Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ علی اکبر اسدالهی مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین در نشست خبری که به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهارکرد: طرح‌های آبخیزداری استان قزوین در هفت حوزه آبخیز اجرا شده اند.
این مسئول در ادامه از مطالعات عملیات آبخیزداری در سطح ۹۴هزار هکتار از پهنه شمالی قزوین خبر داد و گفت: انجام این مطالعات به اجرا و نتیجه بخشی بهتر عملیات آبخیزداری کمک خواهد کرد و تمام رودها و حوزه‌های آبخیز شمالی قزوین را دربر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسدالهی اظهارکرد: کارکرد طرح‌های آبخیزداری انجام شده در حوزه‌های آبخیز را در پیشگیری از سیل طی فروردین امسال در خیلی از نقاط استان به ویژه در شهر قزوین شاهد بودیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه با اقدامات پیشگیرانه و کاشت گونه‌های مقاوم به خشکی و جلوگیری از چرای غیرمجاز، قرق و... شاهد کاهش و قطع بیابانی شدن اراضی استان بوده ایم، افزود: مشکلات کانون های بحرانی استان بیابانی که ۱۰۰هزار هکتار در شهرستان های آبیک و بویین زهرا اعلام شده بود، به شدت کاهش یافته است.
اسدالهی در ادامه از کنترل چرای دام در سطح ۴۲هزار هکتار از اراضی ملی استان قزوین طی سال جاری خبر داد و گفت: این اقدام موجب حفاظت از مراتع و جلوگیری از بهره برداری افراطی از این منابع شده است.
این مسئول در ادامه با اشاره به آزادسازی ۴۰۰هکتار از اراضی ملی استان قزوین در سال جاری، افزود: این مقدار آزادسازی مربوط به ۱۰۰پرونده تخلف بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین اظهارکرد: امسال نیز ۱۲۸پرونده تخلف تعرض و تصرف اراضی ملی در استان قزوین به میزان هزار هکتار به مراجع قضائی ارسال شده است.
این مسئول در ادامه از ۱۳۶هکتار جنگل کاری در استان قزوین در سال جاری خبر داد و گفت: در کنار این اقدام ۲هزار و ۷۵۹هکتار عملیات احیای مراتع را داشتیم که هزار و ۲۰۰هکتار از این کار با مشارکت های مردمی و با توزیع بذر بین جوامع محلی انجام شد.

اسدالهی اظهارکرد: امسال ۱۹کیلوکتر کمربندی حفاظتی برای تعیین خط حائل بین اراضی کشاورزی و ملی در استان قزوین ایجاد شده که به رفع اختلافات و پیشگیری از تعرض به زمین های ملی کمک خواهد کرد.
وی با بیان اینکه آموزش به بهره برداران منابع طبیعی در صیانت از آنها نقش مهمی دارد، بیان کرد: در همین راستا امسال ۶ هزار و ۲۶۰نفر ساعت آموزش به بهره برداران ارائه کردیم.
این مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وقوع ۱۲۷فقره آتش سوزی در اراضی ملی طی سال جاری،اظهارکرد: متاسفانه ۸۲۷هکتار از این اراضی امسال دچار حادثه آتش سوزی شدند که بیشتر آنها به دلیل عامل انسانی صورت گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین همچنین از تشکیل ۲۸پرونده برای متخلفان حوزه چرای غیرمجاز دام در استان طی سال جاری خبر داد و گفت: ۱۶هزار راس دام در این پرونده ها اقدام به بهره برداری غیرمجاز از مراتع می‌کردند.
وی همچنین کشف۲۵ فقره قاچاق چوب با ۱۸۱متر مکعب توسط یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین در سال جاری خبرداد و گفت: پرونده متخلفان به مراجع قضائی ارسال شد.
وی تصریح کرد: با بارش‌های پیش بینی شده امسال وضعیت مراتع استان مناسب خواهد بود اما از سویی دیگر نگران تکرار حوادثی چون آتش سوزی در اراضی ملی هستیم که برای پیشگیری از آن باید مردم به ویژه جوامع محلی و بهره برداران از مراتع با ما همکاری لازم را داشته باشند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین در ادامه با اشاره به هفته منابع طبیعی و روز درختکاری گفت: پیش بینی شده بود که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار اصله نهال در استان به این مناسبت توزیع شود که با توجه به پیشگیری از ویروس کرونا برنامه های توزیع محدود تر شده و به جای توزیع‌های انفرادی بیشتر به توزیع‌های جمعی به نهادها و شهرداری ها خواهیم پرداخت.

46

کد خبر 1360454

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان قزوین مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین منابع طبیعی خبر داد و گفت سال جاری خبر اراضی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال

به گزارش جام جم آنلاین همدان، اسفندیار خزائی اظهار داشت: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و به منظور جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این طرح ارگان‌های نظامی و انتظامی که شرایط و پتانسیل تولید و کاشت نهال را در محوطه‌های خود دارند در این طرح با منابع طبیعی دارای همکاری هستند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه در همین رابطه تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین اداره کل منابع طبیعی استان و مرکز آموزش قدس نیروی زمینی سپاه در استان منعقد شد، افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه از پتانسیل‌های موجود در این مرکز آموزشی برای  فرهنگ سازی ، آموزش و تولید نهال به شکل زمینی و گلدانی و نیز هنچنین توسعه فضای سبز و کاشت نهال استفاده خواهد شد. 

وی بیان کرد: همچنین در برگزاری پویش‌ها و کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به منظور بالا بردن اطلاعات و آگاهی‌های پرسنل و نیروهای کادر و وظیفه این مرکز به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اقدام می‌شود. 

خزائی ادامه داد: در زمان تولید و کاشت نهال نهاده‌های مورد نیاز شامل بذر و گلدان‌های تولید نهال و قلمه و نهاده‌های تولید نهال‌های زمینی هم برای این مرکز تامین خواهد  شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این موارد راهنمایی فنی و اصولی که باید برای تولید و کاشت نهال مورد استفاده قرار گیرد، توسط کارشناسان منابع طبیعی به مرکز آموزش قدس سپاه ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت