Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال‌های اخیر به جز زمین خواری از کوه خواری؛ صخره‌خواری تپه‌خواری و حتی پل‌خواری هم در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج به وفور خبرهایی شنیده‌ایم که بازگو کردن همه آن‌ها در این مجال ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج داستان زمین خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد سر درازی دارد و در همه سال های اخیر یکی از بزرگترین مشکلات استان همین دست‌اندازی روی اراضی ملی و منابع طبیعی ب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ده است.

در سال‌های اخیر به جز زمین خواری در سطوح مسطح از کوه خواری؛ صخره‌خواری تپه‌خواری و حتی پل‌خواری هم در استان کهگیلویه و بویراحمد به وفور خبرهایی شنیده‌ایم که بازگو کردن همه آن‌ها در این مجال ممکن نیست.

 استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های بی‌شماری دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها منابع طبیعی شامل جنگل‌ها، مراتع سرسبز، کوه‌های سر به فلک کشیده، تپه‌ها و ماهورهای مشرف به چشم‌انداز‌های زیبای طبیعی، چشمه‌ساران چشم‌نواز و ده ها و صدها جاذبه دیگر است که این استان را از سایر استان‌ها متمایز کرده است.

در معرفی بیشتر استان  باید گفت که استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحت ۱۶۲۶۴ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران قرار دارد استانی سرشار از ذخایر و منابع آبی بی‌نظیر با پوشش گیاهی فراوان و جنگل‌های گسترده دارای دو اقلیم آب و هوایی متفاوت است.

این استان برخوردار از 1000 گونه  گیاهی، حدود 60 درصد کل تیره‌های گیاهی کشور و ۲۵ درصد تیره های گیاهی شناخته شده در جهان را داراست.

مساحت جنگل‌های استان 60 درصد مساحت کل استان است که از این حیث مقام اول کشور را داراست ۷۲ گونه درختی متعلق به ۳۰ خانواده در جنگل‌های منطقه وجود دارد که ترکیب درهم آنها سبب تنوع جامعه جنگلی منطقه شده است.

تنوع درختان جنگلی به گونه ای است که ۸۰ درصد آن زیر پوشش گونه غالب بلوط ایران و ۲۰ درصد باقیمانده شامل درختان و درختچه‌هایی نظیر بنه (پسته وحشی )، کیکم، بادام کوهی، زالزالک، شن (پلاخور)، گلابی وحشی، زبان گنجشک، ارس، دافنه و … است.

به گزارش فارس؛ به اصل موضوع که برگردیم استان کهگیلویه و بویراحمد به همین طبیعت زیبا و جنگل‌های بلوط زنده و پابرجاست چرا که به دلیل سیاسی کاری‌ها و مسائل طایفه‌ای استان با همه تلاش‌های صورت گرفته نتوانسته همپای سایر استان‌ها حتی استان‌های هم‌طراز خود گام بردارد و مع‌الاسف درجا زده است.

شاید یکی از دلایل در جا زدن استان کهگیلویه و بویراحمد به معارضینی برگردد که علاوه بر سهمی که خود از طبیعت گرفته‌‌اند چشم دیدن جنگل و مرتع و تپه و بستر رودخانه را ندارند و همه را ارث پدری خود دانسته و به هر طریق ممکن خواهان تصرف انفال هستند.

به همین خاطر وقتی قرار است سرمایه‌گذار به استان بیاید و فعالیتی برای رونق تولید و اشتغال داشته باشد با سد سدیدی به نام معارض برخورد می‌کند معارضینی که همه چیز را برای خود می‌خواهند.

سید حسین صابری استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد جمله‌ای تاریخی و زیبا در وصف معارضین تمامیت خواه دارد وقتی که می‌گوید «گله و رمه این‌ها 70 سال پیش از جایی عبور کرده و امروز کل منطقه را متعلق به خود می‌دانند».

بی‌رحمی به جنگل در یاسوج

جنگل‌خواران در این سال‌ها از راهی دیگر به مبارزه با قانون آمده‌‌اند که همانا آتش زدن درختان جنگلی است در این سال‌ها به کرات دیده و شنیده‌ایم که درختان چند صد ساله بلوط زنده زنده در آتش سوخته‌‌اند تا که منفعت‌طلبان به خواسته خود برسند.

 

 

این تنها بخشی از تراژدی زمین‌خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد است چرا که مسؤولان فرصت‌طلبی که گاها تعداد آن‌ها کم هم نیست بیکار ننشسته و چشم طمع به انفال دوخته‌اند.

عجیب تر این که زمین‌خواری مسؤولان در شهر یاسوج مرکز استان بیش از سایر نقاط به چشم می‌آید مسؤولان فرصت‌طلبی که با استفاده از جایگاه خود در سایه تساهل و تسامح مسؤولان مرتبط و دستگاه‌های ناظر به صورت طبیعت چنگ زده و جنگل‌ها را آلوده منفعت‌طلبی خود کرده‌اند که نمونه‌هایی از آن را در منطقه سروک می‌توان مشاهده کرد.

دست اندازی به طبیعت تنها به جنگل‌خواری محدود نشده بلکه در این سال‌ها فرصت‌طلبان به بستر رودخانه هم رحم نکرد‌اند و مؤید آن دست درازی به بستر رودخانه بشار است.

رود بشار یکی از جاذبه‌های طبیعی در دل شهر یاسوج است که از چند دهه پیش تاکنون جولانگاه سودجویان شده و در برهه‌ای با تلاش استاندار وقت و رسانه‌ها قدمی هر چند کوچک جهت رفع تصرف آن برداشته شد اما همچنان بر خلاف قاعده عرفی و قانونی بشار در چمبره سودجویان قرار دارد هر چند بارندگی فروردین امسال و غرش بشار تا حدود زیادی فرصت‌طلبان را به عقب راند.

فرصت طلبان نه تنها به بشار رحم نکردند بلکه به پل‌ها و زمین‌های مجاور و حریم بشار هم بی‌رحمی می‌کنند برای نمونه در محل پل زردک یکی از گلوگاه‌های رود بشار رد پای زمین‌خواران دیده می‌شود.

پل‌خواری چگونه؟

جریان به این قرار است که عده‌ای با تخلیه نخاله‌های ساختمانی در کنار پل کم‌کم با این روش رندانه بر میزان تصرفات می‌افزودند و به عبارتی پل زردک و مسیر آب نه برای استفاده عمومی بلکه در تصرف افراد خاص قرار می‌گرفت.

 

 

اما جنگل‌خواری و پل‌خواری ته قضیه نیست چرا که منفعت‌طلبان سودجو به پیست اسب‌سواری و محل تخلیه هیجان جوانان هم رحم نکردند و همین باعث شد که به جای برگزاری مسابقات اسب‌سواری مسابقه الاغ‌سواری برگزار کنند.

رئیس هیات سوارکاری دنا می‌گفت؛ بعد از این اقدام افراد خاص در بایکوت کردن پیست اسب‌سواری شهرستان دنا مجبور شدم دست روی دست نگذارم و مسابقات الاغ‌سواری را در پیست راه‌اندازی کنم!!.

داستان به این قرار بود که جوانی عاشق رشته سوارکاری با هزینه شخصی خود خاکبرداری این پیست را انجام داد و به قول خودش کار به خوبی پیش می‌رفت تا این که فردی خاص با خرید زمینی همسایه ما شد و زمینی در کنار پیست اسب‌سواری دنا خریداری کرد.


بی‌رحمی به طبیعت کمی آن سوی پل زردک

او می گفت با ارتباطاتی که این فرد خاص در استان داشت به جای این که پایه‌های برق را از زمین خود عبور دهد به دلیل قدرتی که داشت از داخل پیست سوارکاری دنا پایه‌های برق را عبور داد و داد و فریاد من به هیچ جا نرسید و پیست اسب‌سواری ما عملا از رونق افتاد چرا که با این وضعیت امنیتی برای سوارکاری در پیست وجود نداشت.

اما جالب‌ترین قسمت داستان؛ وقتی افراد خاص هر کاری که خواستند انجام دادند معلوم است که دیگر در این پیست نمی‌توان مسابقه اسب‌سواری برگزار کرد چرا که اگر حادثه‌ای برای اسب‌سوار رخ دهد و احیانا از اسب پرتاب شود با پایه‌های برق برخورد می‌کند و ضربه مغزی می‌شود، به همین خاطر جوان داستان ما از خیر برگزاری مسابقه در پیست می‌گذرد و به جای آن الاغ‌سواری برگزار می‌کند.

به گزارش فارس در سامانه فارس من که پل ارتباطی میان مردم و خبرگزاری است سوژه‌هایی ثبت شده که یکی از آن‌ها با عنوان «زمین‌خواری در یاسوج بیداد می‌کند» است

در ادامه این سوژه آمده است:  شهر زیبای یاسوج دارای جنگل‌های فراوان و زیبای است که از سوی سودجویان مورد دست برد قرار می گیرد و زمین خواری به وفور دیده می شود لطفا مسولان پاسخگو باشند. لطفا بررسی کنید و گزارشی از این موضوع تهیه و منتشر کنید.

به سراغ عادل آرامش مدیر یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بویراحمد رفتیم که مسوولیت حفاظت از اراضی این شهرستان و به خصوص اطراف و اکناف شهر یاسوج را بر عهده دارد.

آرامش با بیان این که خوشبختانه دستگاه قضایی تاکنون پشتیبان بسیار خوبی برای برخورد با منفعت‌طلبان شده است اظهار کرد: به پشتیبانی قضات و دستورالعمل‌های دادستانی سودجویان کمتر از گذشته دنبال زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی هستند.

 

 

وی با بیان اینکه امسال 40 هکتار رفع تصرف طبق تبصره یک ماده 5 در حاشیه شهر یاسوج داشته‌ایم اظهار کرد: بیش از هر نقطه‌ای حاشیه‌های شهر یاسوج مورد هدف و تیررس سودجویان قرار گرفته است.

مسوول یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بویراحمد ادامه داد: دلیل این است که مهاجرت از روستاها به شهر یاسوج زیاد شده و سودجویان درصدد هستند تا با دست درازی به اراضی ملی حاشیه‌های شهر یاسوج از جمله در بلهزار و مهریان و مادوان و سرآب‌تاوه و مزدک و سایر نقاط این اراضی را قطعه‌بندی کرده و به ورستاییان مهاجر بفروشند.


تجاوز به حریم پل در یاسوج مصداقی از زمین خواری

 

وی گفت: به غیر از مناطق یاد شده در منطقه مختار و جدول غوره و گنجه‌ای کهنه و گنجه‌ای بزرگ هم شاهد چنین تحرکاتی از سوی سودجویان هستیم که برای جلوگیری از این اقدامات منفعت‌طلبانه به همت همه از جمله رسانه‌ها نیاز داریم.

انتهای پیام/82009

 

منبع: فارس

کلیدواژه: یاسوج زمین خواری کهگیلویه و بویراحمد زمین خبرگزاری فارس استان کهگیلویه و بویراحمد پیست اسب سواری زمین خواری منفعت طلبان منابع طبیعی شهر یاسوج جنگل ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۹۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، علی محمد روستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد :سیلاب یک هزار و ۳۰۰ میلیارد به بخش کشاورزی خسارت زد اما تاکنون یک ریال اعتبار خسارت سیلاب پرداخت نشد.

وی افزود: بخش عمده خسارت‌ها و آسیب‌ها در این شهرستان مربوط به باغات، مزارع، زمین‌های کشاورزی، کانال‌های آبرسانی و سرآب بندی‌های بخش کشاورزی و همچنین ابنیه فنی و راه‌های روستائی و عشایری است. که در این بارندگی بخش زیادی از محورهای ارتباطی روستایی و عشایری نیز مسدود شده بود. کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار از این میزان زراعی است.

خبرنگار: فائزه صداقت

انتهای خبر/

کد خبر: 1228422 برچسب‌ها سیل

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفر‌های شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند
  • جلوگیری از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • وزیر علوم به یاسوج سفر می‌کند
  • در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان
  • ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • ادامه تلاش‌های سه روز آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • روستا‌های حاشیه شیراز مظلوم‌ترین روستا‌های فارس هستند