Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:57:09 GMT

نسخه نفیس خمسه شاه‌طهماسبی آماده عرضه شد

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۴۶۱۷۷

نسخه نفیس خمسه شاه‌طهماسبی آماده عرضه شد

این نسخه نفیس که قرار بود همزمان با همایش خمسه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر رونمایی شود، به علت تعویق این همایش، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

خمسه نظامی گنجوی، به کتابت شاه محمود نیشابوری، استاد مسلّم نستعلیق، و نگارگریِ استادانی بی‌بدیل چون سلطان محمد، میرک اصفهانی، میرزا علی، میرسید علی، مظفرعلی و محمد زمان، یکی از نفیس‌ترین و مهمترین نسخ خطی است که از خمسة نظامی در تاریخ هنر ایران کتابت و تصویرگری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نسخه که هر پنج مثنوی نظامی گنجوی را به طور کامل دربردارد، مشتمل بر ۴۰۴ ورق (۸۰۸ صفحه) و ۱۷ نگاره، از جمله نگاره معروف معراج حضرت رسول(ص)، اثر سلطان محمد است. تاریخ انجامة این نسخه سال ۹۴۶ هجری قمری را نشان می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های مهم این نسخه، تشعیر و حل‌کاری، یعنی تزیین حواشی صفحات متن با نقوش گیاهی و حیوانی مُطلّاست که سابقه‌ای طولانی در هنر ایرانی دارد و در این نسخه به اوج می‌رسد. هر صفحه از ۸۰۸ صفحه این نسخه تشعیری یگانه دارد که اغلب مناظر طبیعی و نقوش حیوانی را به تصویر می‌کشد.

علاقه‌مندان می‌توانند به‌منظور پیش‌خرید این اثر ارزشمند، با تخفیف ویژه، با شماره تلفن ۶۶۴۱۱۰۱۶ـ۰۲۱ تماس بگیرند یا با نشانی الکترونیکی publishing@honar.ac.ir مکاتبه کنند.

برچسب‌ها نگارگری ایرانی هنرهای تجسمی شهرداری تهران شاهنامه کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نگارگری ایرانی هنرهای تجسمی شهرداری تهران شاهنامه کتاب نگارگری ایرانی هنرهای تجسمی شهرداری تهران شاهنامه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۶۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این که این شست به منظور هماهنگی برای برپایی نمایشگاه آثار نفیس موزه ایران باستان در استان‌ها برگزار می‌شود گفت: از طرف وزارت خانه ۱۱ استان به عنوان استان هدف برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان، انتخاب شده است و آذربایجان شرقی هم یکی از این استان ها است.

حمزه زاده افزود: اموال مربوط به منطقه آذربایجان به خصوص سکه‌های زرین ضرب تبریز و چینی‌های آبی و سفید که در موزه آذربایجان موجود نیست، از تهران به این موزه منتقل و از روز ۲۹ اردیبهشت که روز جهانی موزه ها است، به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: نمایش این آثار نفیس به مدت سه ماه در موزه آذربایجان ادامه خواهد داشت و هموطنان به خصوص هم استانی‌ها می‌توانند از این آثار دیدن کنند.
به گفته حمزه زاده، در روز جهانی موزه ها بازدید از همه موزه‌های استان رایگان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در کنار نمایشِ اموال انتقالی از موزه ایران باستان، یافته‌های جدید باستان شناسی استان به خصوص یافته‌های بسیار مهم مربوط به تپه چمن شهرستان لیلان به مدت سه ماه در موزه آذربایجان به نمایش گذاشته می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • افشای اطلاعات جدید درباره آیفون 16
  • سفر از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده است؟ | توضیح مرکز پژوهش‌ها درباره یک ادعا
  • تنها نماینده اوکراینی الاصل کنگره آمریکا با تخصیص کمک به اوکراین مخالف است
  • رونمایی از مزدا EZ-۶ در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴
  • توصیف جالب سوگل طهماسبی از مردم اهواز (فیلم)
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • اولین زیردریایی نظامی ساخت چین تحویل پاکستان شد
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی