Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-09@02:11:24 GMT

مبتلایان به کرونا چگونه احصاء خواهند شد؟

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۵۳۹۷۰

به گزارش تسنیم؛ دکتر سعید نمکی در نشست بررسی اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در ستاد وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از دستاوردهای کشور در مورد بیماری کووید 19 این است که فاصله مرگ و میرها با موارد ابتلا و شناسایی شده، به شدت در حال افزایش است و تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند و بهبود می‌یابند، به مراتب بیشتر از افرادی است که جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر بهداشت افزود: از همه همکارانم که شبانه‌روز در حال ارائه خدمات به مردم هستند و همچنین از اصحاب رسانه به ویژه صدا و سیما که در روزهای اخیر، سنگ تمام گذاشتند و لحظه‌ای همکاران بنده را تنها نگذاشتند و در افزایش روحیه و توان همکاران ما بسیار موثر بودند، سپاسگزارم.

وی تصریح کرد: بعد از پیام دلگرم‌کننده رهبر معظم انقلاب و فرمانی که برای وحدت و همدلی برای مقابله با کروناویروس فرمودند، بازهم وفاق ملی در کشور شکل گرفت و تجربه روزهای دفاع مقدس را دوباره از نزدیک می‌بینیم، به عنوان یک خدمتگزار کوچک که سالها پیش تجربه همکاری را در بسیج واکسیناسیون، ریشه‌کنی فلج اطفال، بسیج ملی کنترل فشارخون و بسیاری از برنامه‌های ملی با بسیج داشتم، امروز نیز از مشارکت این نهاد در اجرای بسیج ملی مقابله با کرونا، بهره می‌بریم.

جزئیات بسیج ملی مقابله با کرونا

این مقام مسئول ادامه داد: در یکی دو روز اخیر بنده و همکارانم اعلام کردیم که قرار است بسیج ملی مبارزه با کرونا را در قالب یک همکاری بین بخشی در کشور آغاز کنیم، در کل کشور، بیش از 17 هزار خانه بهداشت و بیش از 9 هزار مرکز بهداشتی و درمانی یا مرکز جامع خدمات سلامت در شهرها، حاشیه شهرها و روستاهای بزرگ داریم و مقرر شد که در کنار بسیج و بسیج جامعه پزشکی، سازمان نظام پرستاری و سازمانهای مردم نهاد سلامت، یک کار سازمان‌یافته را آغاز کنیم و در مراکز بهداشتی و درمانی، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بسیج در کنار همدیگر قرار بگیریم.

نمکی خاطرنشان کرد: در قالب این طرح، از طریق سامانه‌ها و تماس تلفنی با خانواده‌ها، موارد مشکوک یا مبتلا به کووید 19 را به مراکزی که در نظر گرفته‌ایم، دعوت می‌کنیم و در این مراکز که پزشکان و نیروهای بهداشتی و درمانی حضور دارند، این موارد بررسی و آزمایش شوند و موارد مثبت داروهای خود را دریافت کنند و به منزل برگردند و با آموزشهایی که می‌بینند، تحت قرنطینه قرار بگیرند و اطرافیان این افراد نیز آموزشهای لازم را فراگیرند و نیروهای ما از طریق تماس تلفنی و سامانه‌های سیب، ناب و سینا با آنها در تماس باشند.

وزیر بهداشت بیان کرد: اگر بعد از چندین روز، افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا در منزل، نیازمند بستری بودند با معرفی نامه‌ای که به آنها داده‌ایم مستقیماً می‌توانند به مراکز درمانی بیمارستانی که به آنها اعلام می‌شود، مراجعه می‌کنند و اگر مواردی باشند که البته تعدادشان بسیار اندک است که نیاز باشد همکاران ما بنا به درخواست خانواد‌ها یا به دلیل مشکل در انتقال بیماران دارند، به منازل آنها مراجعه کنند، همکاران ما با حفاظ، ماسک و پوشش ایمنی کامل برای مراجعه و انتقال آنها به بیمارستانها، گندزدایی و سم‌پاشی منازل و ایزوله کردن سایر افراد خانواده، مراجعه خواهند کرد اما مراجعه ما به منازل ممکن است در موارد بسیار نادر و با هماهنگی قبلی و با ضرورت کامل باشد.

وی عنوان کرد: ارتباط ما با افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا از طریق سامانه‌های وزارت بهداشت از جمله "سیب"، "ناب" و "سینا" و همچنین تماس تلفنی خواهد بود، افرادی که در بسیج ملی مقابله با کرونا حضور دارند، مواردی از جمله بهداشت محیط فضاهای محله، گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی را انجام می‌دهند.

این مقام مسئول یادآور شد: در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، گلوگاه‌های شهرهای آلوده به کروناویروس برای رفت و آمد و محدودیت در تردد افراد آلوده یا مشکوک، کنترل و افراد مشکوک یا مبتلا به کروناویروس، به مراکز قرنطینه اعزام می‌شوند، با لطف خدا و پشتیبانی ارگانها و نهادهایی مانند بسیج، از روز پنجشنبه این طرح در سه یا چهار نقطه که بیشترین میزان آلودگی به کروناویروس داشته‌اند، آغاز می‌شود تا بتوانیم بعد از چندین روز بگوییم که در این مناطق، دیگر خانه و خانواده‌ای نداریم که آلوده به کروناویروس باشند و ما ندانیم.

نمکی گفت: در روزهای آینده طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در سایر استانها آغاز و در جلسه ویدئو کنفرانس مشترک بین مسئولان سازمان بسیج و همکاران ما در وزارت بهداشت و سازمانهای مردم نهاد، جزئیات اجرای طرح تشریح می‌شود و در روزهای آینده با رفع کاستی‌ها، توسعه پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت متذکر شد: در تمام مراکز و بیمارستانهای ارجاعی و پذیرنده بیماران مبتلا به کروناویروس(کووید19)، امکانات و تجهیزات مورد نیاز را فراهم کرده‌ایم و امیدوارم که با همدلی، وفاق، همکاری تنگاتنگ و مشترک بتوانیم در اسرع وقت، خبر خوش مهار این بیماری در سراسر کشور را به مردم اعلام کنیم.

گفتنی است در این نشست رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رئیس سازمان نظام پرستاری، معاونین بهداشت و درمان وزارت بهداشت، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و مشاور معاون بهداشت در بیماری‌های غیرواگیر و جلب مشارکتهای سازمانهای مردم نهاد بهداشت حضور داشتند.

منبع: الف

کلیدواژه: بسیج ملی مقابله با کرونا مشکوک یا مبتلا مبتلا به کرونا وزارت بهداشت همکاران ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که همانگونه که در گزارش روز ۱۳ اردیبهشت روزنامه همشهری نیز به آن پرداخته شد، ایران هم در زمان اوج ویروس کرونا از وارد کنندگان واکسن کرونا بود، تقریبا ۱۲درصد واکسن‌های وارداتی به ایران هم آسترازنکا بود، چیزی حدود ۲۵ میلیون دوز، به همین دلیل یک نگرانی جدید از تزریق این واکسن در اذهان عمومی شکل گرفت.

هشدارها و توصیه‌ها در ایران

نگرانی‌ که البته به گفته متخصصان تنها در صورت بروز عوارض در همان روزها و هفته‌های ابتدایی تزریق واکسن جدی است اما با گذشت دو سال از زمان تزریق و نبود علائم، دیگر خطری وجود ندارد.

البته در همان ماه‌های شروع واکسیناسیون در ایران و انجام ارزیابی‌های اولیه روی واکسن آسترازنکا توصیه‌هایی به عدم تزریق واکسن آسترازنکا برای گروه‌های سنی خاص(افراد زیر ۴۰ تا ۵۰ سال به ویژه زنان) مطرح شد.

مرگ‌هایی که باعث توقف واکسیناسیون در اروپا شد

البته تزریق آسترازنکا تنها منجر به بروز عوارض نشده و از آنجایی که مهمترین عارضه آن لخته شدن خون است، مرگ‌هایی به دلیل تزریق این واکسن نیز گزارش شده است. در همان ابتدای واکسیناسیون اتریشی‌ها از مرگ یک پرستار به دلیل اختلال انعقاد خون بعد از تزریق آسترازنکا خبر دادند، پس از آن هم مصرف‌کننده دیگری در این کشور دچار آمبولی ریه شد. همزمان در دانمارک هم یک مرگ و بروز خونریزی مغزی در بیمار دیگر ناشی از تزریق واکسن ثبت شد. مرگ‌هایی که به صورت موردی در دیگر کشورها هم گزارش می‌شد و توقف استفاده از این واکسن را در این کشورها در پی می‌آورد. موج توقف تزریق واکسن‌های آسترازنکا در اروپا از اسفند ۹۹ آغاز شد، ابتدا نروژ، ایسلند، بلغارستان، اتریش، هلند،‌ دانمارک و ایرلند و پس از آن‌ها، فرانسه، آلمان و بریتانیا، استونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، رومانی و لاتویا دستور توقف واکسیناسیون با این واکسن را دادند.

بیشتر بخوانید:

واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد

اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید

اکنون و پس از چند روز از تائید بروز عوارض نادر با تزریق واکسن آسترازنکا توسط شرکت سازنده و گذر بیش از دوسال از ممنوعیت آن در تعدادی از کشورهای اروپایی، شرکت آسترازنکا تصمیم به جمع آوری، پس گرفتن و حذف عرضه این واکسن در سراسر دنیا گرفته است.

پس گرفتن، جمع‌آوری و حذف تنها به دلایل تجاری!

به گزارش تلگراف، شرکت سازنده آسترازنکا دلایل تجاری را برای کنار گذاشتن این واکسن ذکر کرده است. این شرکت به طور داوطلبانه «مجوز بازاریابی» خود را در اتحادیه اروپا پس گرفته و در بیانیه‌ای اعلام کرده که واکسن دیگر تولید نمی‌شود و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد.

مواجهه آسترازنکا با شکایت ۱۰۰ میلیون پوندی

آسترازنکا به دلیل پذیرش اسناد ارائه شده به دادگاه در مورد یک عارضه جانبی نادر ناشی از تزریق این واکسن، با شکایت ۱۰۰ میلیون پوندی در بریتانیا مواجه است. آسترازنکا در دادگاه پذیرفته است است که واکسن‌های آن می‌تواند در موارد بسیار نادری باعث ایجاد TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی شود یا به عبارت ساده تر لختگی خون یا کاهش پلاکت‌های خون شوند. ترومبوز در واقع به موقعیتی گفته می‌شود که یک لخته در داخل عروق سالم تحت شرایطی خاص ایجاد شود که می‌تواند مانع جریان خون در عروق شود. اگر این لخته یا تکه‌ای از آن در بدن شروع به حرکت کند به آن ترومبوآمبولی می‌گویند.

عوارض واکسن چه علائمی دارد؟

ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی (TTS) یک بیماری نادر اما جدی است که با تشکیل لخته‌های خون همراه با سطوح پایین پلاکت‌ها در خون مشخص می شود. این عارضه عمدتا با واکسن‌های خاص COVID-۱۹، به ویژه واکسن‌های ناقل آدنوویروس مانند آسترازنکا و واکسن «جانسون و جانسون» مرتبط بوده است.

ترومبوسیتوپنی معمولا در عرض چند روز تا چند هفته پس از واکسیناسیون ظاهر می شود. علائم شامل سردرد شدید، درد شکم، تورم پا، تنگی نفس و علائم عصبی است. این علائم می‌تواند نشان دهنده تشکیل لخته‌های خون در قسمت‌های مختلف بدن مانند مغز، شکم یا ریه‌ها باشد.

علت دقیق TTS به طور کامل شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که شامل یک پاسخ ایمنی است که توسط واکسن ایجاد می‌شود، که منجر به لخته شدن غیر طبیعی و تخریب پلاکت می شود. تشخیص این عارضه نیاز به ارزیابی بالینی، مطالعات تصویربرداری برای تشخیص لخته‌های خون و آزمایش‌های آزمایشگاهی برای تایید تعداد پایین پلاکت‌ها دارد.

کد خبر 850366 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کرونا سلامت واکسن آسترازنکا خبر مهم كرونا در ايران واکسن کرونا پزشکی

دیگر خبرها

  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • بهبود لکنت زبان در مبتلایان به اختلال گفتاری با استفاده از ویدئو کلیپ
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • بهبود لکنت زبان در مبتلایان به اختلال گفتاری با استفاده از ویدئو
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی و مقابله با بیماری های هاری و وبا در شهرستان میاندوآب 
  • استقرار ۱۲ تیم امدادی در مسیر تردد زائران بازی‌دراز
  • شوراهای اسلامی در احصاء مطالبات مردم و ارائه راهکار برای رفع چالش‌ها پیشگام باشند
  • «پل طبیعت» امشب قرمز رنگ می‌شود
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد