Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در میانه ابتلای یک جهان به ویروس کرونا و درگیری مستقیم بیش از ۷۰ کشور به این ویروس، و در میانه دوگانه‌هایی که توسط شبکه‌های ضدایرانی برجسته می‌شود، خبری درباره یک رویداد در خاک عربستان قابل تامل می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که خوانندگان لس‌آنجلسی قرار است در عربستان برای شاه سعودی روی صحنه بروند و به اجرای برنامه بپردازند؛ اتفاقی که شاید کمی دیر، ولی می‌تواند باور بسیاری از ایرانیان را درباره مدعیان «وطن‌پرستی» تصحیح کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان سعودی رویدادی را تدارک دیده و قرار است برنامه‌ای برای خوانندگان لس‌آنجلسی داشته باشد. این رویداد، جشنواره زمستانی طنطوره است که برای نخستین‌بار در دسامبر ۲۰۱۸ برگزار شد و در حال حاضر نیز در جریان است و تا نیمه ماه مارس ادامه پیدا می‌کند. جشن «طنطوره» در شهر کهن العلا در شمال غربی عربستان برگزار می‌شود و گفته شده برنامه‌ای به نام «کنسرت ترانه‌های فارسی» دارد که در آن برخی خوانندگان لس‌آنجلسی شرکت می‌کنند. این خوانندگان قرار است در جشن زمستانی پادشاهی سعودی، در این کشور برنامه اجرا کنند. آنطور که گفته شده، این رویداد تحت عنوان «شب فارسی» در ۲ شب پنجم و ششم مارس یعنی پنجشنبه و جمعه شب برگزار خواهد شد. در این دو شب برخلاف سایر کنسرت‌ها که یک خواننده به اجرای چند قطعه می‌پردازد، در شب اول ۴ خواننده شامل شب‌پره، شادمهر عقیلی، فروهر و اندی به اجرای برنامه خواهند پرداخت و در شب دوم نیز ساسی مانکن، آرش لباف و ابی قطعات خود را اجرا خواهند کرد.

حضور این افراد برای اجرا در عربستان در شرایطی است که چند سال قبل «ابی» که یکی از سرشناس‌ترین خوانندگان این جمع است، در گفت‌وگویی از این گفته بود که اگر ترانه «خلیج فارس» را در امارات اجرا کند، دولت امارات او را اذیت خواهد کرد. او حضورش را در امارات مانند میهمانی می‌دانست که باید قوانین خانه میزبان را رعایت کند. پاسخی که موجب شد بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به رفتار‌های متناقض و ادعا‌های وطن‌پرستانه «ابی» انتقاد کنند. این خواننده البته توجهی به این انتقادات نداشت و در پایان اجرای خود، با هواپیمای اختصاصی حاکم دوبی، این کشور را ترک کرد.

چندی پیش نوشتیم که حضور مهناز افشار در یک برنامه سرگرمی در شبکه ماهواره‌ای متعلق به جریان رسانه‌ای سعودی، بحث‌های تازه‌ای را پیرامون مهاجرت سلبریتی‌ها و به‌اصطلاح روشنفکران به‌وجود آورده است؛ و این سوال را مطرح کردیم که آیا مهناز افشار اولین نفر بود؟ آخرین‌شان خواهد بود؟ آیا خروج از ایران و مهاجرت مدعیان روشنفکری از ایران را نمی‌توان یک جریان جدی تلقی کرد؟ آیا ایران‌گریزی روشنفکران نشانه روشنی بر تناقض‌های رفتاری و گفتاری ایشان در تعصب نسبت به ایران و داشتن عرق وطن نیست؟ تا مدتی پیش گمان می‌کردم مشکل اصلی جریان به‌اصطلاح روشنفکری و غرب‌زده و دوستدار ینگه دنیا این است که ایران را دوست ندارند. در این رابطه زیاد هم مطلب نوشتم.

تیتر آخری را گذاشتم: «ایران‌گریزان» و تاکید کردم که با یک جریان‌شناسی معمولی می‌شود ریشه تناقض‌های وطن‌دوستانه را در «ایران‌گریزی» روشنفکران پیدا کرد. پیش‌تر بر «تناقض» روشنفکری تاکید می‌کردم. اینکه نوروز باستانی و ایرانی را کمتر از کریسمس بها می‌دهند. اینکه در لفظ «ایران، ایران» می‌کنند، اما عمل‌شان چیز دیگری می‌گوید. بتازگی، اما به گزاره مهم‌تری رسیده‌ام؛ عدم صداقت. این یکی ریشه‌ای‌تر از تناقض و ادعا‌های غیرواقعی درباره ایران‌دوستی است. مثلا شما برای سال‌ها با جریانی مواجه بوده‌اید که چپ و راست، به عرب‌ها می‌تاختند و جمهوری اسلامی را به گزاره‌هایی واهی متهم می‌کردند. لفظ می‌ساختند مثل عرب‌پرستی و امثالهم. این جماعت، اما وقتش که شد و ربع پهلوی را روی آنتن تلویزیون سعودی دیدند که یک جور‌هایی میهمان افتتاحیه این تلویزیون ضدایرانی شده بود، زبان در کام گرفتند. حال آنکه اتفاقا گفت‌وگوی ربع پهلوی با تلویزیون ایران‌اینترنشنال اتفاقا در روز‌هایی بود که نفرت از رژیم سعودی به اوج رسیده بود. حضور در شبکه سعود القحطانی، از مشاوران بن‌سلمان که همکاری‌اش در قتل جمال خاشقجی، رسانه‌ای شد، طنز بامزه‌ای بود.

البته دلیل حضور ربع پهلوی روی آنتن مشخص بود؛ پول. دلیل حضور این روز‌های خوانندگان درباری در حضور پادشاه سعودی. فرزند شاه معدوم در تلویزیون ایران‌اینترنشنال شرکت کرد تا آروغ همه آنچه از ایران به یغما برده و خرج کرده را بزند و برای ادامه کار پشتش گرم سعودی‌ها باشد. اگر تا دیروز سیا حکومت می‌کرد امروز سعودی پشتوانه رسانه‌ای‌اش را در اختیار او قرار می‌دهد. عجب تعبیر خوبی داشت ابراهیم گلستان درباره ربع پهلوی، وقتی در سال ۶۹ درباره او نوشت: «دور و بر یک جوان جقله که توجهش به دیسکو درست کردن در خانه‌اش است و وقتی می‌خواهد برای هم‌میهنان خود سخنرانی کند در سالنی گردشان می‌آورد که حتی پنجره نداشته باشد، جمع می‌شوند. جمع می‌شوند و حال آنکه پول‌های CIA را می‌بینند و حتی بیشتر به همین جهت جمع می‌شوند تا از آن پول‌ها نصیبی هم به آن‌ها برسد».

جای سعودی و سیا عوض شده است. از روشنفکر تا سلبریتی تا خواننده لس‌آنجلسی قرار است در دربار پادشاه ترانه‌خوانی کنند. اینجاست که می‌گویم بیش از همه ویژگی‌های دیگر حالا می‌شود درباره «عدم صداقت» این جماعت نوشت. کسانی که حتی در «عرب‌ستیزی»‌شان صادق نبودند و همه این سال‌ها این حرف‌ها را برای ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت داخل ایران به زبان می‌آوردند. اینجا البته لازم است یادآوری کنم که خواننده‌های لس‌آنجلسی امروز دست به کاری می‌زنند که حتی ستاره‌های ورزشی و هالیوودی مانند راجر فدرر و اسکارلت جوهانسون با رقم‌های بسیار کلان‌تر زیر بارش نرفتند، چرا که از انگ سعودی می‌ترسیدند. حالا، اما این اتفاق برای مدعیان ایران‌دوستی براحتی رخ می‌دهد. آنقدر که حضور در برنامه‌های رژیم سلطنتی عربستان را خدشه‌دار‌کننده «ایران‌دوستی» شان نمی‌دانند. آن هم در عصر یکی از منفورترین پادشاهان این کشور که به خاطر کشتار زنان و مردان و کودکان یمنی با انتقاد و اعتراض چهره‌های جهانی مواجه شده است؛ و حتی هالیوود با شرایط و وضعیتی که بن‌سلمان ساخته، مرزگذاری می‌کند.

در بخش‌های پایانی مستند آسوده بخواب کورش، یکی از مصاحبه‌شوندگان اشاره تاریخی قابل تاملی داشت: بعد از مظفرالدین‌شاه، هیچ شاه ایرانی در ایران دفن نشد! فارغ از دردآور بودن این واقعیت تاریخی که سردمداران پیشین این مملکت از مردم نبودند، آنقدر که در زمان مرگ‌شان منفورترین‌های دوران خود بوده‌اند، آنقدر که از دفن شدن‌شان در خاک ایران بیم و هراس بوده است و آنقدر که پا به فرار گذاشته‌اند از ترس مکافات جنایات، گزاره‌ای دیگر وجود دارد که آن را جلال آل‌احمد مطرح کرده است؛ اینکه در تاریخ روشنفکری، در میانه مبارزه، آن‌ها در طرف مقابل مردم ایستاده‌اند و با مردم نبوده‌اند. این نقطه تبانی جریان روشنفکری (بخوانید خوانندگان درباری) و سلطنت در مقابل مردم است.

دانستنی های جالب ، مفید و عجیب از سراسر دنیا در سرویس وبگردی

آموزش رویاندن سبزه عید با ۵ روش+ نکات طلایی برای پر پشت شدن

تعبیر خواب های خود را اینجا بخوانید

طرز تهیه‌ تاک پلو؛ غذای خاص شاهرودی

عاملی که عملکرد ریه‌ها را کاهش می‌دهد

۴ عمل و فرایند پزشکی که باید خوشحال باشید، دیگر وجود ندارند! + عکس

کدو شکری؛ شیرینی پاستیلی خوشمزه

چه کسی مانع رسیدن دارو به ایران است؟

آیا این بیماری  عجیب ارتش بزرگ ناپلئون را نابود کرد؟

چه محدودیت هایی برای «مالکیت املاک» در شهرها وجود دارد؟

پیشگیری از دیابت با مصرف این میوه

رابطه عجیب تحصیلات با طول عمر!

نقش طب سوزنی در تقویت سیستم ایمنی بدن

مافین کدوحلوایی، لذیذ و متفاوت

طرز تهیه آش سبزی شیرازی

طرز تهیه سالاد سیب و کرفس

طرز تهیه‌ شامی هویج؛ خوشمزه‌ای از اصفهان

فوت همسر روند زوال عقل را تسریع می‌کند

روش تهیه بردبلاو

چرا امام جواد(ع) مجبور به ازدواج با دختر مأمون شد؟

طرز تهیه ادویه کیوى مخصوص گوشت

میگرن و نکاتی که باید درباره آن بدانید

رولت اسفناج، پیش غذایی خوشمزه و خاص

ژلیش ناخن این زیبای مضر

مجسمه‌های یخی تماشایی در روسیه + تصاویر

تصویری از یک عقاب مغرور!

ناگفته‌های پسر جوانی که در هواخواهی از دوستش مرتکب قتل شد / نیمی از عمرم در زندان گذشت!

۱۰ فرد ثروتمند جهان که کرونایی شدند + تصاویر

منبع: روزنامه وطن امروز

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خوانندگان معروف سلطنت طلبان خوانندگان لس آنجلسی ایران دوستی ربع پهلوی طرز تهیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۰۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند

یکصد و بیست و هشت سال پیش در چنین روزی، ناصرالدین شاه قاجار در آستانه‌ی مراسم پنجاهمین سال تاج‌گذاری در سال ۱۲۷۵ خورشیدی (برابر با ۱۷ ذیقعده‌ی ۱۳۱۳ هجری قمری) به دست میرزا رضا کرمانی در حرم شاه عبدالعظیم در شهرری مضروب و مقتول شد. یادداشت زیر اشاره‌ای به دوران طفولیت او و دعای خیر پدربزرگش، عباس‌میرزا برای سلطنت پنجاه‌ساله او است.

آقا محمدخان، پادشاه بلاعقب قاجار، پیش از مرگ نابهنگام خود، برادرزاده‌اش باباخان یا همان فتحعلی‌شاه را به ولیعهدی انتخاب کرد. او در زمان حیاتش، علاوه بر تعیین ولیعهدِ خود، جانشین برادرزاده‌اش را هم برگزید؛ آقا محمدخان، دختر فتحعلی‏خان قاجار دولّو را که قبلا برای برادرزاده‏اش باباخان خواستگاری کرده بود، به عقد ازدواج وی درآورد. هدف آقا محمدخان از این وصلت ایجاد التیام میان دو تیره‌ی قاجارها، یعنی قوانلوها و دولوها بود. با این‌که فتحعلی‌شاه فرزندان زیادی داشت، لیکن پسر چهارم او، عباس‌میرزا را که حاصل همین وصلت بود بر فرزند ارشد او، محمدعلی میرزا دولتشاه، ترجیح داد و به ولیعهدی منصوب کرد. بدین‌ترتیب مطابق سنتی که آقامحمدخان بنیان نهاده بود، عباس‌میرزای جوان، به عنوان ولیعهد بر حکومت آذربایجان منصوب شد و همراه میرزا عیسی قائم‌مقام فراهانی (مشهور به قائم‌مقام اول) راهی دارالسلطنه‌ی تبریز شد. زندگی کوتاه اما پر فراز و نشیب عباس‌میرزا عمدتا در جنگ‌های طولانی با روسیه‌ی تزاری و تثبیت مرزها در خراسان بزرگ سپری شد. او که از نوجوانی گرفتار بیماری بود، همواره نگران این موضوع بود که مرگ زودهنگامش (پیش از درگذشت فتحعلی‌شاه) موجب خروج سلطنت از خاندان او وراثت سایر فرزندان شاه شود از این رو در مکاتبات متعدد به خصوص در نامه‌هایی که در سال پایانی عمرش برای شاه یا فرزندش محمدمیرزا نوشته، از این موضوع سخن گفته و فتحعلی‌شاه هم در پاسخ به او اطمینان داده که ولیعهدی از خاندان او خارج نخواهد شد. اما در این میان، چند نامه‌ی غیر رسمی از او به‌جامانده که خطاب به عروس ارشدش (مهدعلیای آینده و مادر ناصرالدین‌شاه) نوشته است. او در این نامه‌ها ضمن احوال‌پرسی‌های رایج، در حق «نور چشم» و نوه‌اش ناصرالدین میرزا دعا کرده که پنجاه سال سلطنت کند!

او در دستخطی به ملکه جهان مادر ناصرالدین‌شاه (مهدعلیا) چنین می‌نویسد: «نور چشم عزیزم ملکه جهان گلین خانم کاغذ شما رسید. از سلامت شما خوشوقت شدم. از نور چشمی ناصرالدین‌میرزا نوشته بودید ملاحظه شد خداوند نگاه‌دار او باد امیدوارم با عزت و شوکت زندگی کند. سادات را محترم بشمارد، رعیت را احترام کند حقوق و خدمات همه نوکران را منظور داشته باشد. به محمدمیرزا هم آنچه نوشته بودم نکند در دنیا گرفتار، آخرت هم نخواهد داشت... زیاده فرمایشی نیست. والسلام.» (ثبت به شماره ۲۹۶ - ۱/۷۲۴/۱ - کتابخانه ملی ایران)

عباس‌میرزا در دستخط دیگری که از مشهد برای مهدعلیا فرستاده، ضمن احوال‌پرسی، دعا می‌کند که ناصرالدین‌میرزای یک‌ساله (در زمان نگارش نامه) پنجاه سال سلطنت کند: «در خراسان تحت قبه حضرت امام ثامن ضامن علیه‌الصلوت والسّلام که دعا مستجاب است دعا می‌کنم خیرها و خوشی‌ها و کامرانی‌ها کند و از پدرش پنجاه سال خوشوقتی‌ها ببیند با نصرت و عزت؛ به شرط آن‌که تمام وصایای مرا رفتار کند...». (لاچینی، ابوالقاسم (۱۳۲۶): احوالات و دستخط‌های عباس‌ میرزا قاجار نایب‌السلطنه، تهران، بنگاه مطبوعاتی افشاری صص ۵۵-۵۶)

او در دستخط دیگری به محمدمیرزا که در همین ایام نوشته، مجددا همین عبارت‌ها را تکرار می‌کند: «در آستان حضرت رضا صلوت‌الله علیه استدعا کردم که دومرتبه آن‌جا شرفیاب شوم و مسئلت عزت و بقای شما و اولاد شما را کرده‌ام... این‌دفعه دعا می‌کنم که سال‌ها شما راحت و با عزت و ناصرالدین‌میرزا در سایه شما سلامت بوده، پنجاه سال بعد از شما خوشی‌ها بیند...». (لاچینی، ص ۵۷)

درواقع منظور عباس میرزا از عبارت «پنجاه سال بعد از شما خوشی‌ها بیند» جانشینی ناصرالدین میرزا به جای پدرش در مقام سلطنت است و همان‌طور که او خواسته بود، شاه آینده، نیم قرن بر تخت سلطنت نشست و نهایتا مصادف با جشن پنجاه‌سالگی سلطنتش به ضرب گلوله‌ی میرزارضا کرمانی جان باخت.

۲۵۹57

*پژوهشگر تاریخ

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901708

دیگر خبرها

  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • چرا باید انسان‌ در «عکس‌های منظره‌» باشد؟
  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • روزنامه سازندگی: مهدی نصیری توهم اتحاد نامقدس دارد
  • به دانشگاه مردمی فلسطین خوش آمدید
  • اصرار چهره رسانه‌ای سعودی: ایران باید تجزیه شود!
  • مهدی نصیری و توهم اتحاد
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور