Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:00:03 GMT

پایان آقای نخست ‌وزیر

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۱۶۴۱

پایان آقای نخست ‌وزیر

در پهنه جهان سیاست و از جنس قوام‌السلطنه کم نیستند رجالی که گویی بی‌حضور آنها صحنه سیاست‌ورزی یک کشور دچار نقصان می‌شد. یکی از این دست دولتمردان که احمد قوام - حداقل به لحاظ کمیت - با فاصله‌ای بعید پشت‌ سر او قرار می‌گیرد، کسی نیست جز نوری سعید، سیاستمدار کهنه‌کار عراقی که با ١٤ بار تکیه‌زدن بر صندلی نخست‌وزیری کشورش، رکوردی دست‌نیافتنی را از خود به جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «ترکیب «رجل سیاسی استخوان خرد کرده» پژوهشگران تاریخ سیاسی ایران را بیش از هر کس دیگری به یاد احمد قوام ملقب به قوام‌السلطنه می‌اندازد که با پنج‌ بار تکیه‌زدن بر مسند نخست‌وزیری لقب دیرپاترین سیاستمدار تاریخ معاصر ایران را از آنِ خود کرده است. این که احمد قوام توانست خود را در بالاترین پست اجرایی دو سلسله پادشاهی قاجار و پهلوی تثبیت کند، نشان از کیاست او دارد؛ هر چند در پهنه جهان سیاست و از جنس قوام‌السلطنه کم نیستند رجالی که گویی بی‌حضور آنها صحنه سیاست‌ورزی یک کشور دچار نقصان می‌شد. یکی از این دست دولتمردان که احمد قوام - حداقل به لحاظ کمیت - با فاصله‌ای بعید پشت‌ سر او قرار می‌گیرد، کسی نیست جز نوری سعید، سیاستمدار کهنه‌کار عراقی که با ١٤ بار تکیه‌زدن بر صندلی نخست‌وزیری کشورش، رکوردی دست‌نیافتنی را از خود به جای گذاشته است.

عراق پس از کسب استقلال سیاسی در نوامبر ١٩٢٠ میلادی، در بازه‌ای ٣٨ساله چندین پادشاه و نخست‌وزیر را به خود دید که از قضا همگی با کودتای نظامی ساقط شده یا مجبور به تحویل قدرت شدند. در این ٣٨‌سال طوفانی اما نوری سعید تنها شخصیت عراقی است که در همه دولت‌ها - چه انتخابی و چه کودتاچی - نقشی موثر ایفا کرد و موفق شد ١٤بار به ‏نخست‌وزیری کشورش برسد!

این سیاستمدار شهیر ٦٢‌سال پیش در چنین روزی، ‏برابر سوم مارس ١٩٥٨ میلادی، در دوران پادشاهی فیصل دوم برای چهاردهمین و آخرین‌ بار بر مسند نخست‌وزیری عراق تکیه زد و تا چهار ماه بعد اداره امور این کشور را در دست داشت.‏ در پی کودتای افسران چپگرای عراقی به رهبری ژنرال عبدالکریم قاسم، خون‌های بسیاری بر زمین ریخته شد؛ هر چند همه آنها تحت‌الشعاع دو قربانی سرشناس این کودتا یعنی شخص پادشاه و البته نخست‌وزیر یعنی جناب نوری سعید قرار گرفتند. ١٤ جولای ١٩٥٨ میلادی، همه عراقی‌ها می‌دانستند فیصل دوم ‏پادشاه عراق دیگر زنده نیست، خصوصا که تصاویر مربوط به جسد مثله شده و آویزان از طناب او، دیگر شکی در این خصوص باقی نمی‌گذاشت. اما در همین گیرودار یک تیم ویژه از دست‌اندرکاران کودتا دربه‌در دنبال‌ یافتن نخست‌وزیر عراق یعنی نوری سعید بودند، زیرا می‌دانستند دستگیری و مجازات او مردم را بیش از قبل با کودتاچیان ‏همراه می‌کند. نوری سعید هم که خوب می‌دانست این کودتا با همه کودتاهای قبلی فرق ‏دارد، آخرین خلاقیت زندگی‌اش را به خرج داد و تلاش کرد با پوشش زنانه از کشور خارج شود اما در کمال بدشانسی خیلی زود شناسایی، دستگیر و توسط عوامل کودتا تیرباران شد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عراق نخست وزیری نخست وزیر نوری سعید احمد قوام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۱۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه تا پایان نیمه نخست سال

تین نیوز

مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه گفت: پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه با ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است و تا پایان نیمه نخست امسال به بهره برداری می رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، مجتبی بیاتی اظهار کرد: در حال حاضر کارخانه آسفالت دوم در فرودگاه کرمانشاه عملیاتی شده و خوشبختانه این پروژه مهم و ملی با سرعت قابل توجهی پیش می رود.

بیاتی در خصوص توسعه پارکینگ هواپیمایی فرودگاه کرمانشاه، گفت: ۳۶ هزار مترمربع پارکینگ هواپیمایی برای پارک هم زمان ۴ هواپیما داشتیم که با اتمام بهسازی، قابلیت تبدیل به پارک هم زمان ۸ هواپیما را خواهد داشت.

وی با اشاره به رشد پروازهای این فرودگاه گفت: تا بهمن ماه سال گذشته ۱۵ پرواز هفتگی داشتیم که با حمایت های استاندار و نمایندگان مجلس، در حال حاضر پرواز به مسیرهای تهران، مشهد و عسلویه در هفته به عدد ۴۰ رسیده است.

بیاتی با بیان اینکه از اردیبهشت ماه سال گذشته تاکنون هزار و ۷۰۰ نشست و برخاست بر روی باند دوم انجام شده است، گفت: در حالی از اردیبهشت ۱۴۰۲ بهسازی باند اصلی شروع شده است که با بهسازی این باند و شبانه روزی شدن نشست و برخاست ها و نیز تأسیس شرکت هواپیمایی در استان و توسعه ناوگان شرکت های هواپیمایی، جایگاه فرودگاه کرمانشاه بهتر از گذشته خواهد شد.

وی با اشاره به قدمت ۵۵ ساله فرودگاه کرمانشاه، درخصوص ارزش افزوده این فرودگاه برای غرب کشور، گفت: فرودگاه شهید اشرفی به عنوان فرودگاه هاب منطقه در پشتیبانی از چهار استان همجوار، جابه جایی زائران عتبات عالیات و مسافران کشور عراق نقش بسزایی داشته است.

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه گفت: فرودگاه کرمانشاه از طلوع تا غروب عملیاتی است و امکان نشست و برخاست ۵۰ پرواز روزانه برای هواپیماهایی با بدنه متوسط را دارد.

بیاتی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با توجه به برنامه زمان بندی تعریف شده برای پیمانکار و نیز حمایت مدیران ارشد شرکت فرودگاه ها و استان کرمانشاه، در پایان ۶ ماهه اول امسال باند این فرودگاه عملیاتی شود.

مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه گفت: پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه با ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است و تا پایان نیمه نخست امسال به بهره برداری می رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه تا پایان نیمه نخست سال
  • آجورلو یا سعید آذری مدیرعامل استقلال می‌شوند؟
  • خلاصه بازی مس رفسنجان و گل گهر + فیلم
  • ️ پایان آسفالت کانال‌های فیبر نوری در شهر کرمان
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد؟ + فیلم | وقتی دست آقای سیاستمدار روی هوا ماند!
  • احمد مسجدجامعی: در اوایل انقلاب، بسیاری از مهم‌ترین مشاغل از جمله ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و نمایندگی مجلس و استانداری بحق در اختیار معلمان بود/ از اقدامات نابخشودنی سال‌های اخیر، تغییر نام دانشگاه تربیت معلم است
  • فشار بن گویر بر نتانیاهو: نخست وزیر قول حمله به رفح و عدم پایان جنگ را داده است
  • عکس/ دیدار نخست وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به مازندران سریعتر تکمیل شود
  • وزیر ارتباطات : جزایر سه‌گانهٔ خلیج فارس با موفقیت از طریق فیبر نوری به سرزمین اصلی متصل شدند