Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، شیوع گسترده کرونا و افزایش توصیه‌‌ها مبنی بر کاهش خروج از خانه و دقت در خرید‌های روزانه منجر به کسادی بسیاری از کسب‌و‌کارها شده است. گستردگی این خسارت‌ها باعث شده مسئولان تمهیداتی برای جبران خسارت‌های ناشی از کووید ۱۹ درنظر بگیرند. این تمهیدات عمدتا مربوط به کسب‌وکارها و نه افراد است، هر چند در مواردی برای جبران خسارت افراد نیز طرح‌هایی ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روز‌های اخیر پیشنهاداتی درباره معافیت‌های مالیات، معافیت در پرداخت حق بیمه، معافیت موقت در پرداخت اقساط و ... عنوان شده است. در بعد فردی نیز پرداخت یارانه کرونا به تمامی شهروندان طرح شده که هنوز تا مرحله تصویب و اجرا فاصله زیادی دارد و اخیرا مواردی مانند پرداخت بیمه بیکاری به مبتلایان به کرونا مطرح شده است.

۱۴ اسفند امسال کوروش یزدان (مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار) عنوان کرد: کارگران مبتلا به کرونا بیمه بیکاری می‌گیرند.

هرچند شکی در لزوم ارائه چنین خدماتی وجود ندارد، اما باید گوشه چشمی به آن دسته از کارگرانی هم داشت که به واسطه ابتلا به کرونا یا در نتیجه کسادی کسب‌و‌کار‌ها دچار زیان اقتصادی شده‌اند. ازجمله این افراد زنان سرپرست خانواری هستند که در طول سال محصولاتی را برای فروش در غرفه‌های بهاره آماده می‌کنند؛ غرفه‌هایی که حالا یا تعطیل شده‌اند یا در صورت دایر بودن کساد هستند.

مهناز قدیرزاده (کارشناس روابط کار و فعال حقوق زنان) در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه در ایران حدود ۳.۵ میلیون زن سرپرست خانوار داریم، می‌گوید: هرچند بسیاری از این زنان مشاغلی مانند کارمندی یا حداقل شغلی ثابت دارند، اما درصد قابل توجهی از آنها به مشاغل موقتی ازجمله تولید محصولات خانگی و عرضه آنها می‌پردازند. ماه پایانی سال فرصت مناسبی برای این افراد است، تا جایی که بسیاری از آنها بخش زیادی از درآمد سالانه خود را در این ماه به دست می‌آورند.

او ادامه می‌دهد: ما به عنوان فعال حقوق زنان پیشنهاداتی داریم تاکنون که شیوع کرونا به کسب‌و‌کارهای زنان سرپرست خانوار آسیب زده، مقداری از خسارت‌ها جبران شود. پیشنهادات ما در دو قالب دسته‌بندی می‌شود که می‌شود آنها را کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم به کسب‌و‌کار زنان سرپرست خانوار نامید.

این فعال حقوق زنان توضیح می‌دهد: از دیدگاه توانمند‌سازی، کمک صدقه‌ای مضر است و ما سال‌هاست بر این امر تاکید داریم که باید زمینه کار کردن را فراهم آورد، نه اینکه به افراد پول داد. بر این اساس پیشنهاد اول ما این است که اکنون که در بسیاری موارد زمینه فروش مستقیم محصولات زنان سرپرست خانوار فراهم نیست، ساز‌و‌کار‌هایی فراهم شود تا محصولات این افراد به صورت آنلاین به فروش برسد. می‌توان با ارائه آموزش برای ضدعفونی کردن محصولات، اعتمادسازی کرد تا به هر حال کالای تولید شده به فروش برسد.

او با بیان اینکه اکنون شرایط ویژه‌ای در کشور حاکم است و در این شرایط کمک مستقیم را نباید صدقه به حساب آورد، می‌گوید: پیشنهاد دوم این است که زنان سرپرست خانوار نیز مشمول حمایت‌های دولتی شوند. الان عنوان شده است که کارگرانی که به کرونا مبتلا می‌شوند بیمه بیکاری می‌گیرند. می‌دانیم که اغلب زنان سرپرست خانوار به ویژه کسانی که کسب‌و‌کار خانگی دارند، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند. باید این افراد را شناسایی و به آنها به همان اندازه‌ای که به کارگران کمک می‌شود، کمک کرد. این نکته را نباید از یاد برد که مضیقه‌های اقتصادی می‌تواند روند کنترل کرونا را کند کند. کسی که به نان شبش محتاج است توصیه‌هایی مانند این را که از خانه بیرون نرو، رعایت نمی‌کند. بر این اساس باید توجه ویژه به افراد زیان دیده به ویژه شاغلان مشاغل غیررسمی داشت.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کرونا زنان سرپرست خانوار بیمه بیکاری مقابله با کرونا یارانه کرونا جبران خسارت کرونا زنان سرپرست خانوار بیمه بیکاری کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۸۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه جذب جوانان هرمزگان در دستگاه قضا فراهم شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان ظهر پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ در استان هرمزگان مربوط به حوزه زمین و ملک است؛ بخشی از اراضی شهر بندرعباس پیش از انقلاب به نام برخی ملاکان بزرگ شده در حالی که این زمین‌ها چندین بار دست به دست شده‌اند بازگشت مالکین پیشین برای اهالی محلات مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی افزود: با توجه به همکاری تنگاتنگی که میان دادگستری هرمزگان و دستگاه‌های امنیتی وجود دارد بخشی از پرونده‌های حوزه زمین مرتفع شده اما نیاز داریم موضوع در سطح ملی نیز پیگیری شود چرا که سندهای قبل از انقلاب سندهای مقدم بوده و بعدها دولت سندهای جدیدی را صادر کرده است که الان مردم را با مشکلات قضائی مواجه کرده است.

حجت الاسلام عبادی زاده بیان کرد: در برخی مناطق روستایی نیز به استناد نقشه‌های هوایی سال ۱۳۴۶ اراضی کشاورزی مردم متعلق به منابع طبیعی تشخیص داده شده است در حالی که اگر مبنای بررسی‌ها از ۵۰ سال پیش به ۷۰ سال ما قبل بازگردد بسیاری از مشکلات این حوزه نیز حل خواهد شد.

امام جمعه بندرعباس ادامه داد: امروز استان هرمزگان با پدیده‌ای به نام قاچاق سوخت مواجه است این مساله بسیاری از دانش آموزان ما را از مدارس دور کرده و حمل نقل را در استان مختل کرده است.

وی افزود: هنجار شکنی‌هایی که در حوزه قاچاق سوخت انجام می‌شود منجر به بروز مشکلات فراوانی و ناامن شدن جاده‌ها شده است و تلفات جانی هم برای سوخت‌برها و هم برای مردم عادی رو به فزونی گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده عنوان‌کرد: قانون شکنی در حوزه قوانین راهنمایی و رانندگی و ترددهای دریایی نیز از دیگر مشکلات استان است که موجب شده نارضایتی جدی مردم برانگیخته شود.

وی خاطرنشان‌کرد: یکی از گلایه‌های ما این است که استان هرمزگان سهم کمی در استخدام قضات دارد و به نقلی بیشتر قاضی‌های فعال در استان به دلیل غیر بومی بودن در صف انتقالی‌گرفتن هستند.

امام جمعه بندرعباس تاکید کرد: با توجه به اینکه هر کسی به شهر خود باز خواهد گشت انتظار داریم مراتب جذب قاضیان جوان از میان جوانان واجد شرایط بومی و نخبگان دانشگاهی و حوزوی استان فراهم شود.

کد خبر 6095208

دیگر خبرها

  • سردار رادان: قرائت قرآن از زنان مکشوفه حجاب را نشان می دهند/ این تفکر حتی برخی افراد حزب اللهی را تحت تاثیر قرار داده و تصاویر آن دست به دست می‌شود
  • فراهم شدن شرایط جدید برای فروش برج‌های دو قلو شهرکرد
  • زمینه جذب جوانان هرمزگان در دستگاه قضا فراهم شود
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • موزه‌های آنلاین حوزه برندینگ طراحی شد
  • هزینه کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومانی برای مددجویان استان کرمانشاه
  • دست آفریده های زنان شهرتهران، در راه صادرات
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟