Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@20:15:08 GMT

حضور افراد مشکوک به کرونا در مساجد و تجمعات حرام است

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۵۱۸۰

حضور افراد مشکوک به کرونا در مساجد و تجمعات حرام است

شورای صدور فتاوای شرعی امارات متحده عربی روز سه شنبه فتوای جدیدی درباره ویروس کرونا صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان: به نقل از امارات الیوم، این شورا با صدور فتوایی اعلام کرد: نظر به آنچه منافع عمومی درمورد مقابله با شیوع ویروس کرونا ایجاب می کند و باتوجه به لزوم همکاری همه جناح ها برای مقابله با این بیماری و پیشگیری از شیوع آن، و همچنین با توجه به وجوب اطاعت از ولی امر مسلمین در تمام دستورالعمل ها، فتوای شرعی زیر صادر می شود:

 

اولا اینکه عمل کردن همه گروهها و اقشار جامعه به تمامی دستورالعمل های بهداشتی صادره توسط جناج های ذیصلاح کشور و همچنین اتخاذ همه تدابیر لازم برای پیشگیری از انتقال این بیماری و شیوع آن شرعا واجب است و مخالفت با آن از نظر شرعی به هیچ وجه من الوجوه جایز نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ثانیا: حضور افراد مبتلا به این ویروس کرونا و یا مشکوک به ابتلای آن در اماکن عمومی و رفتن  چنین افرادی به مساجد برای جضور در نماز جماعت، نماز جمعه و یا نماز عیدین شرعا حرام است و توجه به دستورالعمل هایی از قبیل «شستن مکرر دستها با آب وصابون » واجب است زیرا نظافت از آداب اسلام است و در حدیث مورد توافق از ابی هریره آمده است که پیامبر(ص) فرمودند: «اگر یکی از شما از خواب بیدار شد، باید دستانش را پیش از آنکه دست در ظرفی کند، ۳ بار بشوید و همچنین به سلام کردن اکتفا کندو از دست دادن و آغوش گرفتن پرهیز کند و از طریق پوشاندن بینی و دهان با آرنج و دستمال، آداب عطسه کردن را رعایت کند».

 

در ادامه این فتوا  درباره اقدامات احتیاطی لازم برای مقابله به این ویروس  نظیر وجوب قرنطینه کردن فرد مشکوک و پایبندی به روند درمانی مقرر شده از سوی جناح های بهداشتی امارات نیز سخن به میان آمده و عنوان شده است که از این طریق بیمار در انتقال بیماری به دیگران سهیم نباشد.

 

این شورا تاکید کرد: عدم حضور در نماز جماعت، جمعه، عیدین و تراویج برای افراد مسن، افراد کم سن و سال و کسانی که از عوارض بیماری های تنفسی رنج می برند و همچنین همه کسانی که از بیماری ضعف ایمنی رنج می برند، جایز است و برای آنها جایز است که نماز را در خانه و یا در محل حضور خود اقامه کنند و به جای نماز جمعه، نماز ظهر بخوانند.

 

در این فتوا درباره حج و عمره نیز آمده است که همه باید به دستورالعمل های صادره از سوی عربستان سعودی از رهگذر مسئولیت حاکمیتی و سرعی آن در زمینه مراقبت از حجاج، عمره گذاران و زائران، پایبند باشند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری شفقنا

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: امارات مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۵۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پویش سلامت دهان و دندان با شعار «دهان دریچه سلامت» از امروز

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهرا سید معلمی، اظهار داشت: هدف از این پویش اطلاع رسانی و آموزش در خصوص اهمیت نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه و سلامت عمومی افراد است. بین سلامت دهان ودندان و سلامت جسمی رابطه مشخصی وجود دارد و برخی از بیماری های دهان و دندان می تواند تاثیراتی در بیماری های دیگر داشته باشند و همینطور برخی بیماری های جسمی نیز می تواند برای دهان ودندان مشکلاتی ایجاد کند.

وی با بیان این که مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و سیگار الکترونیکی) از مهم ‌ترین عوامل در ایجاد سرطان دهان بوده و سلامت مغز و قلب با سلامت دهان و دندان در ارتباط است، افزود: بیماری های شدید لثه و دیابت رابطه دو طرفه دارند و هر کدام از آن ها می تواند باعث تشدید بیماری دیگر شود، بنابراین توجه به سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. البته خونریزی لثه‌ها در مسواک زدن نباید باعث ترک مسواک زدن شود.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که این پویش در روز اول به عنوان «دهان دریچه سلامت» به ارتباط این بیماری ها می پردازد و توجه مردم را به سلامت دهان و دندان معطوف و متمرکز می کند، ادامه داد: در روز دوم نیز شعار «سلامت دهان و دندان؛ سلامت کودک» را خواهیم داشت.

دکتر سیدمعلمی اضافه کرد: در این روز با حضور در مدارس و آموزش به دانش آموزان و معاینات دهان و دندان بچه ها، افزایش آگاهی نسبت به سلامت دهان و دندان را در مدارس و دانش آموزان انجام می شود تا اگر یک دانش آموز به اقدامات بهداشتی، درمانی نیاز داشت به مراکز جامع سلامت جهت دریافت خدمت معرفی شود.

وی بیان کرد: در روز سوم پویش هدف ما بر اهمیت دادن به سلامت دهان و دندان از دیدگاه نهادهای مردمی و سایر نهادهای دولتی متمرکز خواهد بود. در این روز به تبیین نقش سایر نهادها و افراد در بحث سلامت دهان ودندان پرداخته می شود که چه کمک هایی می توانند در این زمینه ایفا کنند. در کل هدف پویش سلامت دهان و دندان، آگاهی بخشی و حساس سازی مردم، جامعه و مسئولان در رابطه با اهمیت سلامت دهان و دندان است.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پایان با بیان این که خدمات اساسی و مهم دندانپزشکی در مراکز بهداشت برای همگان در دسترس است، گفت: خدمت رایگان دندانپزشکی در مراکز بهداشت در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به افراد ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان با شعار «دهان دریچه سلامت» از امروز
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان