Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@21:20:43 GMT

ساخت ربات کمک پرستار شاهکار مهندسان اردبیلی

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۶۷۸۹۳

ساخت ربات کمک پرستار شاهکار مهندسان اردبیلی

نخستین ربات کمک پرستار با نام «حکیم» در خاورمیانه به دست مهندسان و فناوران اردبیلی برای حفظ جان و سلامت پرستاران، پزشکان و بیماران مبتلا به ویروس کرونا ساخته شد که شاهکاری در میدان مبارزه با شیوع ویروس کرونا است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این روزها بحث شیوع ویروس کرونا در کشور و چگونگی مقابله با آن و هم‌چنین حضور پرستاران و پزشکان در بیمارستان‌ها به‌عنوان خط مقدم مقابله با ویروس کرونا در میان اقشار مختلف مردم در صدر اخبار قرار گرفته و عموم مردم و مسؤولان به فکر بهترین راه برای مقابله با شیوع این ویروس در کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی‌که بیمارستان‌ها یکی از اماکن اصلی و به نوعی خط مقدم جنگ با کرونا بوده و پرستاران، پزشکان و تمامی زحمت‌کشان در بیمارستان‌های مخصوص بیماران کرونایی در معرض خطر جدی ابتلا به ویروس کرونا هستند و پرستاران و پزشکانی که امروزه از جان خود گذشته و با ایثار و از خودگذشتگی در خدمت‌رسانی به مردم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و این چنین درسی ماندگار از ایثار و از خودگذشتگی و انسانیت به یادگار می‌گذارند.

در این بین هر یک از اقشار مختلف مردم سعی دارند تا در جایگاه خود نسبت به انجام وظیفه و مقابله با شیوع ویروس کرونا اقدام کنند و از نصب مایع‌های ضدعفونی کننده و آب برای شست و شوی دست در خیابان‌ها توسط کسبه بازار گرفته تا پخش رایگان موادضدعفونی کننده و ماسک و موادبهداشتی در بین عموم مردم.

اما با گذر از این موضوعات در روز اخیر خبر مسرت بخشی در مورد ساخت رباتی مخصوص بیمارستان‌ها به‌عنوان کمک پرستار برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و حفظ جان و سلامت پرستاران، پزشکان و بیماران از سوی جوانان و مهندسان اردبیلی منتشر شد.

 

این موضوع نشان از توان بالای علمی مهندسان و مخترعان ایرانی داشته که در هر زمان و مکانی همواره به فکر خدمت به مردم و گره‌گشایی از مشکلات مردمی هستند حال خواه این شاهکار ساخت پل در عملیات والفجر۸ در میدان جنگ با رژیم بعث و هشت سال دفاع مقدس باشد خواه شاهکاری در میدان مبارزه با ویروس کرونا.

پس از انتشار این خبر مسرت بخش به سراغ طراح و سازنده این ربات رفتیم تا از نزدیک پای صحبت‌های مهندسان افتخار آفرین اردبیلی باشیم.

 

ساخت ربات کمک پرستار حکیم در عرض ۵ روز

بهزاد کهنی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان الکترونیک پردازش سبلان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اردبیل گفت: پس از سفارش موکد استاندار محترم اردبیل در خصوص ساخت رباتی برای کمک به پرستاران در بخش‌های بیمارستانی برای حفظ جان بیماران و پرستاران و پزشکان سریعا دست بکار شده و در عرض ۵ روز تمامی مراحل از طراحی تا ساخت این ربات را انجام دادیم.

وی افزود: این ربات به‌عنوان دومین ربات کمک پرستار با نام «حکیم» در جهان پس از کشور چین در ایران توسط فناوران اردبیلی ساخته شده و تمامی مراحل ساخت این ربات توسط مهندسان بومی و اردبیلی انجام گرفته و در طول تمام مراحل ساخت این ربات ۶ نفر از مهندسان متبحر و جوان اردبیلی دست بکار شده بودند و امروز نیز تست‌های نهایی بر روی اولین نمونه این ربات انجام یافت و امروز به عنوان هدیه در اختیار بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل و جامعه پزشکی و مردم اردبیل قرار می‌گیرد.

کهنی ادامه داد: این ربات قابلیت حمل ۱۵ کیلو انواع مواد دارویی و غذا را داشته و در کنار آن این ربات مجهز به شبکه و اینترنت وایرلس، مجهز به دوربین ویدیویی، مجهز به میکروفن و بلندگو، فرمان‌پذیری از طریق کامپیوتر و موبایل، مجهز به تب‌سنج لیزری، سرعت بالای عملیاتی و مجهز به ارتباط صوتی و تصویری آنلاین بوده و قابلیت شارژ شدن نیز دارد.

این کارآفرین اردبیلی بیان کرد: در تمام مراحل ساخت این ربات استاندار اردبیل و ریاست پارک علم و فن‌آوری استان اردبیل در کنار تیم مهندسی بوده و در نظر داریم که پس از اسکان این ربات در بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل نکات مورد نظر و احتمالی پزشکان و پرستاران را در نسخه‌های بعدی تولید این ربات در نظر بگیریم.

 

سامان شکاری، مسؤول روابط عمومی شرکت الکترونیک پردازش سبلان نیز گفت: ورود هوشمندانه و به موقع مدیرعامل و تیم مهندسی این شرکت برای خدمت به مردم در این برهه حساس بسیار ستودنی است و ساخت این ربات در کوتاهترین زمان توسط مهندسان بومی نشان از توان علمی بالای مهندسان اردبیلی دارد.

وی بیان کرد: اقدامات این شرکت در راستای اجرای طرح‌های فناورانه ادامه دار خواهد بود و سعی خواهیم کرد تا به بهترین نحو در اطلاع‌رسانی اخبار و اقدامات موثر این شرکت نهایت تلاش خود را انجام دهیم و در این میان باید از تلاش‌های مجدانه مدیرعامل شرکت نهایت قدردانی را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار فارس از اردبیل، همان‌طوری‌که ایثارگری‌های پرستاران و پزشکان در خط مقدم جنگ با ویروس کرونا از ذهن‌ها پاک نخواهد شد، اقدام به موقع و هوشمندانه فناوران اردبیلی نیز در اذهان عمومی مردم به یادگار خواهد ماند و تلاش جوانان این مرز و بوم در تاریخ ماندگار خواهد شد.

گفت‌وگو: مهران عقلمند

انتهای پیام/3463/117

منبع: فارس

کلیدواژه: اردبیل استان اردبیل ربات حکیم پرستار بیمارستان خبرگزاری فارس پرستاران و پزشکان شیوع ویروس کرونا ربات کمک پرستار بیمارستان ها ساخت ربات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۷۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید زمان زاده رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشوراظهار کرد: با توجه به تکرار زیاد عدم وصول پرستاران به درخواست‌های قانونی و منطقی شان، شاهد آن هستیم که پرستاران بصورت دسته جمعی از حرفه و خدمت بالینی خود در مراکز درمانی دست می‌کشند؛ که این مورد بالاترین سطح هشدار به تخلیه مراکز درمانی از پرستاران است.

زمان زاده افزود: پرستاران جزو معدود گروه‌های سلامت اند که با توجه به ماهیت حرفه‌ای و علمی شان در صورت خلا مراکز درمانی از این نیروها؛ جایگزینی برای خدمت با کیفیت و با صلاحیت و شایسته برای مددجویان و بیماران نخواهد بود و این مساله لطمه بزرگی را بر پیکره سلامت کشور وارد خواهد آورد، مصداق این‌موضوع، افزایش استعفای پرستاران از مراکز درمانی است که بطور مستقیم سلامت مردم را نشانه گرفته است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: امروز ضروت توجه به خواسته‌های پرستاران این بار، از مرز درخواست‌های شخصی پرستاران یا پیگیری‌های صنفی شان در سازمان نظام پرستاری و سایر نهاد‌های پرستاری عبور کرده است، در صورت ادامه این شرایط بحرانی، سلامت مردم را نشانه رفته است و برای حاکمیت و نظام‌سلامت، بالاترین سطح هشدار در ارائه حداقل‌های خدمات سلامت به عموم مردم در سطوح بیمارستان‌ها اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: تنها راه بازگشت و ترغیب پرستاران جهت ماندگاری آنان در مراکز درمانی، فارغ از بوروکراسی‌های اداری، توجه اورژانسی به مشکلات معیشتی و قانونی پرستاران به صورت ویژه و آنطور که مورد نظر قانون و خود پرستاران در زمینه‌های مختلف مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، فوق العاده خاص با بالاترین ضریب، تبدیل وضعیت و. می‌باشد.


مسئولین به صورت اختصاصی پرستاری را درنظر بگیرند

زمان زاده خاطر نشان کرد: باید مسئولین محترم در قوای سه گانه برای حفاظت از سلامت و رفاه مردم که بنیادی‌ترین هدف حاکمیتی است، پرستاری را به صورت اختصاصی در نظر بگیرند چرا که در صورت عدم تغییر نگرش‌ها نسبت به مقوله پرستاری و مراقبت، دچار بحران بزرگی در حوزه سلامت خواهیم شد و تاخیر در این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت که مسئولان خدوم در دولت باید جوابگوی آن باشند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم دلسوزان نظام‌سلامت چشمان خود را شسته و با یک نگاه منطقی‌تر و معقولانه‌تر به مساله مسائل رفاهی و معیشتی پرستاران که از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران می‌باشد، ورود نمایند، زیرا آیندگان اعمال ما را به بهترین شکل، تحلیل خواهند کرد و این آینده خیلی دور نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران
  • دیدار امام جمعه اردبیل با سه معلم پیشکسوت اردبیلی
  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • جریمه ۵ میلیارد ریالی صافکار متخلف اردبیلی
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • حمایت بیش از ۲۵۰۰ معلم اردبیلی از ایتام
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ۲۱ هزار نوآموز اردبیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد