Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان استان همدان، با مدیریت مسئولان و همراهی مردم و کادردرمانی، به واژه «همدلی» در شکست کروناویروس اعتبار دوباره بخشید. بی سر و صدا آمد، ناخوانده و نامبارک اما ماندنش هم سر و صدا داشت و هم هیاهو به پا کرد.

نُقل همه مباحث در مجالس خصوصی و عمومی مان شد، دیگر همه از این مهمان ناخوانده و پرطمطراق حرف می‌زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم کم اضطراب به جانمان افتاد که مبادا هر یک از ما یا اعضای خانواده را درگیر خود کرده باشد، آخر گفته بودند تا دو هفته هیچ علامتی از حضورش نمایان نمی‌شود و هیچ راه مقابله‌ای هم برایش کشف نشده است.

قرار و مدارهای دورهمی‌هایمان به تعویق افتاد، تا کی؟! تا وقتی که خبر از رفتنش بدهند و دیگر با هم بودنمان خطرآفرین نباشد.

رفت و آمدهایمان محدود شد، روابطمان شکل دیگری به خود گرفت، دیده‌بوسی و دست دادن و همه نمادهای صمیمانه فرهنگ‌ زیبا و دوستانه‌مان شکل محتاطانه‌ای به خود گرفت.

کم کم آمارها بالا رفت، ابتلا و فوت در برخی شهرها نمود بیشتری پیدا کرد، از یک مورد و دو مورد رسیده بودیم به بیش از ۱۰ مورد ابتلا در شهرهای درگیر و گاه در این بین اخباری هم مبنی بر فوت یکی از این ده ها مورد به گوش می‌رسید که با نقص سیستم ایمنی بدن مواجه بوده یا بیماری تنفسی یا قلبی داشته است.

دیگر مراقبت مضاعف از کهنسالان و بیماران قلبی، ریوی و کلیوی را بر خود فرض دانستیم، دولت هم وارد عمل شد و مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرد. خبرهای خوبی هم رسید، از بهبود یافتن برخی مبتلایان اخبار خوب به گوشمان رسید و امیدوارمان کرد اما همچنان باید احتیاط می‌کردیم.

ملزم شدیم سفر نکنیم، به عیادت بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند نرویم، در رفتارهای اجتماعی خود هم جانب احتیاط را رعایت کردیم، اگرچه در اتوبوس و تاکسی و پای دستگاه خودپرداز مثل گذشته راحت نبودیم اما چاره‌ای هم نبوده و نیست، باید زمینه رفتن و رخت بربستن این مهمان ناخوانده را فراهم می‌کردیم.

برخی شهرها البته در این زمینه‌سازی و حتی مقابله با آن موفق‌تر عمل کردن، همدان یکی از آن‌ها بود که هم در سطح استان و هم در شهر همدان عملکرد مطلوبی داشت و به اذعان مسئولان وزارت بهداشت، درمان و پزشکی این عملکرد حتی در حد وزارت بهداشت و نه فقط یک دانشگاه بروز و ظهور و تأثیرگذاری داشت.

عملکردی فراتر از حد دانشگاهی

دکتر دل‌پیشه، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در ستاد پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با کروناویروس در استان همدان، پس از استماع گزارشی از روند اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با کروناویروس در این استان اظهار کرد: اقدامات کنترل شونده مطلوبی در استان همدان در مقابله با این ویروس صورت گرفته است، اقداماتی نظیر تخصیص یک بیمارستان به بیماران مشکوک به ابتلا و یا تأمین تخت در کلیه بیمارستان‌های استان به این امر، نشان از توان مدیریتی این مجموعه دارد و این عملکردی فراتر از حد یک دانشگاه و حتی در سطح وزارتخانه است.

شاید این کار ساده‌ای به‌نظر برسد اما اینکه در بدو امر که خبر ابتلای یک تن به ویروسی فراگیر در یک شهر اعلام شود و مسئولان دانشگاهی آن شهر بلافاصله بیمارستانی برای قرنطینه و بستری کردن افراد مبتلا به آن اختصاص دهند، کار چندان ساده ای نیست چرا که این کار مستلزم هماهنگ کردن کادر درمان برای حضور در بخش مذکور، تغییر و جابجایی شیفت ها، تعبیه تخت‌های کافی و احیاناً انتقال بیماران بخش مذکور به مکانی دیگر خواهد بود که هر یک دردسرهای خاص خود را دارد.

اما به گفته دکتر منوچهر کرمی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا، این تنها گوشه‌ای از اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با کروناویروس بوده که در همدان شکل گرفته‌است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به بخش‌های دیگری از این قبیل اقدامات اشاره و اظهار کرد: ما جزء پنج دانشگاه نخست بودیم که پس از اعلام وزارتخانه، شرایط آزمایش و تست کرونا را در داخل استان فراهم کردیم که این ناشی از آمادگی بالا و روحیه جهادی مدیران و کارکنان این دانشگاه است که در هر امری که مربوط به سلامت افراد است، پیشتاز هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همچنین از تشکیل بسیج اطلاع‌رسانی کرونا طی همکاری با اصحاب رسانه خبر داد و یادآور شد: اخبار و اطلاعات آموزشی به صورت روزانه و با هدف عمده پیشگیری و آگاه‌سازی مردم با همراهی و همکاری اصحاب رسانه در سایت‌ها، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌های محلی و کانال های فضای مجازی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در موضوع پیشگیری و آموزش از ظرفیت همه دستگاه‌های استان با مدیریت استانداری همدان بهره برده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این راستا حتی دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله شهرداری همدان با ما همگام و همسو شده‌اند و با هدف کنترل شیوع این ویروس گندزدایی و ضدعفونی کردن سطح خیابان‌ها و وسائط نقلیه عمومی را در دست گرفته‌اند.

آمادگی‌ها از زمان شیوع آنفلوآنزا به قوت خود باقی است

کرمی پیش زمینه این آمادگی همه جانبه را از زمان شیوع ویروس H۱N۱  عنوان کرد و گفت: از زمان شیوع آنفلوآنزا همه اقدامات پیشگیرانه فراهم شده بود و همچنان این اقدامات تا زمان شیوع کرونا به قوت خود باقی بود بنابراین بسیج دوباره امکانات و نیروها در فضای همدلی و همراهی که کادر درمان و مسئولان دانشگاه دارند، به مراتب روان انجام شد.

وی با بیان اینکه حتی نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی در دفع خطر این ویروس همراهی و همدلی ویژه ای از خود نشان دادند، تصریح کرد: از اعلام همراهی در ضدعفونی کردن اماکن پرتردد تا بسیج آموزشی در پادگان‌ها، خوابگاه‌ها، زندان‌ها و ... همه با همراهی و همدلی نیروهای مسلح در مسیری منسجم و اثرگذار قرار گرفت.

انسداد ۱۷ کانال و بازداشت ۵ تن

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در ادامه با اشاره به تلاش برخی افراد مغرض و معاند در راستای سیاه‌نمایی و شایعه‌پراکنی در ناامید کردن مردم بیان کرد: در همین مدت کوتاه شایعه‌سازی و سیاه‌نمایی‌هایی عامدانه و با هدف تشویش اذهان عموم شکل گرفته بود که با همکاری قوه قضائیه و دادستانی استان ۱۷ کانال مسدود و پنج نفر بازداشت شدند و این از دیگر اقدامات مثبتی بود که با هدف آرام کردن جوّ روانی جامعه و دوری اذهان عموم از تشویش و اضطراب صورت گرفت.

وی همچنین از تمرکز جدی بر حوزه آموزش و پیشگیری خبر داد و بیان کرد: در این راستا هشت خط تلفن دانشگاه به صورت متمرکز برای پاسخگویی به سوالات مردم منظور شده است همچنین تعداد بسیاری موشن‌گرافی، کلیپ و پادکست‌های آموزشی تهیه و منتشر شده و از حدود ۱۰ روز قبل برای مدارس، پادگان‌ها و هر جایی که از تمرکز جمعیتی برخوردار است، آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم در دستور کار قرار گرفته‌است.

آمادگی ۱۴ بیمارستان استان

کرمی در پایان به ایجاد آمادگی در ۱۴ بیمارستان در سطح استان در این ایام خبر داد و خاطرنشان کرد: همراهی و همدلی نیروهای درمانی و ستادی در مقابله با این ویروس بی‌نظیر است چرا که بدون روحیه و انگیزه آنها و همراهی و همدلی ویژه‌ای که در این ایام داشتند همچنین هماهنگی و پشتیبانی که دیگر ارگان‌ها و دستگاه‌ها از خود نشان دادند، عبور از این برهه ممکن نبوده و نخواهد بود.

حالا حدود دو هفته از بروز و ظهورش می‌گذرد، نمی‌دانیم چند روز و چه مدت دیگر بین ما خواهد بود؟ ما همچنان با احتیاط رفتار می‌کنیم اما همیشه امیدوار هستیم و امیدوارانه پیش می‌رویم. این شاید موقعیتی شبیه جنگ باشد، یک جنگ بیولوژیک اما مثل همیشه افرادی در خط مقدم این جبهه می‌جنگند و عده دیگری در پشتیبانی این خط تلاش می‌کنند و من و تو می‌توانیم با رعایت اصول بهداشت فردی و بالابردن روحیه و انگیزه خود و اطرافیانمان در این هیاهو سهمی به اندازه یک سرباز داشته باشیم، چیزی به طلوع صبح امید نمانده، بازهم با یاری و پشتیبانی هم از این برهه به سلامت عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس همراهی و همدلی زمان شیوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۸۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدلی مردم ایران با تیم ملی فوتسال

دریافت 40 MB کد خبر 6090036

دیگر خبرها

  • همراهی کارمندان دانشگاه کلمبیا با دانشجویان حامی فلسطین
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • ساخت پایگاه اورژانس روستایی با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بهار
  • همدلی مردم ایران با تیم ملی فوتسال
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • بخشش عجیب‌ در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید