Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در اصل امروز ساختمان‌ها را ایزوله کرده‌ایم و باعث شده تا از فاکتور باد بی بهره باشیم در حالی‌که ساختمان‌ها باید به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار بگیرند که عنصر باد و آفتاب در آنها وجود داشته باشد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا  جدیدترین قسمت برنامه «شب معماری» با عنوان «معماری و سلامت» با حضور مهدی حمزه نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و محمدمهدی عبدالله زاده، معمار شب گذشته روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حمزه نژاد در این برنامه گفت: کلمه معماری قرابتی با واژه عمر دارد که نشان از رابطه ذاتی بین معماری و سلامت است و حتی برخی کتاب‌ها درباره درمان برخی بیماری ها توسط تغییر وضعیت در سبک ساختمان‌ها نشان می‌دهد که معمار در گذشته همانند یک طبیب در گذشته فکر و عمل می‌کرده است.

او ادامه داد: قطعاً آداب مکان گزینی برای ایجاد شهر، خانه به دلیل خصلت بادها و ویژگی خورشید و ... می‌تواند درسلامتی ‌ها موثر باشد و یک طبیب داند که آفتاب و باد اثر دارد و قطعاً همین مسئله نشان دهنده اهمیت معماری است. متاسفانه موجی که اوایل مدرنیسم ایجاد شده که بر اثر آن ما خاک، حیوانات، دریا و .... را بیمار کردیم و مسئله مهم تر اینکه در این شرایط انسان ها هم بیمار شدند. 

امروزه ‌هایمان را ایزوله کرده‌ایم و از عناصر طبیعی بهره مند نمی شویم

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: یکی از ضروریات سلامت تنظیم حرکت است و به همین دلیل است که امروز می‌بینیم بسیاری از گلایه‌هایی که به خانه‌های سنتی بدین جهت وارد می‌شود که افراد می‌گویند به دلیل پادرد و ... نمی‌توانند در این خانه‌ها زندگی کنند، درست است که باید این مسائل را رعایت کنیم اما مسئله اینجاست که باید به عوامل رشددهنده سلامتی  که از جمله آن می‌توان به آب، هوا، خواب راحت و ... اشاره کرد نیز توجه جدی داشته باشیم. 

حمزه نژاد ادامه داد: در گذشته مطالعات زیادی برای مکان یابی ایجاد شهر انجام ‌شد چرا که شهرها زمینه ساز رشد و سلامت هستند و اگر ما با محیط مان ناآشنا باشیم شاهد بیماری‌های مختلفی خواهیم بود، به طور مثال همین بیماری کرونا یک بیماری که از حیوان به انسان منتقل می‌شود و هر چند که به دلیل خوردن حیوان این بیمای شیوع پیدا کرده، اما نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که ما به موجودات تعرض کرده‌ایم  و الان نیز آسیب آن را می‌بینیم. 

او گفت: امروز در ساختمان سازی تنها جهت شمالی و جنوبی را داریم در حالی که اصلا در گذشته این جهات را نداشتیم و همین مسائل باعث بروز بیماری ها شده است. در اصل امروز ساختمان ها را ایزوله کرده ایم و باعث شده تا از فاکتور باد بی بهره باشیم در حالی که ساختمان ها باید به گونه ای در کنار یکدیگر قرار بگیرند که عنصر باد و آفتاب در آنها وجود داشته باشد. مسئله بعدی اینکه در زندگی سنتی ما فضای نیمه باز و زندگی در طبیعت نقش مهمی داشت اما الان پنجره های بسته و پرده و کولر را جایگزین کرده ایم. 

او گفت:مدت ها است که بشر دچار شرایطی شده که فهمیده معماری به جای درمان امراض می تواند زمینه رخداد بیماری ها را کاهش دهد و در دنیا به این مسئله اهمیت داده می شود و شاهد ایجاد استانداردهایی برای معماری سالم هستیم ، در حالی که در کشور ما متاسفانه به جای سلامت مردم، شهرهای پرزرق وبرق الگو قرار گرفت است که دلیل این مهم نیز بخشی مسئولین و بخش دیگر خود مردم هستند.

گردش هوای مطلوب در ساختمان ها بر سلامتی اثر مثبت دارد 

در ادامه محمدمهدی عبدالله زاده، معمار گفت: ما بیماری هایی داریم که به ساختمان ها مربوط می شود اول بیماری هایی که به دلیل مشکل تهویه، رطوبت و ... در انسان ایجاد می شود و گروه دیگر نیز بیماری هایی الرژی زا هستند و تحقیقات زیادی نیز در این زمینه در دنیا شکل گرفته و ارتباط ساختمان ها با ایجاد بیماری ها را به اثبات رسانده است. 

این معمار اظهار کرد: در قانون ابن سینا درباره برخی بیماری ها مانند بیماری های ریوی، تنفسی و مغز و اعصاب و ... دلایل مشخصی ذکر شده و یک گونه از این بیماری ها به تعبیر اطبای سنتی بیماری های ناشی از سردی و رطوبت هستند که برای درمان آن در کنار تجویزهای دارویی تجویزهای محیطی نیز برای درمان آنها از سوی اطبا صادر میشود. به طور مثال نور طبیعی را به عنوان مصلح از بین بردن رطوبت هوا می دانند و هم گرمی خورشید بر روی بیماری های سری که بر روی مغز و حافظه اثر می گذارد بازخورد مثبت دارد و اینها نشان دهنده اهمیت ساختمان سازی است. 

او گفت: در ساختمان هایی که تهویه طبیعی وجود دارد و انسان در معرض هوای طبیعی قرار می گیرد و نور طبیعی هم وجود دارد احتمال دچار شدن انسان به برخی بیماری ها کمتر است اما امروز همین این فرآیندها به صورت برعکس در ساختمان ها وجود دارد.

انتهای پیام/4127

منبع: آنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه علم و صنعت برنامه شب معماری ساختمان ها بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۶۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد در نشست ارزیابی اولیه بارندگی‌های اخیر با اشاره به احتمال بارش‌های جدید در استان، بر نظارت و ارزیابی ایمن سازه‌های آبی و خاکی تاکیدکرد و اظهار داشت:خوشبختانه در یک ماه گذشته استان شاهد بارش‌های خوبی بود و همین امر باعث ذخیره آب در سازه‌های آبی و خاکی سطح استان شد.
 وی ادامه داد: با توجه به احتمال بارش‌های جدید نیاز است اقدامات لازم برای ارزیابی، ایمن سازی و تخلیه آب سازه‌های آبی خاکی توسط آب منطقه‌ای و منابع طبیعی صورت گیرد و در این زمینه بخشداران و دهیاران همکاری لازم را داشته باشند.
ملک زاده با اشاره به احتمال حوادث ثانویه در مخاطره بارندگی و سیلاب، افزود: شهرداران و بخشداران با استفاده از ظرفیت نظام مهندسی و بنیاد مسکن بازدید و دستورات لازم برای ایمن سازی آن را ارائه کنند.
مدیرکل بحران در خصوص قنوات و چاه‌های کشاورزی آسیب دیده از سیل نیز خواستار تسریع در امدادرسانی توسط جهاد کشاورزی شد و گفت کشاورزان، باغداران و مالکان قنوات جهت پیگیری و ثبت خسارت می‌توانند به ادارات جهاد کشاورزی مناطق خود مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • علت چرخش مچ پا چیست؟
  • بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس
  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود
  • تمرینات ورزشی برای مچ پا