Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@17:04:36 GMT

الک دولک و هفت سنگ کنار قنات محله جی

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۶۵۶۱۰

الک دولک و هفت سنگ کنار قنات محله جی

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: نام محله جی برگرفته از «جی» که نام قدیم اصفهان است و طبق سنگ نوشته‌ داخل امامزاده معصوم(ع) قدمتش به ۵۰۰ سال قبل می‌رسد. این محدوده به خاطر درخت های سر به فلک کشیده‌اش که از نهر فیروزآباد سیراب می‌شد، اغلب تماشایی و باصفا بود. به همین خاطر مردم که برای زیارت به امامزاده حسن(ع) و امام‌زاده معصوم(ع) می رفتند، سوار گاری و درشکه شده و از خیابان قزوین برای تفریح به این محدوده سرسبز و زیبا که فاصله اش کمتر از هزار متر بود، می آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعدها در این گندمزارها،  پادگان جی ساخته شد.

دور قنات، پاتوق اهالی

به گفته «غلام فشکی» یکی از ساکنان قدیمی محله امامزاده عبدالله(ع) اطراف امامزاده، به سمت خیابان برداران فلاح، بیشتر مزارع کشاورزی و فقط چند کارخانه با فاصله های زیاد ساخته شده بود. او درباره تاریخچه این خیابان می گوید: «آن زمان وسیله نقلیه دیگری در محله وجود نداشت و اهالی اغلب با دوچرخه یا پرداخت یک یا دو زار به درشکه چی رفت و آمد می کردند. خیابان سی متری جی و مکان فعلی پادگان و همچنین زمین های خاکی اطرافش پاتوق جوان های محل بود. پادگان قبلا حصار نداشت و اهالی از داخل محوطه رفت و آمد داشتند. سربازهای پادگان معمولا با خنده و شوخی ما را به هم نشان می دادند و می گفتند: «آدم، آدم». از طرف دیگر، انتهای پادگان، قناتی وجود داشت که جوانان و بچه های محله بیشتر اوقات برای بازی هایی مانند الک دولک و هفت سنگ دور آن جمع می شدند.»

«مظفر امیری» را اهالی به خوبی می شناسد چرا که این فرد فعالیت و اقدامات عمرانی خیرخواهانه بسیاری از جمله ساخت چند مدرسه در خیابان جی انجام داده است. «سمیه رئوفی» از ساکنان این محله می گوید: «آن زمان آستان امامزاده عبدالله (ع)، سایه درختان پادگان جی، پارک رضوان (بابائیان سابق) و سینما «جی» تنها تفرجگاه خانواده های این محله بود. سال ۱۳۵۷ و دوران انقلاب، این محله به خاطر پادگان جی و به دلیل به آتش کشیدنش بیشتر شناخته شد.»
 

کد خبر 489747 برچسب‌ها هویت شهری منطقه ۹

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هویت شهری منطقه ۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۵۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، با بارش‌های اخیر، برخی قنوات شهر تفت مسدود شد موضوعی که باعث شده تاکنون ثمره بارش‌ها به باغات و مزارع نرسد.
روی دیگر بارش‌های بهاری خسارت به برخی تاسیسات و زیرساختها است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   دهقان فرماندار تفت در ارتباط با خبر ۲۰ شبکه یزد گفت: امسال بارندگی خوب و متعاقبا سال آبی خوبی داشته ایم.
وی ادامه داد: قنات احمد آباد و قنات کلانتری دو قنات، عمده تامین کننده آب کشاورزی باغات تفت هستند که در سال گذشته قسمت‌های مختلف آن آسیب دیده که با اعتبارات جهادکشاورزی بازسازی و مرمت آن قسمت‌ها در حال انجام بود، اما در سیل اخیر دوباره کانال انتقال آب این قنات رسوب گرفته و دو ماه زمان برای پاکسازی آن لازم است. 
فرماندار تفت گفت: با مالکان ونماینده قنات صحبت شده وبزودی عملیات اجرایی پاکسازی این قنات‌ها شروع می‌شود و تامین اعتبار در اعتبارات قنوات سالجاری دیده خواهدشد و نکته مهم اینست که ایمن سازی قنات باید مد نظر باشدچون قبلا هم این قنات آسیب دیده بود و یک قسمت به صورت دولتی و یک قسمت باخودیاری مردمی اصلاح شده است.  دهقان گفت: چاه‌های آب شرب سطح شهر را شستشو  و تقویت پمپاژ را انجام داده ایم و سطح آب چاه‌ها بالا امده و درخواست مردم ایجاد سد در حوزه آبی یزد –اردکان است درحالی که بندخاکی دره گاهان، بند تغذیه‌ای است که برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از انتقال رسوبات سیل و نگهداری آب ورهاسازی بعداز سیل آب، از آن استفاده می‌شود.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حزب الله با پهپاد انتحاری به جان افسران صهیونیست افتاد
  • اجرای سومین مرحله طرح «محله من محله زندگی» در رحیم‌آباد
  • ادعای هدایت روان آب‌ها به قنات‌های متروکه یزد صحت ندارد
  • نشت آب در خیابان الزهرا شهر قوشچی از زبان شهروند خبرنگار + فیلم
  • صدور سند امامزاده بی بی خدیجه خاتون میبد
  • لحظه اصابت موشک به پایگاه نظامیان صهیونیست در کرم ابوسالم
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری
  • بلایی که سر امامزاده ابراهیم(ع) افتاد ؛ هر خانه کمتر از ۱۰ دقیقه دچار حریق شد
  • لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای