Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی درخصوص محور فعالیت‌های این انتشارات در سال ۹۸ گفت: گفتمان انقلاب اسلامی، سیره اهل بیت(ع)، سیره رضوی، معارف اسلامی، سبک زندگی ایرانی، اسلامی و فرهنگ زیارت موضوعات آثار چاپ شده در سال ۹۸ است.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت و وقف خبرگزاری فارس «به‌نشر» انتشارات آستان قدس رضوی ناشری نام آشنا در سطح کشور است که فعالیت‌هایش با نام امام رضا (ع) گره خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتشارات در گذر از سی و دو سال فعالیت در حوزه کتاب توانسته با انتشار افزون بر ۳۰ میلیون نسخه کتاب، به عنوان بزرگترین ناشر شرق کشور در حوزه مطالعه نقش مهمی را ایفا کند و کارنامه‌ای درخشان در اشاعۀ فرهنگ و معارف اسلامی و ارتقای فرهنگ عمومی کشور از خود برجای بگذارد.

این انتشارات در سال ۱۳۹۸ نیز خوش درخشیده و به عنوان ناشر برگزیده خراسان رضوی شناخته شده است، رشد تولید آثار در سال ۹۸، تنوع برنامه‌های فرهنگی ترویجی، افزایش شعبه‌ها و خدمات‌رسانی به مخاطبان و زائران امام علی‌بن‌ موسی‌الرضا (ع) نشان از توجه ویژه این انتشارات به مطالعه و ترویج کتاب دارد.

برای آگاهی از فعالیت‌های یک ساله این مؤسسه پای صحبت حسین سعیدی مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

به‌نشر در سال جاری چه تعداد کتاب چاپ و منتشر کرده است؟

انتشارات به‌نشر در سال جاری با تمرکز بر تولید آثار در موضوعات فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی، سبک زندگی و فرهنگ زیارت، معارف و سنت و سیره معصومین (ع)، افزایش تولیدات قابل ملاحظه‌ای نسبت به متوسط تولیدات در سال‌های قبل داشته است.

به‌نشر در سال ۱۳۹۸، ۳۷۴ عنوان کتاب با تیراژ ۷۸۰ هزار و ۳۵۰ نسخه منتشر کرده است که از این تعداد ۱۴۳ عنوان کتاب چاپ اول و ۲۳۱ عنوان نیز تجدید چاپ بوده است.

در سال ۱۳۹۸ شاهد افزایش چاپ ۳۵ عنوان کتاب معادل ۳۸ درصد کل تولیدات و افزایش تجدید چاپ ۷۲ عنوان کتاب معادل حدود ۴۹ درصد کل تولیدات هستیم که نشان از افزایش ۴۵ درصدی کل تولیدات نسبت به سال گذشته دارد.

این آثار در چه موضوعاتی چاپ شده و در تولیدات به‌نشر در سال ۱۳۹۸، کدام حوزه بیشترین کتاب چاپی را داشته است؟

این آثار در حوزه فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی، سنت و سیره اهل بیت(ع)، سیره رضوی، متون دینی، معارف اسلامی، سبک زندگی ایرانی و اسلامی، عمومی و فرهنگ زیارت در دو گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسال چاپ و منتشر شده‌اند.
با توجه استراتژی این انتشارات در سال‌های اخیر، در موضوع تولیدات آثار عمومی و متون دینی شاهد کاهش تولید آثار بودیم ولی در موضوعات معارف، سنت و سیره معصومین(ع)، فرهنگ زیارت، فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی، سبک زندگی، شاهد افزایش تولید کتاب نسبت به سال قبل بودیم.

با توجه به ورود به‌نشر در سال‌های اخیر به دو حوزه انقلاب اسلامی و فرهنگ زیارت، رشد تولیدات تجدید چاپی در این دو حوزه حکایت از استقبال مخاطبان این دو موضوع دارد.

از عناوین این انتشارات درسال جاری بگویید؟

انتشارات به‌نشر در سال ۹۸ و در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد در بخش کتاب‌های کودک و نوجوان به عنوان ناشر برگزیده سال خراسان انتخاب شد.

کسب عنوان برگزیده کتاب سال خراسان برای کتاب‌های «موقف» و «هم‌قسم»، کسب نشان «هدهد سفید» در بخش شعر کودک برای کتاب «دختر بهار»، لوح جشنواره قلم زرین برای کتاب «باید تو را پیدا کنم»، کسب عنوان برگزیده جشنواره شهید اندرزگو برای کتاب «اوسنه گوهرشاد»، کسب عنوان برگزیده در نخستین جشنواره کتاب سال عاشورایی برای کتاب «یک دختر بی گوشواره»، کسب عناوین برگزیده در جشنواره میراث مکتوب رضوی، کسب عنوان برگزیده جشنواره پاسداران اهل قلم برای کتاب «آرزوی چهارم» و... از جمله افتخارات این انتشارات طی سال جاری در جشنواره‌های کشوری و استانی است.

در این انتشارات در سال جاری چه اقداماتی برای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی انجام شده است؟

«در پناه کلمات» یکی از برنامه‌های مهم فرهنگی ترویجی به‌نشر برای گسترش فرهنگ مطالعه است که از سال۹۵ با هدف ایجاد فضایی برای آشتی دوباره اقشار مختلف مخاطبان با کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی شروع به کار کرده است. در سال جاری نیز از سوی اداره امور فرهنگی و ترویجی انتشارات به‌نشر ۶۴ نشست تبلیغی، ترویجی در قالب برنامه‌های «در پناه کلمات» برگزار شد که با برنامه‌های رونمایی و جشن امضای آثار، ویژه برنامه‌های نقد و بررسی کتاب، خوانش و نمایش آثار با حضور نویسندگان، منتقدان و اهالی فرهنگ و قلم همراه بود که در این زمینه می‌توان به برگزاری ویژه برنامه «عرض ارادت»، متن خوانی نویسندگان برای امام خوبی‌ها در سالروز شهادت امام علی بن موسی الرضا (ع)، رونمایی و جشن امضای کتاب «تا ابد با تو می‌مانم»، رونمایی و خوانش کتاب «هم قسم»، خوانش و جشن امضای کتاب‌های «یادت باشد»، «خاطرات سفیر»، ویژه برنامه نقد و بررسی کتاب‌های «دیوان کامل جودی عنبرانی»، «دل اندروا » و «آرزوی چهارم» در فروشگاه‌های انتشارات به‌نشر در مشهد مقدس اشاره کرد.

برگزاری ۳۵ جلسه عصرانه داستان نویسان رضوی به دبیری علمی سعید تشکری با حضور نویسندگان، رمان‌نویسان و منتقدان ادبی مطرح کشور و جمعی از داستان‌نویسان و علاقه‌مندان به نگارش در حوزه رضوی ، برگزاری پویش‌ها و مسابقات کشوری کتابخوانی«اوسنه گوهر شاد»، «داستان نویسی رضوی»، «ریحانه۳» از دیگر برنامه‌های این انتشارات برای گسترش فرهنگ مطالعه بود.

برگزاری کارگاه آموزشی داستان‌نویسی در تابستان و پاییز ۹۸ به دبیری سیداحمد میرزاده ویژه نوجوانان علاقه‌مند به حوزه داستان‌نویسی، برپایی دورهمی‌های کتابخوانی «کتاباران» شبکه دانش‌آموزی به‌نشر ویژه دانش‌آموزان مشهدی باحضور نویسندگی همچون رضا امیرخانی، داوود امیریان، حمیدرضا سهیلی، حمیدرضا صدوقی، اجرای طرح «پروانه کاغذی» ویژه کودکان و نوجوانان علاقه‌مند در فروشگاه‌های مختلف به‌نشر با موضوع قصه‌گویی، نقاشی، کاردستی و ... از جمله برنامه‌های به‌نشر برای ترویج فرهنگ مطالعه بود که با استقبال خوب علاقه‌مندان همراه شد.

از مهم‌ترین اقدامات این انتشارات در حوزه تبلیغ و ترویج می‌توان به برگزاری برنامه‌های مشارکتی حوزه کتاب با مجموعه‌های مختلف، تقدیر از شهروندان کتاب‌دوست مشهدی، جانمایی کتاب‌های رضوی در قفسه‌های زیر سطحی حرم مطهر، کسب رتبه دوم از جشنواره روابط عمومی‌های آستان قدس رضوی، برگزاری هشت عصرانه داستان نویسان رضوی در هشت استان مختلف ویژه دهه کرامت و... اشاره کرد.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، در فروشگاه‌های سوغات فرهنگی زائر به‌نشر به چه میزان محصولات ایرانی ارائه می‌شود؟

برای ارائه محصولات با کیفیت ایرانی در فروشگاه سوغات فرهنگی زائر با بیش از ۶۵۰ تولید کننده محصولات ایرانی قرارداد منعقد شده است و بیش از ۳۵۰۰ کالا و محصول به سوغات فرهنگی زائر در بخش‌های مختلف پوشاک، آرایه‌ها، محصولات صوتی تصویری، کالاهای تزیینی و ...به زائران ارائه می‌شود در سال ۹۸ بیش از ۲۶۵هزار محصول در فروشگاه سوغات فرهنگی زائر در نزدیکی حرم مطهر رضوی فروخته شده که نشان می‌دهد اگر ما زمینه عرضه و توزیع محصولات متنوع فرهنگی ایرانی را فراهم کنیم، قطعا مورد استقبال زائران قرار می‌گیرد.

با توجه به انتساب به‌نشر به آستان قدس رضوی، چه تعداد کتاب در این انتشارات پیرامون سیره و فرهنگ رضوی منتشر شده است؟

از آنجایی که یکی از رویکردهای ما در چاپ کتاب، توجه به سیره و فرهنگ رضوی است سعی کردیم در این انتشارات با محوریت امام رضا(ع) در حوزه‌های رمان، آثار داستانی، شعر ، مجموعه دلنوشته‌ها و نثرهای ادبی، آثار پژوهشی، آثار با موضوع آموزه‌های رضوی، آثار مرتبط با زیارت، آداب و رسوم و... به قلم نویسندگان تراز انقلاب اسلامی، کتاب‌ها و مجموعه‌های متنوع در قالب‌های ادبی مختلف منتشر کنیم. امسال ۲۷ عنوان کتاب در قالب‌های مختلف ادبی منتشر شده که کتاب‌های «عنایات امام رضا(ع) به روایت عالمان»،«موقف»، «امام رضا(ع) و کرامت انسانی»، «پاسخ‌های امام رضا(ع) به چهل پرسش قرآنی»، «امام رضا(ع) و زندگی»،«اوسنه‌ی گوهر شاد»،«آبی‌ها» و... از جمله این آثار است.

در سال جاری چه تعداد کتاب با نشان «پروانه» مختص کودک و نوجوان منتشر شده است؟

نشان پروانه، یکی از نشان‌های قدیمی به‌‌نشر است که حدود ۲۰ سال سابقه کار دارد. به جهت ارتباط خوبی که بین نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و این انتشارات برقرار شده، آثار فاخری ویژه کودک و نوجوان در حوزه‌های معارف اسلامی، سبک زندگی رضوی، سنت و سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تولید کردیم که بعضا مقام‌های برتر را در جشنواره‌ها و محافل علمی مختلف کسب کرده‌اند.

در حال حاضر گروه کودک و نوجوان به‌نشر با رویکرد چاپ کتاب در موضوعات معارف اسلامی، ارزش‌های نظام ولایی و گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند که در سال ۱۳۹۸، بخش عمده‌ای از آثار در گروه کودک و نوجوان اختصاص داشت در این سال ۱۹۸ اثر ویژه کودکان منتشر شده که ترویج و تعمیق باورهای دینی و انقلابی، گسترش سنت و سیره‌ معصومین به ویژه حضرت رضا(ع)، حمایت از پدیدآورندگان آثار فاخر مذهبی، حمایت از تولید آثار بومی و استانی، تاکید بر کیفیت هنری آثار، حمایت از تألیف در مقایسه با ترجمه، حمایت از نوقلمان و استعدادهای جوان از جمله سیاست‌های به‌نشر برای چاپ کتاب در حوزه کودک و نوجوانان است.

یکی از رخدادهای بزرگ فرهنگی کشور حضور انتشارات مختلف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است، به‌نشر تا چه میزان از این فرصت برای آشنایی اقشار مختلف جامعه با آثارش استفاده کرده است؟

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک رویداد مهم فرهنگی کشور است که نخبگان، فرهیختگان، اندیشمندان و صاحبان قلم در آن حضور دارند. هرساله آستان قدس رضوی با محوریت به‌نشر به صورت متمرکز در این نمایشگاه حضور می‌یابد که امسال هم به‌نشر در سه غرفه اصلی کودک و نوجوان، بزرگسال و دانشگاهی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ارائه دو هزار و ۴۰۰عنوان کتاب در کنار سایر موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی حضور یافت.

امسال به لحاظ فروش تقریبا رکورد همه سال‌های گذشته زده شده است. تعاملات و هماهنگی خوبی بین به‌نشر و نویسندگان ارزشی و انقلابی و سایر ناشران برقرار شد که این امر زمینه‌ای را فراهم کرد که آثار ناشران مختلف در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر عرضه شود.

هم چنین این انتشارات در نمایشگاه‌های تخصصی «نوشت افزار ایرانی- اسلامی»، «کتب امام رضا(ع)» و نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در کشورهای آسیایی و اروپایی حضور یافته است. هم چنین به‌نشر در سال جاری به صورت مستقل و مشارکتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب ترکمنستان، آلمان، جمهوری آذربایجان، صربستان و چین حضور پیدا کرده است.

یکی از رویکردهای به‌نشر راه‌اندازی فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در سطح کشور است، امسال چه تعداد فروشگاه در سطح کشور راه‌اندازی شده است؟

امسال شعبه شماره ۲۰ فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در باغ رضوان حرم مطهر رضوی افتتاح شد و درشهرهای کیش و رشت نیز دو فروشگاه کتاب راه اندازی شد.

در حال حاضر به‌نشر۳۶ مرکز فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در مشهد و سراسر کشور دارد که ۲۰ فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در مشهد و ۱۶ فروشگاه در شهرهای مختلف کشور است که از این تعداد ۱۰ فروشگاه در مراکز استان‌های کشور فعالیت می‌کنند.

به‌نشر در نظر دارد با توسعه و ایجاد مراکز کتاب و محصولات فرهنگی در شهر‌ها و استان‌های مختلف در گسترش فرهنگ مطالعه تأثیرگذار باشد و زمینه دسترسی آسان مخاطبان و علاقه‌مندان در تمام نقاط کشور به آثار خود را فراهم کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب فرهنگ آستان قدس رضوی خراسان رضوی فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب کتاب و محصولات فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی انتشارات در سال گسترش فرهنگ مطالعه انتشارات آستان قدس سوغات فرهنگی زائر کسب عنوان برگزیده انتشارات به نشر آستان قدس رضوی سیره اهل بیت ع کودک و نوجوان فرهنگ زیارت نشر در سال معارف اسلامی سال جاری سال ۱۳۹۸ تولید آثار عنوان کتاب امام رضا ع سنت و سیره منتشر شده سبک زندگی برای کتاب سال ۹۸ چه تعداد کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۵۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله رضا رمضانی بعد از ظهر شنبه در جمع تأثیر گذاران شهرستان آستانه اشرفیه اظهار کرد: امانت بزرگ انقلاب اسلامی راحت به دست نیامده است بلکه پاک‌ترین خون‌ها پای آن ریخته شده و حالا بعد از ۴۵ سال به ما سپرده شده است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دشمنان بیشترین تحریم‌ها و فتنه‌ها را علیه نظام اسلامی به کار گرفته‌اند، تصریح کرد: ایران اسلامی به لحاظ قدرت علمی رتبه شانزدهم دنیا را داراست در صورتی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در این بخش رتبه پنجاه و هفتم را داشت.

وی با بیان اینکه در برخی رشته‌ها جز ۱۰ رتبه برتر دنیا هستیم، افزود: در حوزه نظامی پیشرفت زیادی داشتیم که گوشه‌ای از نتیجه آن در گوشمالی اخیر رژیم غاصب صهیونیستی دیدیم.

آیت‌الله رمضانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه است و بعد از انجام عملیات «وعده صادق» امروزه جز بازیگران قدرتمند در عرصه جهانی مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه علی‌رغم پیشرفت‌های موشکی و نظامی، در برخی مسائل داخلی مانند صنعت خودرو، عقب ماندگی و کوتاهی داریم، افزود: نظام اسلامی مقدمه ظهور حضرت مهدی (عج) است و اگر به این انقلاب صدمه وارد شود تا سالیان زیادی از اسلام حرفی به میان نخواهد آمد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه در جنگ ترکیبی اخیر دشمنان به دنبال ترویج ولنگاری بودند ولی قدرت نظام اسلامی اجازه ولنگاری را نمی‌دهد، ادامه داد: دشمنان در حوزه فرهنگی، بودجه‌های کلانی علیه کشور تصویب می‌کنند.

تلاش دولت سیزدهم برای حل مسائل اقتصادی

وی با بیان اینکه در بخش رسانه‌ای که مقام معظم رهبری از آن به امپراتوری رسانه‌ای تعبیر کردند که امروزه در اختیار صهیونیسم است، باید بیشتر کار شود، اضافه کرد: علاوه بر رسانه، در سه بخش اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور باید خیلی کار کنیم.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به ضرورت اقدام جدی در حوزه اقتصادی در سطح کشور و استان گفت: خوشبختانه دولت فعلی، تمام قد برای حل مسائل اقتصادی کشور در حال تلاش است.

وی در ادامه ضمن اشاره به برخی معضلات فرهنگی در کشور، گفت: در حوزه فرهنگی متولیان مختلفی داریم که باید در مقابل هنجارشکنی‌ها راهکار ارائه دهند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: با وجود مقام معظم رهبری، در حوزه سیاسی کشور آسایش خیال داریم و در انتخابات اخیر نیز رهنمودهای ایشان، انتخابات سالم را رقم زد.

وی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری سلامت خود را حفظ کرده و در مسائل فرهنگی دغدغه دارد.

آیت‌الله رمضانی تاکید کرد: تقویت کشاورزی، می‌تواند استان گیلان را به قطب کشاورزی کشور تبدیل کند و می‌تواند در این بخش به جای واردات، صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: همه جهانیان وظیفه دارند تا در برابر ظلم به کودکان غزه، اعلام انزجار کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) اظهار کرد: اعتراضات امروز در آمریکا با حضور گسترده دانشجویان و اساتید برای حمایت از مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه، نمایانگر بیداری وجدان‌های بشری است.

کد خبر 6096526

دیگر خبرها

  • ظرفیت استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا بی نهایت است
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبرانقلاب در راه نمایشگاه کتاب
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب
  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است