Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-27@15:41:44 GMT

مردم در توافق آمریکا با طالبان فراموش شدند

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۴۷۷۶۸

مردم در توافق آمریکا با طالبان فراموش شدند

شهروندان افغانستان می‌گویند که به توافق‌نامه صلح میان طالبان و آمریکا، مردم و منافعشان نادیده گرفته شده‌اند و به آینده این توافق‌نامه خوش بین نیستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شهروندان افغانستان می‌گویند که به توافق‌نامه صلح میان طالبان و آمریکا، مردم و منافعشان نادیده گرفته شده‌اند و به آینده این توافق‌نامه خوش بین نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌عقیده کارشناسان، توافق‌نامه صلح میان طالبان و آمریکا پس از توافق‌نامه امنیتی کابل- واشنگتن یکی از مهم‌ترین توافق‌نامه‌ها در دو دهه اخیر افغانستان محسوب می‌شود.

براساس این توافق‌نامه، پنج هزار زندانی طالبان آزاد خواهند شد و هزاران نیروی آمریکایی در ۱۴ ماه آینده، خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. این نیروها بر اساس توافق‌نامه امنیتی بین دولت افغانستان و آمریکا نقش آموزش، تجهیز و مشورتی به نیروهای افغانستان را برعهده داشتند و دوره زمانی مشخصی برای فعالیت این نیروها در افغانستان تعیین نشده بود.

محمد اشرف غنی  نیز پس از امضای توافقنامه صلح در واکنش به توافق آزادی ۵ هزار زندانی طالبان گفته است که حکومت افغانستان هیچ تعهدی برای آزادی ۵ هزار زندانی از گروه طالبان ندارد و آزادی این زندانیان در حیطه صلاحیت‌های حکومت افغانستان است. طالبان یک روز بعد اعلام کرده است که جنگ این گروه با نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دارد.

کارشناسان بر این باورند وقتی جامعه جهانی در عراق هم شعارهای زیادی در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان و ... دادند اما موقعی که منافعشان ایجاب کرد، این کشور را رها کردند، در افغانستان هم همین تجربه مشابه اتفاق افتاد.

آن‌ها معتقدند آمریکا نه تنها با توافق صلحی که با طالبان امضا کرد، توافقنامه امنیتی با حکومت افغانستان را نقض کرد، بلکه حتی از حکومت افغانستان به عنوان ناظر هم در جریان مذاکرات دعوت نکرد، امضای توافقنامه صلح طالبان و امریکا یک حرکت عجولانه برای خلاص شدن از جنگ افغانستان است.

به‌نظر می‌رسد که مأموریت نظامی آمریکا بعد از دو دهه حضور در افغانستان به پایان رسیده است. در واقع دو رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا (جورج بوش پسر و دونالد ترامپ) شروع و پایان حضور نظامی در این کشور را رقم زدند.

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان آمریکا حکومت افغانستان توافق نامه نامه صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۷۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان به دنبال دانش خودروسازی

نشست دوجانبه میان هیئت‌های طالبان در کابل و آستانه به رهبری وزیر صنعت و تجارت این گروه و معاون نخست وزیر قزاقستان برگزار شد.

در این نشست بر روی سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌ کارخانه‌های خودروسازی در افغانستان بحث و گفتگو شد.

همچنین، دو طرف روی استخراج معادن، صنعت ماشین‌آلات، تعرفه ترجیحی برای کالاهای افغان، فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی، روابط بانکی، برگزاری نشست سه‌جانبه ترانزیتی میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان، انتقال سیستم اسمارت بریج[حکومت‌داری الکترونیک] قزاقستان به افغانستان، تبادل‌نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • دشمنان به دنبال افغانستان ضعیف و چندپارچه هستند