژاپن نیز کشف شده بود اما اخیرا ناسا از کشف این سیاه چاله خبر داد و یک تصویر متحرک از آن منتشر کرد.

"مدلین لامبرت" (Madeline Lambert) دانشجوی فارغ التحصیل ام.آی.تی گفت: کشف این انفجار اشعه ایکس افتخاری برای تیم REXIS است. این بدان معنی است که ابزاری که ما توسعه داده ایم بسیار صحیح عمل می‌کند. انفجارهای اشعه ایکس مانند نمونه ای که از سیاه چاله تازه کشف شده ساطع می شود ، تنها از فضا قابل مشاهده است زیرا جو محافظ زمین، سیاره ما را از اشعه ایکس محافظت می کند. این انتشارات اشعه ایکس هنگامی اتفاق می افتد که یک سیاه چاله ماده از یک ستاره عادی که در مدار خود است دور می‌شود.

اسیریس-رکس سال ۲۰۱۶ زمین را به مقصد فضا ترک کرد تا بتواند به بررسی یک سیارک خاص بپردازد و محققان امیدوارند این ماموریت نمونه ای از آن سیارک را تا سال ۲۰۲۳ به زمین آورد.

سیاه چاله چیست؟

به عبارت ساده، هنگامی که ستاره‌های عظیم در پایان سیکل زندگی خود، سقوط گرانشی را تجربه می‌کنند، سیاه چاله‌ها به وجود می‌آیند. مدتی طولانی پس از اینکه ستاره‌ها آخرین سوخت هیدروژنی خود را از دست می‌دهند و چندین برابر اندازه استاندارد خود که به نام مرحله "شاخه غول پیکر سرخ"(Branch Giant Branch) شناخته می‌شوند، در می‌آیند، لایه‌های بیرونی آنها طی یک انفجار دیدنی به نام "ابرنواختر" منفجر می‌شوند.

شاخه غول پیکر سرخ(RGB)، بخشی از "شاخه غول پیکر"(Giant branch) است که ستاره‌های عظیم در آن قرار دارند و قبل از احتراق هلیوم در جریان تکامل ستارگان رخ می‌دهد.

در ستارگان کم جرم، این انفجار یک ستاره با تراکم بسیار زیاد که با نام "ستاره نوترونی" شناخته می‌شود را پشت سر می‌گذراند اما در موارد ستاره‌های پرجرم این داستان فرق می‌کند چرا که این فروپاشی و انفجار تنها یک جرم فشرده که قادر به تغییر شکل فضا- زمان اطراف خودش است را پشت سر می‌گذراد.

میدان گرانشی یک سیاهچاله به قدری قوی است که هیچ چیز حتی ذرات زیر اتمی یا تابش الکترومغناطیسی (به عنوان مثال نور) نیز نمی‌تواند از آن فرار کند. مرز بیرونی سیاهچاله که هیچ چیزی پس از عبور از آن نمی‌تواند به بیرون برگردد را "افق رویداد" می‌نامند. افق رویداد در نسبیت عام آلبرت اینشتین، منطقه‌ای از فضازمان است که در آنجا تمام مرزهای فضا به شدت تحت تأثیر سیاه‌چاله است و اگر جسمی وارد این ناحیه شود، سرانجام بروی تکینگی سیاهچاله سقوط می‌کند.

در افق رویداد، هیچ چیز نه می‌تواند فرار کند و نه قابل مشاهده است. هر چیزی (ماده یا انرژی) که از این مرز عبور کند، فشرده می‌شود، در این ناحیه انحنای فضا-زمان بی نهایت می‌شود و به عبارت دیگر میدان گرانشی به بی نهایت می‌رسد، به این ناحیه در مرکز سیاهچاله، تکینگی(Singularity) می‌گویند.

سیاه چاله‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند به گونه‌ای که هرچه یک ستاره پرجرم تر باشد، می‌تواند سیاه‌چاله‌های ستاره‌وار (Stellar black hole) که جرم آنها از ۱۰ تا ۱۰۰ برابر جرم خورشیدی متغیر است را ایجاد کند.

سیاهچاله ستاره‌وار، سیاهچاله‌ای است که عمدتاً از فروریزی حاصل از گرانش یک ستاره با جرم معمولی به وجود می‌آید و می‌تواند پنج تا ده‌ها برابر خورشید جرم داشته باشد. اندازه برخی سیاه چاله‌های ستاره‌وار ممکن است بزرگ باشد زیرا آنها حاصل ادغام هستند. این ادغام‌ها امواج گرانشی را تولید می‌کنند که اینشتین در نظریه نسبیت عام نیز آن را پیش‌بینی کرده بود و در آن گفته بود این موضوع سبب ایجاد موج در فضا زمان می‌شود.

دانشمندان اخیراً به لطف امکاناتی نظیر "رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری" یا "لایگو"(LIGO) قادر به تشخیص این امواج شدند. رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری یک آزمایش بزرگ فیزیکی با هدف آشکارسازی مستقیم امواج گرانشی است.

دانشمندان بر این باورند که فرایند ادغام، سبب ایجاد "سیاه‌چاله کلان‌جرم"(SMBH) که در مرکز بیشتر کهکشان‌های مارپیچی و بیضوی وجود دارند، می‌شود. به گفته آنها هنگامی که ادغام کهکشانی اتفاق می‌افتد، این "سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم" نیز گردهم می‌آیند و حتی بزرگ‌تر می‌شوند.

"کمان ای *"(Sagittarius A*) که به عنوان نزدیکترین سیاه چاله کلان جرم شناخته می‌شود، در حدود ۲۶ هزار سال نوری از منظومه شمسی در مرکز کهکشان ما فاصله دارد و در نزدیکی مرز صورت فلکی "کمان" و "عقرب" قرار دارد.
این سیاه چاله کلان جرم، جرمی معادل تقریباً چهار میلیون برابر خورشید است و یکی از معدود سیاهچاله‌هایی است که به دلیل نزدیکی، اخترشناسان می‌توانند اجرام موجود در نزدیکی آن را مشاهده کنند.
انتهای پیام

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیاهچاله سیارک صورت فلکی دانشگاه ام ای تی سیاه چاله جدید سیاه چاله سیاه چاله ها یک سیاه چاله اشعه ایکس ستاره ها کلان جرم یک ستاره ام آی تی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۶۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد

تافی‌ها بیش از هر تیم دیگری در سطح اول فوتبال انگلیس حضور داشته‌اند. 

طرفداری | تافی‌ها با شایستگی در لیگ برتر ماندگار شدند. 

اورتون با پیروزی 1-0 خانگی مقابل برنتفورد، به طور قطع در فصل آینده لیگ برتر حضور خواهد داشت. تیم تحت هدایت شان دایچ پس از پیروزی حیاتی مقابل ناتینگهام فارست، در دربی مرسی‌ساید به برتری دست یافت. تافی‌ها طی 3 بازی اخیر در کنار 9 امتیاز، سه کلین‌شت به ثبت رساندند. سال آینده هفتاد و یکمین فصل متوالی اورتون در سطح اول فوتبال انگلیس خواهد بود. آن‌ها با 122 فصل بیش از هر تیم دیگری در سطح اول فوتبال انگلیس به میدان رفته‌اند. اورتون فصل آینده برای آخرین بار در ورزشگاه گودیسون پارک حاضر خواهد بود و از فصل 26-2025 راهی استادیوم جدید می‌شوند. 

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد
  • از ساماندهی بازار آهن شادآباد تا تسریع پیگیری طرح شن‌چاله‌ها
  • تسرسع ساماندهی بازار آهن شادآباد و پیگیری طرح شن‌چاله‌ها در کمیسیون ماده پنج
  • ساماندهی بازار آهن شادآباد و پیگیری طرح شن‌چاله‌ها در کمیسیون ماده پنج تسریع می‌شود
  • فیلم/ حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
  • پرسپولیس حذف شد؛ ۴ چنگ گربه‌سیاه برصورت سرخ! / آلومینیوم نترسید و صعود کرد
  • حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • کلیپ| افتادن از چاله «دارسی» به چاه ۱۹۳۳
  • پرسپولیس به دنبال انتقام از گربه سیاه!