Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- وزیر امور خارجه پاکستان از رئیس جمهوری افغانستان خواست تا گزینه تبادل زندانیان با طالبان را نادیده نگیرد زیرا این اقدام فضای اعتماد میان طرفین درگیر در افغانستان را تقویت می کند. تاریخ انتشار: 15:25 - 14 اسفند 1398 - کد خبر: ۶۰۲۶۸۶

به گزارش خبرگزاری میزان، مواضع وزیر امور خارجه پاکستان در حالی مطرح می شود که «محمد اشرف غنی» دو روز پیش اعلام کرد که افغانستان هیچ تعهدی برای آزادی پنج هزار زندانی طالبان ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال «شاه محمود قریشی» در اولین واکنش به مواضع غنی توصیه کرد که زندانیان طالبان باید آزاد شوند و باید دید که مقامات کابل تا چه اندازه انعطاف پذیری نشان خواهند داد.

رسانه های پاکستان به نقل از سخنان قریشی در گفت وگو با یک رسانه غربی، گزارش دادند: وزیر خارجه پاکستان امتناع اشرف غنی برای اجرای بند آزادی زندانیان طالبان براساس پیمان صلح دوحه، را اختلاف ندانست و تاکید کرد: تبادل زندانیان موضوع تازه ای نیست و در گذشته نیز چنین اقداماتی انجام شده است.

وی خطاب به اشرف غنی گفت: اگر با تبادل زندانیان فضای سازگار برای پیشبرد مذاکرات فراهم، رئیس جمهوری افغانستان می بایست با اطمینان این گزینه را درنظر بگیرد.

قریشی افزود: در زمانی فعلی یک هیت شش نفره در دوحه حضور داشته و در حال رایزنی درخصوص موضوع مورد نظر است بنابراین ما اطمینان داریم که آقای اشرف غنی منافع افغانستان و صلح منطقه را در اولویت قرار خواهد داد.

وی تاکید کرد: طرح تبادل زندانیان یکجانبه نبوده بلکه دوطرفه خواهد بود که می تواند فضای اعتماد میان طرفین درگیر در افغانستان را بهبود ببخشد.

وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت: توافق صلح دوحه اولین گام در مسیر صلح پایدار و بلندمدت در افغانستان است که در جهت درستی قرار دارد اما باید مراقب برخی از طرف هایی باشیم که به دلیل منافع داخلی خود شاید در مسیر تخریب پیمان صلح بردارند.

وی بدون ذکر نام کشور یا طرف خاصی، آن دسته از عناصری را مخالف پیمان صلح طالبان و آمریکا متهم کرد که در گذشته از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می کردند.

شاه محمود قریشی افزود: اکنون وقت آن است تا مردم افغانستان و تمام گروه های داخلی صلح را پیش ببرند و این فرآیند را به نتیجه برسانند و ما از تمامی طرف ها انتظار داریم تا گامی در مسیر از بین رفتن توافق ها برندارند که در این صورت عواقب جدی به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: پاکستان بارها اعلام کرده و ما باز دیگر نیز با صراحت تمام تاکید می کنیم که هرگز اجازه نخواهیم داد تا تروریست ها از قلمروی پاکستان علیه سایر کشورها از جمله افغانستان استفاده کنند.

اشرف غنی یکشنبه گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در کابل اعلام کرد: ما هیچ پیش شرطی را برای آغاز مذاکرات بین گروههای افغانستانی با طالبان را نمی پذیریم و روند آزادی زندانیان طالبان باید درجریان گفت وگو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این در حالی است که «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان در دوحه مدعی شد که براساس توافق نامه طالبان و آمریکا پنج هزار زندانی طالبان آزاد و پس از آن گفت وگوی بین گروههای افغانستانی آغاز خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: آیا توافق آمریکا با طالبان، صلح را برای افغانستان به ارمغان می آورد؟ توافق صلح میان آمریکا و طالبان امضا شد رهبر طالبان: خروج آمریکا از افغانستان پیروزی بسیار بزرگی است

توافق نامه آمریکا و طالبان پس از دو سال تلاش و یازده دور گفت وگو روز شنبه با حضور شمار از مقامات کشورهای منطقه و جهان در دوحه به امضا رسید و براساس آن قرار است تا ۲۰ اسفند ماه گفت وگوی بین گروههای افغانی آغاز شود.

انتهای پیام/

ایرنا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: طالبان کابل تبادل زندانیان خارجه پاکستان اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۴۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان افغانستان

منابع خبری از وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان خبر می‌دهند.

به گزارش تسنیم، منابع خبری از وقوع انفجار در منطقه «گذر سرکُنده» شهر «فیض‌آباد» مرکز ولایت بدخشان خبر دادند.

«ذبیح‌الله امیری» رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان بدون اظهار نظر درباره ماهیت انفجار و تلفات احتمالی این رویداد گفت که جزئیات را بعداً در اختیار رسانه‌ها خواهد گذاشت.

به گفته منابع در بیمارستان ولایتی بدخشان، دست‌کم شش جسد و ۱۴ زخمی به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

منابع افزودند یک مهاجم مواد منفجره همراه خود را در میان کاروان نظامی طالبان منفجر کرد و دستکم یک خودرو تخریب شد.

هنوز گروهی مسئولیت این انفجار را به‌عهده نگرفته است.

دیگر خبرها

  • طالبان فعالیت «افغانستان اینترنشنال» را ممنوع کرد
  • پاسخ طالبان به موضع پاکستان درباره منشأ حملات تروریستی داعش
  • طالبان: مانعی برای اجرای پروژه تاپی در افغانستان وجود ندارد
  • وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان افغانستان
  • وقوع انفجار در شمال شرق افغانستان
  • بزرگترین نمایشگاه قرآن کریم در کابل به ایستگاه آخر رسید
  • طالبان: داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شود
  • پاکستان: حمله به مهندسان چینی در افغانستان طراحی شده بود
  • کرزی: قدردان همکاری‌های همیشگی ایران با افغانستان هستیم
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق