Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترکیه اخیرا در حالی مرزهای خود را بر روی پناهندگان گشوده که اتحادیه اروپا مرتبا اعلام می‌کند آنها را نخواهد پذیرفت و حتی برای جلوگیری از ورود آنها به اروپا از اقدامات خشونت آمیز استفاده می‌کند. ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بحران پناهندگان اخیرا با توجه به تشدید مناقشات بین ترکیه و اروپا بعد از دخالت های نظامی ترکیه در ادلب سوریه ابعاد تازه ای به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اروپا که این روزها با مسائل فراوانی از جمله شیوع روزافزون ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند تلاش می کند تا به هر نحوی از منافع خود در برابر این گونه سیاست های آنکارا حمایت کند و در این میان این قشر مظلوم پناهنده هستند که در این جنگ تبلیغاتی قربانی می شوند و آسیب می بینند.

روزنامه "اوزنابروکر سایتونگ" از بالا گرفتن مناقشات در دولت ائتلافی آلمان درباره چگونگی برخورد با بحران جدید پناهندگان در مرزهای یونان با توجه به سیاست های اخیر آنکارا خبر داده است.

به نوشته این روزنامه آلمانی در دولت ائتلافی آلمان در این باره اختلاف نظر وجود دارد که چگونه باید به شرایط فاجعه بار پناهندگان در مرزهای بین ترکیه و یونان واکنش نشان داد.

"اوته فوگت"، سخنگوی سیاست داخلی فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان خواستا توزیع پناهندگان از یونان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است. وی مهم ترین اولویت را حمایت از پناهندگان در این شرایط دانسته است.

وزیر کشور ترکیه از عبور 130 هزار پناهجو به یونان خبر دادفرانتکس برای مقابله با هجوم پناهندگان به مرزهای یونان نیرو اعزام می‌کندنشریات ترکیه در یک نگاه| 56 نیروی پ.ک.ک قبل از ورود به ترکیه٬ کشته شدند/ پلیس یونان به سوی پناه‌جویان شلیک کردیونان مرزهای خود را بر روی پناهندگان می‌بندد

این سیاستمدار بلند پایه آلمانی اظهار داشته است که پناهندگان باید به سرعت ثبت نام شوند و وضعیت فعلی آن ها بررسی شود. همچنین باید تقسیم سریع ثبت نام شدگان از یونان در دیگر کشورهای اروپایی تضمین شود.

وی همچنین خواستار یافتن راه حل سریعی برای نوجوانان بدون همراه در جزایر یونان شده و گفته است که نباید آن را از نظر دور داریم.

اما اتحادیه احزاب متحد مسیحی نمی خواهد خود را درگیر این مسئله کند. "ماریان وندت"، از سیاستمداران معروف حزب دموکرات مسیحی آلمان در این باره گفته است که تقسیم مجدد پناهندگان در مرزهای بین یونان و ترکیه بین کشورهای عضو این اتحادیه وجود نخواهد داشت. به گفته وی سرگردانی که اروپا در سال 2015 درگیر آن شد دیگر رخ نخواهد داد.

حزب سوسیال دموکرات آلمان همچنین بر لزوم یک قانون مشترک پناهندگی برای اروپا به منظور استقلال از ترکیه در حل بحران پناهندگان تاکید کرده و اعلام کرده است که اصلاح قوانین پناهندگی اروپا سال هاست که متوقف شده است.

ترکیه از روز شنبه مرزهای خو را بر روی مهاجران برای عزیمت به اروپا باز گذاشته است. از آن زمان مهاجران تلاش می کنند از مرزهای ترکیه و یونان عبور کنند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان این اقدام اردوغان را غیر قابل قبول ارزیابی کرده است.

اردوغان این اتهام را به نیروهای امنیتی یونان وارد کرده است که دو مهاجر را کشته و یک نفر را مجروح کرده اند. اردوغان همچنین این انتقاد را به اتحادیه اروپا وارد می کند که به تعهدات مالی خود در توافق پناهندگان که در ماه مارس سال 2016 بین طرفین منعقد شد پایبند نبوده است.

توافق پناهندگانی که در ماه مارس سال 2016 بین ترکیه و اتحادیه اروپا منعقد شد پیش بینی می کند که یونان پناهندگانی را که به صورت غیر قانونی به این کشور سفر می کنند دوباره به ترکیه باز گرداند. اتحادیه اروپا هم در مقابل پناهندگان سوری را از ترکیه پذیرفته و به این کشور برای تامین پناهندگان کمک مالی می کند.

رسانه ها گزارش داده اند که در اثر غرق شدن یک قایق حامل پناهندگان جلوی جزیره لسبوس یونان یک کودک جان خود را از دست داده و یک کودک دیگر هم به بیمارستان منتقل شد.

شرایط در جزایر دریای اژه از کنترل خارج شده است. ساکنان بومی جزیره لسبوس از ورود مهاجران به اردوگاه موریا واقع در این جزیره جلوگیری می کنند. بین ترکیه و یونان هم جنگ تبلیغاتی سختی درگرفته است.

آتن و آنکارا مرتبا همدیگر را به مسئول بودن در ایجاد چنین شرایطی متهم می کنند. مقامات یونانی و ترکی مرتبا ویدئوهایی را منتشر می کنند که نشان دهنده رفتارهای غلط طرف مقابل با پناهندگان است.

در این میان "سباستین کورس"، صدر اعظم اتریش انتقاد شدیدی به سیاست های اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه وارد کرده است.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با معاون صدر اعظم و وزیر کشور اتریش اعلام کرد که اول از همه باید اوضاع در مرزهای بین ترکیه و یونان درست سامان دهی شود.

وی در عین حال گفت که اگر ما اکنون در برابر فشارهای اردوغان تسلیم شویم هجوم 13 هزار مهاجر تنها شروع کار خواهد بود. وی سیاست های اخیر اردوغان را حمله ترکیه به اتحادیه اروپا و یونان ارزیابی کرده است.

صدر اعظم اتریش این اوضاع را آزمونی برای اتحادیه اروپا در مرزهای خارجی این اتحادیه دانست. وی تاکید کرد که مهاجران از طرف ترکیه با اتوبوس و با وعده های دروغین به مرزهای یونان که حدود یک هفته پیش بحران بشر دوستانه ای در آن شکل نگرفته بود منتقل می شوند. وی این را یک اقدام سازمان یافته از طرف ترکیه دانست.

کورس پناهندگانی که از ترکیه روانه مرزهای یونان شده اند را مهاجرانی مستقیما از منطقه جنگی در ادلب سوریه ندانسته بلکه تاکید کرد که بیشتر این مهاجران مدت طولانی در ترکیه اقامت داشتند. وی افزود: اردوغان از انسان ها به عنوان سلاح، توپ بازی و ابزار فشار سوء استفاده می کند.

وزیر کشور یونان هم یک درخواست ویژه را از مهاجران داشته و آن ها را این گونه خطاب قرار داد و اعلام کرد که کسانی که برای رسیدن به اتریش و اروپا تلاش می کنند باید بدانند که ما آن ها را نخواهیم پذیرفت و آمدن آن ها به اینجا مفهومی ندرد. وی همچنین بر لزوم حمایت قاطعانه از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد تا شرایطی مانند بحران پناهندگان در سال 2015 به وقوع نپیوندد.

اتریش همچنین خواستار اعمال فشار بر ترکیه و خم نشدن اروپا در برابر اخاذی های آنکارا شده است.

"الکساندر شالنبرگ"، وزیر امور خارجه اتریش هم روز سه شنبه از مرزهای یونان بازدید کرده و با مقامات یونانی دیدار و گفتگو می کند.

دولت آلمان هم به پناهندگان و مهاجران در ترکیه درباره عزیمت به اروپا هشدار داده است.

"استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در سخنانی در برلین گفت: ما در حال حاضر در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا با ترکیه از زمین و دریا شاهد شرایط بسیار نگران کننده ای هستیم. ما پناهندگان و مهاجرانی را می بینیم که ترکیه به آن ها گفته است که راه به سمت اروپا باز است و این در حالی است که طبیعتا حالا این طور نیست.

زایبرت تاکید کرد که این اعلام دولت ترکیه به مهاجران، این انسان ها و زنان و کودکان را در شرایط بسیار سختی قرار داده و همچنین یونان را در برابر چالشی دشوار قرار داده است.

سازمان عفو بین المل با توجه به شرایط فاجعه بار در مرزهای بین ترکیه و یونان درباره سرنوشت پناهندگانی که در این منطقه اقامت دارند هشدار داده است.

سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه اعلام کرد : ما در حال حاضر شاهد عواقب پیش بینی شده توافق پناهندگان ترکیه و اتحادیه اروپا در مرزهای بین ترکیه و یونان هستیم. افرادی که به دنبال پناهندگی هستند به توپ بازی در یک درگیری سیاسی کشنده تبدیل شده اند.

سازمان عفو بین المل درباره اقدامات خشونت آمیز علیه پناهندگان در این مناطق هشدار داده است.

یگان های ارتش یونان روز دوشنبه در جزایر شرق اژه مانور تیراندازی گسترده ای را انجام دادند. تلویزیون دولتی یونان با استناد به اطلاعات وزارت دفاع این کشور این خبر را اعلام کرده است. به اعتقاد مفسران ، این اقدام یونان واکنشی به افزایش هجوم مهاجران در مرزها است.

"مارگاریتس شیسناس"، کمیسر امور مهاجرت اتحادیه اروپا هم خطاب به ترکیه اعلام کرده که هیچ کس نمی تواند از اتحادیه اروپا اخاذی کند و این تشکل را مرعوب کند. شرایط اخیر یک بحران است؛ اما این فرصتی است تا کشورهای اروپایی مشترکا از مرزهای خود حمایت کنند و همبستگی خود با یونان و بلغارستان را نشان دهند و هم زمان یک اصلاح گسترده قوانین مهاجرت را در پیش گیرند.

به این ترتیب دود دعواهای بین ترکیه و اروپا که هر یک سنگ منافع خود را به سینه می زند به چشم پناهندگان مظلومی می رود که البته به دلیل سیاست های جنگ طلبانه همین اروپاییان خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره شده اند.

انتهای پیام/

R31356/P/S1414,8,89/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ترکیه اتحادیه اروپا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه اتحادیه اروپا ترکیه اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا مرزهای یونان بین الملل صدر اعظم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران

به گزارش تابناک، خبرگزاری رویترز نوشت: اورسولا فون در لاین روز دوشنبه پس از دیدار با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین، در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد: «بر این باوریم که چین می‌تواند نقش مهمی در محدود کردن گسترش غیرمسئولانه موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایرانی ایفا کند.»

بر اساس این گزارش، رئیس کمیسیون اروپا همچنین خوستار برقراری آتش‌بس در درگیری میان رژیم اسرائیل و حماس شد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه امروز در کاخ الیزه با همتای چینی خود جین‌پینگ و فون در لاین در نشستی سه‌جانبه با محوریت روابط اروپا و چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

تارنمای روزنامه گاردین پیشتر با اعلام آغاز این دیدار سه جانبه به نقل از فون درلاین نوشت: اتحادیه اروپا و چین به دنبال روابط حسنه بوده و با توجه به اهمیت جهانی چین، تعامل ما کلید تضمین احترام متقابل، پیشگیری از سوء تفاهم و یافتن راه حل چالش های جهانی است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که رئیس‌جمهوری چین برای نخستین بار در پنج سال اخیر به اروپا سفر کرده و این سفر با افزایش تنش‌های تجاری همزمان شده است.

بروکسل مشغول تحقیق از برخی صنایع چینی از جمله در زمینه صادرات وسائل نقلیه برقی است و پکن نیز اقدام مشابهی را در خصوص واردات مشروبات الکلی از فرانسه در دست دارد.

 منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • شمار قربانیان سیل در کنیا از مرز ۲۲۵ نفر گذشت
  • شمار قربانیان سیل مهیب در کنیا از مرز ۲۲۵ نفر گذشت
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا
  • بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است