Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-05@19:46:19 GMT

چطور ویروس کورونا انسان‌ها را می‌کشد؟

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۵۷۶۹۹

چطور ویروس کورونا انسان‌ها را می‌کشد؟

آماری که از شیوع ویروس جدید کورونا از چین منتشر شده است، نشان می‌ دهد حدود ۸۰ درصد افراد به بیماری خفیفی دچار می‌شوند. در حدود ۱۵ درصد افراد علائم شدیدی بروز می‌کند. در فقط حدود ۵ درصد از افراد بیماری آنقدر شدید است که آنها را دچار وضعیتی «بحرانی» کند و نیمی از افراد در نتیجه بیماری می‌میرند.

اما چگونه ویروس کورونا باعث مرگ افراد می‌شود؟

جنگ ویروس و دستگاه ایمنی قربانی می‌گیرد

در موارد بیماری شدید ویروس باعث تخریب کیسه‌های هوایی در ریه‌ها می‌شود، در نتیجه افراد نمی‌توانند به درستی نفس بکشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدتر اینکه تلاش دستگاه ایمنی برای مبارزه با ویروس باعث ایجاد التهاب در ریه‌‌ها می‌شود که نفس کشیدن را حتی سخت‌تر می‌کند.

جنگ میان ویروس و دستگاه ایمنی بدن باعث آسیب رساندن به رگ‌های خونی می‌شود و مایعات از درون رگ‌های خونی به درون کیسه‌های هوایی ریه‌ها نشت می‌کنند که به صورت لکه‌های سفید در رادیوگرافی قفسه سینه ظاهر می‌شوند.

مایع خارج شده از رگ‌های خونی کیسه‌های هوایی را پر می‌کنند و مانع از عمل آنها در انتقال اکسیژن به خون و برداشت دی‌اکسید کربن از آن می‌شوند.

این التهاب و تخریب بافت ریه‌ها را بیماری ذات‌الریه یا پنومونی می‌گویند.

وقتی تنفس دچار اشکال می‌شود

افراد دچار عفونت شدید علائمی مانند تنگ نفس و کاهش میزان اکسیژن در خون را نشان می‌دهند. رادیوگرافی معمولی قفسه سینه و سی‌تی‌اسکن ریه‌ها نشان می‌دهد که آنها از مایع پر شده‌اند.

در چنین شرایطی، سرعت تنفس زیاد می‌شود، در حالیه سرعت تنفس در شرایط معمول ۱۲ تا ۲۰ بار در دقیقه است، در این افراد ممکن است سرعت تنفس به ۳۰ بار یا بیشتر برسد. اما هنوز خود بیمار قادر به تنفس است.

در موارد شدید بیماری ممکن است ویروس ممکن است به کلیه‌های بیمار هم حمله کند و باعث تخریب آنها شود. کلیه‌ها نقشی اساسی در دفع مواد زائد از بدن دارند. هنگامی که آنها از کار بیفتند، میزان مواد زائد سمی در خون بالا می‌رود.

 هنگامی که بیماران دیگر به خودی خود قادر به تنفس نباشند، وضعیت‌شان بحرانی شمرده می‌شود. در بیماران با استفاده از ماسک‌های مخصوص اکسیژن خالص با غلظت بالا از طریق دهان به درون ریه‌ها فرستاده می‌شود یا ممکن است لازم باشد بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور متصل شود.

برای اتصال بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی باید یک لوله درون نای کار گذاشته بشود تا اکسیژن به طور مستقیم به درون ریه‌ها فرستاده شود.

شوک عفونی

با وجود درمان‌هایی که انجام می‌شود، نبرد میان ویروس و دستگاه ایمنی ممکن است باعث آسیب‌های جانبی در سراسر بدن شود.

 این آسیب‌ها دیگر محدود به ریه‌ها نیست. التهاب سراسر بدن را فرامی‌گیرد.

نتیجه این وضعیت واکنشی زنجیره‌ای است که می‌تاد اندام‌های دیگر را هم تخریب کند و باعث افت فشار خون به حد خطرناکی شود.

چنین وضعیتی را «شوک عفونی» می‌گویند که در آن دستگاه ایمنی تلاش می‌‌کند با ویروس در همه جای بدن مبارزه کند، اما باعث آسیب سلول‌های خود بدن هم می‌شود.

این وضعیت منحصر به عفونت ویروس کورونا نیست، هر عفونت شدیدی می‌تواند به چنین وضعیتی منتهی شود.

از کار افتادن اندام‌های متعدد بدن

بالاخره اگر بیماری همچنان پیشرفت کند، اندام‌های حیاتی بدن شروع به از کار افتادن می‌کنند. این وضعیت ممکن است ناشی از حمله مستقیم ویروس به ریه‌ها و کلیه‌ها باشد یا در نتیجه شوک عفونی رخ دهد.

روندی  که بیماری کووید-۱۹ باعث مرگ افراد می‌شود، بسیار شبیه روند مرگ ناشی از آنفلوانزای شدید است- هر چند ویروس آنفلوانزا بسیار با ویروس کورونا کاملا متفاوت است.

مسئله این است که جدا از این که عامل عفونت‌زا چه باشد، راه نهایی که به مرگ منتهی می‌شود، یکی است.

تاثیر سن و سال

آمار چین میزان مرگ‌ومیر را در حد ۲.۳ درصد نشان می‌دهد،‌اما هر چه سن بیماران بالاتر می‌رود، احتمال مرگ بیشتر می‌شود: در افراد در دهه ۷۰ زندگی این رقم به ۸ درصد و در افراد در دهه ۸۰ زندگی این میزان به ۱۴.۸ درصد رسیده بود.

نکته تعجب‌آور در آمار بیماری در چین این بود که در میان نوزادان، نوپایان یا کودکان زیر ۱۰ ساله مرگی رخ نداده بود. این موضوع از این لحاظ عجیب است که در ویروس‌های تنفسی دیگر مانند آنفلوانزا افراد در سنین پایین مانند افراد در سنین بالا بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

یک توضیح برای چنین پدیده‌ای ممکن است این باشد که در سنین پایین دستگاه ایمنی هنوز کاملا بالغ نشده است و در نتیجه نمی‌تواند باعث ایجاد التهاب شدیدی شود که در ایجاد ذات‌الریه، شوک عفونی و نارسایی اندام‌های حیاتی نقش دارد.

کد خبر 489745 برچسب‌ها مجله نکته بهداشتی روز كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس ویروس کورونا دستگاه ایمنی ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۷۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور

دکتر حسام‌الدین علامه با بیان اینکه آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، افزود: حدود ۱۵ درصد افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه زخم‌های مزمن ۳ دسته «عمده» و یک دسته «نادرتر» دارند، اظهار کرد: زخم‌های دیابتی در صدر دسته «عمده» قرار می‌گیرند؛ زخم‌های دیابتی، زخمی است که در صورت کنترل نشدن دیابت در افراد مبتلا به این بیماری در گذر زمان، ابتدا «نوروپاتی» و سپس زخم ایجاد می‌شود. اگر افراد مبتلا به دیابت از پای خود به خوبی مراقبت نکنند، در وهله نخست به «نوروپاتی» یعنی کاهش حس محیطی پا و در وهله دوم به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه زخم‌های عروقی دومین عامل ابتلا به زخم‌های مزمن هستند، اظهار کرد: زخم‌های عروقی به ۲ دسته «ایسکمیک» (شریانی) و «وریدی» تقسیم می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که دیابت یکی از عوامل اصلی ایجادکننده زخم‌های شریانی است. همچنین زخم‌های وریدی به دلایل نارسایی‌های عروق وریدی مانند «واریس» ایجاد می‌شود. چاقی، نارسایی‌های قلبی‌عروقی و برخی از سرطان‌ها که در سیستم «لنف ادم» اختلال ایجاد می‌کنند نیز سبب ابتلا به زخم‌های مزمن وریدی می‌شوند.

علامه با بیان اینکه سومین عاملی که منجر به زخم‌های مزمن می‌شود، زخم‌های «فشاری» یا «بستر» هستند؛ افزود: طبیعی است که تعداد سالمندان یک جامعه با افزایش شاخص امید زندگی زیاد می‌شود. در چنین شرایطی، انتظار داریم بیماری‌هایی که منجر به استراحت مطلق سالمندان می‌شود به ویژه در سالمندانی که سکته کرده‌اند و دارای اختلالات حرکتی هستند و یکجانشین شده‌اند، منجر به زخم بستر یا فشاری شود. همچنین افرادی که دارای معلولیت هستند و به ناچار در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند، اغلب دچار زخم مزمن می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره زخم‌های مزمن «نادر» نیز گفت: برخی از سرطان‌ها منجر به زخم‌های مزمن می‌شوند که این زخم‌ها جزو موارد نادر زخم‌های مزمن هستند. همچنین برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج می‌توانند زخم مزمن ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه برآورد‌ها بیانگر این است که حدود ۰.۸ تا ۱.۵ درصد از افراد جامعه به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد از دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند. در حال حاضر، ۷ میلیون دیابتی در کشور زندگی می‌کنند؛ با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور و احتمال ابتلای ۱۵ تا ۳۴ درصدی دیابتی‌ها به زخم پای دیابتی باید گفت به شرط در نظر گرفتن دیابت اثبات شده در حداقل ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، آنگاه حدود ۵۰ درصد از این افراد به «نوروپاتی» مبتلا می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: نوروپاتی منجر به بی‌حسی ناحیه پا می‌شود؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نه تنها متوجه تروما و آسیب‌های وارده به پا نمی‌شوند، بلکه فرایند درمان بیماری به دلیل مشکلات حسی و خون‌رسانی نامناسب کاهش می‌یابد.

وی درباره قطع عضو زخم پای دیابتی نیز، گفت: حدود ۱۵ درصد از افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد از این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند. درجات قطع عضو زخم پای دیابتی شامل قطع یک بند انگشت تا قطع کامل پا می‌شود. با توجه به جمعیت افراد دیابتی کشور و آمار و ارقام مربوط به قطع عضو زخم پای دیابتی می‌توان گفت، حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور به صورت سالانه درجاتی از قطع عضو پا را تجربه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • انسان‌های غارنشین گیاهخوار بودند
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • علائم فشار خون بالا
  • تب مالت چیست؟ + فیلم