Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@22:40:05 GMT

لغو برگزاری جشن بین‌المللی نوروز در کردستان

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۷۱۳۲۷

لغو برگزاری جشن بین‌المللی نوروز در کردستان

استاندار کردستان گفت: جشن بین‌المللی نوروز که قرار بود اوایل هفته آینده (۲۳ اسفند) به میزبانی سنندج برگزار شود به منظور کنترل ویروس کرونا لغو شد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ بهمن مرادنیا اظهار داشت: ایران از سوی یونسکو به عنوان دبیرخانه این جشن معرفی شد و قرار بود از ۲۳ تا ۲۵  اسفند ماه ۹۸، جشن بین المللی نوروز با حضور مهمانانی از کشورهای حوزه نوروز و سفرای تعدادی دیگر از کشورها در سنندج برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: از چند ماه گذشته برنامه‌ریزی های لازم برای برگزاری این جشن آغاز شد و مقدمات حضور نمایندگان کشورهای حوزه نوروز با همکاری وزارت میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع‌ دستی و وزارت امور خارجه انجام شده بود.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه سنندج  ۱۰ آبان‌ ماه امسال به عنوان شهر خلاق موسیقی در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد، افزود: قرار بود در این جشن نمایندگانی از شهرهای خلاق ثبت شده در یونسکو هم شرکت داشته باشند که بدلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع در این استان این مراسم لغو شد.

مرادنیا اواخر بهمن ماه گذشته در اولین جلسه ستاد برنامه‌ریزی برگزاری جشن نوروز کردستان با اشاره به اینکه ایران از سوی یونسکو به عنوان دبیرخانه دائمی این جشن معرفی شده است، گفته بود: اواسط اسفندماه ۹۸، جشن بین المللی نوروز با حضور مهمانانی از سایر کشورهای برگزار کننده نوروز و سفرای تعدادی دیگر از کشورهای جهان در سنندج برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت این مراسم برای کردستان، اضافه کرد: جشن بین المللی نوروز هم از بُعد ملی حائز اهمیت است و هم فرصت مناسبی است تا آرامش و امنیت موجود در کردستان، توسعه استان را به ارمغان آورد.

استاندار کردستان اطلاع رسانی و انعکاس این مراسم را بسیار مهم دانست و یادآور شده بود: این جشن یک فرصت طلایی است و باید مراقب باشیم آن را از دست ندهیم چرا که نقشی مهم در معرفی جاذبه‌های گردشگری استان و توسعه این صنعت خواهد داشت.

با توجه به انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی، پلاک کوبی این عنوان از جمله برنامه های این جشن خواهد بود و مهمانانی از سایر شهرهای خلاق کشور نیز در جشن حضور خواهند داشت.

برگزاری مراسم ویژه عید نوروز در میان مردم استان کردستان سابقه تاریخی هزاران ساله دارد، آیین جشن بزرگ شب نوروز سال گذشته با حضور مسوولان کشوری و استانی و براساس گفته مسوولان با حضور حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار نفر از اقشار مختلف مردم در ورزشگاه ۲۲ گولان سنندج برگزار شد.

سابقه تاریخی مراسم جشن نوروز و حضور و استقبال پرشور مردم از این مراسم مسوولان استان را برآن داشت تا تدارک لازم برای برگزاری جشن بین المللی نوروز را ببینند که تلاش ها و اقدامات و هماهنگی های لازم انجام شد ولی شیوع ویروس کرونا از ۳۰ بهمن امسال در ایران و مبتلاشدن بیش از سه هزار نفر به این بیماری منجر به لغو این جشن شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نوروز کردستان کرونا ویروس کرونا جشن بین المللی نوروز جشن بین المللی نوروز سنندج برگزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۱۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود

محمدعلی عزت زاده دبیر اجرایی نخستین کنگره ملی ایران شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا به برگزاری این رویداد توسط انجمن ایران شناسی اشاره کرد و گفت: این انجمن نخستین انجمن علمی در این حوزه است که در سال ۱۳۲۴ توسط دکتر پورداود تأسیس شد. بعد از یک وقفه دوباره این انجمن از از سال ۱۳۹۶ و با همت دکتر محمود جعفری دهقی فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

وی ادامه داد: برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های علمی مهم‌ترین کاری است که انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌کنند و در این خصوص انجمن علمی ایران شناسی هم بر آن شد تا با توجه به شعبه‌هایی که در سراسر ایران دارد این رویداد را به صورت متمرکز در تهران آغاز کند.

به گفته دبیر اجرایی کنگره ملی ایران شناسی؛ ارزیابی مکاتب ایران‌شناسی، زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، متون ادب فارسی، جغرافیا و تاریخ ایران، فرهنگ و هویت ایرانی، مطالعات اجتماعی، محیط زیست، باستان‌شناسی، هنر و معماری و ادبیات تطبیقی، محور‌های این کنگره خواهد بود که در این خصوص سخنرانان به ایراد سخن می‌پردازند.
عزت زاده در خصوص روند برگزاری کنگره افزود: در روز برگزاری که در تاریخ پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود در مجموع ۴۱ سخنرانی تعریف شده است که ۳۳ سخنرانی آن در ۷ نشست تخصصی تعریف شده است و ۴ سخنرانی درمراسم افتتاح و ۴ سخنرانی هم در مراسم پایانی آن برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۱۲ چکیده به دبیرخانه ارسال شده است، گفت: از مجموع این تعداد آثار رسیده، ۸۱ چکیده توسط داوران پذیرفته شد که تعدادی از آن‌ها برای سخنرانی، تعدادی برای چاپ و تعدادی هم جهت انتشار در پوستر انتخاب شدند.

وی در خصوص برگزاری این رویداد در سال‌های آتی افزود: از آن جایی که ایران شناسی، مهمترین علمی است که ایران امروز به آن نیاز دارد و باید برای احیای هویت ملی گمشده خود نهایت تلاش را کنیم. در این مسیر آموزش و پژوهش حرف اول را می‌زند و انجمن ایران شناسی در نظر دارد تا در سال اینده این کنگره را به صورت بین المللی برگزار کند و حتی فرصتی را فراهم کنیم تا در شهر‌های مختلف آن را برگزار کنیم.

گفتنی است؛ نخستین کنگره ملی ایران شناسی ایران پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت توسط انجمن ایران شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات برگزاری مراسم سالروز عملیات «بازی دراز» اعلام شد
  • کنگره ایران‌شناسی بین‌المللی می‌شود
  • کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود
  • پیروزی تیم فوتسال اتاق اصناف برکارگران شهرداری
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • اعلام زمان برگزاری مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتسال
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • ۷۵ مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • ۷۵ مراسم شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد