Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@15:34:02 GMT

ارگ کلاه‌فرنگی بیرجند به میراث فرهنگی واگذار شد

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۶۸۹۵۶

ارگ کلاه‌فرنگی بیرجند به میراث فرهنگی واگذار شد

دستورالعمل واگذاری ارگ کلاه‌فرنگی بیرجند به میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری خراسان‌جنوبی ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی، علی شریعتی‌منش اظهار داشت: نامه تحویل این بنای تاریخی ۱۴ اسفند ابلاغ شد و با این دستورالعمل، دور ارگ و محدوده کوچکی از اطراف آن فنس‌کشی می‌شود تا برای بازدید گردشگران آزاد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، درخواست شده تا در بودجه سال آینده برای مرمت و بازسازی ارگ کلاه‌فرنگی اعتبار پیش‌بینی شود، افزود: برای مرمت این بنای تاریخی، با نصب تأسیسات گرمایشی و سرمایشی و نورپردازی به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی گفت: ارگ کلاه‌فرنگی به‌عنوان دارالحکومه محل حکمرانی امیر معصوم خان بوده که در اواخر دوره زندیه احداث شده و بنای آن به‌طور کلی از نظر فرم معماری با سایر بنا‌های شهری متفاوت است.

شریعتی‌منش افزود: این ساختمان در شش اشکوب بنا شده، دو اشکوب آن فضا دار و بقیه طبقات برای تکمیل فرم نمای بیرونی بر روی گنبد حوضخانه ساخته شده است.

وی بیان داشت: بخش همکف آن از یک پلان مربع شکل که اتاق‌‌های متعددی آن را احاطه کرده تشکیل شده و در همین طبقه چهار هشتی به‌شکل قرینه بچشم می‌خورد که اصلی‌ترین بخش ساختمان یعنی حوضخانه نیز در آن واقع شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: حوضخانه دارای پلان هشت ضلعی است که طاقنما و سکو‌هایی آن را احاطه کرده‌اند و یک حوض در وسط و گنبد با تزئینات مقرنس، رسمی‌بندی و کاربندی‌های زیبا به شکوه آن افزوده است.

شریعتی‌منش عنوان کرد: طبقه دوم شامل یک هشت ضلعی است که چند اتاق را در خود جای داده و بخش‌های فوقانی فقط جنبه سمبلیک و زیبایی داشته با پنجره‌هایی کوچک وکم عرض که جهت تأمین نور حوضخانه تعبیه شده و به کلاه‌فرنگی موسوم است.

وی تبیین کرد: بخش محوطه و باغ مجموعه براساس اسناد قدیمی آن به‌شکل چهارباغ بوده که به‌دلیل تغییراتی که در آن ایجاد شده شکل اصلی خود را از دست داده است.

انتهای پیام/3403/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی بیرجند گردشگری خراسان جنوبی ارگ کلاه فرنگی میراث فرهنگی خراسان جنوبی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۸۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴ تهران)، با معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری «اقتصاد زیارت» و «گوهرسنگ‌ها» شرکت کرده است.   مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این نمایشگاه با حضور تمامی صنایع کشور از جمله ساختمان، پتروشیمی، داروسازی، کشاورزی، گردشگری و نیز فعالان اقتصادی کشور از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در محل نمایشگاه دائمی تهران در حال برگزاری است.   سید جواد موسوی ادامه داد: این اداره کل در نمایشگاه تهران به معرفی قابلیت‌ها و طرفیت‌های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است.   وی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن ۴۱ برگزار شده است.   وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی و معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از غرفه خراسان رضوی در اکسپو ۲۰۲۴ تهران، بازدید کردند و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این بازدیدها، ظرفیت‌های زنجیره‌های ارزش گردشگری و گوهر سنگ‌ها را برای بازدیدکنندگان تشریح کرد.

دیگر خبرها

  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • قاچاقچی سوخت بیش از ۲ میلیارد تومان جریمه شد
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است