Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقام‌های افغانستان امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند، شبه‌نظامیان طالبان ساعاتی بعد از پایان آتش‌بس مقطعی موقت در این کشور دست به بیش از ۱۲ حمله به پایگاه‌های ارتش افغانستان زده‌اند؛ رخدادی که مذاکرات صلح میان دولت کابل و این شبه‌نظامیان را با اما و اگر روبرو می‌سازد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر طبق توافق صلحی که روز شنبه میان آمریکا و طالبان در شهر دوحه قطر امضا شد، قرار است مذاکرات صلح بین افغانی از روز ۱۰ مارس آغاز شود اما اختلاف دو طرف بر سر مساله تبادل زندانی‌ها اما و اگرهایی را در خصوص این مذاکرات به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافق مذکور دربردارنده تعهد طالبان به آزاد کردن بالغ بر ۱۰۰۰ زندانی و همین طور تعهد دولت کابل به آزاد ساختن حدود ۵۰۰۰ زندانی طالبان بوده است و این شبه‌نظامیان این آزاد کردن زندانیان را به عنوان پیش شرط مذاکرات با دولت کابل مطرح کرده‌اند اما اخیرا اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با انجام این کار قبل از شروع مذاکرات مخالفت کرد.

این مناقشه حاکی از وجود مسیری دشوار برای این مذاکرات بوده و تصمیم روز دوشنبه طالبان برای پایان دادن به آتش بس مقطعی مسائل را هر چه بیشتر پیچیده ساخته است.

یک مقام وزارت دفاع که نامش را فاش نکرد به خبرگزاری فرانسه از وقوع حملات شبانه به نیروهای دولتی افغان در ۱۳ تا از ۳۴ استان این کشور خبر داد.

در یک بیانیه دولت افغانستان اعلام شد، در یکی از حملات که در استان قندهار در جنوب این کشور به وقوع پیوست، دو سرباز افغان کشته شدند.

همچنین سخنگوی والی استان لوگر افغانستان نیز گفت، در حمله‌ای در این استان پنج نیروی امنیتی کشته شدند.

چند روز پیش دولت افغانستان هیاتی را به قطر فرستاد تا "ارتباطات اولیه" را با شبه‌نظامیان طالبان برقرار کند اما سهیل شاهین، ‌سخنگوی طالبان امروز اعلام کرد، این شبه‌نظامیان با نمایندگان کابل به جز به منظور بحث بر سر آزاد کردن زندانیان این گروه دیدار نخواهد کرد.

وجود اختلافات آشکار در توافق دوحه با اعلامیه مشترک آمریکا و افغانستان که در شهر کابل منتشر شد نشان دهنده موانع پیش روی مذاکرات بین افغانی است.

توافق آمریکا و طالبان متعهد به آزاد سازی زندانی ها شده در حالی که سند کابل تنها ملزم ساخته که دو طرف "امکان پذیر بودن آزادی زندانی‌ها" را تعیین کنند.

هیات سازمان ملل در افغانستان در بیانیه‌ای خواستار "تداوم روند کاهش خشونتها" به منظور حفظ و تقویت محیطی شد که منجر به آغاز مذاکرات بین افغانی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارتش افغانستان افغانستان طالبان شبه نظامیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۱۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از جنوب لبنان، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با شش موشک سنگین به کفر شوبا حمله کردند.

کفر شوبا نزدیکترین منطقه مسکونی در جنوب لبنان به پایگاه رویسات العلم نظامیان صهیونیست در بلندی‌های مزارع اشغالی شبعا و تپه‌های اشغالی کفر شوبا قرار دارد با وجود اینکه منطقه در حدود هفت ماهه گذشته آماج حملات جنگنده‌ها و توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته، اما مردم مقاوم جنوب حاضر به ترک این مناطق نیستند.

در تازه‌ترین جنایت، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با شش موشک به کفر شوبا حمله کردند در این حمله قاسم اسعد از اهالی کفر شوبا به شهادت رسید......

مصاحبه مردمی

دیگر خبرها

  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل