Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@01:56:43 GMT

بیکاری هزاران کارگر ساختمانیِ به دلیل شیوع کرونا

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۷۱۳۴۷

بیکاری هزاران کارگر ساختمانیِ به دلیل شیوع کرونا

 

به گزارش تابناک، «مهدی خجسته» در گفتگو با ایلنا، از رسیدگی نکردن مسئولان به وضعیت معیشتی کارگران ساختمانی در زمان شیوع ویروس کرونا انتقاد کرد و گفت: به دلیل افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های ساختمانی متوقف شده و هزاران کارگر فصلی این صنعت که دچار عسر و حرج هستند، کنج خانه بیکار نشسته‌‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از دولت در خواست دارم که در قالب بسته‌های حمایتی (نقدی و اقلام خوراکی) از این قشر مستضعف حمایت کند و اجازه ندهد که آنها شب عید را با یخچال خالی و جیب بدون پول بگذرانند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، ادامه داد: در چند روزی که در نبود اطلاع‌رسانی و انفعال مسئولان، موج اول فراگیری ویروس کرونا وارد کشور شد، کارگران شاغل در صنعت ساختمان بدون استفاده از هیچ وسیله‌ی حفاظت فردی، مشغول به کار بودند.

وی افزود: بنابراین دولت باید در اسرع وقت از کارگران ساختمانی تست ابتلا به کرونا بگیرد و در صورت لزوم شرایط قرنطینه آنها را فراهم کند. متاسفانه، کارگران ساختمانی بیشتر از تمام گروه‌های شاغل جامعه در معرض حوادث شغلی و بیماری‌ها هسستند.

خجسته تصریح کرد: این در حالی است که کارگران با ابتدایی‌ترین تجهیزات حفاظتی کار می‌کنند و از آن بدتر کارفرمایان در مواقعی مانند شیوع بیماری‌ها، حتی ابتدایی‌ترین وسایل بهداشت فردی مانندِ ماسک، دستشکش، محلول ضدعفونی را در اختیار آنها نمی‌گذارند.

مسئول کمیته فرهنگی و ورزشی کارگران ساختمانی کشور، افزود: صنعت ساختمان یکی از سودده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی کشور است و امکان ندارد کسی که در آن سرمایه‌گذاری کند و ریالی ضرر دهد. با این وجود شاهد هستیم که غیرانسانی‌ترین نگاه‌ها به کارگران ساختمانی دوخته شده و مسئولان هم سکوت کرده‌اند.

مشاور امور کارگری نماینده لاهیجان و سیاهکل، دیلمان و پیرکوه در مجلس شورای اسلامی، در ادامه با اشاره با خطراتی که ویروس کرونا برای کارگران زن دارد، گفت: زنان کارگر، به خاطر شرایط بدنی و روحی در مقابل ویروس کرونا، بسیار آسیب‌پذیرتر از مردان هستند؛ درحالیکه در خانه نقش همسر و مادر را هم برعهده دارند و باید یک تنه خانه را هم اداره کنند. از این رو از کارفرمایان می‌خواهم که برای آنها اجازه‌ی مرخصی، صادر کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی، حفظ بهداشت کارگاه‌ها بر تمام کارفرمایان واجب است و در صورت کوتاهی، عواقب کار خود را باید بپذیرند و پاسخگوی به خطر افتادن سلامت کارگران خود باشند. قطعا در ماه‌های آینده از این بحران رها می‌شویم و افرادی که امروز کوتاهی کردند را به پاسخگویی وادار می‌کنیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران روز درختکاری خاویر پرز دکوئیار فاطمه رهبر حسین شیخ الاسلام دامنه نوسان قیمت سهام کارگران ساختمانی کرونا کروناویروس کرونا در ایران روز درختکاری خاویر پرز دکوئیار فاطمه رهبر حسین شیخ الاسلام دامنه نوسان قیمت سهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۱۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله محقق بعد از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی خانه کارگر سمنان، ضمن اشاره به حوادث کار و فراوانی رخ دادن آنها در استان سمنان بیان کرد: در حوادث کار استان طی سال قبل متأسفانه ۱۹ کارگر جان خود را از دست دادند.

وی کنار گذاشتن قانون کار یکی از عوامل روز حوادث کار دانست و تاکید کرد: یکی از آسیب‌های عدم اجرای قانون کار فقدان ایجاد کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت در محیط کار است.

دبیر خانه کارگر استان سمنان با بیان اینکه فصل چهارم قانون کار به صراحت بر راه‌اندازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار تاکید دارد اما به راحتی توسط کارفرمایان نادیده گرفته می‌شود، تاکید کرد: کمیته‌های حفاظت فنی می‌توانند از بروز حوادث جلوگیری کنند.

محقق با بیان اینکه یکی از وظایف کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، جلوگیری از بروز حوادث در محل کار است، بیان کرد: اگر این کمیته‌ها وجود داشتند در سال گذشته نباید این میزان حوادث کار و جان باخته را در استان سمنان شاهد بودیم.

وی از بررسی علل و عوامل بروز حوادث کارگری در استان خبر داد و افزود: ارزیابی که کارشناسان ما صورت داده‌اند نشان می‌دهد که راه‌اندازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار می‌تواند تا ۵۰ درصد، بروز حوادث کارگری را در سراسر استان کاهش دهد که رقم قابل توجهی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر در ادامه با اشاره به مشکلات کارگران بیان کرد: حقوق کارگران امسال ۳۵ درصد افزایش یافته در صورتی که تورم طبق آماری که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران داده زیر ۴۲ درصد نیست و لذا این امر برای کارگران مشکلات بزرگی ایجاد کرده است.

محقق با بیان اینکه افزایش حقوق و دستمزد کارگران متناسب با تورم و گرانی کالاها و خدمات نیست، ابراز کرد: برای مثال باید گفت که امروز یکی از بزرگترین مشکلات کارگران تأمین مسکن مورد نیازشان است.

وی افزود: برای کارگران در حقوق و مزایای شأن ۸۰۰ هزار تومان حق مسکن در نظر گرفته‌اند که همین رقم سال قبل هم بدون تفاوت بود، لذا باید پرسید که در کجای استان امروز می‌توان با ماهی ۸۰۰ هزار تومان یک اتاق کرایه کرد؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان همچنین بیمه کارگران را یکی از دیگر مشکلات جامعه کارگری استان دانست و تاکید کرد: دولت اگر بتواند مطالبات تأمین اجتماعی را پرداخت کند شاهد ارائه خدمات بهتر از سوی این نهاد به کارگران خواهیم بود.

کد خبر 6090346

دیگر خبرها

  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با ۱۵۰ کار فرمای متخلف
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود