Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@20:14:10 GMT

ساخت ماهواره پایش زباله‌های فضایی

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۴۷۵۲۳

ساخت ماهواره پایش زباله‌های فضایی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  فتح‌الله امی رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به طرح‌های اجرایی در حوزه ایمنی استاندارد اظهار کرد: پژوهشگاه هوافضا نظارت و استاندارد‌ها را در زمان پرتاب ماهواره‌ها به مدار انجام می‌دهد. تاکنون چند پرتاب ناموفق در کشور در این عرصه داشتیم. برهمین اساس اعلام کردیم که نظارت‌ها را در این عرصه به صورت گسترده انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین نظارت بر کاوشگر‌هایی که در آینده انسان را به مدار زمین خواهند فرستاد؛ بنابراین رعایت استاندارد‌ها در حرکت پرتاب‌ها یکی از وظایف اصلی پژوهشگاه هوافضا است.

در همین ارتباطامضای تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه علم و صنعت ایران و پژوهشگاه هوافضاکاوشگر C۵ ساخته شد/ پژوهشگاه هوافضا چشم‌انتظار تخصیص بودجه انسان‌های شبیه‌سازی شده را به فضا می‌فرستیم.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه هوافضا در حوزه کاربردی توسعه فناوری و توسعه مرز‌های دانش فعالیت مستمر دارد به طوری که در توسعه مرز‌های دانش مقالات متعددی در مجلات علمی معتبر منتشر شده و طی ۱۰ سال گذشته رتبه ۴۹ را در عرصه دانش فضایی کسب کرده است. امروزه با افزایش مدارک علمی در این عرصه از رتبه ۴۹ به رتبه ۱۳ جهانی دست پیدا کرده است. تاکنون نزدیک ۴۵۰ مدرک علمی تولید کرده است. همچنین در منطقه و خاورمیانه شمال افریقا مقام اول و در آسیا بعد از ژاپن، چین، هند، کره جنوبی مقام ۵ را کسب کرده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا در ادامه به پروژه‌های هوایی اشاره کرد و افزود: براساس فصل پنج سند این پژوهشگاه طراحی هواپیمای ۲ تا ۱۹ نفره در دستور کار است. در گذشته هواپیمای دو تا ۶ نفره را طراحی کردیم و اکنون هواپیمای ۱۰ نفره را با احتساب کمک خلبان و خدمه شروع کردیم. مقدمات طراحی انجام شده است و منتظر سرمایه گذار برای اجرای آن هستیم؛ البته این کار را با کسب مجوز (D.O.A) از سازمان هواپیمایی کشوری انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه زباله‌های فضایی امروزه برای اکثر کشور‌ها دردسرساز شده است، گفت: ساخت ماهواره‌های کوچک دانشجویی (کیوب‌ست) با قابلیت پایش زباله‌های فضایی در حال انجام است. همچنین طرح کلان ابعاد حقوقی پهپاد‌های غیرنظامی در دست اجرا است؛ زیرا چند سال آینده نیاز به اتوبان هوایی برای حرکت پهپاد‌ها خواهیم داشت تا بتوانیم در ابعاد مختلف (ارسال مرسولات، خدمات رفاهی یا حمل و نقل مسافر و بیمار) خدمات به مردم ارائه دهیم. قوانین اجرایی آن به اتمام رسیده است و در حال مذاکره با سازمان هواپیمایی کشوری هستیم تا اختیارات کنترل و نظارت بر پهپاد‌های کشور را برعهده پژوهشگاه هوافضا بگذارند.

وی اضافه کرد: طرح کلان دیگر، امکان سنجی طراحی و ایجاد سامانه‌های پشتیبان تصمیم‌گیر مکان‌مند است که در پژوهشکده زیست فضا در حال انجام است. در این طرح ما از ماهواره‌هایی استفاده می‌کنیم که به صورت رایگان دیتا و تصاویر را برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آتش سوزی جنگل‌ها، سیل، زلزله و اتفاقات غیر مترقبه ارائه می‌دهند.

امی با بیان اینکه پژوهشگاه هوافضا شبیه‌سازی هواپیما‌های مختلف را به منظور آموزش خلبانی انجام می‌دهد، افزود: یکی از کار‌هایی که در ابعاد فناوری در این عرصه انجام دادیم؛ تشکیل مرکز رشد هوافضا است به طوری که هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها در اینجا مستقر هستند. واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان، بخش آموزش خلبانی را در مرکز رشد برگزار می‌کنند. همچنین توانستیم با بستن بخشی از قرارداد‌ها با صنعت بخشی از مخارج پژوهشگاه را تامین کنیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا تصریح کرد: در همکاری‌های بین‌المللی نیز با دانشگاه‌های معتبر در سطح جهان طرح‌های مشترک را انجام می‌دهیم. تاکنون ۱۱ طرح مشترک در این عرصه داریم. همچنین کارگاه‌های بین‌المللی با کمک اعضای هیات علمی دانشگاه‌های خارج از کشور و داخل برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چهار اختراع در سطح بین‌المللی به ثبت رسیده است، گفت: در حال اخذ استاندارد ISO برای آزمایشگاه‌ها هستیم و باید توجه داشته باشیم که رتبه پژوهشگاه هوافضا از "آی اس ای" رتبه ۲۱ به رتبه ۴ رسیده است. در حال حاضر در مرکز رشد ۴۰ واحد فناور مشغول به فعالیت هستند. همچنین پژوهشگاه هوافضا به عضویت فدراسیون بین‌المللی فضانوردی IAF درآمده است.

امی با اشاره به ناموفق عمل کردن ماهواره ظفر گفت: ما تاکنون ۱۲ ماهواره پرتاب کردیم که ماهواره‌های امید، رصد و نوید موفق و ماهواره‌های پیام، دوستی و ظفر ناموفق بودند. ما ماهواره ظفر را با پرتابگر سیمرغ چک کرده بودیم و تمام مراحل درست بود، اما بعد از اینکه سکوی پرتاب را در سایت امام خمینی سمنان تست کردیم و مراحل جدایش یک و دو با موفقیت انجام شد متاسفانه پرتابگر در مرحله دوم نتوانست به سرعت ۷.۸ کیلومتر برثانیه ماهواره را تزریق کند و سرعتش به ۶.۸ دهم رسید.

همچنین دلیل دیگر آن این بود که وزن ماهواره را از ۵۰ کیلو به ۱۰۰ کیلو و مدار ماهواره را از ۲۵۰ کیلومتر به ۵۰۰ کیلومتر افزایش دادند و این امر باعث شد که ماهواره پرتاب نشود.

منبع: ایسکانیوز

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماهواره زباله های فضایی پژوهشگاه هوافضا ماهواره ها بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۷۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، ، مهندسان دانشگاه RMIT آجر‌هایی با انرژی کارآمد ساخته اند که می‌تواند قبض برق را تا ۵ درصد کاهش دهد؛ دستاوردی که تولید کنندگان آجر با استفاده از آن می‌توانند در دمای پخت با جایگزینی خاک رس با مواد زائد، ۲۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

پژوهشگران برای ساخت این آجرها، با شرکت «ویسی» «Visy» بزرگترین شرکت بازیافت استرالیا، همکاری کردند که سالانه ۵۱۲ هزار تن ظروف و بطری‌های شیشه‌ای را بازیافت کرده و از آن‌ها ۳.۲ میلیارد بطری و شیشه می‌سازند.

محققان برای ساخت این آجر‌ها از مواد به درد نخوری که راهی سطل زباله شده اند مانند شیشه، قطعات کوچک و محصولات جانبی احتراق استفاده کردند. آن‌ها به عنوان جایگزینی برای خاک رس، حداقل از ۱۵ درصد زباله شیشه و ۲۰ درصد زباله جامد یا خاکستر سوخته استفاده کردند. 

«دیلان رابرت» «Dilan Robert»، سرپرست این گروه تحقیقاتی می‌گوید: سالانه حدود ۱.۴ تریلیون آجر در پروژه‌های ساختمانی در سطح جهان استفاده می‌شود. تولید آجر، انتشارات مضری از جمله دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد و کلر از خود به جا می‌گذارد که فشار جدی بر منابع طبیعی ما، به ویژه خاک رس وارد می‌آورد.

این پژوهشگران موفق شدند آجر‌هایی را در آزمایشگاه بسازند که شبیه آجر‌های ساخته شده در کارخانه‌های واقعی است. آن‌ها برای این کار از دستگاه پودرساز استفاده کردند تا خاک رُس را به اندازه مورد نیاز خرد کند.

سپس برای حذف رطوبت، خاک رس و پسماند را به مدت ۲۴ ساعت خشک کردند. مرحله بعدی شامل مخلوط کردن آن با مقدار مشخصی آب و فرآیند تراکم بود. برای جلوگیری از ترک خوردن ناشی از تبخیر آب در طی فرآیند پخت، آجر‌ها ابتدا در هوای محیط به مدت دو روز خشک و سپس به مدت ۲۴ ساعت پس از فشرده شدن در اجاق خشک شدند و مرحله نهایی فرایند، پخت در کوره بود.

«بیپلاب پریمنیک» (Biplob Pramanik) از مجریان این طرح گفت: این آجرها، تمام استاندارد‌های مربوط به ساختار، دوام و پایداری محیطی را تامین می‌کنند و استفاده از آن‌ها ایمن است. همچنین با تغییر فرمولاسیون ما، امکان تولید آجر‌های سبک وزن در طیف رنگی از سفید تا قرمز تیره نیز وجود دارد.

دمای پخت نهایی ۹۵۰ درجه سانتیگراد (۱۷۴۲ درجه فارنهایت) به عنوان مناسب‌ترین دمای پخت برای زیبایی شناسی انتخاب شد. همچنین در این دما، آجر‌ها به استحکام لازم برای مصارف ساخت و ساز می‌رسند. اندازه ذرات در خواص آن‌ها تاثیر دارد چراکه اندازه‌های ریزتر منجر به بهبود مقاومت فشاری بهتری می‌شود.

تمرکز این پژوهشگران بر روی مزایای اقتصادی استفاده از پسماند در تولید آجر و کاهش انتشار CO۲ بود. آجر‌های ساخته شده از ضایعات، ۲۴ درصد خواص حرارتی کمتری نسبت به آجر‌های معمولی دارند. همانطور که اشاره شد، آن‌ها برای پخته شدن به دمای کمتری نیاز دارند. این به معنای صرفه جویی ۱۵۸ هزار و ۴۶۰ دلاری با جلوگیری از انتشار ۴۱۷ تن CO۲ است.

آن‌ها معتقدند استفاده از زباله‌ها برای ساخت آجر با عایق اضافی، راه دیگری برای تحقق اقتصاد دایره‌ای است.

بر اساس این مطالعه، خاک رس در جهان در حال کاهش است و همچنین کوره‌های آجرپزی سالانه در سراسر جهان برای احتراق، ۳۷۵ میلیون تن زغال سنگ مصرف می‌کنند که معادل شش میلیون و ۷۰۲ هزار تن CO۲ است. از این رو، این راه حل ابتکاری می‌تواند از دو راه کمک کننده باشد: کاهش اثرات زیست محیطی و جایگزینی جزئی برای خاک رس.
نتایج این تحقیقات در نشریه Construction and Building Materials منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • ساخت ۱۱ مدرسه جدید در سیرجان
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد