Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوجوانان بسکتبال ایران در چندین دوره اخیر انتخابی رقابت‌های جهانی موفق به صعود از قاره آسیا نشدند و در این دوره نیز اصلاً به بازی گرفته نشدند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، تیم بسکتبال نوجوانان ایران بدون آنکه فرصت حضور در رقابت‌های انتخابی قاره آسیا را داشته باشد از حضور در مسابقات جهانی کنار گذاشته شد که دلیل آن لغو مسابقات بود و فیبا بر اساس رنکینگ تیم‌های قاره آسیا تصمیم به انتخاب تیم‌های این قاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوجوانان بسکتبال ایران دو سال پیش در تورنمنت مجارستان درخشش بسیار خوبی داشتند و این امید را ایجاد کردند که بتوانند سهمیه جهانی را در مسابقاتی که قرار بود به میزبانی تهران برگزار شود، کسب کنند اما شیطنت دشمنان ورزش ایران در خارج از کشور باعث شد تا کنفدراسیون بسکتبال آسیا میزبانی ایران را به بهانه اینکه والدین برخی تیم‌های شرکت کننده اجازه حضور فرزندانشان را در ایران به فدراسیون‌های کشورهایشان ندادند مسابقات را در ایران لغو و به لبنان واگذار کرد که با شیوه ویروس کرونا برگزاری رقابت‌ها لغو و تصمیم گرفته شد تا تیم‌ها بر اساس رنکینگ فیبا انتخاب شوند که ایران جایی در میان تیم‌های اول تا پنجم نداشت و استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و نیوزلند 5 تیم اول بودند. البته سهمیه آسیا 4 تیم است که تیم چهارم از میان ژاپن و نیوزلند انتخاب می‌شود.

نوجوانان ایران در دوره قبلی عنوان هفتم را به دست آورده بودند و برای همین با نیم امتیاز کمتر از ژاپن نتوانستند جای این تیم را به دست آورند تا از میان ایران و نیوزلند تیم چهارم آسیا برگزیده شود.

ضعف برنامه‌ریزی در بسکتبال آسیا در حذف تیم ایران تأثیر زیادی داشت. دوره قبلی رقابت‌های نوجوانان قاره کهن با تأخیر مواجه شد و به جای 2017 در 2018 برگزار شد تا رقابت‌هایی که می‌شد در سال 2019 در ایران برگزار شود به سال 2020 کشیده نمی‌شد که شیطنت دشمنان گل کرده بود و با ایجاد بهانه واهی میزبانی کشورمان را ضایع کردند تا نوجوانان بسکتبال ایران به حق خود نرسند.

پروسه ناقص استعدادیابی بسکتبال

مسابقات انتخابی قهرمانی بسکتبال نوجوانان جهان یک سال زودتر و در قالب تیم‌های زیر 16 سال برگزار می‌شود و با توجه به اینکه پروسه استعدادیابی در بسکتبال ایران دچار عیب و ایراد است، انتخاب نفرات برتر برای حضور در تیم ملی به سختی صورت می‌گیرد. تفکیک بازیکنان گروه‌های سنی بدون در نظر گرفتن امکانات در کنار شرایط نامناسب میزبانی‌ها، عدم بررسی کیفیت داوری با توجه به تعداد داوران، نبود نظارت و کنترل کافی را باید مسائلی دانست که می‌تواند به بسکتبال ایران لطمه بزند چون تمامی این نوجوانان در آینده پشتوانه تیم ملی بزرگسالان هستند.

به‌رغم تمامی سختی‌ها تیم نوجوانان تشکیل شد اما فقدان روابط قوی بین‌المللی موجب می‌شود تا در برنامه‌ریزی‌های مغرضانه فیبا آسیا که همان کنفدراسیون بسکتبال این قاره است غرق شویم و به هدفی که مدنظر داریم دست نیابیم. ضعف مدیریت و سازماندهی مسابقات در بسکتبال آسیا قوز بالای قوز شد و بعید نیست نسلی از بسکتبال ایران از بین برود.  باید راهی برویم تا از سیستم بازنده بودن فاصله بگیریم و بتوانیم بر مشکلات فائق شویم تا ورزشی پرطرفدار آسیب جدی نبیند.

ناکامی‌های متوالی نوجوانان بسکتبال

با نگاهی به گذشته‌ای نه‌چندان دور در می‌یابیم که در سطح نوجوانان با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و هستیم. در سال 2009 سوم شدیم تا تیم‌های چین و کره جنوبی از دو سهمیه آسیا استفاده کنند. در سال 2011 با کارشکنی‌ها و اختلافات درونی فدراسیون بسکتبال در مسابقات گزینشی شرکت نکردیم. در سال 2013 نتوانستیم با وجود میزبانی سهمیه بگیریم. سال 2015 در مسابقات غرب آسیا حذف شدیم و به دور نهایی انتخابی نرسیدیم. در سال 2018 هفتم شدیم و سهمیه نگرفتیم. در سال 2020 هم مسابقات لغو شد و فیبا بر اساس رنکینگ آسیایی نمایندگان قاره کهن را انتخاب کرد.

مادامی که نتوانیم مشکلات بسکتبال را در تمامی سطوح حل کنیم نباید امیدی به حضور در مسابقات جهانی داشته باشیم و بدون تردید با این روند استعدادهای زیادی می‌سوزند و نمی‌توانند سالیان متمادی به بسکتبال ملی کمک کنند.

انتهای پیام/4048/

منبع: آنا

کلیدواژه: چین تیم بسکتبال نوجوانان ایران فیبا آسیا نوجوانان بسکتبال ایران رقابت ها تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مسابقات مچ اندازی آسیایی ازبکستان را تحریم کرد

طرفداری| با تصمیم کمیته فنی مچ اندازی، تیم ملی ایران به دلیل اقدام غیرحرفه ای کنفدراسیون آسیا، در مسابقات آسیایی 2024 ازبکستان شرکت نمی کند.

به نقل از روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، بعد از اینکه کنفدراسیون مچ اندازی آسیا در تصمیمی یکطرفه و مطرح کردن بهانه های عجیب، میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا 2024 را از جزیره کیش در ایران به تاشکند در ازبکستان منتقل کرد، امروز جلسه کمیته فنی مچ اندازی با حضور رییس و نایب رییس فدراسیون تشکیل شد.

بعد از بحث و بررسی در خصوص تصمیم ناعادلانه کنفدراسیون آسیا و سلب میزبانی از ایران، رای گیری در رابطه با اعزام یا عدم اعزام تیم ملی ایران به مسابقات آسیایی ازبکستان به صورت مخفی صورت گرفت که در نهایت با رای اکثریت اعضای کمیته فنی مقرر شد تیم ملی ایران (نایب قهرمان سال 2023 آسیا) به نشانه اعتراض در مسابقات آسیایی ازبکستان شرکت نکند. تمامی اعضا تاکید کردند فدراسیون ایران مسابقات آسیایی ازبکستان را تحریم کرده و در نامه ای به فدراسیون جهانی اعتراض خود را بابت این اتفاق و دلسردی حدود 300 ورزشکار ایرانی که قرار بود در این رویداد شرکت کنند، اعلام کند.

مقرر شد فدراسیون و کمیته مچ اندازی تمرکز خودشان را روی برگزاری باشکوه مسابقات بین المللی مستریونیورس 2024 ایران و حضور حداکثری ورزشکاران داخلی و خارجی و همچنین اعزام تیم پرقدرت به مسابقات جهانی 2024 مولداوی بگذارند. از سوی دیگر فدراسیون بدنسازی جهت دلجویی از ورزشکاران منتخب کمیته فنی جهت شرکت در مسابقات آسیایی، شرایط را برای حضور ورزشکاران در قالب تیم ملی در مسابقات بین المللی جام زنده یاد یزدان راد(مستریونیورس ایران) در خردادماه سال جاری مهیا خواهد کرد.

از دست ندهید ????????????????????????

کری عجیب ستاره سپاهان برای پرسپولیس؛ داستان پلنگ و تمساح هالند سیبیلو؛ استایل عجیب غول نروژی تعجب بایرن مونیخ از پدرخوانده: چرا آن حرف‌ها را زدی؟  سرمربی شمس‌آذر: بین ما و پرسپولیس فرق نگذارید

دیگر خبرها

  • ایران : تحریم مسابقات مچ اندازی
  • ایران مسابقات مچ اندازی آسیایی ازبکستان را تحریم کرد
  • یزد میزبان والیبال جام باشگاه‌های آسیا شد
  • برگزاری رقابت‌های تنیس دختران ۱۲ غرب آسیا
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۹ اردیبهشت
  • قالیباف: توانمندی قهرمانان ما فراتر از قاره پهناور آسیا است
  • AFC: ایران پادشاه فوتسال آسیاست/ ادامه سلطه یوزها در قاره‌کهن
  • ایران - تایلند؛ گزارش زنده
  • جنجال حذف ستاره از لوگوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس
  • دلیل باخت شهرداری گرگان به الریاضی/ مافیای بسکتبال دست ایران نیست