Web Analytics Made Easy - Statcounter

از دیرباز نگاه ویژه‌ای به ایام و مناسبت‌های خاص مذهبی و مناسک و مراسم‌های مرتبط به آن در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) وجود داشته است. ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، از دیرباز نگاه ویژه‌ای به ایام و مناسبت‌های خاص مذهبی و مناسک و مراسم‌های مرتبط به آن در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی که با نیت پاک جمعی از واقفان صحن و سرای رضوی پیوند خورده و موجب ادامه بسیاری از این مراسم‌های خاص به پشتوانه موقوفات در طول تاریخ شده است.

به عبارتی این دریادلان بخشی از املاک و دارایی‌های خود را در سرفصل‌های موقوفاتی همچون اعیاد و سوگواری و روضه‌خوانی وقف کردند تا عواید و درآمد حاصل از موقوفات‌شان برای گرامی‌داشت ایام ولادت یا بزرگداشت عزای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام هزینه شود.

به‌طور نمونه می‌توان به موقوفات سوگواری محرم و صفر، موقوفات شهادت امام رضا(ع)، موقوفات ماه مبارک رمضان، موقوفات عید غدیر و موقوفات میلاد امام رضا(ع) اشاره کرد. 

موقوفه مرحوم حاج محمود مکرم معروف به موقوفه 13 رجب، یکی از موقوفاتی است که دلدادگان مولای متقیان علی(ع) از خوان گسترده آن در سال‌روز ولادت پربرکت این امام همام بهره‌مند می‌شوند.

این نیک‌اندیش در 15 مهر 1337 (1378 هجری قمری) رقباتی از مایملک خود را بر بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) وقف کرد تا هر ساله مجلس جشن و سروری در روز سیزدهم رجب برابر با سال‌روز میلاد فرخنده حضرت علی بن ابی ‌طالب(ع) در آستانه مقدسه برگزار شود و حداقل هزار نفر از طلاب علوم دینی مدارس مشهد و... برای صرف ناهار دعوت شده و به گونه‌ای شایسته اطعام و پذیرایی شوند.

برنامه‌های مذهبی حرم رضوی از صداوسیما پخش زنده می‌شودکشیک‌های خادمیاران استانی حرم رضوی تا 20 فروردین 99 لغو شدقرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه در حرم رضوی

همچنین از بقیه درآمد موقوفه پس از کسر تعمیر و آبادانی هر یک از موقوفات و حق التولیه، نیمی از آن برای تعلیم و تربیت محصلان بی‌بضاعت دبستان مکرم شامل تهیه کتاب، لباس و ابزار مدرسه و نیم دیگر برای محصلان دبستان فرهنگ و دبستان حکمت اختصاص داده شده است.

در این میان نباید اسناد مکتوب تاریخی موجود در آرشیو مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی را از یاد برد. اسنادی به جای مانده از تشکیلات اداری این آستان مقدس که چگونگی برگزاری مراسم و مجالس جشن و سرور در اعیاد مذهبی و زادروز ائمه اطهار(ع) همچون ولادت حضرت علی(ع) را در گذشته‌های دور در حرم مطهر رضوی روایت می‌کند.

از چگونگی پذیرایی، زمان، مکان و هزینه‌های برگزاری این جشن‌ها تا چراغانی صحن‌ها، برپایی مجلس سلام، تهیه شربت و شیرینی و برگزاری مراسم در ایوان طلا (نادری) در این اسناد ذکر شده است. از جمله این اسناد می‌توان به دو سند «دستور متولی‌باشی آستان قدس به دربان‌باشی کل مبنی بر مفروش کردن ایوان طلای نادری و چراغانی هر دو صحن قدیم و جدید جهت برگزاری مجلس سلام به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) در سال 1297 قمری» و «هزینه‌های تهیه شربت و شیرینی برگزاری مراسم جشن میلاد حضرت علی(ع) در حرم مطهر  در سال 1288 قمری» اشاره کرد.

انتهای پیام/281/ش

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حضرت علی ع حرم رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۲۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحصیل در دانشگاه آزاد ممسنی با کمترین هزینه/ تعامل با شهرداری نورآباد براساس رویکرد فناوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بزرگترین همایش ملی «رویکرد‌های نوین مهندسی و علوم انسانی» در شهرستان ممسنی با محور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی و همکاری شهرداری شهرستان ممسنی برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی در حاشیه این همایش به خبرنگار آنا گفت: به دلیل نگاه علمی نسبت به رفع مشکلات و انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد و توجه به ظرفیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه پژوهش واحد ممسنی متعهد شد که با رویکرد فناوری، علمی و کاربردی و با مشارکت شهرداری در حوزه پشتیبانی، همایش ملی با موضوعات محوری و اولویت‌دار در سطح ملی و به صورت خاص شهرستانی برگزار کند.

علی کریمی به اشاره به اصل ایجاد دانشگاه مسئله‌محور و تحول در ساختار نظام آموزشی براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی آماده تعامل برای انجام امور مشاوره‌ای و آموزشی برای حوزه مختلف شهرستان ممسنی در راستای رفع مشکلات است.

شهردار نورآباد ممسنی هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره تفاهم‌نامه شهرداری با دانشگاه آزاد اسلامی که موضوع آن «تهیه طرح دفع و جذب آب‌های سطحی شهر نورآباد» بود، اظهار کرد: در مدت زمان مشخص و معین شده این قرارداد آماده شد و ارزیابی ما در این باره بسیار مثبت است.

باقر گودرزی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه مسائل مختلف، تحقیق، تفحص و مسائل پیش رو جای تقدیر دارد، ادامه داد: شهرداری نورآباد برای به ثمر نشاندن طرح‌های در دست اقدام از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی ممسنی استفاده خواهد کرد.

وی متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی محیط علمی و شاداب بسیار خوبی دارد و با داشتن مدیر جوان، تأثیرگذار و استادان مجرب و مؤثر در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف نظرات و پشنهادهای آنان سازنده خواهد بود.

شهردار نورآباد ممسنی تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی استادان خوب و برجسته علمی در رشته‌های مختلف دارد و جایگاه بسیار خوبی در سطح شهرستان و استان فارس دارد و از این منظر خدمات بسیار خوبی هم به مردم این دیار ارائه کرده است.

گودرزی متذکر شد: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی با کمترین هزینه در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها به امر تحصیل مشغولند و مدرک مورد نظر خود را اخذ می‌کنند.

وی افزود: برگزاری چنین همایش‌های معتبر ملی در مسیر رشد و ترقی شهرستان ممسنی نقش بسزا و تأثیرگذاری ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • تحصیل در دانشگاه آزاد ممسنی با کمترین هزینه/ تعامل با شهرداری نورآباد براساس رویکرد فناوری
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)