Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد ضابطی جهرمی پژوهشگر و کارگردان پیشکسوت عرصه سینمای مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مستندسازی در شرایط بحران و فراگیری بیماری گفت: اپیدمی بیماری‌ها نه تنها در سینمای مستند بلکه در تاریخ سینما به قدری موضوع مورد توجه فیلمسازان بوده است که نمی‌شود آنرا توصیف کرد. این مقوله در تاریخ سینما سابقه بسیار طولانی دارد و معمولا در شاخه فیلم‌های علمی تخیلی تصویر شده و سابقه آن به دوره سینمای صامت هم باز می‌گردد اما در سینمای مستند به ویژه در ۲ دهه اخیر شاخه‌ای از نظر موضوعی شکل گرفته است که من آن شاخه را «مستند آینده نگر» نامگذاری کرده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه در تشریح مختصات این گونه از آثار مستند گفت: در این شاخه مقوله شیوع یک بیماری همه گیر در مقیاس یک جامعه بزرگ حتی در سطح جهانی پیش بینی شده است. یعنی پرداختن به این موضوع به سینمای  مستند هم که سینمای واقع‌گراست مربوط می‌شود. 

وی افزود: از فیلم‌هایی که در همین چند دهه با این موضوع اپیدمی یا بیماری‌های واگیر در شاخه مستندهای آینده‌نگر می‌توانیم نام ببریم که علاقه مندان به سینمای مستند هم دیده اند، فیلمی به نامی «اپیدمی» ساخته استیون سودربرگ است. این فیلم در واقع بیان همین وضعیت است ولی همانطور که گفتم سابقه این مقوله در سینمای غیرمستند در شاخه فیلم‌های علمی- تخیلی و داستانی به دوران کهن سینما، یعنی دوران صامت برمی گردد.

کرونا موضوعی است که توجه جهانی را به خود جلب کرده، در صدر اخبار است و به عنوان یک مقوله بحرانی تمام جامعه بشری را درگیر و تهدید کرده است بنابراین این موضوع در سینمای مستند به ویژه ژورنالیسم مستند انعکاس دارد و مسلما کشور ما هم مستثنی نیستاین مستندساز پیشکسوت ادامه داد: شیوع کرونا تنها در سطح ملی رخ نداده بلکه در سطح جهانی اتفاق افتاده است. در چنین شرایطی مستندسازان در تمام نقاط دنیا باید به مقولات روز بپردازند چراکه بخشی از کار سینمای مستند واقع‌نگاری روز است. کرونا هم موضوعی است که توجه جهانی را به خود جلب کرده، در صدر اخبار است و به عنوان یک مقوله بحرانی تمام جامعه بشری را درگیر و تهدید کرده است بنابراین این موضوع در سینمای مستند به ویژه ژورنالیسم مستند انعکاس دارد و مسلما کشور ما هم مستثنی نیست یعنی خیلی از مستندسازان در سراسر جهان این موضوع را ثبت و ضبط می‌کنند که طبعا این آثار چندی دیگر وجه تاریخی هم پیدا می‌کند.

ضابطی جهرمی عنوان کرد: در حال حاضر بیماری کرونا مقوله‌ای است که در سطح ملی همه ارکان اجتماع ما را درگیر کرده است به طوری که تمام نهادها، سازمان‌ها و موسسات شیوع این بیماری را بحران ملی در نظر گرفته و همه برای مبارزه با این بیماری بسیج شده‌اند طبعا کسانی که در کار فیلم مستند هستند هم وارد این مقوله می‌شوند و واقعیات را ثبت و ضبط می‌کنند.

این پژوهشگر اظهار کرد: در حال حاضر ثبت یک واقعه به عنوان یک سند برای تاریخ و آیندگان و حتی برای بررسی‌های نزدیک و بعدی اهمیت دارد. اینکه این مقوله به صورت هنری بیان شود موضوع ثانویه است ولی طبعا هر گونه بحرانی که در سطح وسیع اجتماعی بروز کند برای هر جامعه‌ای نه فقط ایران دغدغه مستندسازان است، بنابراین آن را به عنوان یک سند فیلمبرداری می‌کنند که بعدا باید روی آنها عملیات هنری انجام شود. در حال حاضر شاید فرصت برای کار هنری کم باشد ولی وجه اطلاع رسانی و آموزشی سینمای مستند بسیار اهمیت دارد.

وی در پایان تاکید کرد: همانطور که گفتم در شرایط فعلی مهمترین وظیفه سینمای مستند در ایران یا مهمترین تعهد مستندسازان ایرانی آگاهی و آموزش مردم است.

کد خبر 4868981 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: سینمای مستند ویروس کرونا ویروس کرونا تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سینمای مستند شبکه چهار سیما سازمان سینمایی رادیو نمایش فیلم کوتاه سریال ایرانی شبکه پنج سیما محمدرضا شجریان سینمای مستند عنوان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۵۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در 150 کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن 60 تا 80 درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود 50 قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار 100 میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در 2023 میلادی مبنی بر این است که قبول نمی کندTTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

کد خبر 6093330

دیگر خبرها

  • رضا شیخی درگذشت
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در آذربایجان شرقی
  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق