Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@21:53:14 GMT

طول مدت بارداری دی ان ای کودک را تغییر می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۱۶۲۶

طول مدت بارداری دی ان ای کودک را تغییر می‌دهد

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، طول مدت بارداری می‌تواند دی‌ان‌ای(DNA) کودک را تغییر دهد و این تغییرات، ممکن است بر رشد اعضاء بدن جنین تأثیر داشته باشد.

به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان مؤسسه کارولینسکا در سوئد به همراه گروه بین‌المللی، رابطه بین طول مدت بارداری و تغییرات دی‌ان‌ای(DNA)  بیش از 6000 نوزاد تازه متولدشده را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان دریافتند که در هر هفته طولانی‌تر در مدت زمان بارداری، تغییرات متیلاسیون DNA در هزاران ژن خون‌بند ناف مشاهده‌شده است.

تولد زودرس، یعنی تولد قبل از هفته 37 بارداری و بسیار شایع است و بین 5 تا 10 درصد از کودکان در جهان، نارس به دنیا می‌آیند.

بیشتر کودکان به‌طور طبیعی رشد می‌کنند، اما تولد زودرس با بیماری‌های تنفسی و ریه، مشکلات چشم و اختلالات عصبی مرتبط است. این موضوع، در کودکانی که زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند، بیشتر دیده می‌شود.

در دوره جنینی، فرآیندهای اپی ژنتیکی، یعنی، اصلاح شیمیاییDNA ، برای کنترل توسعه و رشد مهم است.

یکی از این عوامل اپی ژنتیکی، متیلاسیون DNA است که به‌نوبه خود، بر میزان فعال شدن ژن و میزان پروتئین خاص تأثیر دارد.

اکثر متیلاسیون DNA بدو تولد، مشابه دوران کودکی نبود، اما در 17 درصد افراد از تولد تا بزرگسالی این روند کاملا پایدار بود.

سیمون کبدمرید، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: این یافته‌ها نشان می‌دهد که تغییرات دی ان ای، ممکن است بر رشد اعضاء بدن جنین تأثیر داشته باشد.

پروفسور اریک ملین محقق دیگر این تحقیق گفت: در حال حاضر، باید بررسی شود که آیا تغییرات DNA با مشکلات سلامتی افرادی که زودرس متولدشده‌اند، مرتبط است یا خیر.

اپی ژنتیک یک موضوع تحقیق روز است که ژن‌ها، محیط و بهداشت را به هم مرتبط می‌کند.

کارشناسان امیدوارند که این یافته‌ها بتواند دانش ارزشمندی درباره رشد جنین و در درازمدت، فرصت‌های جدید برای مراقبت بهتر از نوزادان نارس برای جلوگیری از عوارض سلامتی آنها را ارائه کند.

نتایج این مطالعه در Genome Medicine منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دي ان اي دوران بارداری دی ان ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۱۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم) مهم‌ترین عوامل ناباروری در بانوان (فیلم) کدام مواد غذایی در زیبایی جنین تاثیر دارد؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • قهرمانی زودرس مس کرمان در لیگ برتر هندبال
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • اولین تغییر بزرگ مالک جدید: استقلالِ خلیج فارس!
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی