Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون قوانین مجلس گفت: تمام راه های بررسی بودجه سال ۹۹ نیازمند برگزاری نشست علنی صحن مجلس بود لذا با کسب اجازه از رهبری مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه به شورای نگهبان ارسال شد.

به گزارش ایسنا، حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در توضیح روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ و کسب اجازه از مقام معظم رهبری برای ارسال لایحه مصوب کمیسیون تلفیق بودجه به شورای نگهبان، گفت: با توجه به اینکه۲۹۰ نماینده ضمن حضور در یک مکان و زمان مشخص و برقراری تماس با یکدیگر تردیدی وجود ندارد که صحن مجلس از جهت سرایت ویروس کرونا یکی از بدترین فضاها قلمداد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایندگان در حالی از حوزه های انتخابیه مختلف در صحن حاضر می شوند که پیش از این در تجمعات گسترده انتخابات حضور داشتند بنابراین این فضا مناسب برای شیوع ویروس کروناست، شیوعی که به سادگی می تواند موجب سرایت ویروس به شهرهای مختلف شود. از این رو توقف جلسات علنی یکی از امور لازم و واجب بود.

عدم امکان قانونی برای بررسی لایحه بودجه طبق اصل ۸۵

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر جلسه ای که بعد از انتخابات و نشست بررسی کلیات لایحه بودجه تشکیل شد به لحاظ تعداد نمایندگان به حد نصاب نرسید، از این رو امکان تشکیل جلسه و به حد نصاب نرسیدن به لحاظ تعداد نمایندگان یکی از احتمالات ممکن بود. در مجموع امکان برگزاری جلسات طولانی با توجه به شرایط اضطراری کشور وجود نداشت.

وی افزود: تمام راه هایی که بتوان لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ اعم از تصویب لایحه بودجه به صورت دو یا سه دوازدهم یا بررسی لایحه به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی را تعیین تکلیف و به گونه ای مورد بررسی قرار داد نیازمند تشکیل جلسات صحن بود، البته ابهامی در مورد ارجاع لایحه به کمیسیون وجود داشت مبنی بر اینکه امکان بررسی لایحه بودجه طبق اصل ۸۵ قانون اساسی وجود ندارد زیرا به موجب این اصل تعیین تکلیف قوانین با ماهیت دایمی را می توان به کمیسیون تخصصی واگذار کرد اما قانون بودجه ماهیتی موقتی دارد.

تصویب بودجه چند دوازدهم تعیین تکلیف بودجه را به نیمه سال ۱۳۹۹ موکول می کرد

میرمحمدصادقی با بیان مشکلات تصویب بودجه چند دوازدهم، ادامه داد: در صورت تصویب بودجه چند دوازدهم هم امکان تعیین تکلیف بودجه سال ۱۳۹۹ تا پایان اردیبهشت یا خرداد ماه وجود داشت، این در حالی است که مجلس یازدهم شورای اسلامی کار خود را هفتم خرداد ماه سال آینده شروع می کند لذا تشکیل جلسات، کمیسیون های تخصصی و در نهایت کمیسیون تلفیق بودجه، ارجاع لایحه بودجه به کمیسیون و طرح کلیات و جزییات لایحه در صحن و ارسال به شورای نگهبان زمان زیادی را صرف می کند و با گذشت این فرایند تعیین تکلیف بودجه سال ۱۳۹۹ به پایان تابستان موکول می شد که در این شرایط دولت مجبور به اداره کشور برای چند ماهی بدون بودجه می شد.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی تصریج کرد: تعیین تکلیف لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ یک کار اضطراری بود زیرا شرایطی ایجاد شد که به هیچ عنوان تعیین تکلیف بودجه در صحن امکان پذیر نبود. البته بهترین حال تعیین تکلیف لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ پیش از انتخابات بود اما بررسی لایحه در کمیسیون های تخصصی و تلفیق به طول انجامید لذا این لایحه به بعد از انتخابات موکول شد.

تکلیف مالی سال ۱۳۹۹ با تصمیم بودجه ای مجلس مشخص شد

وی ادامه داد: با توجه به مجموع راه های بررسی شده؛ تنها راه ممکن برای حل موضوع ورود رهبری بود از این رو این موضوع مبنای سوالی شد و طی نامه ای از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی خدمت مقام معظم رهبری مطرح شد، در نهایت هم ایشان با ارسال مصوبه کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان موافقت کردند. با این شرایط دولت از ابتدای سال آینده تکلیف شرایط، حقوق و دستمردها و پروژه های خود را می داند.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه تصمیم درباره بودجه موجب شد تا تکلیف مالی سال ۱۳۹۹ مشخص شود، گفت: زمانی که هیات رئیسه درباره لایحه بودجه سال آینده تصمیم گرفت، معاونت قوانین نیز ایراداتی که ممکن بود شورای نگهبان به برخی از مواد لایحه بگیرد مانند مغایرت برخی موضوعات با قانون اساسی یا اشکالات نگارشی را بررسی و به کمیسیون تلفیق بودجه ارایه کرد لذا کمیسیون تلفیق در جلسه ای که تشکیل داد، ایرادات را مرتفع کرد تا بررسی بودجه سریع تر انجام شود.

تمدید سرپرستی وزارت جهاد تا تحقق شرایط برگزاری صحن مجلس

معاون قوانین مجلس دهم یادآور شد: مقام معظم رهبری در ارتباط با رأی اعتماد وزیر جهاد کشاورزی نیز ورود و سرپرستی وزارتخانه را تا زمانی که امکان برگزاری جلسه علنی صحن مجلس تحقق پیدا کند، تمدید کردند زیرا مدت زمان قانونی اداره وزارتخانه با سرپرست تمام و وزیر پیشنهادی دولت به مجلس معرفی شده بود اما امکان برگزاری جلسه علنی برای این موضوع هم وجود نداشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قانون بودجه کمیسیون تلفیق مقام معظم رهبری جهادکشاورزی شورای نگهبان بودجه ۹۹ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کمیسیون تلفیق بودجه بررسی لایحه بودجه تعیین تکلیف بودجه معاون قوانین مجلس مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان صحن مجلس اصل ۸۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۲۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه جداول بودجه شفاف نیست، اظهار کرد: گاهی گفته می‌شود که عده‌ای مجلس را تضعیف می‌کنند، در حالی که نیازی به این تضعیف‌ها نیست و ما خودمان در داخل این کار را می‌کنیم.

وی ادامه داد: آنچه کمیسیون تلفیق تصویب کرده است، شفاف بوده و درباره ریال به ریال آن پاسخگو هستیم. همه اعداد و ارقام شفاف است و برای اولین بار کاری انقلابی در خصوص جداول بودجه انجام شد.

 رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه تصریح کرد: جداول را ارائه دادیم و نمایندگان بدانند صفر تا صد آن در اختیارشان است و همه آن‌ها در اختیار هیأت رئیسه قرار گرفته است و در خصوص ریال به ریال آن اگر کسی حرف، حدیث و مطلبی دارد می‌تواند مطرح کند و ما توضیح می‌دهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حواشی جلسه بودجه‌ای مجلس؛ مشکل سامانه‌ها بررسی را مختل کرد
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه
  • در «جداول بودجه» به استان‌ها و مناطق محروم توجه شده است
  • بررسی مشکل مجوز‌های مالکان زمین «تپه سیف جاجرود» در کمیسیون اصل نود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت