Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طی یادداشتی به موضوع کروناویروس پرداخت که در ادامه می آید؛

رقابت میان کشورها برای تامین منافع ملی مسئله ای است که از دیرباز به واسطه برتری طلبی انسان ها از طرفی و محدودیت منابع از سوی دیگر عامل بروز تخاصمات و نزاع‌ها در سطوح مختلف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلاح‌های استفاده شده در این جنگ‌ها شامل طیف وسیعی از ابزار عملیات روانی تا بمبهای نابودگر اتمی بوده است. یکی از مهمترین روش‌های ناتوان ساز استفاده از سلاح‌های بیولوژیک است. با نگاهی به تاریخ جنگ و تا شش قرن قبل از میلاد می‌توان به موارد متعدد استفاده از عوامل بیولوژیک علیه دشمن به عنوان یک سلاح موثر اشاره نمود. آشوریان با عصاره گیاه چاودار چاه‌های آب آشامیدنی دشمن را آلوده می کردند و طی سال‌های ۱۳۴۶ و ۴۷ میلادی سپاهیان تاتار محاصره شده در منطقه کریمه اجساد قربانیان طاعون را از دیوارهای شهر به بیرون و در میان لشکر دشمن پرتاب می‌کردند.

موارد مشابه در این خصوص طی قرن‌های متمادی به میزان بسیار زیاد ثبت شده است که در حوصله این وجیزه نمی گنجد. آخرین گزارشات موجود در استفاده از عوامل شیمیایی و بیولوژیک مسلح بودن عراق به ۱۰۰ بمب با سم بوتولینیوم، ۵۰ عدد به آنتراکس ۱۶ عدد با آفلاتوکسین است. همچنین استفاده تروریستها از بمبهای بیولوژیک در سوریه از جمله این موارد است. آسیا و منطقه جنوب غربی آن به واسطه موقعیت مهم و استراتژیک، ژئوپلتیک و همچنین سابقه تمدنی طولانی همواره شاهد تاخت و تاز قدرت‌های بزرگ عالم بوده است. از نفوذ تا جنگ سخت طیف گسترده راهبردهای قدرت‌های برتر دنیا برای تسلط بر کشورهای منطقه را شامل می‌شود. طی ۷۰ سال گذشته پس از جنگ جهانی دوم ظهور یک قدرت برتر جدید در آسیا به واسطه وسعت و جمعیت سرشار و ایجاد ایدئولوژی شبه کمونیستی خود آمریکا را به عنوان نماد سرمایه داری و رهبر جهانی با چالش عظیمی مواجه نمود.

با روی کار آمدن ترامپ به عنوان نماینده تام و کمال تفکر امپریالیستی، کاپیتالیستی و فرهنگ آمریکایی، چین به عنوان رقیب اصلی ایالات متحده متحد هدف بسیاری از راهبردهای مقابله گرایانه این کشور قرار گرفت. بر اساس اصل هزینه فایده و با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور عملیات نظامی، در دهه گذشته دو راهبرد اصلی جنگ سایبری و جنگ های بیولوژیک دانش پایه در برنامه‌ریزی‌های ایالات متحده برای تامین منافع با هزینه پایین و اثرگذاری بالا به عنوان محور فعالیت‌ها مورد توجه قرار گرفت. سلاح‌های بیولوژیک در میزان بسیار اندک می تواند از طریق اثرات بسیار مخرب روحی و روانی و جسمی برای جامعه هدف به ارمغان بیاورد.

آنچه برای محققین حوزه دفاع امروزه به عنوان گفتمان غالب در آمده است آن است که کرونا ویروس یک سلاح بیولوژیک برای ضربه عمیق به اقتصاد و اعتبار چین بوده است. طرفداران این نظریه به شواهدی از حضور نیروهای آمریکایی چند هفته قبل از شروع این بیماری در شهر ووهان چین اشاره می‌کنند که البته توجه به آنها خالی از لطف نیست. همچنین در سال ۱۹۸۱ دین کونتز( Dean Koontz) رمانی با نام چشم تاریکی (the eye of darkness) به رشته تحریر درآورد که در این کتاب ویروسی بسیار مخرب به عنوان سلاح بیولوژیک معرفی شد. در چاپ اول این کتاب نام این ویروس با نام Gorki_۴۰۰ معرفی شد. Gorki شهری در روسیه است.

در سال ۲۰۰۸ این کتاب ویرایش مجدد پیدا کرد و نام این ویروس به wuhan_۴۰۰ تغییر پیدا کرد. در صفحه ۱۳۷ بخش ۳۹ این کتاب نوشته شده که این ویروس در آزمایشگاه های Rdna چین به صورت دست‌ساز توسعه پیدا کرده و کسی که به این ویروس مبتلا شود ۴ ساعت بعد ناقل بیماری خواهد بود و میزان مرگ و میر ناشی از انتقال این ۱۰۰ درصد توسط کنتز گزارش شده است. هر چند در بسیاری پایگاه اطلاع رسانی غربی در رد این نظریه میزان اثرگذاری ووهان ۴۰۰ با کروناویروس مقایسه شده است از جمله اینکه میزان مرگ و میر این ویروس ۱۰۰ درصد است در حالی که در کرونا ویروس ۲درصد گزارش شده است . و همچنین دوره کمون این ویروس در انسانها ۲ تا ۱۴ روز است در حالیکه wuhan_۴۰۰ در ۴ ساعت فرد را مبدل به ناقل ویروس می‌نماید ولی به نظر می‌رسد که این پیشگویی می‌تواند پیش‌بینی قابل توجه و قابل اتکا برای یک حمله بیوتروریسم مورد نظر قرار بگیرد.

از طرفی بیان سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم که امروز کشور درگیر یک نبرد بیولوژیک است نشان‌دهنده کسب اطلاعات جدیدی در خصوص حمله بیولوژیک آمریکاست. ایشان در ادامه بیان کرده است: که در مبارزه با این ویروس که ممکن است محصول تهاجمات بیولوژیک آمریکا باشد که در ابتدا به چین و سپس به ایران و سایر نقاط دنیا شیوع پیدا کرده پیروز خواهیم شد.

همچنین خانم لوی ابکاسیس کاندیدای وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی افشا کرده که ویروس کرونا در جهت جنگ بیولوژیک ساخته شده است.

همچنین به نقل از پایگاه اینترنتی جروزالم پست انستیتوی تحقیقات رسانه ای خاور میانه در مطالعه ای اعلام کرده است اخبار متعددی در مطبوعات جهان عرب منتشر شده است که نشان می‌دهد آمریکا و رژیم صهیونیستی به منظور ایجاد جنگ روانی و اقتصادی علیه چین و متوقف کردن این کشور ویروس کرونا را پخش کرده‌اند.

فارغ از اینکه این ویروس آیا سلاح بیولوژیک بوده که برای جنگ زیستی ساخته شده یا نه، در موارد مشابه ما بر اساس بند ۳ آیین‌نامه اجرایی طرح جامع میکروبی کشور مصوب شورای امنیت ملی به شماره ۳۷۲_۳/۲۰۷/۳۳۸ مورخ ۷۸/۴/۲۳ جهت تقویت پدافند عمومی کشور در برابر تهدیدات زیستی موضوع بند ۲_۲ طرح جامع در صورت احتمال کاربرد سلاح میکروبی کمیته ای با مسئولیت ستاد کل نیروهای مسلح مدیریت بحران را بر عهده گرفته و با بهره برداری از کلیه امکانات وزارتخانه‌ها به منظور مقابله سریع با شیوع بیماری اقدام خواهد نمود.

بر اساس تعریف تهدید زیستی که اشعار می دارد هر نشانه، رویداد یا حادثه طبیعی یا غیرطبیعی با استفاده از عوامل زیستی که موجب تضعیف و نابودی سرمایه‌های انسانی و آسیب‌های اقتصادی از طریق تخریب و نابودی سرمایه زیستی در کشور گردد، تهدید زیستی محسوب می گردد. و همچنین بحران زیستی که بر اساس تعریف آن چنانچه بر اثر انتشار عوامل زیستی به واسطه حوادث طبیعی یا اقدام بیوتروریستی و یا حمله زیستی توسط کشورهای متخاصم سرمایه‌های انسانی و سرمایه های ملی زیستی دچار خسارت و آسیب گردد و ترس و وحشت در جامعه تحمیل شود به نحوی که برطرف کردن آن نیازمند انجام اقدامات اضطراری فوق العاده باشد، بحران زیستی رخ داده است و همچنین تعریف پدافند زیستی شامل مجموعه ای از اقدامات شامل رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تشخیص، تصمیم و عملیات، کنترل و حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان، باز یابی و بازتوانی منابع، محدود سازی و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی که موجب حفاظت از سرمایه های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار و عوارض ناشی از آنها می‌گردد.

بر اساس موارد پیش گفته ویروس کرونا در زمره عوامل غیر طبیعی و انسان ساز بوده و لذا بایستی برخورد با آن زیر مفهوم تروریسم زیستی قرار گیرد و سازمان‌های مرتبط در این خصوص فعال و فرماندهی واحد از طریق قرارگاه پدافند زیستی بر کلیه عملکردهای دستگاه مرتبط اعمال گردد. کرونا ویروس از عوامل زیستی مصنوعی است که از قابلیت هایی نظیر استفاده از ژن های مقاوم در برابر دارو، افزایش پایداری عوامل زیستی در محیط، افزایش قدرت بیماریزایی عوامل زیستی برخوردار است. از جمله مهمترین اهداف نیروهای متخاصم در زمان صلح آسیب رساندن به زیرساخت‌های اقتصادی و تامین خسارات مالی از بین بردن امنیت اجتماعی، بهداشتی و غذایی کشور، ایجاد ترس و وحشت در جامعه، تحمیل هزینه‌های سنگین مقابله با آفات و بیماری‌ها، ایجاد بازار فروش محصولات دارویی، آسیب پذیر نشان دادن کشور در مواجهه با بحران‌ها و ایجاد تنش های سیاسی و اجتماعی در جامعه و تضعیف موقعیت بهداشت و سلامت کشور در بین جوامع بین‌المللی است که کرونا ویروس به خوبی این اهداف را محقق کرده است.

بر اساس مصوبه کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور به شماره ۱۲۷/۳۱۱۵/۱۴۴ مورخ ۹۱/۴/۲۰ ، قرارگاه پدافند زیستی کشور با رسالت و ماموریت و اهداف خاصی بایستی در حوزه تهدیدات زیستی اقدام نماید، ۱۹ وظیفه برای این قرارگاه با ۱۷ اختیار عمده از جمله سلسله مراتب فرماندهی قرارگاه و اعضا و سطح بندی عملیات تنظیم و ابلاغ شده است.طبق بند یک و دو حدود اختیارات، فرمانده قرارگاه با پیشنهاد رئیس سازمان پدافند غیرعامل پس از تایید و تصویب رئیس کمیته دائمی پدافند غیرعامل منصوب می‌شود. بر اساس تبصره ۳ دستگاه های همکار در قرارگاه پدافند زیستی از سطح ملی تا شهرستانی به شرح ذیل است: ۱. سازمان پدافند غیرعامل ۲. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۳. وزارت اطلاعات ۴. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ۵. وزارت صنعت معدن تجارت ۶. وزارت نیرو ۷. سازمان محیط زیست ۸.سازمان صدا و سیما ۹. سازمان جمعیت هلال احمر ۱۰. ستاد کل نیروهای مسلح.به نظر می‌رسد با عنایت به الزامات قانونی مورد اشاره از سویی و محدودیت امکانات و اختیارات وزارت بهداشت که به حق تا کنون نیز با تمام ظرفیت موجود خویش در مسیر مقابله یا این ویروس منحوس تلاش مجاهدانه ای داشته است، لازم است تا فرماندهی میدان برخورد با کرونا ویروس از وزارت بهداشت به فرماندهی قرارگاه پدافند زیستی شفا منتقل شده تا سطح برخورد و پیشگیری از توسعه این بیماری به کل نیروهای مسلح کشور توسعه یابد تا ظرفیت های وسیع در اختیار این نیروها در خدمت برخورد با کرونا ویروس قرار گیرد و این قرارگاه با استفاده از تمامی اختیارات قانونی برای جلوگیری از وسعت اپیدمی با سرعت، دقت و فرماندهی واحد کنترل بیشتری بر این بحران بیولوژیک بعمل آورد.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا حمله بیولوژیک ووهان چین قرارگاه پدافند زیستی پدافند غیرعامل تهدیدات زیستی وزارت بهداشت نیروهای مسلح عوامل زیستی کرونا ویروس بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۷۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟

محمدرضا اشرف زاده مدیر کل دفتر ذخایر ژنتیکی حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران جوان درباره ذخایر ژنتیکی در کشور این گونه بیان کرد: تنوع زیستی به تمامی شکل‌های تنوع در سیستم های حیاتی با ساختار سلسله مراتبی شامل ژن، گونه و اکوسیستم اشاره دارد. مکانیسم های بروز تنوع در اطلاعات ژنها، ماده خام لازم برای عملکرد انتخاب طبیعی، واگرایی جمعیتها و ظهور گونه‌های متنوع جدید را پایه گذاری می کند و در سطحی بالاتر، از ترکیب گونه های مختلف جوامع و اکوسیستمهای متنوعی خلق می گردد.    تنوع ذخایر ژنتیکی و زیستی چه کمکی می‌تواند به زیست یک کشور کند؟   او گفت:از خدمات ارائه شده توسط تنوع زیستی به نوع بشر می‌توان به تامین آب آشامیدنی، اکسیژن، غذا، دارو، تجزیه زباله و به بطور کلی کمک به سیاره زمین برای مواجه با بلایای طبیعی اشاره کرد. بخش عمده‌ای از منابع غذایی ما به واسطه خدمات زیست محیطی قابل توجه گونه‌های گرده افشان تهیه میشود. انواع گونهها و نژاد‌های دام، طیور و آبزیان که در طول هزاران سال از خویشاوندان وحشی خود توسط انسان اهلی سازی شده اند در جهت تولید و تامین مواد غذایی انسان استفاده می‌شوند.    اشرف زاده ادامه داد :کشت و اهلی سازی انواع متعدد گونه و واریته های گیاهی از اجداد وحشی آنها در طول تاریخ بشر به تغییر سبک زندگی جوامع انسانی از جامعه شکارگر-گرداور به جوامع یکجانشین و توسعه کیفی تمدن نوع بشر منتج شده است. بسیاری از دارو‌ها از ترکیبات موجود در طبیعت مشتق یا مدل شده اند. از ۲۵۲ دارویی که توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان دارو‌های اساسی و ضروری در نظر گرفته شده است، ۱۱ درصد منحصراً منشاء گیاهی دارند و تعداد قابل توجهی نیز دارو‌های مصنوعی به دست آمده از پیش ساز‌های طبیعی هستند. برای مثال، آسپرین ریشه در گیاهان دارویی دارد و ترکیب اصلی این دارو برای اولین بار از یک ترکیب شیمیایی طبیعی به نام سالیسین، که در گیاهانی مانند بید و مورد سبز وجود دارد، ساختند. پنی سیلین و تتراسایکلین و همچنین سایر آنتی بیوتیک‌ها به صورت کلی فراورده‌ها یا موادی هستند که از میکروارگانیسم‌ها تولید یا مشتق می‌شوند.   او گفت:تنوع زیستی در حفظ چرخه آب نقش کلیدی دارد. تعرق (حرکت آب از طریق پوشش گیاهی و خاک)، ۶۲ درصد از آب شیرین قابل تجدید سالانه سیاره ما را تأمین می‌کند. تنوع زیستی همچنین آب را پاکسازی و تصفیه می‌کند. به عنوان مثال، گیاهان تالابی به حذف فلزات سنگین کمک می‌کنند. پوشش گیاهی بر الگو‌های بارندگی محلی تأثیرگذار است. حذف گیاهان در مقیاس بزرگ این الگو‌ها را به طور جدی تغییر می‌دهد. از طریق فتوسنتز، گیاهان از دی اکسید کربن، نور خورشید و آب برای تولید انرژی و آزادسازی اکسیژن استفاده می‌کنند.    اشرف زاده تصریح کرد: یکی از بزرگترین منابع اکسیژن مورد نیاز ما برای تنفس فیتوپلانکتون هایی هستند که در نزدیکی سطح اقیانوس زندگی می‌کنند. جوامع گیاهی، ازن موجود در سطح زمین، مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد و سایر گاز‌های گلخانه‌ای را جذب می‌کنند.    او گفت: باکتری ها، قارچ ها، کرم ها، حشرات، پرندگان، سوسک‌ها و سایر موجودات زنده تجزیه کننده هستند و با تجزیه و بازچرخانی عناصر کربن، نیتروژن و فسفر، مواد ضروری را برای رشد جوامع گیاهی جدید فراهم می‌سازند. بدون این عمل زمین قادر به پشتیبانی از حیات نیست.   اشرف زاده بیان کرد: به تنوع DNA در افراد تشکیل دهنده یک گونه تنوع ژنتیکی گفته می شود. تنوع در سطح ژن منجر به تنوع در توالی و ساختار و عملکرد پروتئین ها و خلق عملکردهای جدید می شود.    او گفت:این فرایند منجر به ایجاد تنوع در ویژگی‌های افراد درون یک گونه یا به عبارت دیگر تنوع درون گونه ای می شود. این تنوع درون گونه ای، ماده لازم برای سازش جمعیت ها با شرایط محیطی ناهمگون را فراهم کرده و بدنبال این سازش واگرایی جمعیتی اتفاق می افتد. این تمایزات بین جمعیتی در بعد زمان عمق پیدا کرده و منجر به جدا شدن خزانه ژنتیکی جمعیت¬های یک گونه و گونه زایی می شود.    اشرف زاده تصریح کرد:بر همین اساس، دومین سطح از تنوع زیستی یعنی تنوع در سطح گونه شکل می گیرد. در یک سطح بالاتر، از تلفیق گونه های مختلف با اجزای غیرزیستی متفاوت اکوسیستم¬های متنوعی ایجاد شده که تشکیل دهنده سومین سطح از تنوع زیستی تحت عنوان تنوع اکوسیستمی است.    او گفت:تنوع ژنتیکی، ماده خام مورد نیاز برای اصلاح و توسعه نژاد‌های حیوانی جدید و همچنین ارقام زراعی را بسته به نیاز‌های بشر در حوزه کشاورزی فراهم می‌آورد. خزانه ژنتیکی موجودات زنده بزرگترین منبع برای توسعه محصولات در حوزه زیست فناوری است. تنوع ژنتیکی موجود در جمعیت های حیات وحش سنگ بنای زیستایی و برازش زیستی آنها است. همچنین، تنوع ژنتیکی در جمعیت های حیات وحش امکان سازگاری و تاب اوری آنها را در مواجهه با تغییرات زیست محیطی فراهم می کند.    اشرف زاده تصریح کرد: حیات بسیار متنوع است. بر اساس برخی برآورد ها، در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون گونه یوکاریوتی روی زمین زیست می کنند. این برآورد در مورد باکتری ها و آرکی ها به تریلیون ها گونه می رسد.    او گفت:این تنوع زیستی خارق العاده و وصف ناپذیر به شکلی بحرانی در خطر انقراض قرار دارد. بر اساس داده های موجود از سال ۱۹۷۰ تاکنون، یعنی حدود نیم قرن، به طور متوسط هر گونه در حدود ۷۰ درصد از جمعیت خود را از دست داده است. اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، پیش بینی می کند در صورت ادامه شرایط کنونی تا سال ۲۰۵۰ نیمی از تنوع زیستی حال حاضر در سطح گونه منقرض خواهد شد.   اشرف زاده تصریح کرد: بطور کلی، عوامل تهدید کننده تنوع زیستی را در پنج دسته شامل تخریب زیستگاه، گونه های مهاجم، تغییرات اقلیم، بهره برداری بیش از حد و آلودگی محیط زیست طبقه بندی می کنند. اگر چه بطور کلی از بین رفتن و تخریب زیستگاه را مهمترین عامل تهدید کننده تنوع زیستی می دانیم، اما وزن دهی به هر کدام از این عوامل از منظر مقدار آسیب به تنوع زیستی با در نظر گرفتن عواملی نظیر رده موجود زنده، ویژگی های گونه، شرایط محیطی و زمان رتبه این عوامل را تغییر می دهد. به عنوان مثال، در پستاندارن خشکی زی مهمترین عامل تهدید از بین رفتن و تخریب زیستگاه، اما در پستاندران دریایی مهمترین عامل بهره¬برداری بیش از حد است.    برنامه‌های حفاظت از ذخایر ژنتیکی   او گفت: با توجه به اندازه جمعیت انسان که عملا امکان حفظ تمامی جمعیت های حیات وحش را ناممکن ساخته، مهمترین راهکار ما برای حفظ تنوع زیستی انتخاب مناطقی با بیشترین غنای زیستی و متوقف ساختن یا به حداقل رساندن فشار توسعه ای انسان در آنجا یا حفاظت درون زیستگاهی است. بر همین اساس، سازمان حفاظت محیط زیست کشور مناطقی را در قالب ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره، مناطق چهارگانه (پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت‌شده) و مناطق شکار ممنوع تحت حفاظت دارد. در حال حاضر، ۳۲۰ منطقه به عنوان مناطق حفاظت شده با مساحت حدود ۱۹ میلیون هکتار تحت حفاظت سازمان حفاطت محیط زیست قرار دارد. اما در مورد برخی گونه¬ها این راهکار بنا به دلایلی کافی نبوده و نیاز به حفظ جمعیت¬هایی از آنها خارج از زیستگاه طبیعی در اسارت وجود دارد. در چنین مواردی ایجاد مراکزی همچون باغ وحش ها، اکواریوم ها، مراکز تکثیر در اسارت و باغ¬های گیاه شناسی تحت عنوان حفاظت برون زیستگاهی درون تنی برای تکثیر و پرورش جمعیت های وحشی پیشنهاد می¬شود که مکمل حفاظت درون زیستگاهی است.    او گفت:شیوه دیگری از حفاظت برون زیستگاهی حفاظت از منابع ژنتیکی در قالب بانک های ژن حیات وحش است که حاوی DNA و یا بافت های مختلف گونه های حیات وحش هستند.    اشرف زاده تصریح کرد: از جمله کاربرد‌های حفاظتی بانک‌های ژن می‌توان به انجام تحقیقات تخصصی در زمینه تنوع ژنتیکی و ژنتیک جمعیت به منظور اتخاذ و توسعه راهبرد‌ها و اقدامات حفاظتی همچون نقل و انتقال حیوانات، معرفی مجدد گونه‌ها به زیستگاه‌های طبیعی و به حداقل رساندن درون آمیزی در برنامه‌های تکثیر در اسارت اشاره داشت. شاخه ژنتیک حفاظت به استفاده از داده های ژنتیکی در جهت حفاظت از تنوع زیستی در سطح ژن می پردازد. در این شاخه، به منظور ارزیابی برازش ژنتیکی یک جمعیت اقدام به برآورد پارامتر‌های ژنتیکی مهم مانند ارزیابی تنوع، فرسایش و آسیب پذیری ژنتیکی می شود. رانش ژنتیکی، مهاجرت، انتخاب و جهش فرایند‌های تکاملی اولیه شکل دهنده تنوع ژنتیکی هستند.   او گفت:  این فرایند‌ها ویژگی های جمعیتی شامل تنوع ژنتیکی، تمایز ژنتیکی، اندازه جمعیت موثر و جریان ژنی را مشخص می کنند. بانک های ژن حاوی بافت و DNA حیات وحش بواسطه دسترسی به منابع مورد نیاز برای انجام این گونه مطالعات حائز اهمیت هستند.   اشرف زاده بیان کرد: همچنین، از اطلاعات ژنتیکی کسب شده از این منابع ژنتیکی می توان برای شناسایی بیماری های ژنتیکی و شناسایی نمونه های مشکوک کسب شده از متخلفین حیات وحش اقدام کرد. بانک بافت سازمان حفاظت محیط زیست ایران حاوی بیش از ۴۰۰۰ کرایوویال از انواع بافت های حیات وحش کشور اعم از پستانداران، پرندگان، خزندگان، ماهیان و دوزیستان است.   او گفت، یکی دیگر از گام‌های اساسی در زمینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور، تدوین و تصویب قوانین و مقررات مناسب است که در این خصوص قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور در سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده است. در همین راستا و به منظور انجام تکالیف قانونی سازمان به نحو مطلوب، اقدامات ذیل در دستور کار قرار دارد:تجدیدنظر و به روز رسانی در برنامه‌ریزی‌های بانک ژن ستاد و شش بانک ژن استانی به عنوان بانک‌های ژن موازی و ارتقای کمی و کیفی آنها تدوین، به روز رسانی و ابلاغ دستورالعمل‌های مرتبط با قوانین و اسناد بالادستی، تهیه نقشه ژنتیکی گونه‌های در تهدید حیات وحش کشور،غنی سازی بانک‌های ژن از نظر تعداد و پراکنش جغرافیایی نمونه‌های زیستی و غنای گونه‌ای، فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم جهت ایجاد و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی، به منظور ساماندهی داده‌ها و اطلاعات منابع ژنتیکی در حوزه حیات وحش، برنامه‌ریزی و اقدام در خصوص استفاده از فناوری‌ها و رویکرد‌های نوین در حفاظت و مدیریت ذخایر ژنتیکی نظیر کاربرد هوش مصنوعی،ارزیابی و اقدام در زمینه فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم به منظور ایجاد بانک سلولی گونه‌های در معرض خطر در سازمان حفاظت محیط زیست،تنویر افکار عمومی و تقویت دانش تخصصی در زمینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی حیات وحش،تقویت ارتباط با سازمان‌های مسئول، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و مراکز علمی پژوهشی در زمینه حفاظت و مدیریت ذخایر ژنتیکی حیات وحش.   حداقل چند درصد اقتصاد جهان و چند درصد نیاز‌های بشر وابسته به ذخایر ژنتیکی و مشتقات زیستی است؟   اشرف ‌زاده تصریح کرد؛ تجزیه و تحلیل ۱۶۳ بخش صنعت و زنجیره تامین آنها نشان داده است که بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان نسبتا یا شدیدا به طبیعت و خدمات آن وابسته است. گرده افشانی، کیفیت آب و کنترل بیماری، سه نمونه از خدماتی هستند که یک اکوسیستم می‌تواند ارائه دهد.   او گفت: ۴۴ تریلیون دلار از تولید ارزش اقتصادی بیش از نیمی از کل تولید ناخالص داخلی جهان  به طور نسبی یا به شدت به طبیعت و خدمات آن وابسته است و در نتیجه در معرض خطرات ناشی از دست دادن طبیعت قرار دارد. ساخت و ساز (۴ تریلیون دلار)، کشاورزی (۲.۵ تریلیون دلار) و غذا و نوشیدنی (۱.۴ تریلیون دلار) سه صنعت بزرگ هستند که بیشترین وابستگی را به طبیعت دارند. در مجموع، ارزش آنها تقریباً دو برابر اندازه اقتصاد آلمان است. چنین صنایعی به استخراج مستقیم منابع از جنگل‌ها و اقیانوس‌ها یا ارائه خدمات اکوسیستمی مانند خاک‌های سالم، آب تمیز، گرده افشانی و آب و هوای پایدار متکی هستند.   او گفت: از آنجایی که طبیعت ظرفیت خود را برای ارائه چنین خدماتی از دست می‌دهد، این صنایع می‌توانند به طور قابل توجهی مختل شوند. صنایع بسیار وابسته به طبیعت ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی (۱۳ تریلیون دلار) را تولید می‌کنند، در حالی که صنایع با وابستگی نسبی ۳۷ درصد (۳۱ تریلیون دلار) تولید می‌کنند. بسیاری از صنایع در زنجیره تامین خود «وابستگی‌های پنهان» قابل توجهی به طبیعت دارند و ممکن است بیش از حد انتظار در معرض خطر اختلال باشند.   اشرف زاده تصریح کرد: از منظر جهانی، اقتصاد‌های بزرگتر دارای بالاترین مقادیر مطلق تولید ناخالص داخلی در بخش‌های وابسته به طبیعت هستند: ۲.۷ تریلیون دلار در چین، ۲.۴ تریلیون دلار در اتحادیه اروپا و ۲.۱ تریلیون دلار در ایالات متحده.   او گفت: اگر چه بطور کلی از بین رفتن و تخریب زیستگاه را مهمترین عامل تهدید کننده تنوع زیستی میدانیم، اما وزن دهی به هر کدام از این عوامل از منظر مقدار آسیب به تنوع زیستی با در نظر گرفتن عواملی نظیر رده موجود زنده، ویژگی های گونه، شرایط محیطی و زمان رتبه این عوامل را تغییر میدهد. به عنوان مثال، در پستاندارن خشکی زی مهمترین عامل تهدید از بین رفتن و تخریب زیستگاه، اما در پستانداران دریایی مهمترین عامل بهره برداری بیش از حد است.     برنامه‌های حفاظت از ذخایر ژنتیکی   اشرف زاده تصریح کرد: با توجه به اندازه جمعیت انسان که عملا امکان حفظ تمامی جمعیت های حیات وحش را ناممکن ساخته، مهمترین راهکار ما برای حفظ تنوع زیستی انتخاب مناطقی با بیشترین غنای زیستی و متوقف ساختن یا به حداقل رساندن فشار توسعهای انسان در آنجا یا حفاظت درون زیستگاهی است. بر همین اساس، سازمان حفاظت محیط زیست کشور مناطقی را در قالب ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره، مناطق چهارگانه (پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت‌شده) و مناطق شکار ممنوع تحت حفاظت دارد.    او گفت:در حال حاضر، ۳۲۰ منطقه به عنوان مناطق حفاظت شده با مساحت حدود ۱۹ میلیون هکتار تحت حفاظت سازمان حفاطت محیط زیست قرار دارد. اما در مورد برخی گونه ها این راهکار بنا به دلایلی کافی نبوده و نیاز به حفظ جمعیت هایی از آنها خارج از زیستگاه طبیعی در اسارت وجود دارد. در چنین مواردی ایجاد مراکزی همچون باغ وحشها، اکواریومها، مراکز تکثیر در اسارت و باغ های گیاه شناسی تحت عنوان حفاظت برون زیستگاهی درون تنی برای تکثیر و پرورش جمعیت های وحشی پیشنهاد می شود که مکمل حفاظت درون زیستگاهی است.    اشرف زاده تصریح کرد:شیوه دیگری از حفاظت برون زیستگاهی حفاظت از منابع ژنتیکی در قالب بانکهای ژن حیات وحش است که حاوی DNA و یا بافت¬های مختلف گونه¬های حیات وحش هستند. از جمله کاربرد‌های حفاظتی بانک‌های ژن می توان به انجام تحقیقات تخصصی در زمینه تنوع ژنتیکی و ژنتیک جمعیت به منظور اتخاذ و توسعه راهبرد‌ها و اقدامات حفاظتی همچون نقل و انتقال حیوانات، معرفی مجدد گونه‌ها به زیستگاه‌های طبیعی و به حداقل رساندن درون آمیزی در برنامه‌های تکثیر در اسارت اشاره داشت. شاخه ژنتیک حفاظت به استفاده از داده¬های ژنتیکی در جهت حفاظت از تنوع زیستی در سطح ژن می پردازد.    او گفت: در این شاخه، به منظور ارزیابی برازش ژنتیکی یک جمعیت اقدام به برآورد پارامتر‌های ژنتیکی مهم مانند ارزیابی تنوع، فرسایش و آسیب پذیری ژنتیکی می شود. رانش ژنتیکی، مهاجرت، انتخاب و جهش فرایند‌های تکاملی اولیه شکل دهنده تنوع ژنتیکی هستند. این فرایند‌ها ویژگی های جمعیتی شامل تنوع ژنتیکی، تمایز ژنتیکی، اندازه جمعیت موثر و جریان ژنی را مشخص میکنند. بانکهای ژن حاوی بافت و DNA حیات وحش بواسطه دسترسی به منابع مورد نیاز برای انجام این گونه مطالعات حائز اهمیت هستند.   اشرف زاده تصریح کرد:همچنین، از اطلاعات ژنتیکی کسب شده از این منابع ژنتیکی میتوان برای شناسایی بیماریهای ژنتیکی و شناسایی نمونه های مشکوک کسب شده از متخلفین حیات وحش اقدام کرد. بانک بافت سازمان حفاظت محیط زیست ایران حاوی بیش از ۴۰۰۰ کرایوویال از انواع بافتهای حیات وحش کشور اعم از پستانداران، پرندگان، خزندگان، ماهیان و دوزیستان است.یکی دیگر از گام‌های اساسی در زمینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور، تدوین و تصویب قوانین و مقررات مناسب است که در این خصوص قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور در سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده است.   او گفت:در همین راستا و به منظور انجام تکالیف قانونی سازمان به نحو مطلوب، اقدامات ذیل در دستور کار قرار دارد:تجدیدنظر و به روز رسانی در برنامه‌ریزی‌های بانک ژن ستاد و شش بانک ژن استانی به عنوان بانک‌های ژن موازی و ارتقای کمی و کیفی آنها، تدوین، به روز رسانی و ابلاغ دستورالعمل‌های مرتبط با قوانین و اسناد بالادستی،تهیه نقشه ژنتیکی گونه‌های در تهدید حیات وحش کشور، غنی سازی بانک‌های ژن از نظر تعداد و پراکنش جغرافیایی نمونه‌های زیستی و غنای گونه‌ای،فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم جهت ایجاد و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی، به منظور ساماندهی داده‌ها و اطلاعات منابع ژنتیکی در حوزه حیات وحش،برنامه‌ریزی و اقدام در خصوص استفاده از فناوری‌ها و رویکرد‌های نوین در حفاظت و مدیریت ذخایر ژنتیکی نظیر کاربرد هوش مصنوعی، ارزیابی و اقدام در زمینه فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم به منظور ایجاد بانک سلولی گونه‌های در معرض خطر در سازمان حفاظت محیط زیست،تنویر افکار عمومی و تقویت دانش تخصصی در زمینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی حیات وحش، تقویت ارتباط با سازمان‌های مسئول، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و مراکز علمی پژوهشی در زمینه حفاظت و مدیریت ذخایر ژنتیکی حیات وحش.   باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • یمن سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به کشتی انگلیسی را تأیید کرد
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی + جزئیات ۳عملیات دیگر