Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:45:00 GMT

سیری بر ذهن خلاق کودکان از راه نقاشی

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۴۰۷۵۷

سیری بر ذهن خلاق کودکان از راه نقاشی

این کتاب در ۱۸ بخش و با مقدمه ای با عنوان «نقاشی کودکان راهی به سوی نگرش نو» آغاز می شود و با تصاویری از نقاشی های برگزیده کودکان پایان می یابد.

ویژگی مبادی و مبانی، دو بعدی بودن نقاشی، خط افق در نقاشی، دورنمایی یا پرسپکتیو در نقاشی، انتزاع، شیشه گونگی سطوح، رنگ گذاری تخت، ترسیم سطوح اصلی، چندگانگی زاویه دید، خیالینگی، خطوط کناره نما، بزرگ نمایی و کوچک نمایی، بافت، حرکت، ترکیب بندی، ریتم، شادابی در نقاشی های کودکان  بخش های این کتاب را شامل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از کتاب

در اثر «مقدمه ای بر روانشناسی کودکان» گلین وی، توماس و آنجل. ام جی سیلکر ترجمه عباس مخبر آمده است: نقاشی کودک در جهان، تاریخ مدون و دوری ندارد و هنوز به طور علمی و فراگیر، آن گونه که در خور است با آن برخورد جدی نشده است و راهکارهای آموزش ویژه ای برایش گردآوری نشده است. بررسی های جدید در این حوزه از اواخر قرن نوزدهم آغاز شده است. بیشتر پژوهش هایی که قبلا در زمینه نقاشی کودکان انجام گرفته توسط هاریس (۱۹۶۳) بازبینی شده است.

در ایران نگاهبان این هنر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که هنوز در مسایل این هنر که پایه و اساس شکل گیری تخیل و تجسم است گامی علمی برنداشته و موازی آن آموزش و پرورش در هفته کلاسی را به عنوان نقاشی و کاردستی در برنامه درسی گنجانده است که عملا از این ساعات مهم در جهت تقویت تجسمی کودکان بهره ای حاصل نمی شود. انیشتین در سختی می گوید «تجسم و تخیل مهم تر از معلومات است». در این جمله به درستی نیاز به اهمیت تجسم و تخیل برای انسان قبل از هر چیزی روشن می شود. انسانی که وجه تفرق او با حیوانات همین مقوله است.

این کتاب مجموعه‌ای از نقاشی کودکان را مورد بررسی قرار داده است و برای مثال درباره یک نقاشی با موضوع «حاجی فیروز» بیان کرده است: در این تابلو رنگ‌ها بدون نورپردازی به شکل اکسپرسیونیستی دیده می‌شوند که تضاد آنان به شادابی نوروزی کمک کرده است و سپس به تحلیل های روانشناسی کودک نسبت به خطوط و رنگ‌ها پرداخته است.

درباره مؤلف

محمد حسن جواهری متولد ۱۳۳۶ در سمنان از هنرمندان رشته های نقاشی، تئاتر، ادبیات و موسیقی است، پدر و مادرش هر دو موسیقی شناس بودند و مادربزرگش سبزی‌خانم از جمله دف‌نوازان زمان قاجار و اوایل پهلوی بوده است.

وی بیش از ۲۰ کتاب در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری به چاپ رسانده و تعداد زیادی نمایشگاه در  نگارخانه های  سمنان و تهران برپا کرده است،  وی عضو انجمن نویسندگان و تصویرگران  کتاب کودک و نوجوانان ایران است.

                                                        

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا سمنان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کتاب نقاشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا سمنان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کتاب نقاشی کتابخانه ایرنا سمنان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کتاب نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۰۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ «سپاس» در استان سمنان نواخته شد

به گزارش خبرنگار مهر، صبح سه شنبه مدارس استان سمنان میزبان آین نمادین زنگ سپاس معلم بودند این مراسم با حضور دانش آموزان در واقع با هدف گرامی داشت مقام معلم متقارن با آغاز برنامه های هفته معلم برگزار شد.

مدرسه ابتدایی دخترانه مهر عظام سمنان لحظاتی قبل میزان مراسم محوری زنگ سپاس معلم با حضور مسئولان ارشد استانی و شهرستانی بود. مراسمی که به نمایندگی از دیگر مدارس استان سمنان برگزار و مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، معاون استاندار سمنان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در آن حضور داشتند.

زنگ سپاس معلم به نوعی آغاز برنامه های بزرگداشت مقام معلم در یک هزار مدرس استان سمنان است. مدارسی که ۱۲۵ هزار دانش آموز را در خود جای داده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در حاشیه مراسم زنگ سپاس با بیان اینکه تمهیدات خوبی برای برنامه های بزرگداشت مقام معلم در سراسر استان سمنان اندیشیده شده است، گفت: یک هزار مدرسه استان میزبان برنامه های هفته معلم است.

سید جمال وزیری با بیان اینکه تقدیر از مقام معلمان و همچنین معرفی و قدردانی از معلمان نمونه استان سمنان یکی از برنامه های شاخص این هفته است، تاکید کرد: ۳۳ معلم در سطح استانی طی مراسمی تجلیل و سه معلم نمونه استانی نیز در وزارت آموزش و پرورش مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه بعد از زنگ سپاس معلم، غبارروبی گلزارهای شهدا دومین برنامه شاخص هفته معلم است، افزود: با این برنامه ها، رسماً آیین گرامی داشت هفته معلم در استان سمنان آغاز خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به حضور روسای آموزش و پرورش شهرستان های استان در نماز جمعه و گزارش عملکرد این ارگان به مردم را دیگر برنامه هفته معلم یاد کرد و بیان داشت: برپایی میز خدمت در مصلاهای اقامه نماز جمعه از جمله دیگر برنامه های هفته معلم است.

وزیری از برگزاری جشن ها، مسابقات فرهنگی و ورزشی، همایش ها، دیدار با خانواده‌های شهدای معلم و دانش‌آموز و … نیز در استان سمنان خبر داد و افزود: نشاط جمعی برای دانش آموزان در این برنامه ها دیده شده است.

کد خبر 6092857

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • میوه‌هایی که به فرایند کاهش وزن کمک می‌کند
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی استان سمنان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان
  • زنگ «سپاس» در استان سمنان نواخته شد
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • نوجوان سمنانی به بخش داستانِ باشگاه ادبی «قاف» راه یافت