Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش روزانه پیگیری‌ سوژه‌های کرونایی شما در «فارس من»؛ از اقدامات هیأت‌های مذهبی تا آمادگی پایتخت برای مقابله با بیماری.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ تهران یکی از شهرهای شیوع بیماری است. تواتر سوژه‌های ارسالی اهالی پایتخت در «فارس من» نمودار روشنی از نگرانی‌ها است. همکاران من در گروه شهری پیگیر تمهیدات ساکنان بهشت برای مقابله با کرونا شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعلاوه تمهیدات هیأت‌های مذهبی برای مقابله با بحران مورد بررسی قرار گرفت. و چند مطالبه دیگر؛ این پنجمین گزارش روزانه پیگیری‌ مطالبات کرونایی شما در «فارس من» است.

 

اول| تمهیدات مسؤلین تهران برای مبارزه با کرونا/ محسن هاشمی: همه بسیج شدند

مجاورت با قم، تهران را زود آلوده کرد. تراکم جمعیتی در پایتخت نگرانی‌ها را برای همه‌گیری بیشتر کرونا افزایش داده است. گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت از آمار تأییدشده‌ی مبتلایان نمودار روشنی از ماجرا است. اهالی پایتخت حق دارند اگر نگران باشند. جمعیت میلیونی که روزانه در معابر عمومی درحال ترددند، مراجعین اداره‌ها، مراکز تجاری و تفریحی همه و همه در ریسک ابتلا به این بیماری هستند. سوژه‌های شما در «فارس من» روایت همین نگرانی‌ها است.

گروهی از مردم مثلاً با ثبت یک کمپین خواستار ضدعفونی شدن معابر مختلف تهران شدند. گروه دیگری هم از ضدعفونی نشدن برخی از اتوبوس‌های تندرو گلایه کردند. آنها نوشته‌اند: «آقای شهردار چرا ضدعفونی نمی‌شوند؟ متاسفانه خطر انتقال ویروس کرونا بخاطر سوار شدن کارتُن‌خواب‌ها و معتادین خطرناک با توجه به کمپ‌ها وگرم خانه‌ها بسیار بیشتر از مترو تهران هست. توجه شهرداری ولی متمرکز بر مترو شده و از اتوبوس‌های BRT غافل شده است‌.»

 

همکاران گروه شهری پیگیر ماجرا شدند. محمود ترفع مدیرعامل شرکت اتوبوس‌رانی تهران معتقد است بر روی اتوبوس‌های پایتخت چهار مرتبه در روز عملیات ضدعفونی انجام می‌شود. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «از ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها نباید انتظار نو شدن آن را داشته باشیم. ضدعفونی با دستمال و از طریق مواد ضدعفونی‌کننده انجام می‌گیرد که در ظاهر ممکن است چیزی را نشان ندهد.»

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری هم می‌گوید روزانه ۲۲هزار لیتر آب ژاول از پتروشیمی برای ضدعفونی کردن معابر و اتوبوس‌های پایتخت تأمین می‌شود. رضا کرمی محمدی گفت: «این میزان آب ژاول به صورت هفتگی میان زیر مجموعه‌های شهرداری از جمله سازمان بهشت زهرا(س)، سازمان آتش‌نشانی، پایانه‌های مسافربری، شرکت اتوبوس‌رانی، ایستگاه‌های مترو و غیره توزیع خواهد شد. جای هیچگونه نگرانی در این‌باره نیست.»

 

از طرفی درباره نگرانی‌های مطروحه درباره اوضاع گرمخانه‌های تهران، به سراغ رئیس آنها رفتیم. سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه شهرداری معتقد است تا این لحظه هیچ مورد مثبتی از ابتلای افراد به کرونا در گرمخانه‌های شهرداری ملاحظه نشده است. وی به خبرنگار ما گفت: «۲۱ نفر مشکوک در گرمخانه‌ها وجود داشت. پس از انتقال سریع به مرکز درمانی توسط نیروهای اورژانس مشخص شد تست کرونای آنها مثبت نبوده است.»

حسینی خاطرنشان کرد: «۲۷ نفر از دانشجویان پزشکی، پرستاری، مددکار و داوطلبان هلال احمر برای انجام خدمات داوطلبانه در گرمخانه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. تلاش می‌کنیم با حضور تیم پزشکی و پرستاری در گرمخانه‌ها از فشار کاری نیروهای اورژانس بکاهیم. علاوه بر تشخیص به موقع کرونا، افرادی هم که سرما خورده‌اند یا به دلیل استرس دچار علائم مشابه آنفلوآنزا هستند، کمک کنیم.»

 

قنادان رئیس سازمان تاکسیرانی تهران هم از توزیع رایگان مواد ضدعفونی‌کننده میان راننده‌ها خبر داد. وی به خبرنگار ما گفت: « توزیع بین ۸۰ هزار راننده تاکسی انجام می‌گیرد. آموزش مسافران نیز از طریق مرکز ارتباطات شهرداری در حال پیگیری است. بسته‌های ماسک هم جهت ارائه به تاکسیرانان به دستمان رسیده ولی میزان کنونی کفایت نمی‌کند و درخواست ماسک‌های بیشتر را ارائه کردیم.»

بسیار عالی؛ همین ضدعفونی کردن و سرکشی به گرمخانه‌ها تا حدود مناسبی نگرانی‌های مردم را نسبت به گسترش بیماری کاهش می‌دهد. البته اقدامات پیشگیرانه در تهران محدود به این موارد نیست؛ محسن هاشمی رئیس شورای شهر معتقد است مجموعه‌ی شهرداری همه ظرفیت‌هایش را برای مقابله با کرونا بسیج کرده. وی گفته: «با توجه به آنکه زمان پایان این بحران دقیق مشخص نیست، تهران دست‌کم تا پایان سال به حضور جدی عوامل شهرداری نیاز دارد.»

آقای هاشمی رفسنجانی هم‌چنین از برنامه‌های ویژه سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای دست‌گیری از نیازمندان خبر داده و گفته: «این سازمان جهت کمک به پیشگیری و مددرسانی به خانواده‌های محروم یا آسیب‌دیده در قالب برنامه‌ای فشرده در خدمت شهروندان خواهد بود. نیاز بخشی از جامعه به کمک در این شرایط سخت، کمتر از سوانح طبیعی نیست. اجر معنوی آن هم پیشگاه خداوند کمتر از مراسم مذهبی نخواهد بود.»


بعلاوه گسترش خدمات مجازی می‌تواند از ازدحام شهر و مراجعات بی‌مورد مردم جلوگیری کند. به‌همین خاطر مسؤلین شهر هم برخی از سرویس‌های متداول را از وقوع بحران به‌صورت مجازی ارائه می‌کنند. به گزارش فارس سامانه ۱۳۷ شهرداری مثلاً خدمات علی‌حده‌ای را ویژه‌ی مبارزه با کرونا اضافه کرده است. هم‌چنین معاونت شهرسازی و معماری هم برخی خدمات مرتبط با صدور پروانه‌های ساختمانی را به‌صورت مجازی ارائه می‌کند. اطلاعات بیشتر اینجا.

خیلی هم خوب؛ با این همه احتمالاً هیچ راهکاری مؤثرتر از قرنطینه خانگی برای مقابله با کرونا نیست. ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر در این‌باره معتقد است تهران هم مانند قم و گیلان به یکی از مراکز گسترش بیماری بدل شده است. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «به مرم توصیه می‌کنم در منزل بمانند و از سفر پرهیز کنند همچنین به کمپین قرنطینه اختیاری بپیوندند.»

خداکرمی ادامه داد: «درحال حاضر کنترل شهروندان در مبادی ورودی و خروجی رعایت دورکاری و اصول بهداشتی سه اصلی است که در پیشگیری از کرونا حائز اهمیت است.» مطلبی که البته مورد تأکید مسؤلین وزارت بهداشت هم هست. بدون تردید درصورت همکاری و رعایت اصول بهداشتی حتماً می‌توان بر همه‌گیری بیماری غلبه کرد.

 

دوم| تمهیدات ویژه هیأت‌ها برای مقابله با کرونا؛ عاشورایی‌ها به‌خط!

هیأت محل اقدام است؛ محل حماسه و ایثار. بچه‌ هیأتی‌ها عمری است پای منبر درس فداکاری و از خودگذشتگی گرفته‌اند. مگر می‌شود دل‌دادگان مکتب اباعبدالله(ع) در میانه بحران شانه خالی کنند!؟ کسانی که فداکاری را عباس‌ابن‌علی(ع) و نوع‌دوستی و پرستاری را از زینب(س) آموخته‌اند. در همین ماجرای کرونا هم از همان روز اول بچه‌های هیأت پای کار بودند.

سوژه‌های متعددی در این‌باره در «فارس من» ثبت شد. مثل این کمپین که از همه دل‌دادگان حسینِ‌علی(ع) می‌خواست عاشورایی برای مبارزه با کرونا وارد گود شوند. در بخشی از آن آمده بود: «خادم هیأت، خادم مردم است. تشکیلاتی منظم‌تر و بهتر از هیأت برای خدمت‌رسانی به‌مردم وجود ندارد. امام حسینی‌ها شایسته است این روزها به‌یاری کادر درمان بروند. ضدعفونی شهرها و مدارس از دیگر کارهایی است که بچه‌های هیأت می‌توانند انجام دهند.»

 

حالا هیأت‌های تهران تقسیم کار هم کرده‌اند! در هر منطقه یک هیأت مسؤل دریافت مواد ضدعفونی از وزارت دفاع و پخش و توزیع آن میان هیأت‌های دیگر شده است. بچه هیأتی‌های تهران حالا در مناطق مختلف شهر شب‌ها مشغول ضدعفونی معابر و عابربانک‌ها هستند. هر هیأت عهده‌دار پاکسازی مناطق خودش شده است. لیست اسامی مسؤلین و شماره تلفن‌‌های هرکدام به‌تفکیک مناطق در جدول زیر ارائه شده است:

هیأت عبدالله‌بن‌حسن(ع)، هیأت مداح معروف حنیف طاهری است. بچه‌های این هیأت هم در کنار دیگر هیئات معروف شهر شب‌ها مشغول ضدعفونی معابر هستند. مبارکی مسؤل هیأت در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «بچه‌های ما مسؤل ضدعفونی سطوح عمومی خیابان دولت که حسینیه در آن قرار دارد، هستند. در این اقدام عابربانک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، تلفن‌های عمومی، پمپ بنزین و ... ضدعفونی شدند.»

 

 

وی تصریح کرد: «این فعالیت ادامه خواهد داشت. با تأمین مواد ضدعفونی، شب‌های دیگر نیز در شهر خدمت‌رسانی خواهیم کرد.» عالی، عالی، عالی! همین انگیزه و روحیه جهادی مهلک‌ترین اسباب برای کرونا است! تردید نکنید همین بچه‌های هیأت در کنار دیگر گروه‌های خودجوش می‌توانند بیماری را در نطفه خفه کنند. بعلاوه هیأت‌های مختلف برای جلوگیری از شیوع بیشتر، برنامه‌های هفتگی خود را کنسل کردند. هیأت مجازی ابتکار جالب دیگری از جانب آنها است.

 

مثلاً هیأت فدائیان حسین(ع) با مداحی سیدرضا نریمانی اعلام کرده از این پس به‌صورت مجازی اجرای برنامه خواهد داشت. یا مثلاً دو نفر از منبری‌های معروف تهران، حجج‌ اسلام محمود ریاضت و ناصر خلج اعلام کردند به‌مناسبت میلاد امام جواد(ع) در فضای مجازی سخنرانی می‌کنند. برنامه مناجات‌خوانی حاج مهدی رسولی در زنجان هم به‌صورت حضوری لغو شده و علاقمندان می‌توانند برنامه‌ها را در فضای مجازی دنبال کنند.

عشق به حسین(ع) عشق به همه خوبی‌ها است. دل‌داده اباعبدالله عاشق ایثار و شهادت است. این کرونای لعنتی عیار ادعای عاشقی هیأتی‌ها را نشان داد. جماعتی که برای از خود گذشتن از پا سر نمی‌دانند. وسط معرکه آماده‌ی فداکاری هستند. برای آن‌که دین و مملکتشان سالم و پابرجا باشد. همه‌شان مأجورند انشالله.

 

سوم| یک کمپین با صدها امضا؛ جانباختگان پزشکی را «شهید سلامت» محسوب کنید

این همه ایثار مثال‌زدنی است. کرونا تمام می‌شود. مردم ولی جانفشانی‌های کادر درمانی را فراموش نخواهند کرد. همان‌ها که در خط مقدم مبارزه با آدم‌کُش چینی مشغول فداکاری هستند. باوجود همه خطرها؛ با همه ریسک ابتلا به بیماری. بعضی‌ها هم مع‌الأسف مبتلا شدند. از دست رفتند. جان فدا کردند برای مراقبت از مردم. برای پاسداری از سلامت این سرزمین.

مردم قدردان همه‌ی آن‌ها هستند. پیشنهاد آن‌ها در قالب یک کمپین در «فارس من» به ثبت رسید؛ کمپینی که پیشنهاد می‌کرد تمام جانباختگان از کادر درمان را بعنوان «شهید سلامت» معرفی کنند. پویش خیلی زود مورد توجه مردم قرار گرفت. صدها امضا جمع کرد. شما هم اگر موافق هستید، از این پیوند حمایت کنید. ایده بسیار مناسبی است. «فارس من» به‌زودی مطلب را از مسؤلین ذی‌ربط پیگیری خواهد کرد.

 

«فارس من» شبانه‌روز منتظر مطالبات کرونایی شما است. رفع دغدغه‌ها و پیگیری مشکلات در این برهه‌ی تاریخی کمتری وظیفه‌ی ما است. تردید نکنید همین همبستگی همین در کنار هم بودن، زمین‌گیرکُننده‌ی بیماری است.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس فارس من کرونا کروناویروس شهرداری تهران شورای شهر تهران محمد آزادی شورای شهر ناهید خداکرمی تاکسیرانی هیأت عزاداری برای مقابله با کرونا ی مبارزه با کرونا خبرنگار ما گفت گرمخانه ها مواد ضدعفونی نگرانی ها اتوبوس ها ی شهرداری فارس من هیأت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۵۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزیابی ایمنی بیش از هزار بوستان در تهران

با توجه به حضور گسترده شهروندان در ایام بهاری در بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران طرح بازرسی HSE از بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران توسط ادارت HSE واحد‌های تابعه شهرداری تهران با نظارت مستمر دبیرخانه HSE اجرا شد.

در این طرح تعداد ۱۴۸۵ بوستان مورد بازرسی تخصصی HSE قرار گرفت و با در نظر گرفتن مخاطرات و الزمات قانونی تعداد ۱۵۶۱۴ عدم انطباق (موارد ناایمن) شناسایی شد که بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از تعداد مذکور ۷۷۷۷ مورد رفع و باقیمانده در دست پیگیری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • پیگیری سوپر لیگ کاراته با تداوم صدرنشینی دانشگاه آزاد
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • نگارش داستان امام قلی خان قهرمان مبارزه با استعمار در خلیج فارس
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • 15 درصد حقوق بازیکنان استقلال پرداخت شد
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • ارزیابی ایمنی بیش از هزار بوستان در تهران
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس