Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: تحول در مبارزه با فساد در گام دوم انقلاب بر عهده جوانان است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صابر میرزایی، معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در نشست کارشناسی بررسی رویکردهای مبارزه با فساد که به همت مرکز گام در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور سیداحسان خاندوزی، منتخب مردم تهران در یازدهمین دور مجلس برگزار شد، گفت: علاوه بر برخورد با مفسدان که سطح اول برخورد با فساد است باید ساختارها و سازوکارهای جدید به گونهای طراحی شود که فسادگریز باشد و این سطح دو عمیقتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: با وجود فساد پیشرفت یا ممکن نیست و یا با مقاومت زیاد امکان پذیر است به هر روی فساد تاثیرات اجتماعی دارد و موجب بی عدالتی و ناراحتیهای اجتماعی میشود.

میرزایی با اشاره به اینکه فساد در کشورهای کاتولیک و اسلامی بیش از کشورهای پروتستان است، چون در کشورهای پروتستان رفعتی در کار نیست و سازوکارهای قانونی و سیستمی اعمال میشود، اظهار کرد: رویکرد جمهوری اسلامی تاکنون برخورد با مفسد بوده و نه فاسد و این رویکرد نیز برخاسته از بینش عمومی ما است.

وی با بیان اینکه قوانین ما برخاسته از ارزشها و نگرشهای موجود جامعه است، اضافه کرد: در چهل سال دوم انقلاب باید یک تحول جدید در امر مبارزه با فساد ایجاد شود و این تحول نیز در گام دوم انقلاب برعهده جوانان است.

معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با اشاره به اینکه امروز برخی‌ها با توجه به دغدغه‌های محیط زیستی، دغدغه‌های اجتماعی و یا دغدغه‌های اسلامی در مقابل هر اصلاحی فریاد میزنند مثلا زمانی در ایران با دوش حمام هم مخالفت میکردند، افزود: تامین امنیت، تامین رفاه، تامین نظم و تعهد به توسعه جزو تعهدات تمام حکومتها در جهان است. با این وجود معتقدم جمهوری اسلامی به تدریج در حال متعهد شدن به توسعه است البته قبلا نیز متعهد بوده، ولی الان متعهدتر شده است، چون به این نتیجه رسیده که اگر توسعه نیابد آسیبهای جدی میبیند در واقع پیشرفت برای جمهوری اسلامی یک مقوله پدافندی است.
وی با بیان اینکه امروز یکی از وظایف حکومت ها این است که نسبت به تامین رفاه مردم خود متعهد باشند با این وجود امروز برخی از حکومت ها این تعهد را نداده اند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی از جمله حکومت هایی است که نسبت به تامین رفاه مردم خود متعهد شده و علت اینکه امروز در راستای توسعه آموزش و یا توسعه راهها گام برمی دارد در جهت عمل به این تعهد است.

میرزایی تصریح کرد: جمهوری اسلامی در گذشته راه پیشرفت را بلد نبود و برای پیشرفت دست به جیب درآمدهای نفتی خود میکرد از آنجایی هم که درآمدها کشش نداشت میگفت: زاد و ولد را کم کنید به هر روی رفاه نباید از درآمدهای نفتی بلکه باید از طریق توسعه اقتصاد تامین شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی با ریشه کن کردن بی ثباتی در اقتصاد محقق میشود افزود: سوال این است که چرا باید روشهای پرهزینه را در کشور برای توسعه انتخاب کنیم واقعیت این است، چون پیمانکاران این مدل را میپسندند و این مدل فسادزا است معتقدم باید این مدل عوض شود.

معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با بیان اینکه چرا باید در ایران برای ساخت جاده کوهها را بخراشیم، افزود: منفعت پیمانکار در این است که پیشنهادهایی را ارائه کند که هزینه بیشتری داشته باشند و البته کارمند دولت هم تا جایی میتواند مقاومت کند و یک جایی هم نمیتواند پس خود قاعده میتواند فسادزا باشد و منافع یک عدهای هم در این سازوکار شکل گرفته است.

میرزایی افزود: من فکر نمیکنم کسانی که میگویند چرا باید افرادی را که فساد را افشا میکنند تشویق شوند دلسوز مردم هستند به هر روی اگر این افراد خودشان طعم تبعیض را میفهمیدند این حرف را نمیزدند.

وی با اشاره به وجود قوانین ضد تبعیض در مسائل اجتماعی تصریح کرد: مثلا در ایران اگر فردی به هر دلیل حماقت کرده و به زندان رفته باشد بعد از آزادی اگر بخواهد یک شرکت دایر کند نمیتواند، چون از او گواهی عدم سوء پیشینه میخواهند با این وجود سوال این است که آیا این فرد باید به مسیر قبل و خلافهایی که مرتکب میشده برگردد؟

میرزایی با بیان اینکه مقوله فساد مانع تغییرات و پیشرفت میشود و خرج را زیاد میکند، افزود: چه بسا کارهای هوشمندانه‌ای انجام شده که راه دست فساد در کشور باز شود.

وی با بیان اینکه مقابله با فساد باید همراه با خلاقیت و چاره اندیشی باشد، افزود: هسته نظام سالم است، چون ناسالم بود برای مبارزه با فساد مقاومت میکرد به هر روی قبل از انقلاب هسته حکومت پهلوی مشکل داشت، ولی ما نسبت به آن زمان خیلی پیشرفت کرده ایم.

میرزایی با بیان اینکه اگر فساد هم خیلی بالا بکشد ما نگران هسته نظام نیستیم، افزود: جامعه ما درگیر مسائل متکثری همچون مسائل بین المللی و مسائل اقتصادی است با این وجود فساد تنها دغدغه جامعه ما نبوده است.

معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری اظهار کرد: بعضی وقتها مردم و کلیت نظام شامل رهبری و دولت خواهان تحقق یک موضوعی هستند، ولی این موضوع در حد شعار باقی میماند، چون نظام بروکراسی در کشور ما توسعه نیافته است.

میرزایی با تاکید بر اینکه کشور با آئین نامه و قانون خوب اداره میشود نه با خرده فرمایشات و دستور دادن تصریح کرد: برخیها با انرژی زیاد عیبهای سیستم را پوشش میدهند و همین باعث میشود که سیستم عقب مانده بماند به هر روی اگر بخواهیم به جمهوری اسلامی نمره بدهیم مدیران در جمهوری اسلامی زحمت کش بودند و در سقف توانمندی خود ظاهر شده اند، ولی با این پارادایم که میخواهند کارها را میدانی پیش ببرند ضعف ما همین جاست.

وی با تاکید بر اینکه باید نسل جدید روی کار بیاید و با خلاقیت و توانمندی وضع موجود را اصلاح کند، تصریح کرد: جهت گیری آموزش و پرورش ما این است که دانش آموزان را برای کنکور و دانشگاه تربیت کنند و این در حالی است که این جهت گیری باید در جهت آماده کردن دانش آموزان برای ورود به اجتماع باشد؛ البته در این رابطه نیز فرافکنی میکنند و میگویند که آموزش عالی در ایجاد این جهت گیری مقصر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مبارزه با فساد مرکز گام فساد اقتصادی مبارزه با فساد جمهوری اسلامی دوم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۴۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود تضاد جدی بین دولت‌سازی در توسعه غربی و مدل اسلامی

ایسنا/سمنان منتخب مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری معتقد است: در مرحله دولت‌سازی و جامعه‌سازی، بین توسعه غربی و پیشرفت اسلامی تضاد جدی وجود دارد و از همین رو باید در زیست‌بوم خود با تدوین پیوست فرهنگی، مدل اسلامی مبتنی بر پیشرفت را در دستور کار قرار دهیم.

آیت الله میرباقری که با استقبال استاندار سمنان امروز، ۵ اردیبهشت‌ماه وارد استان شد، اظهار کرد: مساله اصلی ما در این دوران پیشرفت و توسعه است، مدل پیشرفت باید مبتنی بر چارچوب‌های فرهنگی و همراه با پیوست فرهنگی باشد. 

وی ادامه داد: الگو سرمایه‌داری یکی از مباحثی است که باعث تضعیف بیش از پیش قشر ضعیف و متوسط مردم خواهد شد. 

منتخب مردم استان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما می‌توانیم با تدوین پیوست فرهنگی برای پیشرفت شهری در سطح استان سمنان، الگویی برای کشور باشیم. 

وی با بیان اینکه مباحث و مسائل در حوزه فرآیند پیشرفت شهری باید مبتنی بر چارچوب‌های فرهنگی و دینی باشد، ادامه داد: این مهم را می‌توان در استان سمنان، با تشکیل اتاق فکر و همچنین راه‌اندازی هیات‌های اندیشه ورز محقق کرد. 

میرباقری به تضادهای ماهوی بین رویکردها در توسعه غربی با نگرش‌های مبتنی بر دین بین پرداخت و گفت: در مرحله دولت‌سازی و جامعه‌سازی، تضاد بین توسعه غربی و پیشرفت اسلامی  وجود دارد که ما باید در زیست بوم خود با تدوین پیوست فرهنگی، مدل اسلامی مبتنی بر پیشرفت را در دستور کار قرار دهیم. 

منتخب مردم استان در مجلس خبرگان رهبری افزود: ریل‌های پیشرفت استان با تدوین پیوست فرهنگی باید بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی شکل بگیرد. 

وی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی استاندار سمنان اظهار کرد: گزارش‌هایی که در خصوص استان اعلام شد بیانگر اقدامات ارزنده و دستاوردهای مطلوب همراه با رضایتمندی مردم است. 

آیت الله میرباقری منتخب مردم استان در مجلس خبرگان رهبری پیش از این دیدار با حضور در مجموعه استانداری سمنان به مقام والای شهید گمنام ادای احترام کرد.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی اولویت حلقه صالحین باشد
  • رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • سپاه عهده‌دار پاسداری از انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی است
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال جوانان منطقه است
  • وجود تضاد جدی بین دولت‌سازی در توسعه غربی و مدل اسلامی
  • جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت سریلانکا شریک شود
  • ختم غائله‌ی شهرنو به روایت شیخ حسین انصاریان/ قسمت ۱
  • قهرمانان واقعی شهدا هستند
  • برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم
  • مبارزه با مواد مخدر؛ یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است