Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@07:08:16 GMT

تولیدات ضدعفونی استان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۰۵۰۲

تولیدات ضدعفونی استان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: کارخانه‌های خط تولید خود را به تولید مواد ضدعفونی‌کننده تغییر دادند که محصواتشان در داروخانه‌های استان توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج عطاالله حیدری ظهر امروز در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا که در سالن جلسات ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، پیشگیری را مهمترین اصل در مقابله با ویروس کرونا برشمرد و اظهار کرد: شستن مکرر دست‌ها و کاهش تماس و خودداری از رفت‌و آمدهای غیر ضروری در این شرایط توصیه می‌شود لذا ماسک و مواد ضدعفونی کننده ها فقط کمک کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا بازار را مدیریت می‌کنند، افزود: فراهم آوری ماسک بر اساس تقاضای بازار  است و چون در قبل فروش و تقاضای این اقلام کم بوده لذا ذخیره‌سازی این موارد به مراتب کمتر بوده است.

وی اذعان داشت: ما هیچ کارخانه ساخت ماسک و موادضدعفونی در استان نداریم و به طور یکدفعه تقاضا در کل کشور بوجود آمد با توجه به اینکه تولیدکننده ماسک در دنیا کشور چین است که الان خود نیازمند این مورد است لذا همه مناطق با کمبود مواجه شده‌ است.

حیدری عنوان کرد: از بابت کمبود ماسک خود را مسوول می‌دانیم و سعی می‌کنیم تا حد توان نسبت به رفع مشکلات اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک ایراد در کل سیستم ما وجود دارد و باعث می‌شود که ما آن اهرم‌های لازم را برای کنترل همچین مواقعی نداشته باشیم بحث شرکت‌ها است افزود: به عنوان مثال قرص‌هایی که داخل کیک‌ها جاسازی کرده‌ بودند طبق بررسی‌ها هیچ کدام از شرکت‌های تولید و عرضه کننده که ثبت رسمی داشتند در محصولات‌شان همچنین مواردی به چشم نخورد بلکه افراد متفرقه این کار را انجام داده بودند بنابراین ما باید این شرکت‌ها را تحت کنترل درآوریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: مواد شوینده‌ عرضه شده در سطح شهر را که آزمایش کرده‌ایم متاسفانه هیچ کدام از آنها در مقابل ویروس تاثیری ندارند چون پایه آنها بر الکل است چراکه اگر الکل زیر ۷۰ درصد باشد کارایی ندارد.

و اطمینان کاذبی به مردم می‌دهد و متاسفانه  چون فکر می‌کنند این مواد اثر ضدعفونی کننده دارد با خیال راحت به سطوح و اجسام دست می‌زند در حالی که  مواد ضدعفونی کننده که به صورت متفرقه و  غیرمجاز غیر از محل داروخانه عرضه می‌شود اغلب هیچ اثرات ضدعفونی کننده‌ای ندارد و مسمومیت هم ایجاد می‌کند‌.

حیدری ادامه داد: قبل از شیوع این ویروس ۳۰۰ هزار عدد ماسک معمولی و  ۱۰ هزار ماسک ال ۹۵ در استان ذخیره وجود داشت و در روزهای اول شیوع کرونا در خیلی کم در مضیقه بودیم اما اکنون برای این مورد محدودیت داریم ولی با مشکل مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه ۵ هزار نفر پرسنل در بیمارستان‌های استان در حال حاضر خدمت می‌کنند، افزود: نیاز روزانه آنها به ماسک به ازای هر نفر یک عدد در روز است.

حیدری بیان کرد: چون در کردستان کارخانه  الکل  نداریم و به دلیل ایجاد محدودیت در خروج الکل از کارخانه‌های دیگر استان‌ها با مشکل مواجه شدیم اما از ذخیره قبلی به داروخانه‌ها الکل دادیم تا بر اساس فرمولاسیون خاص به مواد ضدعفونی تبدیل و به مردم عرضه کردند.

وی به اقدام دیگری برای تهیه الکل در این شرایط گریزی زد و گفت: کارخانه‌هایی که این توانایی را داشتند خط تولید خود را عوض کنند و در این شرایط مواد ضدعفونی کننده تولید کنند، با اهدای مجوز و هماهنگی وزارتخانه به آنها 1.5 تن الکل به آنها دادیم که امروز محصولش تولید و در سطح داروخانه‌ها توزیع می‌شود. 

 حیدری افزود: یک محموله دیگر به میزان ۱۰ تن الکل از آذربایجان غربی به استان می‌رسد که در سطح داروخانه‌ها  توزیع می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی از بازدید مراکز عرضه توسط گشت‌های مشترک در  سطح داروخانه‌ها و شرکت‌های بازرسی خبر داد.

حیدری افزود: علی‌رغم مشکلات به لحاظ دارو در بحث تحریم‌ها بر اساس شرایط موجود برای بیماران مبتلا وزارتخانه دارو در اختیار ما می‌گذارد اما داروهای عمومی برای دیگر افراد و بیماری‌ها از قبل به اندازه کافی داریم و مشکل خاصی برای داروهای جانبی در استان وجود ندارد.

انتهای پیام/ ۲۳۳۰/۷۷

منبع: فارس

کلیدواژه: دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان تولید مواد ضدعفونی کننده دانشگاه علوم پزشکی داروخانه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۰۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات

ایسنا/یزد مدیر مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: طبق آمار، مصرف مشروبات الکلی(اتانول) منجر به مرگ سالانه سه و نیم میلیون نفر در سراسر جهان می شود.

دکتر «محمد هادی فرحزادی» ضمن بیان این مطلب، افزود: برخلاف تصور عامه مردم، دسترسی آزاد به مشروبات الکلی(اتانول)، مانع پیشگیری از مرگ و میر و عوارض ناشی از مصرف متانول نمی شود.

وی اظهار کرد: اتانول، الکل موجود در مشروبات الکلی است که مصرف این نوع الکل به میزان کم؛ عوارض طبی، روانی و اجتماعی و به میزان بالا؛ عوارض خطرناکی (حتی مرگ و میر) را به همراه خواهد داشت.

فرحزادی خاطرنشان کرد: پس از گذشت سالیان زیاد که بشر با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، هنوز هم مهمترین علت مصرف مواد، الکل و دخانیات، ناآگاهی و دسترسی آزاد مصرف کنندگان است.

وی اطلاع رسانی،آموزش و تغییر نگرش و باور را مهمترین عامل در کاهش مصرف مواد، دخانیات و الکل عنوان کرد و افزود: راهکار سازمان بهداشت جهانی، عدم دسترسی،آموزش عوارض مصرف الکل و بالا بردن مهارت های زندگی است نه در اختیارگذاری الکل اتانول.

این متخصص مطالعات اعتیاد در یزد خاطرنشان کرد: مصرف مشروبات الکلی( اتانول) می‌تواند با عوارض زیادی نظیر اختلال در سطح هوشیاری و نوسانات خلقی یا تغییرات شخصیتی، مانند پرخاشگری یا افسردگی، از دست دادن هماهنگی مانند زمین خوردن یا تاب خوردن، صدای بلندتر از حد معمول،  از دست دادن هوشیاری، برافروختگی صورت، چشم‌های پرخون، خواب آلودگی، لکنت زبان، استفراغ، کما و اغماء همراه باشد.

دکتر فرحزادی افزود: متانول یا الکل صنعتی(الکل چوب) هم ماده خطرناکی است که بعضا توسط سودجویان در مشروبات الکلی دست‌ساز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: علائم مسمومیت خالص با متانول، معمولاً در عرض نیم تا چهار ساعت ایجاد می شود که به صورت گیجی و خواب آلودگی است. معمولاً بیماران در این مرحله به پزشک مراجعه نمی کنند.

دکتر فرحزادی خاطرنشان کرد: مسمومیت با متانول باعث تهوع، استفراغ، درد شکمی و تضعیف دستگاه اعصاب مرکزی می شود. پس از آن یک دوره نهفته وجود دارد که تقریباً ۶ تا ۲۴ ساعت بسته به دوز متانول بلعیده شده، به طول می انجامد و متعاقب آن تغییرات گازهای خونی ایجاد می شود که باعث اختلال کارکرد بینایی شده که می‌تواند در دامنه‌ای از تاری دید و تغییرات میدان بینایی، ترس از نور، اشکال در تطابق نور، دوبینی تا کوری کامل متغیر باشد. سردرد، سرگیجه، اختلال در شعور، تشنج، اغماء، اختلال در عملکرد کبد و کلیه و درنهایت مرگ از عوارض مصرف متانول است.

وی راهکارهای زیر را جهت درمان مسمومیت با الکل در منزل برشمرد و گفت: بهترین روش پیشگیری و درمان، عدم استفاده از هر نوع ماده الکلی است چرا که بیماران زیادی به علت این باور که الکل اتانول(الکل شرب) خطری ندارد، دچار مشکلات جبران ناپذیری شده‌اند در حالی که سالانه سه و نیم میلیون نفر در دنیا به علت مصرف مشروبات الکلی(اتانول) فوت می کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، این متخصص در ادامه با ذکر نکاتی، یادآور شد: اگر فردی مصرف الکل داشت و دچار علایم خفیف هم شد بایستی در ابتدا این علائم را به نزدیکترین فردی که دسترسی دارد، اطلاع دهد و سپس به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند.

وی افزود: اگر فرد بیهوش است، وی را به پهلو بخوابانید تا اگر استفراغ کرد باعث خفگی نشود، در ضمن بیمار را تنها نگذارید تا در صورت تشنج به خودش آسیب نزند. همچنین بیمار با مسمومیت الکل، دچار افت دمای بدن می شود لذا او را گرم نگه دارید.

دکتر فرحزادی در پایان با بیان این که مسمومیت با الکل با افت قند خون همراه است لذا باید در صورت هوشیار بودن بیمار به وی مایعات شیرین داد، اضافه کرد:  به بیمار آب فراوان دهید و  بیمار را به آرامش دعوت کنید و برایش توضیح دهید که برای کمک به او تلاش می‌کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • جزئیات عرضه اینترنتی دارو/ پلتفرم‌ها در نقش پیک دارو