Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری شبستان  از قم، مساجد و فعالیت کانون های مساجد یکی از موضوعات مهمی است که می تواند نوع و اهمیت فعالیت آنها در خنثی سازی توطئه های دشمن و گسترش اقدامات برنامه های فرهنگی مناسب باشد.

 

دوری جوانان از مسجد و فعالیت های فرهنگی مسجد از خواسته های دشمنان است که در این راستا برنامه ریزی های کلان کرده و همواره با توطئه های فرهنگی که به راه انداخته اند می کوشند تا در این مسیر گام بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یک پایگاه فرهنگی و انقلابی در سطح کشور همواره در مسیر خنثی سازی توطئه های دشمنان و همچنین در زمینه گسترش برنامه ها و فعالیت های فرهنگی نقش بسزایی داشته اند به گونه ای که در استان قم نیز این پایگاه ها در تمام مناطق شهری و روستایی در کنار مساجد فعال شده و فعالیت های فرهنگی هنری را ادامه می دهند.

این کانون ها علاوه بر جذب جوانان به مساجد در راستای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و همچنین آموزش به آنها در تمامی طول سال فعال بوده که این اقدامات علاوه بر توسعه برنامه های فرهنگی در توانمندسازی جوانان و کادرسازی نیز موثر اند.

در همین ارتباط گفتگویی انجام داده ایم با  امام جماعت و همچنین مسئول یکی از کانون های موفق قم.از آنجا که امروز سالروز میلاد باسعادت حضرت علی اصغر(س) است کانون حضرت علی اصغر را برای گفتگو انتخاب کرده ایم کانونی که حدود سه هزار عضو و مخاطب دارد.

 

با امام جماعت این مسجد صحبت می کنیم. حجت الاسلام نوروز علی دیابی، امام جماعت مسجد حضرت علی اصغر (ع) است. در ابتدای گفتگو تاکید می کند که از حضور جوانان در مساجد و بخصوص در زمان اقامه نماز بسیار راضی است و در ادامه چنین به سوالات ما پاسخ می دهد:

 

امام جماعت مسجد زیر ذره بین بچه های مسجد است

حاج آقا به نظر شما مهم ترین عامل در این حضور پرشور چیست و بفرمائید دیگر مساجد برای رسیدن به چنین موقعیتی چه راهکاری در پیش بگیرند؟

خوب، البته به نظرم اسم هر مسجد در چنین حضوری موثر است، به عنوان مثال در مسجد ما بسیاری از مراجعان به عشق حضرت علی اصغر (ع) در برنامه ها شرکت می کنند، ملت شیعه ایران علاقه زایدالوصفی به اهل بیت (ع) دارند و هرکجا که نامی از ایشان و همراهانشان باشد، شوق حضورشان دوچندان می شود، جوانان هم ناخودآگاه زیر این پرچم قرار می گیرند و در صف نماز جماعت این مسجد حضور پرشور دارند.

 

عامل دیگر را می توانم به فعالیت های پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری در این مسجد نسبت دهم، به نظرم نسل جوان در ارتباط با این مراکز فعال در بطن مساجد بیشتر با حال و هوای معنوی خانه خدا انس می گیرند و در مدت شرکت در کلاس ها و برنامه های کانون ها و پایگاه ها رشته محبتشان نسبت به آن مسجد قوی تر می شود، البته هیئت های مذهبی فعال در این مسجد نیز نقش بسزایی در این حضور دارند، شور عجیبی که چنین هیئتی در برنامه ها و مناسبت ها در دل مردم و به خصوص نسل جوان ایجاد می کنند، مملو از حال و هوایی است که انسان را به سمت خود می کشد و همین کشش چون در تمام طول سال و در مناسبت های مختلف وجود دارد، ارتباط ها را غما و عمق می بخشد. 

 

 

حضرتعالی  برنامه های کانون این مسجد را چگونه ارزیابی می کنید؟

برنامه های خوبی در این کانون برگزار می شود. همانطور که در ابتدای صحبت هایم اشاره کردم این کانون ها نقش بسزایی در ارتباط جوانان و نوجوانان با مساجد دارند. البته باید در برنامه های علمی و فرهنگی فعال تر باشند، برای مثال باید جوایز مناسبی در مسابقات برای بچه ها در نظر گرفته شود و همچنین در دوره ها و کلاس های آموزشی از مربیان پرکار و کاردان استفاده شود. در همین راستا باید از مربیانی که در دوره های کارورزی و کاربردی شرکت کرده اند و به اصول تدریس آشنا هستند، بهره بگیرند.

 

به نظر شما ائمه جماعات چه نقشی در جذب جوانان به مساجد دارند؟

اولین گام عمل ائمه جماعات در مساجد است. بچه ها بسیار تیز هستند و امام جماعت باید بداند که همیشه زیر ذره بین آنهاست؛ باید در اخلاق، رفتار و عملکرد خود مراقب باشد تا حتی کوچترین اشتباه و یا خلاف توصیه های خود را نداشته باشد، نکته دیگر مردمی بودن امام جماعت است، نباید همان گونه که در صحنه اجتماع با مردم برخورد دارد با جوان و نوجوانی که به مسجد آمده، برخورد کند، باید کمی پرستیژ خود را بشکند و خاکی تر باشد، گام سوم همسان گرایی اقتصادی است، یعنی امام جماعتی که مثلا در مسجد مناطق محروم شهر خدمت می کند، نباید در صورت دارا بودن، با لباس و ماشین آنچنانی در محل حضور یابند این مسئله در دوری جستن مردم بسیار تاثیرگذار است.


امام جماعت مسجد در برخورد با نسل جوان باید چه معیارهایی را در نظر داشته باشد؟

جوان به دنبال پاسخ به سؤالاتش است و امام جماعت با رعایت معیارهایی که قبلا عرض کردم باید قدرت این را داشته باشد که به سوالات ذهن جوان ها پاسخ قانع کننده ای بدهد.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رحمانی مسئول کانون فرهنگی هنری حضرت علی اصغر(ع) است. در خصوص فعالیت های کانون با وی نیز به گفتگو نشستیم:

 

آقای رحمانی از فعایت های کانون حضرت علی اصغر(ع) بفرمایید؟

 برگزاری حلقه های معرفت، هیئت جوانان و نوجوانان، تربیت مداحان و قاریان نوجوان و برگزاری دوره های کامپیوتر از جمله فعالیت های کانون است.همچنین در این کانون مربیان و برخی اعضا به صورت حرفه ای تولید انیمیشن می کنند.

همچنین در این بخش تهیه کلیپ و برنامه های کامپیوتری را داریم که برخی از این کلیپ ها در شبکه های مختلف جهانی فارسی زبان و عرب زبان پخش شده است از جمله موضوع مدافعین حرم و کشتی نجات امام حسین(ع) که واقعه کربلا را به تصویر می کشد.

 

 

از برنامه های ویژه کانون بفرمایید؟

ما 600خانواده نیازمند را شناسایی کرده ایم  که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آنها کمک می شود.علاوه بر مسائل اقتصادی در بخش های مختلف فرهنگی ، اجتماعی، سیاسی و.. از آنها حمایت می شود.

برگزاری کلاس های متمرکز طب اسلامی را داریم تا همه بتوانند بهرمند شده و در پایان دوره نیز به شرکت کنندگان گواهی شرکت در دوره های بلند مدت و کوتاه مدات اعطا می شود.

همچنین در حال حاضر و با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، دوره های آموزشی پیشگیری از ابتلا به بیماری های واگیر دار داریم که به حضور اساتید و متخصصین فن برگزار شده و به صورت مجازی در اختیار اعضا قرار می گیرد.همچنین بحث تبلیغات رسانه های معاند در این خصوص برای مخاطبین مطرح و موضوع باز می شود.

 

با توجه به همنامی کانون و مسجد با نام حضرت علی اصغر(ع) در این خصوص چه برنامه ای را در مسجد دارید؟

ما طرحی را در مسجد داریم تحت عنوان «گهواره از مسجد» که در این طرح هر نوزادی که در محل متولد می شود برای اذان و اقامه خدمت امام جماعت مسجد می رسد و هدیه ای به مبلغ 200هزار تومان به نوزاد اهدا می شود تا این انس و الفت با مسجد از همان روزهای آغازین زندگی در افراد نهادینه شود.

 

بخش خواهران چه برنامه هایی را دارند؟

علاوه بربرنامه های قرآنی و فرهنگی دوره های مختلف هنری و اشتغال خانگی برای آنها برگزار می شود. همچنین کتابخانه مسجد با حدود سه هزار عنوان کتاب در اختیار اعضای خواهد و برادر قرار دارد و به صورت شیفتی از این کتابخانه استفاده می کنند.

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: حضرت علی اصغر ع کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد امام جماعت مسجد حضرت علی اصغر فرهنگی هنری علی اصغر ع برنامه ها کانون ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۰۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در کردستان برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر پیشگیری از جرم دادگستری کل استان کردستان ظهر یکشنبه در حاشیه نخستین دوره از کارگاه آموزش حقوقی مشاوران املاک کردستان در سال‌جاری اظهار کرد: به همت این معاونت و اتحادیه مشاورین املاک استان، نخستین دوره از کارگاه‌های آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در استان در سال جاری با ارائه سرفصل‌های مهم و کاربردی مرتبط با معاملات برای ۸۲ نفر از مشاوران املاک شهر سنندج توسط اساتید مجرب تدریس شد.

حسن اصلانی هدف از برگزاری این دوره‌های آموزشی را ارتقا آگاهی‌های حقوقی، پیشگیری از تخلفات صنفی و کاهش ورودی پرونده به محاکم عنوان کرد و افزود: با توجه به نقش مشاوران املاک در پیشگیری از کلاهبرداری، انتقال مال غیر، فروش و پیش‌فروش ملک واحد به چند نفر و غیره این افراد باید دانش حقوقی لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی تصریح کرد: در این دوره‌های آموزشی سرفصل‌هایی چون تعریف سند، انواع آن، آثار سند رسمی، شرایط صحت قرارداد، شناخت اموال منقول و غیرمنقول، وظایف دفاتر ثبت اسناد و املاک، نحوه تنظیم قرارداد و شروط معامله، آشنایی با جرم جعل و اسناد مجعول و راهکارهای پیشگیرانه جرایم مرتبط با اصناف تدریس می‌شود.

اصلانی افزود: این دوره آموزشی به مدت سه روز در محل سالن اجتماعات معاونت اجتماعی دادگستری استان برگزار و در پایان از شرکت‌کنندگان آزمون کتبی به عمل آمد که نهایتاً برای کسانی که نمره لازم را اخذ کنند پروانه تخصصی صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: مشاورانی که موفق به شرکت در این دوره‌ها نشوند و یا نمره قبولی اخذ ننمایند، برای آنها پروانه تخصصی صادر نمی‌شود و قانوناً کسانی که پروانه تخصصی نداشته باشند پروانه کسب آنها غیرفعال می‌شود.

کد خبر 6091094

دیگر خبرها

  • بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • کارگاه آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در کردستان برگزار شد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • میزبانی ویژه‌برنامه «یه اردوی خاص» از معلمان
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی