Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-27@23:25:55 GMT

با داروی مهارکننده ویروس ایدز در ویکی‌آنا آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۵۹۹۸۱

با داروی مهارکننده ویروس ایدز در ویکی‌آنا آشنا شوید

‍‍‍‍‍‍

آباکاویر دارویی است که با کاهش میزان ویروس HIV  (ویروس عامل بیماری ایدز) سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث عملکرد بهتر آن می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، آباکاویر دارویی است که برای کنترل ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دارو  به کاهش میزان ویروس HIV  (ویروس عامل بیماری ایدز) در بدن کمک کرده و با توجه به این‌که در اثر مصرف آن سیستم ایمنی بدن بهتر کار می‌کند احتمال بروز عوارض این ویروس مانند عفونت‌ جدید یا سرطان کاهش می‌‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دارو متعلق به طبقه‌ای از داروها با عنوان مهارکننده نوکلئوزیدی برگشت‌پذیر آنزیم ترانس کریپتاز است که تکثیر ویروس HIV را مهار می‌کند.

نکته قابل توجه درباره این دارو این‌که آباکاویر ایدز را درمان نمی‌کند.

نکات مهم در مصرف آباکاویر

این دارو خوراکی است و یک یا دو بار در روز به تجویز پزشک قبل یا بعد از غذا مصرف می‌شود. میزان مصرف این دارو به شرایط پزشکی بیمار و پاسخ به درمان بستگی دارد. در کودکان مصرف این دارو به وزن وابسته است. در صورتی‌که بیمار مدت کوتاهی مصرف این دارو را قطع و پس از آن مجدداً استفاده از آن را از سر بگیرد احتمال بروز واکنش شدید آلرژیک را افزایش داده است. هرگز نباید میزان مصرف (دوز) دارو را بدون راهنمایی پزشک تغییر داد و یا مصرف آن را حتی برای کوتاه مدت متوقف کرد زیرا این دست از اقدامات می‌تواند درمان ویروس HIV را سخت‌تر کرده و همچنین ویروس را نسبت به دارو مقاوم‌تر و عوارض جانبی آن را نیز بیشتر کند.

عوارض جانبی داروی آباکاویر چیست؟

اختلال در خواب، از بین رفتن اشتها، کاهش غیرقابل توجیح وزن، خستگی شدید، اسهال، سردردهای شدید، سوزن سوزن شدن دست و پا، تب و لرز، علائم تیروئید بیش فعال، عصبی شدن، اضطراب، افسردگی و ... بخشی از عوارض شایع مصرف این دارو است. نکته قابل توجه این‌که بروز عوارض جانبی این دارو برای زنان و همچنین افراد چاق بسیار بیشتر از سایرین است. در صورتی‌که مصرف‌کنندگان این دارو سابقه بیماری قلبی دارند حتماً پزشک معالج را نسبت به این موضوع مطلع کنند چون مصرف این دارو احتمال سکته قلبی را افزایش داده و احتمال بروز یا تشدید بیماری‌های قلبی همچون فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول خون بالا را افزایش می‌دهد.

تداخلات دارویی آباکاویر چیست؟

مصرف همزمان این دارو با متادون اثرات آباکاویر را کاهش می‌دهد. مصرف همزمان این دارو با ریباویرین (داروی ضدویروس برای درمان هپاتیت C مزمن) اثرات مهارکنندگی آباکاویر را کاهش می‌دهد. مصرف همزمان گان‌سیکلوویر با آباکاویر عوارض جانبی این دارو را افزایش می‌دهد.

منبع اصلی

انتهای پیام/ 4105/

منبع: آنا

کلیدواژه: ویروس HIV دانستنی های پزشکی مصرف این دارو عوارض جانبی ویروس HIV

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، نتایج نشان می‌دهد که تمام دسته‌های داروهای کاهش‌دهنده اسید معده موسوم به مهارکننده‌های پمپ پروتون، مسدودکننده‌های H۲ و حتی آنتی‌اسیدها، به نظر می‌رسد خطر ابتلاء به میگرن و سردرد را افزایش می‌دهند.

«مارگارت اسلاوین»، محقق ارشد و دانشیار تغذیه دانشگاه مریلند، گفت: «با توجه به استفاده گسترده از داروهای کاهش دهنده اسید و این پیامدهای بالقوه میگرن، این نتایج مستلزم بررسی بیشتر است.»

اسلاوین افزود: «این داروها اغلب بیش از حد تجویز می‌شوند و تحقیقات جدید خطرات دیگری را در استفاده طولانی مدت از مهارکننده‌های پمپ پروتون نشان داده است، مانند افزایش خطر زوال عقل.»

به گفته محققان، رفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری برگردد. معمولاً بعد از غذا یا هنگام دراز کشیدن رخ می‌دهد و می‌تواند باعث سوزش سر دل و زخم معده شود. در موارد شدید، می‌تواند منجر به سرطان مری شود.

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۱۲۰۰۰ نفر را که از داروهای کاهش‌دهنده اسید استفاده می‌کردند، بررسی کردند تا ببینند که آیا در سه ماه گذشته دچار میگرن یا سردرد شدید شده بودند.

مهارکننده‌های پمپ پروتون تولید اسید را مسدود کرده و به بهبود مری کمک می‌کنند.

مسدود کننده‌های H-۲ باعث کاهش تولید اسید می‌شوند.

و آنتی اسیدهای ساده حاوی کربنات کلسیم هستند که اسید معده را خنثی می‌کنند.

پس از تعدیل سایر عوامل مؤثر بر خطر میگرن، محققان دریافتند که:

• افرادی که از مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده می‌کنند، ۷۰ درصد بیشتر از افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کنند، به میگرن مبتلا می‌شوند.

• مسدودکننده‌های H۲ خطر میگرن را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهند.

• آنتی اسیدها افراد را ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به میگرن قرار می‌دهند.

اسلاوین تأکید کرد که افراد نباید بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای کاهنده اسید خود را قطع کنند.

اسلاوین گفت: «توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد برای مدیریت رفلاکس اسید یا سایر بیماری‌ها به داروهای کاهش‌دهنده اسید نیاز دارند، و افرادی که دچار میگرن یا سردرد شدیدی هستند که از این داروها یا مکمل‌ها استفاده می‌کنند باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید ادامه دهند یا خیر صحبت کنند.»

کد خبر 6090454

دیگر خبرها

  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند