Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@19:33:14 GMT

تصمیم سخت لبنانی ها عصرامروز اعلام می شود

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۷۱۳۴۱

تصمیم سخت لبنانی ها عصرامروز اعلام می شود

یکی از مشکلات اقتصادی مهم دولت لبنان پرداخت اوراق قرضه «یوروبوند» است که قیمت این اوراق 30 میلیارد دلار بوده و روز دوشنبه پیش رو نخستین قسط آن به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون دلار  فرا می رسد و اقساط دیگر آن تا تیرماه سال آینده باید پرداخت شود.

یوروبوند سندها یا اوراق قرضه دولتی هستند که از طرف شرکت ها و کشورهای اروپایی به لبنان اعطا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لبنان با احتساب بدهی بابت اسناد یا اوراق قرضه (یوروبوند) در مجموع ۹۰ میلیارد دلار بدهی خارجی و عمومی دارد.

وجود فساد اقتصادی و اداری ، بیکاری و بدهی های انباشت شده لبنان در سال های گذشته باعث شده تا مسوولان این کشور نتوانند سرانجام از عهده پرداخت این مبالغ بر آیند .

صندوق بین‌المللی پول و شرکت های طلبکار طی ماههای گذشته با اعزام کارشناسان و مشاوران مالی خود توصیه‌هایی را برای کمک به اقتصاد لبنان شامل افزایش مالیات بر قیمت بنزین ، کاهش حقوق کارمندان دولت و کاهش تعهدات نظام حقوق بازنشستگی و بیمه دولتی را به مقام های لبنانی ارایه کرده اند اما این توصیه ها می تواند بهانه آغاز دوباره اعتراض ها و مخالفت های جدیدی از سوی محافل عمومی شود که چندی پیش در اعتراض به افزایش مالیاتها ، کمبود برق ، بیکاری و فساد اقتصادی و اداری لبنان را برای مدت ها درگیر التهابات و اعتراض های خیابانی کرد و خسارات زیادی به این کشور وارد آورد

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان عصر امروز شنبه قرار است حسان دیاب نخست وزیر دولت نوپای این کشور در کاخ ریاست جمهوری بعبدا و در حضور میشل عون رییس جمهوری و نبیه بری رییس مجلس لبنان آخرین تصمیمات اقتصادی این کشور برای بیان عجز از پرداخت دیون این کشور را اعلام کند.

این تصمیم گفته می شود باراه حل هایی همراه خواهند بود که عبارتند  از تعیین  زمان بندی جدید برای بازپرداخت بدهی ها بعد از مذاکرات برای تعویق اقساط ، پرداخت بخش اندکی از بدهی ها به عنوان حسن نیت در برخورد با طلبکاران ،‌ارایه اوراق قرضه جدید و سرمایه گذاری شرکت ها و موسسات طلبکار بین المللی در منابع مختلف لبنان .

البته دولت می تواند بکلی اعلام  ناتوانی در پرداخت بدهی ها داشته باشد، اما این اقدام  منجر به پذیرش ورشکستگی و سقوط اعتبار بین المللی لبنان در عرصه های جهانی و صندوق های بین المللی و در نتیجه فرار سرمایه های خارجی از این کشور و تشدید عوارض بیماری های اقتصادی نظیر بیکاری ، ‌تورم و گرانی اجناس شود.

دولت لبنان اعلام کرده که قصد دارد همزمان با اعلام عجز در پرداخت دیون و برای عمل به بخشی از توصیه های سازمانهای اقتصادی بین المللی دست به اصلاحات اقتصادی و اداری بزند تا با این کار اعتماد مجامع بین المللی را جلب ، ‌از سپرده های مردمی در بانکها محافظت و منافع خود را تامین کند.

اما پر واضح است انجام این برنامه های اصلاحی نیازمند تقویت همبستگی مردم و سیاستمداران و صاحبان سرمایه های کلان و بانکداران است.

گرچه هنوز واکنشی از سوی مقام های صندوق بین المللی پول ،‌بانک جهانی و دیگر طلبکاران بین المللی لبنان نسبت به این تصمیم دولت این کشور نشان داده نشده، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این مجامع راهی جز سازش با دولت لبنان برای حفظ طلب های خود ندارند زیرا اتخاذ هرگونه  اقدام تنبیهی می تواند منجر به تحرکات اعتراضی ،‌ سقوط دولت و دیگر اتفاقاتی شود که دورنمای مثبتی برای آنان به حساب نمی آید .

در همین پیوند، حزب الله ،‌جنبش امل ،‌ احزاب وفادار به مقاومت ،جناج سیاسی وفاداربه میشل عون رییس جمهوری و بسیاری از جناح ها و گروههای سیاسی معتقدند عمل به توصیه های صندوق بین المللی پول باعث به گروگان درآمدن کشور بدست موسسات بین المللی خواهد شد و دولت لبنان نباید زیر بارچنین تصمیمی برود.

این گروهها که بخش عمده ای از قدرت حاکمه لبنان را در دست دارند معتقدند دولت باید با اجرای اصلاحات ضربتی در همه زمینه های اقتصادی و ‌سیاسی ، پایه های حاکمیت داخلی و بین المللی خود را تقویت و اعتبار جهانی خود را حفظ کند.

برچسب‌ها لبنان بانك جهانی صندوق بین‌المللی پول پروندهٔ خبری اعتراض‌های مردمی در لبنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لبنان بانك جهانی صندوق بین المللی پول لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان لبنان بانك جهانی صندوق بین المللی پول صندوق بین المللی پول دولت لبنان اوراق قرضه توصیه ها بدهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۱۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری

روزنامه عبری زبان معاریو به نقل از منابع آگاه گزارش داد که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ترس صدور حکم بازداشتش توسط دیوان بین‌المللی دادگستری به شدت نگران و آشفته است.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تماس‌های گسترده‌ای با مقامات آمریکایی به منظور جلوگیری از صدور حکم بازداشتش برقرار کرده است.

از سوی دیگر روزنامه تایمز انگلیس نیز اعلام کرد که احتمالا دیوان بین‌المللی دادگستری در حال آماده شدن برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقام‌های ارشد اسرائیلی از جمله یوآو گالانت وزیر جنگ، هرتزی هالوی رئیس ستاد کل اتش و برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به خاطر جنگ علیه غزه است.

این روزنامه انگلیسی نوشت که ممکن است حکم بازداشت در اوایل هفته آینده صادر شود.

نتانیاهو مدعی شده است که تصمیم‌های دیوان لاهه بر تصمیم‌های رژیم صهیونیستی تاثیری نخواهد گذاشت، اما می‌تواند تبدیل به روال خطرناکی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو۲۰۲۴»
  • بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو۲۰۲۴»
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری
  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین