Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:24:49 GMT

سوهان دلخراش کرونا بر پیکر نحیف کارگران

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۹۹۳۱

سوهان دلخراش کرونا بر پیکر نحیف کارگران

به دنبال گسترش ویروس کرونا در سطح جامعه و ابتلا تعداد زیادی از شهروندان به آن اقدامات پیشگیرانه در سطح ادارات و مراکز عمومی و تجمع مردمی به اجرا درآمد.

کاهش ساعات ادارات دولتی از هشت و نیم صبح تا ساعت ۱۲ و نیم، سمپاشی و گندزدایی بازارها، سطح معابر و مکان‌های عمومی، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در سطح داروخانه‌ها و بازار برای تامین نیاز مردم، افزایش تولید اقلام بهداشتی و تغییر چند خط تولیدی به تولید ماسک و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله این اقدامات است.

در این میان ساعت کاری بالا، کمبود یا نبود تجهیزات بهداشتی،  تجمع و ازدحام کارگران و حضور در محیط‌های سرد کاری باعث افزایش احتمال شیوع کرونا در جامعه کارگری استان شده و خانواده آنها را نیز تهدید می‌کند، موضوعی که باید مسوولان دستگاه‌های مرتبط بیشتر به آن توجه نمایند.

کاهش ساعت کاری کارخانجات، مطالبه کارگران استان قزوین

یکی از کارگران واحدهای تولیدی-توزیعی استان که نخواست نامش ذکر شود، به خبرنگار ایرنا گفت: چرا ساعت کاری کارخانجات مانند ادارات کاهش نمی‌یابد تا از احتمال ابتلای این قشر به ویروس کرونا گرفته شود؟

وی اضافه کرد: کارگران استان چه فرقی با کارمندان دارند درحالیکه شرایط کاری آنها به لحاظ فیزیکی و روانی سخت‌تر از محیط‌های اداری است و باید مسوولان به این موضوع توجه کنند.

این کارگر گفت:با تصویب مدیریت ارشد استان، ساعت کار کارمندان به منظور پیشگیری از ویروس کرونا تا سه ساعت کاهش یافته اما در برخی واحدهای تولیدی و خدماتی استان نه تنها ساعت کاری کاهش نیافته بلکه کارگران مجبور به کار بیش از ۱۲ ساعت در روز هستند.

وی اضافه کرد: این موضوع باعث ضعف سیستم ایمنی بدن آنها و مستعد شدن برای ابتلا به ویروس کرونا است.

این کارگر با تاکید بر اینکه سلامت کارگران استان در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد، افزود: کارگران در برخی واحدهای تولیدی استان به اجبار روزی ۱۶ ساعت طی روزهای متوالی به کار گرفته شده و در صورت مخالفت و نخواستن اضافه کاری تهدید به اخراج می‌شوند و باید نهادهای نظارتی و بازرسی به این موضوع به صورت جدی‌تر ورود کنند.

انجام اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به کرونا مهمترین کار واحدهای تولیدی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مهمترین تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت، محیط اجتماعی به ویژه محیط کار است و طبق آمار بیش از ۵۰ درصد افراد بزرگسال در محیط کار در معرض عوامل مختلف به ویژه عوامل مخاطره آمیزی قرار دارند که سلامتی آنها را تهدید می‌کند.

رضا گروسی افزود: اگر خدمات بهداشت حرفه‌ای به طور مناسب و موثر برای تمام شاغلان فراهم نشود، سبب کاهش ظرفیت‌های کاری و در نتیجه زیان اقتصادی به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد به تولید ناخالص داخلی می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلا و بیماری آحاد جامعه به ویژه افرادی که دچار نقص و ضعف سیستم ایمنی بدن هستند و ساعات متمادی را در محیط‌های بسته فعالیت می‌کنند حفظ و ارتقای سلامتی نیروی کار و خانواده‌های آنان و سالم سازی محیط‌های کاری باید در دستور کار شرکت‌ها قرار گیرد و در واقع مهمترین و مقرون به صرفه‌ترین عمل برای جامعه کارگری و واحدهای تولیدی استان انجام اقدامات پیشگیرانه است.

وی با اشاره به اقدامات دیگر صورت گرفته در راستای حمایت از کارگران استان برای مقابله با این ویروس، افزود: طی مکاتبه‌ای با ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌های تابعه اعلام کرده‌ایم با توجه به شرایط اضطراری موجود در کشور تا اطلاع ثانوی از حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری در کاریابی‌ها ممانعت به عمل آید.

گروسی گفت: همچنین کلیه جلسات مجامع اعم از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان تا بیستم فروردین متوقف شده است و کلیه کلاس‌های آموزشی عمومی و تخصصی ایمنی نیز تا همان تاریخ تعطیل اعلام گردید.

این مسوول گفت: از سوی دیگر با اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در جهت رفاه حال بیمه شدگان و برای کاهش ضرورت خروج مردم از منزل، سازمان تامین اجتماعی کلیه دفترچه‌های درمانی کارگران که تا پایان بهمن اعتبار داشت را بدون نیاز به مراجعه به شعب سازمان یا کارگزاری‌ها تا پایان فروردین ۹۹ تمدید اعتبار کرد.

گروسی گفت: همچنین توصیه‌های عمومی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در کارگاه‌های کشور به مدیران و کارفرمایان استان ارسال شده است و بر تامین وسایل حفاظت فردی از قبیل دستکش، ماسک و مواد ضد عفونی کننده مورد نیاز کارگران و همچنین ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کارفرمایان تاکید گردیده است.

وی اضافه کرد: در صورت اشاعه ویروس کرونا در جامعه کارگری استان و لزوم کاهش ساعات کار کارگران در محیط کار یا احساس ضرورت تغییر در زمان شیف کاری آنان به عنوان اقدام پیشگیرانه باید این موضوع را با هماهنگی کمیسیون کارگری و شورای تامین استان بررسی کرد و در مرحله اول با توافق کارگر و کارفرما و در مرحله بعد با تصویب شورای تامین استان در این زمینه اقدام صورت گیرد.

درخواست تامین تجهیزات ایمنی برای جامعه کارگری استان

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: علیرغم تذکرها و تاکیدات مکرر برای پیشگیری از ویروس کرونا در واحدهای تولیدی استان متاسفانه بسیاری از این واحدها به دلیل خصوصی بودن توجه چندانی به این موضوع ندارند.

عیدعلی کریمی افزود: با توجه به سرعت بالای شیوع این ویروس از فرمانداران، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیر کل تامین اجتماعی و سایر مسوولان مرتبط درخواست کرده‌ایم تجهیزات و امکانات اولیه پیشگیری از این ویروس را برای جامعه کارگری استان فراهم کنند اما متاسفانه اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

 وی در خصوص کاهش ساعات کار شرکت‌ها به منظور اقدام پیشگیرانه در مقابل این بیماری، اضافه کرد: این موضوع باید از سوی مراجع بالا دستی استانی و کشوری تصمیم گیری و ابلاغ شود هرچند در این شرایط بسیاری از شرکت‌ها و واحدها تقریبا نیمه فعال هستند.

کریمی با بیان اینکه بسیاری از کارگران به دلیل استرس ابتلا به ویروس کرونا در سرکار حضور نمی‌یابند و از سوی کارگران تهدید به اخراج می‌شوند،  گفت: متاسفانه چنین تهدیداتی از سال‌های گذشته نیز وجود داشته است ولی در این روزها بحث ابتلا به ویروس کرونا بهانه‌ای مضاعف برای تهدید کارگران زحمتکش شده است.

وی اضافه کرد: کارگران در این شرایط اقتصادی و در آستانه فرارسیدن شب عید با وضعیت معیشتی نامناسب و تعدیل‌های بسیار زیادی مواجه هستند و از سوی دیگر سوهان کرونا نیز بر پیکر نحیف آنها سمباده می‌کشد.

کاهش ساعات کار واحدهای تولیدی در پیشگیری از کرونا تاثیر چندانی ندارد

معاون اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طی مکاتبه‌ای با کارفرمایان و مدیران واحدهای تولیدی استان درخواست کرده‌ایم تمامی اقدامات و نکات پیشگیرانه را در مقابله با شیوع این ویروس انجام دهند.

قاسم آقاعلیخانی در خصوص کاهش ساعات کاری بخش خصوصی، افزود: هنوز دولت تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده است هرچند کاهش ساعات کاری واحدهای تولیدی نیز تاثیر چندانی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: کاهش ساعات کاری ادارات دولتی استان نیز چندان در پیشگیری از این ویروس موثر نخواهد بود چون عمده مراجعات این ادارات از ساعت ۹ تا ۱۲ صورت می‌گیرد.

آقا علیخانی گفت: با وجود همه این مسایل، خانه‌های بهداشت در سراسر استان که به صورت دوجانبه با دانشگاه علوم پزشکی و اداره کار همکاری می‌کنند بر رعایت مواد بهداشتی در واحدهای تولیدی، ضدعفونی کردن محل کار، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه‌ها و محل تجمع و ... در این ایام به صورت ویژه نظارت می‌کنند.

وی گفت: همچنین تمامی اطلاعات و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از ویروس کرونا از طریق مختلف از جمله بارگذاری در سایت‌ها، فضای مجازی و گروه‌های مختلف انجام شده است تا جلوی شیوع این ویروس میان جامعه کارگری استان گرفته شود.

تدابیر لازم برای پیشگیری از آسیب به کارگران اندیشیده شده است

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اولین اقدام، ضدعفونی شهرک‌های صنعتی استان، محل تجمعات کارگران و دفاتر ورودی و خروجی شهرک‌ها بود که با جدیت و سرعت انجام شد.

حمیدرضا خانپور گفت: به واحدهای تولیدی و صنعتی استان تاکید شده است که دستگاه تب سنج لیزری خریداری کرده و میزان تب کارگران را در ورودی واحدها مورد سنجش قرار داده و اگر کارگری بالای ۳۷ و نیم درجه تب داشته باشد به مراکز درمانی یا اورژانس راهنمایی شود.

 وی اضافه کرد: همچنین برای واحدهای تولیدی استان، مواد ضد عفونی کننده تامین شده و بر شست و شوی منظم دست‌های کارگران در واحدهای تولیدی تاکید گردیده است.

خانپور در خصوص افزایش ساعات کاری برخی از واحدهای تولیدی استان، گفت: قطعا در این شرایط برخی از واحدهای تولیدی در زمینه اقلام بهداشتی و مواد شوینده با افزایش ساعت کاری مواجه هستند و به کارگران نیز فشار بیشتری وارد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان افزود: موضوع انتشار ویروس کرونا یک مشکل ملی است و باید با همکاری همه از کارگران تا مردم برای حل این مشکل اقدام کرد.

وی اضافه کرد: در این شرایط تمامی ظرفیت‌های استان برای مقابله با این ویروس بسیج شده‌اند و امیدواریم در آینده، زحمات و تلاش‌های کارگران زحمتکش با افزایش پرداختی‌ها و حق الزحمه جبران شود تا آنها تعطیلات خوبی را در کنار خانواده با سلامت و خوشی سپری کنند.

انجام اقدامات پیشگیرانه از کرونا در اغلب کارگاه‌های تولیدی استان

رییس اداره بازرسی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: براساس آیین نامه حفاظت و ایمنی عمومی در کارگاه‌های تولیدی مطابق با مواد ۶۰ و ۶۱ قانون کار باید کارفرمایان اقدامات لازم را برای پیشگیری از آسیب کارگران انجام دهند که یکی از این موارد پیشگیری از آسیب‌های بیولوژیکی مانند بیماری مسری کرونا است.

محمد علیخانی گفت: پیرو دستور وزارتخانه، بازرسان استان باید در حین بازرسی از واحدهای تولیدی مراقب باشند که احتمال ابتلا خود به این بیماری را به حداقل رسانده و تجهیزات حفاظت فردی را به عنوان ملزومات اساسی پیشگیری از این ویروس مورد استفاده قرار دهند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه هم اینک قریب به اتفاق کارگاه‌های تولیدی استان اقدامات پیشگیرانه را در مقابل ویروس کرونا انجام می‌دهند ولی ناآشنا بودن با شرایط جدید باعث شده است حفاظت و ایمنی کارگران در کنار فعالیت تولیدی با چالش‌هایی مواجه شود.

علیخانی گفت: رفته رفته اقدامات پیشگیرانه واحدهای تولیدی برای مقابله با این ویروس افزایش می‌یابد و بسیاری از آنها گندزدایی و ضدعفونی اماکن عمومی و تحویل تجهیزات بهداشتی به کارگران را در دستور کار قرار می‌دهند.

این مسوول اضافه کرد: نقاط ضعف و آسیب در اجرای این اقدامات پیشگیرانه وجود دارد که بازرسان اداره کار استان بر آنها نظارت کرده و با واحدهای تولیدی استان برای رفع آنها مکاتبه می‌کنند.

علیخانی با بیان اینکه حدود ۱۸ بازرس کار، وظیفه نظارت بر واحدهای تولیدی را برعهده دارند، گفت: در شرایط فعلی با توجه به شیوع ویروس کرونا، ماموریت‌های بازرسان کار استان تغییر کرده است و نظارت دقیق بر اجرای اقدامات پیشگیرانه از شیوع این بیماری را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی اضافه کرد: در کنار بازرسان اداره کار، کارشناسان بهداشت حرفه‌ای شبکه‌های بهداشت شهرستان‌ها نیز وظیفه نظارت بر بهداشت واحدها و کارگاه‌های تولیدی را برعهده دارند و به صورت تخصصی در واحدهای صنعتی حضور یافته و کارفرمایان و کارگران را برای تهیه وسایل و امکانات پیشگیرانه راهنمایی می‌کنند.

استان قزوین با چهار هزار واحد تولیدی و ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی و کارگری کشور قلمداد می‌شود.

بر اساس آخرین اطلاعات اعلام شده از ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تا روز ۱۳ اسفند تعداد کل مبتلایان قطعی به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر، فوتی‌ها به ۷۷ نفر رسیده و ۴۳۵ نفر نیز بهبود یافته است.

تاکنون ابتلای قطعی ۵۵ نفر از شهروندان قزوینی به ویروس کرونا از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تایید شده است که از این تعداد چهار نفر متاسفانه فوت کرده‌اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا وزارت صنعت معدن و تجارت کارگر استان قزوین پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا وزارت صنعت معدن و تجارت کارگر استان قزوین ویروس کرونا وزارت صنعت معدن و تجارت کارگر استان قزوین کار و رفاه اجتماعی استان واحدهای تولیدی استان ابتلا به ویروس کرونا خبرنگار ایرنا گفت جامعه کارگری استان اقدامات پیشگیرانه کارگاه های تولیدی تولیدی استان برای پیشگیری استان قزوین نیز ویروس کرونا کاهش ساعات کار کارگران استان صنعتی استان ساعات کاری ساعت کاری ساعت کار شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۹۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت واحدهای تولیدی در گرو کارگران ماهر و پرتلاش آن است

ایسنا/کرمان استاندار کرمان دلیل موفقیت هر مجموعه تولیدی را در داشتن کارگران ماهر و پرتلاش دانست و گفت: در شهرستان سیرجان اقدامات توسعه‌ای بسیار خوبی در حال انجام است.

محمدمهدی فداکار ظهر امروز ۱۱ اردیبهشت ماه در آیین تجلیل از کارگران نمونه سیرجان اظهار کرد: هویت انسانی با کار شناخته می‌شود.

وی دلیل موفقیت هر مجموعه تولیدی را در داشتن کارگران ماهر و پرتلاش دانست و بیان کرد: شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در همه پروژه‌های توسعه‌ای استان پیش قدم است.

استاندار کرمان در ادامه بیان کرد: امروز تولید مهمترین نیاز کشور است و کاری که کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی انجام می‌دهند کمتر از رشادت‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس نیست.

وی با اشاره به تعداد افرادی که در واحدهای صنعتی و معدنی استان کرمان مشغول به کار هستند، تصریح کرد: در شهرستان سیرجان اقدامات توسعه‌ای بسیار خوبی در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، مجتبی مصباح مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این آیین گفت: پیشرفت‌ها را باید فریاد بزنیم تا در جنگ روایت‌ها پیروز باشیم لذا برنامه‌ریزی برای بازدید نوجوانان و جوانان از پیشرفت‌های کشور در قالب راهیان پیشرفت داشته باشید. 

وی با اشاره به تعهد اشتغال بیش از ۴۶ هزار نفری استان در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در سال گذشته ۵۶ هزار و ۷۴۰ نفر در استان کرمان مشغول به کار شدند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم اعلام شد: کلنگ احداث بزرگترین مرکز آموزشی جنوب شرق کشور به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع به زودی در گهرپارک سیرجان به زمین زده خواهد شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است
  • تجلیل از ۳۰ نفر از جامعه کار و کارگری گیلان
  • موفقیت واحدهای تولیدی در گرو کارگران ماهر و پرتلاش آن است
  • کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان
  • زنگ آغاز پویش ملی دوشنبه‌های ورزش و کار در استان مرکزی نواخته شد
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین+ تصاویر
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت