Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@19:33:02 GMT

همکاری در زمینه استمهال پرداخت بهای انرژی مشترکان

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۱۶۹۵

همکاری در زمینه استمهال پرداخت بهای انرژی مشترکان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان» روز سه‌شنبه در حاشیه آیین بهره‌برداری همزمان از ۴۱ پروژه آب و برق در ۶ استان کشور که به‌صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرایط خاص این روزها و تاثیری که رعایت ملاحظات بهداشتی روی کسب و کار مردم گذاشته و حتی در بخش‌هایی ممکن است منجر به تغییراتی شود که بعد از کنترل شرایط و دوران پساکرونا هم نتوانند به کسب و کار قبلی برگردند، این مشکلات جزو دغدغه‌های وزارت نیرو به عنوان عضوی از مجموعه دولت مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: با وجود اینکه در سبد هزینه‌های خانوار سرجمع بهایی که برای آب و برق پرداخت می‌شود، درصد بسیار ناچیزی است و حتی زیر یک درصد است، اما به همکارانم توصیه کرده‌ام اگر چنانچه با تاخیر در پرداخت بهای آب و برق مواجه می‌شوند حداکثر همراهی را با مشترکان داشته باشند و سعی کنیم از این طریق دوران پرفشار برای بخشی از مشترکان کمی آسان شود.
اردکانیان گفت: با توجه به اتکای قابل ملاحظه منابع درآمدی آب و برق به وصولی مشترکان و اتکای بسیار کم آن به بودجه عمومی کشور، فشار هر نقصان قابل ملاحظه‌ای در دریافت این وصولی‌ها به مدم و مشترکان وارد می‌شود. چرخ صنعت آب و برق با اتکای به این منابع درآمدی می‌چرخد و آب و برق فراهم می‌شود.
وی افزود: سعی شده از ظرفیت های دیگر در اختیار از جمله مسئولیت وزارت نیرو به عنوان رییس ایرانی کمیسیون همکاری های اقتصادی اوراسیا استفاده شود.
 
ارسال محموله کمک های بهداشتی قطر به ایران
اردکانیان گفت: این روزها به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در تماس نزدیک و مستمر با مقام هایکشورهایی اعم از روسیه، قطر، ارمنستان و دیگر کشورها برای تدارک تجهیزات مورد نیاز هستیم بر این اساس مروز نخستینفروند هواپیمای حامل کمک های بهداشتی از سوی دولت قطر عازم ایران است.
وی  گفت: در ارتباط با بخش های تولیدی کشور بویژه نیاز آنها به انرژی هم از مدیرعامل توانیر می خواهم حداکثر انعطاف، همراهی و استمهال را در ارتباط با دریافت مطالبات آنها داشته باشند تا در شرایط مناسب تر مشترکان به تعهدات خود  عمل کنند.
 
آمادگی وزارت نیرو برای مو اجهه با سیلاب های  احتمالی آتی
اردکانیان  درباره آمادگی وزارت نیرو برای مواجهه با سیلاب های احتمالی آتی خاطرنشان کرد: تا دهم اسفند امسال مجموع بارش های کشور از ابتدای سال آبی (اول مهر)، افزون بر ۱۸۴ میلیمتر بوده که به نسبت متوسط دراز مدت بیش از ۲۳ درصد افزایش دارد و نسبت به سال گذشته هم به عنوان یکی از پربارش ترین سال ها در نیم قرن اخیر کمی کاهش دارد که این کاهش هم جبران خواهد شد.
وی گفت: با توجه به شرایط ابتدای سال جاری، تمهیدات مورد نیاز برای مدیریت مخازن سدهای کشور که ظرفیت کلی آن ها حدود ۵۰میلیارد متر مکعب است به عمل آمده است. ستاد ملی مدیریت سیلاب در شرکت مدیریت منابع آب کار خود را شروع کرده و ستادهای استانی هم فعال هستند.
 
حدود ۴۰ درصد مخازن سدها خالی است
وزیر نیرو افزود: حدود ۴۰ درصد مخازن سدهای ما خالی است و امیدواریم با سیلاب های محتمل ابتدای سال آتی هم که در اثر افزایش دما و ذوب شدن سطح وسیعی از پوشش برف موجود به وقوع می پیوندد بتوانیم در مخازن موجود کشور آنها را به نحو مناسبی تسکین دهیم .
وی ادامه داد: در همه جای کشور مخازن کافی نداریم و باید به این فکر باشیم که ساختن سد فقط برای تولید انرژی، تنظیم آب بخش کشاورزی و مصرف شرب نیست بلکه نقش آن در کنترل سیلاب تعیین کننده است؛ چه بسا در مناطقی اصلی ترین هدف از احداث سدهای مخزنی کنترل سیلاب بوده و سایر هدف ها در پس آن قرار گیرد.
 
ضرورت لایروبی رودخانه ها

اردکانیان همچنین با تاکید بر ضرورت لایروبی و مهندسی رودخانه ها و رفع تصرفات حریم و بستر آنها گفت: از محل اعتبارات سال ۹۸ که در اختیار ما قرار گرفته اعم از عمرانی و یا جبران خسارات سیل قبلی، علاوه بر انجام ۱۵۷۰ کیلومتر لایروبی جدید،  ۹۸ کیلومتر ساماندهی رودخانه ها به نتیجه رسیده و ۵هزار کیلومتر نقشه حدود بستر تهیه شده که با این میزان، در مجموع هم اینک ۵۶هزار کیلومتر از رودخانه های کشور دارای نقشه حد بستر هستند .
وی گفت: تقریبا ۵۰درصد اعتبارات به استان های خوزستان، لرستان و گلستان و بقیه به ۱۵ استان خسارات دیده کشور داده شده است .
 
اعتبارات سال ۹۹ چهار برابر سال جاری
اردکانیان افزود: با اعتباراتی که دولت در بودجه ۹۹پیش بینی کرده و امید است این روزها با تمهیدات اندیشیده شده با کمک نمایندگان قبل از پایان سال بودجه مصوب سال آینده را داشته باشیم اعتبارات ما حدود ۴ برابر سال ۹۸ خواهد بود.

برچسب‌ها روسیه قطر گلستان رضا اردکانیان لرستان پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها #هر_هفته_الف_ب_ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه قطر گلستان رضا اردکانیان لرستان رضا اردکانیان روسیه روسیه قطر گلستان رضا اردکانیان لرستان وزارت نیرو رودخانه ها آب و برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۱۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، سخنگوی صنعت برق به پرمصرف‌ها هشدار داد. مدیرعامل توانیر از مدیریت بیش از ٦٠ درصد مصرف برق کشور به کمک کنتور‌های هوشمند خبر داد که دو میلیون و ٤٠٠ هزار مشترک خانگی را تحت پوشش دارد.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: باتوجه به اینکه مصرف مشترکان باید رصد شود در استان قزوین کنتور‌های هوشمند نصب شد و در حال حاضر پیک مصرف ما ۸۰۰ مگاوات است بیش از ۵۰۰ مگاوات با همین کنتور‌های هوشمند رصد می‌شود. تعداد کنتور‌های هوشمند نصب شده بیش از ۲۸ هزار دستگاه است که به حدود ۳۰ هزار دستگاه خواهد رسید و امیدواریم که تا فصل اوج مصرف بیش از ۷۵ درصد برق مصرفی با این کنتور‌ها پایش شود.
اینانلو گفت: تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها هم مجهز به کنتور هوشمند شده اند. بر اساس مصوبه هیات دولت احتمال زیاد از ۱۵ خرداد ساعت کار ادارات دولتی تغییر پیدا خواهد کرد. باتوجه به اینکه در ساعات آغازین روز هوا خنک‌تر است و در نیمه شمالی کشور این مساله بیشتر مشهود است این تغییر ساعت می‌تواند در کاهش مصرف برق تاثیر گذار باشد.
وی تصریح کرد: مراکز درمانی از مصوبه لزوم کاهش مصرف مستثنی است، اما بقیه دستگاه‌ها از ۳۰ درصد تا ۷۰ درصد باید این مصوبه را در نظر داشته باشند. در بخش صنعت هم جابجایی روز مدیریت مصرف برق را خواهیم داشت. در بخش کشاورزی هم بر اساس ابلاغ شرکت آب منطقه‌ای پنج ساعت مدیریت مصرف خواهیم داشت.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق اظهار کرد: مشترکان خانگی بر اساس برنامه ابلاغ شده به دو دوره زمانی تقسیم شده که در ماه‌های گرم سال که از خرداد تا شهریور است مصرف ماهیانه هر مشترک حدود ۳۰۰ کیلووات ساعت است و در بقیه ماه‌ها این الگو ۲۰۰ کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است. خوشبختانه ۸۳ درصد از مشترکان خانگی الگوی مصرف را رعایت کرده بودند.
وی در ادامه گفت: در ماه‌های گرم سال محاسبه نرخ قیمتی به صورت پلکانی خواهد بود. در پله‌های بالای ۷۵۰ کیلووات ساعت که در استان ما هم به ندرت از این نوع مشترکان داریم قرار است افزایش قیمت قابل توجهی صورت بگیرد. مشترکینی که به هر صورت کاهش مصرف داشتند مشمول طرح‌های بخشودگی و پاداش شدند. برای مشترکان مختلف برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. مشترکان دولتی حتما رصد خواهند شد که کاهش مصرف را داشته باشند. با مشترکان صنعتی هم برای تعطیل در یک روز وسط هفته هماهنگ خواهد شد که بجای آن روز جمعه کار کنند. برای مشترکان تجاری هم در ساعات میانه روز برای مدیریت مصرف هماهنگ خواهد شد. به منظور پایداری سراسری شبکه توزیع برق طی روز‌های آینده خبر‌هایی به اطلاع خواهد رسید.
اینانلو اظهار کرد: از مشترکان خودتامین هم برق تولیدشده مازاد خریداری خواهد شد. در بخش صنعت بخصوص مبنایی برای قطع برق وجود دارد البته این به شرط همکاری است. صنایع باید تعطیلی یک روز را رعایت کنند. ما برای حفظ پایداری شبکه گاهی ناگزیر به قطع برق صنایعی هستیم که همکاری نمی‌کنند. در بخش کشاورزی چاه‌هایی که پمپاز آب انجام می‌دهند طبق پروانه صادرشده شرکت آب منطقه‌ای ۱۹ ساعت در شبانه روز است که ۵ ساعت باید خاموش باشند. طبق الگوی کشت سازمان جهادکشاورزی قطعا با این ساعت آبیاری نیاز‌ها برآورده خواهد شد و کاهش مصرف برق خللی در امر تولید ایجاد نخواهد کرد.
وی تصریح کرد: کولر‌های گازی شش تا هفت برابر بیشتر از کولر‌های آبی برق مصرف می‌کنند و در صورت استفاده زیاد از کولر‌های گازی باتوجه به نرخ پلکانی قطعا با ارقام بسیار بالا مواجه خواهند شد. اوج مصرف از ساعت ۱۹ تا ۲۳ است که مشترکان می‌توانند استفاده از وسایل برق را مدیریت کنند و به غیر این ساعت منتقل کنند. مشترکانی که احساس می‌کنند در شرایط مصرف و هزینه‌های برق امکان هدررفت وجود دارد باید از کارشناسان راهنمایی بگیرند.
اینانلو گفت: قوانین خوبی در زمینه حاکمیتی برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر تدوین شده است. در همین راستا صنایع می‌توانند قسمتی از برق مصرف خود را با استفاده از نیروگاه‌های کوچک مقیاس جبران کنند. استان ما بهترین موقعیت برای استفاده از انرژی خورشیدی را دارد. پنل‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی هم به خانواده‌ها اختصاص داده شده است. نهاد‌های حمایتی هم در این زمینه بسیار خوب وارد شده اند.
وی اظهار کرد: مشترکان در سال گذشته هم از پاداش‌های کاهش مصرف برخوردار شدند که تا دو هزار تومان برای هر کیلووات ساعت پاداش در نظر گرفته بودیم که ده برابر نرخ هزینه بود این پاداش به صورت بستانکاری در صورتحساب مشترکان محاسبه می‌شد. در استان ما بیش از ۳۸ میلیارد تومان در سال گذشته پاداش پرداخت کردیم. ما به وعده‌ای که داده بودیم عمل کردیم.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق گفت: باتوجه به احتمال افت ولتاژ یا خاموشی به مشترکان توصیه می‌کنیم که حتما از محافظ استفاده کنند. در صورت وقوع رخداد برای وسایل برق در اثر قطعی برق مشترکان می‌توانند به امور مربوطه و مدارک خود را ارائه کنند و شرکت بیمه پس از بررسی، قسمتی از خسارت را پرداخت خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها
  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • سه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان