Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر اسداللهی روز چهارشنبه در جمع تعداد محدودی از خبرنگاران که در محل اداره منابع طبیعی استان قزوین گفت: هفته منابع طبیعی در این شرایط تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته و فعالیت‌ها نیز محدود شده است.

وی افزود: از ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه هفته درختکاری آغاز می‌شود و برنامه‌های محدودی در کمربندی شرقی شهر قزوین در کنار رودخانه باراجین اجرا می‌شود و توزیع نهال هم محدود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسداللهی تصریح کرد: امسال ۲۰۰ هزار نهال از انواع مقاوم و کم آب مانند صنوبر، ون، اقاقیا، سرو نقره و کاج در استان توزیع می‌شود که برای مناطقی که کنترل شده انجام می‌شود و توزیع انفرادی کم است.

وی بیان کرد: استان را به ۷ حوزه تقسیم کرده ایم که طرح‌ها در این قالب تعریف شود و در این راستا ۹۴ هزار هکتار قرارداد بسته شده تا تحت پوشش آبخیزداری قرار گیرد و از وقوع سیلاب جلوگیری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین یادآور شد: با اقدامات آبخیزداری انجام شده در رودخانه باراجین امسال سیلاب نداشتیم و سازه‌های آبخیزداری کمک کرد تا سیل بخوبی کنترل شود و در شمال حصار خروان هم سیل زیادی داشتیم که کنترل شد.

وی با اشاره به اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری گفت: مهمترین دستاورد اجرای پروژه‌های آبخیزداری جلوگیری از فرسایش خاک، سیلاب، احیای قنات‌ها و چشمه‌ها و پویش گیاهی منطقه است.

اسداللهی اضافه کرد: امسال ۳۵ هزار هکتار اراضی تحت پوشش آبخیزداری در ۱۱ حوزه انجام شده که ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار مطالعاتی ۹۴ هزار هکتار از اراضی هم آغاز شده و با سرعت ادامه دارد.

وی اظهار داشت: برای ۷ حوزه مرکزی، قزوین، الموت، طارم سفلی، آوج، تاکستان، بویین زهرا که محل نفوذ سیلاب هاست برنامه ریزی شده تا با اقدامات آبخیزداری از آسیب‌ها جلوگیری کنیم.

احیای ۲۷۵۹ هکتار از اراضی

اسداللهی در ادامه گفت: با احیای ۲۷۵۹ هکتار از مراتع در بیش از ۱۳۰۰ هکتار از منابع طبیعی توسط مردم بذرپاشی در تاکستان، قزوین و بویبن زهرا انجام شد که سال آینده ابن سطح افزایش خواهد یافت.



وی اضافه کرد: همچنین ۱۳۶ هکتار جنگل کاری و توسعه فضای سبز در حاشیه اتوبان‌ها در آوج و تاکستان تکمیل شده و طرح زراعت چوب با گونه صنوبر و طرح تنفس جنگل‌های شمال در ۵۰ هکتار قرارداد بسته شده و تامبن نهال نیز صورت گرفته است که بهره بردازی و نگهداری با بخش خصوصی است.

اسدللهی مدیریت روان آب‌ها در الله آباد در وسعت ۱۲۶ هکتار و کنترل چرای بدون مجوز در سطح ۴۲ هزار هکتار اراضی انجام شده که ۶۵ هزار هکتار آن امسال تهیه شده است تا مالکیت افراد و دولت مشخص شده و بخشی از تعارض‌ها حل شود.

وی ایجاد ۱۹ کیلومتر کمربند حفاظتی برای جلوگیری از تعرض به اراضی ملی در آبیک و شهرستان البرز را از دیگر کارهای انجام شده دانست.

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین یادآور شد: توسعه طرح گیاه پزشکی و پاک سازی ۱۲ هزار و ۳۰۰ اصله از پایه زالزالک را از کارهای این اداره ذکر کرد افزود: برای رفع نیاز روستاییان تعداد ۵۸ آب گرمکن خورشیدی در روستاها توزیع شده و برای جلوگیری از قطع درختان امسال دوره آموزشی مجریان و بهره برداران با ۶ هزار و ۲۶۰ نفر روز با موضوع اطفای حریق و حفظ مرتع انجام شده است.

وی گفت: برای تعیین صلاحیت و رتبه بندی افراد برای ۹ تعاونی مجوز صادر شده تا کارها واگذار شود و آموزش همکاران به تعداد ۲ هزار نفر روز برگزار و برای ۴۰۰ نفر کارت همیار طبیعت صادر شده است.

حریق در ۸۲۵ هکتار از راضی ملی استان

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین یادآور شد: متأسفانه امسال شاهد افزایش حریق در منابع طبیعی و مراتع بودیم و با وقوع ۱۲۷ فقره حریق در مراتع بیش از ۸۲۵ هکتار از منابع طبیعی آسیب دید.

وی بیان کرد: بیشتر این حوادث ناشی از بی احتیاطی بهره برداران است که با فرهنگ سازی باید از این حوادث کم کنیم.

اسداللهی اظهار داشت: بیش از ۱۲۸ فقره تعرض در استان داشتیم که رفع تصرف ۴۰۰ هکتار از اراضی انجام شد که وسعت آن حدود ۱۰۰۰ هکتار است.

۳۸و ی گفت: همچنین ۳۸ فقره پرونده تخلف برای ۱۶ هزار رأس چرای دام بدون مجوز تشکیل شد و امسال ۲۵ فقره کشف چوب به مقدار ۱۸۱ مترمکعب داشتیم که درخت مثمر بودند از استان‌های همجوار بدون مجوز صورت می‌گرفت.

مراجعه حضوری به اداره منابع طبیعی ممنوع شده است

اسداللهی اظهار داشت: به دلیل شیوع بیماری کرونا در مراجعه حضوری شهروندان محدودیت ایجاد شده تا ورود و خروج کنترل شود و با دورکاری و تلفنی کارها انجام می‌شود و نمی‌گذاریم کارها مختل شود.

وی گفت: از مردم انتظار داریم نسبت همخوانی برداشت از طبیعت را بر اساس ظرفیت‌ها انجام دهند و تغییر رویکردها کاری کنند تا سرزمین ما از بهره وری اقتصادی به بهره وری ریالی رسیده است و باید به سمتی برویم که سرزمین ما ارزش بهره وری اش بالا برود زیرا تولیدات به ارزش گذاری کمک کند و ما باید با نگاه ویژه ای که به منابع طبیعی داریم وضعیت مراتع را بهبود بخشیم.

اجرای ۲۶ میلیارد تومان طرح آبخیزداری

وی در ادامه گفت: امسال ۳۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان اختصاص یافته که ۲۶ میلیارد تومان آن را عملیاتی کرده ایم و این طرح‌ها بیش از ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اسداللهی اظهار داشت: با اجرای نهال کاری در ۵۴ هزار هکتار از اراضی موضوع قرق منابع انجام شده و با این کارها انتظار می‌رود در سال‌های آینده شرایط بهتری داشته باشیم.

وی گفت: اگر برنامه مدیریت یکپارچه در دشت داشته باشیم و همه دستگاه‌ها در یک مسیر حرکت کنند و الگوی کشت هم تعریف کرده و چرای بی رویه را کنترل کنیم می‌توان شرایط بیابانی استان ر ا بهبود بخشید.

اسداللهی گفت: باید طرح بیابانزایی به مدت ۱۰ سال اجرا شود و با مراقبت مناسب بتوانیم از کانون گردو غبار فاصله بگیریم و شرایط را بهبود بخشیم.

اسداللهی اضافه کرد: طرح نهال کاری در اراضی بیابانی در سطح ۵ هزار هکتار از اراضی انجام شده و شرایط در بویین زهرا بهتر شده است و با تداوم بارش‌ها و نهال کاری ادعا د اریم که توسعه بیابانی شدن اراضی را متوقف کرده ایم.

وی افزود: چرای بی رویه شتر از ۱۲۰۰ رأی به ۱۰۰ رأس کاهش یافته و تلاش می‌کنیم چرای دام‌ها در محیط‌های بسته صورت گیرد تا از منابع ملی صیانت شود.

تهدیدات منابع طبیعی را جدی می‌گیریم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با اشاره به تهدیدات حوزه مرتعداری افزود: انگل دارواش، چرای بی رویه، در الموت، کوهین و آوج، تخریب منابع و حریق در مراتع از مهمترین چالش‌ها و تهدیدات این حوزه است.

وی در خصوص تأمین تجهیزات اطفای حریق هم گفت: خرید ۲۵ دستگاه دمنده برای اطفای حریق در مراتع، دستگاه آب پاش و سایر امکانات در دستور کار بوده اما تنها را مقابله آگاهی بخشی به مردم و مشارکت بهره برداران در صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی است.

۱۵ تا ۲۱ اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی و آبخیزداری تعیین شده است.

کد خبر 4869870

منبع: مهر

کلیدواژه: کاشت نهال و درخت ویروس کرونا انتخابات 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی ایلام بوشهر گرگان سیلاب تعطیلی مدارس قزوین شهرکرد بارش باران شیراز بیرجند منابع طبیعی استان قزوین مدیرکل منابع طبیعی منابع طبیعی هکتار از اراضی میلیارد تومان هزار هکتار انجام شده انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۰۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: سازه‌های آبخیزداری در حوزه شهری بیرجند، مهرشهر، مرک و دیگر مناطق وجود دارد و هم اکنون اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه باقران در مرحله یک و ۲ را داریم.

او افزود: در پی بارندگی‌های اخیر نیز ۲ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب در سازه‌های آبخیزاری بیرجند داشته ایم.

نصرآبادی بیان کرد: در حوزه منابع طبیعی نیز به طور کلی از ۱۵ میلیون هکتار اراضی در استان ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است و در حوزه‌های مدیریتی و پیشگیری، اجرایی و مقابله با متخلفین فعالیت‌های زیادی صورت می‌گیرد که هم استانی‌ها می‌توانند موارد تخلف را از طریق شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اعلام کنند.

بیشتر بخوانید

بستر رودخانه ۸ روستا لایروبی و آزادسازی شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: به طور مثال قطع درخت و گونه‌های گیاهی حتی اگر در باغ شخصی باشد مطلقاً ممنوع است و می‌بایست با مجوز انجام شود.

ماجرای کلیپ پخش شده با عنوان کوهخواری در جاده بند امیرشاه بیرجند چه بود؟

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: چند روز پیش ویدئویی در فضای مجازی با عنوان کوهخواری در بند امیرشاه بیرجند توسط برخی از کانال‌ها و رسانه‌ها بدون صحت سنجی منتشر شد.

او افزود: عنوان کوهخواری صحت ندارد؛ جاده بند امیرشاه به سمت مزار کوه چندین سال است که دچار ریزش کوه شده و محدوده ریزش شناسایی شده به همین دلیل از حدود ۶ ماه قبل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این جاده جهت ایمنی مسیر تردد در حال انجام کار است.

نصرآبادی بیان کرد: این اقدام برای حذف قسمتی که ریزش کوه دارد و کم کردن از حادثه خیزی آن‌ قسمت در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین اقدامات بالادستی که در آنجا صورت گرفته در اراضی شخصی و در قالب طرح مصوب دولتی گردشگری و کاملا قانونی است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت