Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@02:32:21 GMT

آرامشی از جنس دعا / خدا همین نزدیکی‌هاست

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۴۱۳۶۱

آرامشی از جنس دعا / خدا همین نزدیکی‌هاست

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،یکى از مهم‌‏ترین آموزه‏‌هاى تربیتى مکتب حیات‌بخش اسلام دعا و نیایش است. دعا همان خواست قلبى است که با زبان درخواست مى‏‌شود و در واقع رفتارى است که طى آن فرد مستقیماً با خداوند ارتباط برقرار کرده و به راز و نیاز مى‏‌پردازد.

دعا وسیله تقرّب انسان به خداست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند در آیه سوره غافر مى‏‌فرماید: «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ؛ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿۶۰﴾ و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم». هیچ انسانى نیست که گرفتارى و مشکلات در زندگى نداشته باشد. بلاهاى روحى انسان‏‌ها را تهدید مى‏‌کند و ارتباط با خدا دردها را زایل مى‌‏کند و باعث آرامش زندگى مى‌شود. امام صادق(ع) مى‏‎فرماید: «علیکم بالدعاء فانه شفاء من کل داء؛ دعا کن، زیرا شفاى همه دردهاست».

انسان در دعا با خداى خود مناجات مى‏‌کند و از مشکلاتى که زندگى‌‏اش را نگران کرده به او پناه مى‏‌برد. نیایش احساس مذهبى افراد را تقویت کرده و رابطه بین انسان با خداى خویش را مستحکم مى‌کند. انسان وقتى از دارنده تمام کمالات چیزى را طلب مى‏‌کند و با او ارتباط برقرار مى‏‌کند، احساس لذت و سرور مى‏‌کند و وقتى از غیرخدا چیزى درخواست مى‏‌کند، احساس ذلّت و خوارى مى‏‌کند. این احساس عزت و لذّت بر سلامت روان تأثیر مى‏‌گذارد.

راهکار مبارزه با بیمار‌ی‌ها

حجت‌الاسلام مجید بگی، مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، اظهار کرد: راز و نیاز از جمله راه‌‏هاى معنوى ـ عاطفى یارى جستن از قدرت بى‏‌نهایت خداوند است، چراکه در انسان این گرایش وجود دارد که در سختى و فشار به قدرت و تکیه‌‏گاهى رو مى‌‏آورد و چه قدرت و تکیه‏‌گاهى قابل اعتمادتر از قدرت لایزال الهى که پناهگاه انسان واقع شود.

او افزود: راز و نیاز علاوه بر این که غم و اندوه را زایل مى‌کند، باعث اطمینان قلب و قدرت روحى مى‌‏شود، چراکه انسان در نهایت به ویژه در وقت اضطراب غالباً با حضور قلب و خلوص نیت رو به سوى خدا مى‏‌آورد و با او درد دل مى‏‌کند، عقده‏‌هاى خویش را بیرون مى‌ریزد و اسرار خود را که در نهان گاهش هست، به زبان مى‌‏آورد و تنها از او راه چاره و گریز را طلب مى‏‌کند و تقاضاى کمک مى‏‌کند، به دیگر سخن وقتى نیایش‌گر از ژرفاى دل دست به دعا برمى‏‌دارد، نوعى شادابى و بهجت و انبساط در درون خود احساس مى‏‌کند که حاضر نیست با هیچ بهایى آن را از دست بدهد.

حجت‌الاسلام بگی بیان کرد: دکتر آلکسیس کارل در کتاب «انسان موجود ناشناخته» مى‏‌گوید: «دعا محکم‌‏ترین و بالاترین حلال مشکلات است، تأثیر دعا واقعاً شگفت‌‏انگیز است قدرت دعا و نیایش نشانه آزاد شدن انرژى است، همان طور که به کمک تکنیک‌‏هاى علمى انرژى اتمى را آزاد مى‌‏کنند، با استفاده از قدرت دعا و از طریق شگردهاى علمى مى‏‌توان انرژى معنوى را آزاد کرد.آثار این قدرت انرژى‌‏زا بر بسیارى از مردم آشکار است».

او به آثار متعدد نیایش در روح و روان آدمى پرداخت و بیان کرد: نیایش انسان را از انزواى درونى بیرون مى‌آورد و به جمع پیوند مى‏‌دهد. در حقیقت هم‌نشین شایسته‌‏اى است که تنهایى و غربت را به انس و الفت تبدیل مى‏‌کند.

آثار و برکات دعا

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اظهار کرد: شخصى که در حال دعا و نیایش است، نه تنها خود را بیگانه نمى‏‌بیند، بلکه با چشم دل مى‏‌فهمد که در آن حالات عرفانى، مجموعه جهان هستى با او همنوا هستند، چراکه قرآن کریم در آیه ۴۴ سوره اسرا می‌فرماید: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا؛ آسمان‌هاى هفتگانه و زمين و هر كس كه در آنهاست او را تسبيح مى‏‌گويند و هيچ چيز نيست مگر اينكه در حال ستايش تسبيح او مى‏‌گويد ولى شما تسبيح آنها را درنمى‌يابيد به راستى كه او همواره بردبار [و] آمرزنده است».

او روشنى درونی را یکی دیگر از آثار و برکات دعا دانست و گفت: دومین اثر از آثار نیایش روشنی دل و جان است. انسان همین که به حکم ارتباط با معبود خویش جهان را به نور حق و حقیقت روشن دید، همین روشنى فضاى روح او را روشن مى‏‌کند و در حکم چراغى مى‏‌شود که در درونش روشن شده باشد. چنین فردى به خوبى مشکلات را مى‌‏بیند و در پرتو عنایات خداوند متعال به حل مشکلات مى‌‏پردازد و کم‏تر دچار اضطراب مى‌‏شود.

حجت‌الاسلام بگی اعلام کرد: دعا همچنین کاهش ناراحتى‏‌ها را به دنبال دارد چراکه زندگى بشر آکنده از شیرینى‌ها و تلخى‌ها، آسایش و رنج، پیروزى و شکست مى‏‌باشد، بنابراین بشر موظف است با طبیعت دست و پنجه نرم کند تا بتواند تلخى‌‏ها را به شیرینى و شکست‌‏ها را به پیروزى تبدیل کند. نیایش و ارتباط با معبود در انسان نیروى مقاومت مى‌‏آفریند و تلخى‌‏ها را قابل تحمل مى‏‌کند، به طورى که لذت زندگى در دوره پیرى براى مردم خداپرست و مؤمن از دوره جوانى بیش‏تر مى‏‌شود و چهره مرگ در چشم فرد با ایمان انتقال از دنیاى فانى به دنیاى باقى و از جهانی کوچک‏تر به جهانى بزرگ‏تر است.

او بیان کرد: از این رو چنین فردى نگرانى‌‏ها و اضطراب خویش را از مرگ و بیماری‌ها با کوشش در کارهاى نیک که در زبان دین «عمل صالح» نامیده مى‏‌شود، بر طرف مى‏‌کند و از نزدیک شدن مرگ دچار اضطراب نمى‌‏شود

مسئول دفترنهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان امید و نشاط را از شاخصه‌های دعا عنوان و اعلام کرد: هر انسانى که بخواهد با روانى شاداب و روحیه‌‏اى بالا با مشکلات زندگى مواجه شود و با امید و اطمینان، زندگى خویش را ادامه دهد، باید به نیایش پناه ببرد. راز و نیاز با خداوند به انسان امید و توان مى‏‌دهد. فرد احساس مى‏‌کند که به پناهگاه مطمئن متکى است و برهمین اساس احساس نشاط و توانمندى مى‏‌کند و اگر این ارتباط با آن منبع عظمت و رحمت قطع باشد، احساس دلتنگى و نگرانى در او ایجاد مى‏‌شود و به بیمارى‌‏هاى روانى گرفتار مى‌‏شود.

پرورش تمرکز ذهن

حجت‌الاسلام بگی اعلام کرد: اضطراب فکرى و تنش‌‏هاى روانى از بیمارى‏‌هاى مهلکى است که بشریت قرن حاضر را تهدید مى‌‏کند اما نیایش با خدا به پرورش تمرکز ذهن می‌پردازد. روانکاوان و دانشمندان مى‏‌کوشند تا راه‏‌هاى کاهش بار فکرى انسان‏ها را پیش‌بینى کنند و به فکر و روان او استراحت دهند و او را از دگرگونى‏‌هاى روحى نجات دهند. مهار این پراکندگى‌هاى فکرى و تنش‏‌هاى درونى شرط نخست دست‏یابى به نبوغ و درایت و فهم مسائل است. به همین دلیل سعى مى‏‌شود مکان‌هایى که براى مطالعه و تحقیق در نظر گرفته مى‏‌شود از آرام‏‌ترین، مطبوع‌‏ترین و دل انگیزترین مکان‌‏ها باشد تا امکان تمرکز ذهن و رفع نگرانى را فراهم آورد.

مسئول دفترنهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اظهار کرد: نیایش و پرستش اگر با شرایط باطنى و ظاهرى انجام شود نه تنها ذهن را در مدار تمرکز قرار می‌دهد، بلکه درون را نورانیت و صفا مى‌‏بخشد و اگر انسان حضور قلب و توجه در نیایش را به خوبى درک کرده باشد، توان آن را پیدا مى‌‏کند که در یک لحظه تمام قواى ذهنى را متوجه یک چیز بکند و آن پروردگارش مى‌‏باشد.

فراموشی خود واقعی

وی افزود: بازیابى خود هنگامى که انسان به مادیات و لذت‏‌هاى حاصل از آن مشغول باشد و همواره در جهت ثروت‌اندوزى و جاه‌‏طلبى و بى‏‌بندو‌بارى گام بردارد، به تدریج خدا را که مبدأ آفرینش موجودات است، فراموش کرده که این امر منجر به فراموشى خود واقعى مى‌شود. قرآن کریم آیه ۱۹ سوره حشر در این زمینه مى‌‏فرماید: «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ و چون كسانى مباشيد كه خدا را فراموش كردند و او [نيز] آنان را دچار خودفراموشى كرد آنان همان نافرمانانند». انسان با نیایش و یاد خدا، خودِ واقعى خویش را که از عالم ربوبى است، باز مى‏‌یابد و هرچه توجه او به خدا بیش‏تر مى‏‌شود، به همان نسبت با خود آشنا مى‏‌شود و به خویشتن جانى تازه و آرامشى ویژه مى‌‏بخشد. پس در این دوران ناامیدی و ترس از بیماری نیز باید به تأسی از آیات قرآن به خدا پناه جست و فراموش نکنیم که خدا در همین نزدیکی‌هاست.

منبع:ایکنا

انتهای پیام/م

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا آموزه های دینی حجت الاسلام راز و نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۱۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه های انسان با کرامت و کریم چیست؟

به گزارش خبرنگار مهر، کلیپی در حال حاضر از حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که این استاد حوزه علمیه در آن کلیپ به بیان نشانه‌های انسان با کرامت و کریم می‌پردازد.

در ادامه این کلیپ تقدیم مخاطبان می‌شود:

کد خبر 6085533 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • (ویدیو) مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • پرواز بمب افکن‌های روسی در نزدیکی مرز آمریکا
  • پرواز بمب افکن های روسی در نزدیکی مرز آمریکا
  • انسان از چه سنی «پیر» است؟
  • تب مالت چیست؟ + فیلم
  • یک کشته و زخمی در برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد
  • «شب نغمه‌های اذان ایرانی» روی صحنه می‌رود
  • نشانه های انسان با کرامت و کریم چیست؟
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید