Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@16:02:38 GMT

تله رسانه ای مسکو برای رویارو کردن تهران و آنکارا

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۷۴۴۶

تله رسانه ای مسکو برای رویارو کردن تهران و آنکارا

ساعت 24 -ایران این روزها با چند مساله تازه و پیچیده روبه ‌رو شده که اگر راه‌حل‌های کارآمدی برای آنها پیدا نکند روزهای سخت‌تری را تجربه خواهد کرد. روبه ‌رو شدن با پدیده ویروس کرونا در داخل و روبه‌ رو شدن با مساله مناسبات سه‌ جانبه با ترکیه و روسیه از جمله این مسائل است.

داستان خارجی ایران به شرایط تازه‌ رخ ‌داده در سوریه مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران به همراه روسیه و کمی دیرتر ترکیه به مرور بازیگران اصلی فعال در ماجرای بزرگ سوریه شدند و هر کشور با توجه به راهبردها و هدف‌های بلند مدت خود راهی را رفت که برآیند آن ماندگاری رژیم بشار اسد در سوریه شده است. این روزها و هفته ‌ها اما هر بازیگر یاد شده دنبال حداکثرکردن سود خود از سرمایه‌گذاری در سوریه است و راه‌های آنها از هم جدا شده است. در راه‌های تازه اما روسیه و ترکیه به هم برخورده و هر کدام به دیگری فرمان می‌دهد که از سر راه ما کنار برو. ایران اما هنوز به این مرحله نرسیده و ترجیح می‌دهد راهی را برود که منافع بلندمدتش مصون بماند و با هیچ کدام از دو همسایه خود نیز به بن‌بست و برخورد نرسد. واقعیت این است که روس‌ها تمایل دارند هر طور شده پای ایران را به راهی باز کنند که با ترکیه درگیر شود. این تمایل روسیه را می‌توان در تحلیل‌ها و خبرهایی که خبرگزاری روسی اسپوتنیک منتشر می‌کند به خوبی دید.

خبرگزاری اسپوتنیک  چند روز پیش تحلیل کرد ایران می‌خواهد از ترکیه انتقام بگیرد چون ترکیه نیروهای هوادار ایران را زیر ضربه قرار داده است. هنوز این خبر در اسپوتنیک داغ بود که یک خبر مشکوک دیگر از سوی این خبرگزاری روسی  منتشر شد که «خودروی زرهی نیروهای مرزی ترکیه در نزدیکی مرز مشترک با ایران هدف یک راکت از منبعی ناشناس قرار گرفت. مقامات رسمی ترکیه در این ارتباط مدعی شده‌اند که در این حادثه یک نفر کشته و تعدادی دیگر نیز زخمی شده‌اند. سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه صبح روز دوشنبه در حساب توئیتری خود خبر این حمله را اعلام کرد، اما گفته شده حادثه یادشده روز جمعه به وقوع پیوسته است.» این خبر از سوی رسانه‌های ایرانی و نیز رسانه‌های فارسی‌زبان مورد توجه قرار نگرفت اما جوری تنظیم شده که گویی ایران در حال انتقام‌گیری از ترکیه است.این در حالی است که مقام‌های سیاسی ایران در این روزها با بردباری و مدارا داستان زیر ضربه قرار گرفتن نیروهای هوادار خود در سوریه را مدیریت کرده‌اند. به نظر می‌رسد روس‌ها علاقه قابل اعتنایی دارند که ایران را درگیر ماجرایی کنند که پیامدهای آن سخت است.واقعیت این است که ایران در شرایط تحریم‌های گسترده و فزاینده و در وضعیت تازه‌ای که با بسته شدن مرزهایش با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و عراق بیش از پیش به تجارت با ترکیه نیاز دارد هرگز نباید در هیچ شرایطی و در وضعیت‌های خاص احتمالی روسیه را بر ترکیه ترجیح دهد. ترکیه با ایران تجارت گسترده کالا دارد و با توجه به مرزهایی که دارد بخشی از نیازهای ارزی ایران را به شکل ویژه تامین می‌کند. این در حالی است که روسیه هرگز نمی‌تواند با ایران به یک شریک تجاری مطمئن تبدیل شود. روسیه در بازار نفت و گاز رقیب اصلی ایران است و همان‌طور که از نبودن ایران در بازار گاز اروپا شادمان است بدش نمی‌آید ایران را از بازار گاز ترکیه نیز دور نگه دارد. از سوی دیگر روس‌ها جز محصولات جنگی، کالایی برای دادوستد با ایران ندارند و در داستان تحریم روسیه در محصولات کشاورزی نیز روی خوش به بازرگانان ایرانی نشان ندادند. منطق و خرد سیاسی و اقتصادی فرمان می‌دهد به بهانه ادلب که برای ایران منطقه راهبردی نیز به حساب نمی‌آید راه تجارت با ترکیه را مسدود نکنیم.

محمدصادق جنان‌صفت – روزنامه جهان صنعت

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۷۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت

بشار اسد رئیس جمهور سوریه با تاکید اینکه موضع کشورش از زمان ظهور مساله فلسطین در سال ۱۹۴۸ ثابت بوده است، افزود که با وجود شرایطی که سوریه از سر گذرانده است، یک لحظه یا تحت هر شرایطی که بوده موضعش دچار تزلزل نشده است.

وی تصریح کرد هر آنچه می‌تواند در حد امکانات موجود ارائه کند، بدون هیچ تردیدی در اختیار فلسطینی‌ها یا هر مقاومتی در برابر رژیم صهیونیستی قرار خواهد داد.

اسد همچنین خاطرنشان کرد که موضع دمشق در قبال مقاومت، «به عنوان یک مفهوم یا عمل، تغییر نخواهد کرد، بلکه تثبیت‌تر خواهد شد».

وی اشاره کرد رویداد‌ها ثابت کرده است که هر کسی که تصمیمی ندارد هیچ امیدی به آینده ندارد و هر که صاحب قدرت نباشد در این دنیا ارزشی ندارد و هر که در دفاع از وطن مقاومت نکند، در درجه اول لایق وطن نیست.

اسد در سخنرانی خود در نشست گسترده کمیته مرکزی حزب بعث سوسیالیست عربی که روز شنبه در کاخ کنفرانس در دمشق پایتخت این کشور برگزار شد، تاکید کرد که سوریه «امروز تسلیم نخواهد شد، زیرا ماهیت موضوع تغییر و خود دشمن نیز تغییر نکرده است».

براساس گزارش روزنامه الوطن سوریه، رئیس جمهور سوریه در این زمینه با تاکید بر اینکه «تن‌ها متغیر، رویداد‌ها به شکل بیرونی» است، توضیح داد که کشتار‌ها با رفتار رژیم اشغالگر چه تعداد روند کشتار افزایش یا کاهش یابد، اتفاقی نیست.

اسد همچنین با اشاره به اینکه «سوگیری کورکورانه کشور‌های غربی نسبت به صهیونیسم چیز جدیدی نیست» تاکید کرد: «تا زمانی که وضعیت تغییر نکند و حقوق فلسطینی‌ها و سوری‌ها به دست نیاید، هیچ چیزی موضع ما را حتی به اندازه جابجا کردن یک تار مو تغییر نخواهد داد.

وی همچنین تاکید کرد که تسلیم، احساس کاذب امنیت، شاید قدرت و گاهی موجودیت می‌دهد، اما اسد توضیح داد که این تا زمانی است که ماموریت لازم به پایان برسد و پس از آن مردم، کشور‌ها و ملت‌ها کنار گذاشته می‌شوند.وقتی از وطن صرف نظر می‌شود این به معنای نابودی و از بین رفتن آنها است.

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه جنگ غزه حامیان تقلید از غرب را در جهان عرب و سوریه آشکار کرد، خاطرنشان کرد: ما نشنیدیم که آنها در مورد جنگ غزه صحبت کنند یا به موضع غرب در قبال غزه توجه داشته باشند. حمایت سیاسی از اسرائیل و مشارکت مستقیم نیرو‌های نظامی و امنیتی غربی در جنگ و ارسال اسلحه به اسرائیل رخ داد و ما هیچ حرف و بیانیه و اظهارنظری از آنها نشنیدیم. همچنین نه در مورد دموکراسی مربوط به سرکوب دانشجویان در دانشگاه‌ها و ... درحالیکه همه این اعتراضات مطابق قانون اساسی و قانون بودند، اما ما حرفی از آنها نشنیدیم.

رئیس جمهور سوریه عنوان فلسطین را مهم‌ترین و برجسته‌ترین عنوان امروز دانست و افزود: برجسته‌ترین موضوع در این عنوان، بازگشت دوباره مساله فلسطین به منصه ظهور است به گونه‌ای که تاکنون دیده نشده است.

وی افزود: امروز عدالت این موضوع روشن شده است و جنگ غزه حقیقت بسیاری از رژیم‌ها را برملا کرده است و صداقت را در برابر نفاق و دورویی متمایز می‌کند و موضع در قبال مساله فلسطین را به عنوان مرجع در ارزیابی آن مواضع مطرح می‌کند.

اسد ادامه داد: مهمترین مدلی که امروز می‌بینیم، مدل ترکیه (رجب طیب اردوغان)، رئیس جمهور ترکیه است، علیرغم اینکه یک فرد واقعاً باهوش باید این حقیقت ساده را بداند هوش جمعی مردمی قوی‌تر از هر فردی است، اما اردوغان معتقد است که می‌تواند مردم ترکیه را فریب دهد، با زبان خود به اسرائیل حمله کند، اما با دستش از اسرائیل حمایت کند. مردم ترکیه در انتخابات به او درس بزرگی دادند. درس این است که قدرت جایگاه رسمی و حزبی در همذات پنداری با جایگاه مردمی است.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • استقبال «اردوغان» از امیر کویت در آنکارا
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • ادعای ترکیه درباره شرط حماس برای کنارگذاشتن سلاح
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • ترکیه: از تمام ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت