Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@18:24:19 GMT

سرو کهنسال ابرکوه در انتظار ثبت جهانی است

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۵۱۵۸۷

سرو کهنسال ابرکوه در انتظار ثبت جهانی است

 یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نقش درخت کمک به سلامت افراد است زیرا با اکسیژنی که تولید می کند، باعث تصفیه هوا برای تنفس می شود.

برای نمونه یک درخت به اندازه ۶ کیلوگرم اکسیژن تولید می کند که این امر بسیار مهم است از این رو زندگی  در محیط هایی که در آن درخت وجود دارد، می تواند به سالم ماندن افراد کمک کند، هرچند به نسبت زیاد یا کم بودن این موجود زنده نیز باید توجه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درختکاری و فرهنگ سازی
هفته درختکاری ( ۱۵ تا ۲۲ اسفند )، بهانه ای شد تا افراد جامعه را بیشتر ترغیب به کاشت درخت کنیم  و به عنوان یک نماد، این کار نقش مهمی در فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ درختکاری دارد، این روز می تواند معیاری برای شهروندان در کاشت و نگهداری درختان باشد تا شهری زیبا و سالم داشته باشند.

ابرکوه ۲ درخت سرو کهنسال دارد

برای نمونه شهر تاریخی ابرکوه ۲ اصله سرو کهنسال دارد که یکی از آنها با گذشت ۴۵ قرن همچنان شاداب و سرسبز است و در عرصه بیابانی استان یزد، همچنان مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت زده کرده است.
این درخت و همچنین سرو ۱۲۰۰ ساله یکی از ۱۴۳ اثر تاریخی ، فرهنگی ، طبیعی و معنوی منطقه است که در فهرست میراث ملی ثبت شد، سرو کهن سال ابرکوه به دلیل قدمت تاریخی  و  طبیعی اهمیت ثبت جهانی را دارد.

این موجود گیاهی از شاخص ترین جاذبه های طبیعی استان یزد به شمار می رود و  سال های گذشته در تعطیلات نوروزی و تابستان مسافران و گردشگران زیادی از این جاذبه طبیعی دیدن کرده اند.

الکساندر روف دانشمند روسی عمر این درخت را ۴۰۰۰  تا ۴۵۰۰ سال تخمین زده است.

تلاش برای ثبت جهانی سرو ابرکوه

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که ۱۴ بهمن ماه  سال ۱۳۹۷  به ابرکوه سفر کرده بود، در بازدید از سرو کهنسال این شهر با تبیین قابلیت های ثبت جهانی این جاذبه طبیعی، به ایرنا گفته بود : برای ثبت جهانی آثار کشورها، سهمیه مشخصی وجود دارد که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد( یونسکو) آن را تعیین می کند، اما در عین حال برای ثبت جهانی این اثر طبیعی تلاش خواهیم کرد.

علی اصغر مونسان افزود: ثبت درخت در فهرست آثار جهانی با توجه به قدمت آن علاوه بر مزایایی که برای ایران دارد، زمینه رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری را فراهم می کند. 

همچنین به گفته فرماندار ابرکوه ،برای بهسازی و فضاسازی اطراف این درخت تاکنون افزون بر هفت میلیارد ریال هزینه شده است .

محمد کاظمی نسب با بیان اینکه  این سرو به عنوان یک اثر طبیعی، شهرت جهانی دارد و برای گردشگران جالب است، افزود: شرایط و مدارک کافی برای ثبت جهانی این اثر وجود دارد و موضوع در حال پیگیری است.

فرماندار ابرکوه خواستار چاپ تصاویر این درخت بر روی اسکناس یا لباس تیم های ورزشی شد.

به گزارش ایرنا، سرو ابرکوه جاذبه ای منحصر به فردی است که در عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین تاریخی زیادی بود، گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغانی که در شاخسار پر پیچ و خمش لانه نهاده اند، بازگو می کند. 

حمدالله مستوفی در کتاب نزهت القلوب که به سال۷۴۰ هجری قمری تالیف کرد، در باره این درخت نوشت: در ابرکوه سروی است که شهرتی جهانی درد، چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته، اکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .

برخی مورخین معتقدند، نهال این درخت را « یافث» پسر نوح غرس کرده و این درخت از نوع سروهای مدیترانه ای است و ارتفاع آن ۲۵ متر و دور تنه آن ۱۱.۵ متر است.

۶۰ درخت دیر زیست در استان  یزد

همچنین بنا بر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست یزد تاکنون ۶۰ درخت دیر زیست طبیعی در استان شناسایی شد که معروف ترین آنها شهرت جهانی دارد، سرو ابرکوه است.

ثبت ملی درخت سرو دوم ابرکوه 

به گفته مدیر پایگاه پژوهشی بافت تاریخی ابرکوه ،دومین درخت کهنسال این شهر معروف به « سرو صحافی‌ها » واقع در خیابان شهید صدوقی در حیات خانه ای به همین نام به شماره ۵۵۲، در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

عباس قدیریان افزود: با ثبت این اثر طبیعی تعداد آثار طبیعی ثبت شده به چهار مورد رسید که  شامل ۲ درخت سرو  و درخت « بنه» روستای « بداف » و « پده » روستای هارونی است.

وی اظهار کرد: علاوه بر سرو کهنسال که یکی از دیرزیست ترین موجودات زنده جهان است، سرو ۱۲۰۰ ساله در خانه ای در بافت تاریخی « جرمدین» قرار دارد همچنان سرسبز و خرم است.

سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه شانزدهم تیرماه ۱۳۸۶ به شماره ۳ و به عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد و همچنین به عنوان یک اثر طبیعی در سال ۱۳۸۲ در شورای عالی حفاظت محیط زیست ثبت شد.

ابرکوه با توجه به قرار داشتن در مسیر طریق الرضا(ع)، جاده ابریشم و منزلگاه امام رضا (ع) یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور است.

این شهرستان ۴۰۰ اثر تاریخی دارد که می توان از منزلگاه امام رضا(ع)، خانه های قدیمی، قلعه های تاریخی وتیر جرد، مسجد جامع، خانه آقازاده، کوه گنبد عالی و درختان سرو آن به عنوان مهم ترین جاذبه ها یاد کرد.

این شهرستان در حد فاصله استان های اصفهان، فارس و یزد که به مثلث طلایی گردشگری در مرکز ایران شهرت دارد، واقع است و همه ساله تعداد زیادی از مسافران و زایران امام رضا(ع) علاوه بر سه استان یادشده از بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از این شهر عبور می کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفر ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.

برچسب‌ها یزد ابرکوه منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد ابرکوه منابع طبیعی علی اصغر مونسان یزد ابرکوه منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۱۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) شایعۀ قطع درخت در پارک لاله صحت ندارد

پس از شایعات دربارۀ قطع درختان برای ساخت فرهنگسرا در بوستان لالۀ تهران، بلافاصله ویدیو‌هایی در محل پارک لاله منتشر شد که ۳ خانم و یک فعال محیط‌زیست از شهردار تهران درخواست می‌کنند درختان را قطع نکند.

به گزارش فارس، خبرنگاران از مسئولان شهرداری علت فنس‌کشی را جویا شد که مشخص شد این حریم‌سازی براساس نیاز پارک و بنا به درخواست مردم بعد از برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های متنوع ماه‌های قبل صورت گرفته و برای پروژۀ ایجاد فضای عمومی و آبنما برای زیباسازی بوستان لاله است و قرار نیست حتی یک درخت هم درآنجا قطع شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • علت حصارکشی در پارک لاله چیست؟ +عکس
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • سهم اقتصاد روسیه از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین سطح می رسد
  • درخت کشی در تهران
  • آمریکا: خسارت حمله به رفح فراتر از حد انتظار است/ سازمان جهانی بهداشت: حمام خون به راه می‌افتد
  • (ویدئو) قدرت باورنکردنی یک فیل در کندن یک درخت از ریشه
  • (ویدئو) شایعۀ قطع درخت در پارک لاله صحت ندارد
  • لحظه نجات فرد پناهنده بر روی درخت در سیل (فیلم)