شایسته: فیلمها و سینماداران باید بیمه بیکاری شوند/ کرونا نیز جزو حوادث است
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۷۲۲۴۱
یکی از تهیهکنندگان سینمای ایران در پاسخ به درخواست رئیس سازمان سینمایی مبنی بر ارائه پیشنهاد برای حل مشکل ضرر و زیان پیشمهادش را ارائه داد. ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در ادامه تعطیلی سینماهای کشور و بیکاری سینمادارن و ضرر و زیانی که سینمای کشور اعم از تولیدکنندگان و تهیهکنندگان و دفاترپخش و سینماگران شامل شده است، رئیس سازمان سینمایی کشور در تویئیتی از ضرر زیادی که نصیب سینمای کشور شده است خبر داد و سؤال کرد که چه پیشنهادی برای رفع این مشکل دارند؟
حل این معضل نیز بدون شک کاری سهل نیست بلکه نیازمند اهتمام جدی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به علاوه همکاری هنرمندان کشور است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرنگار فرهنگی تسنیم در این خصوص با تهیهکنندگان و مدیران دفاتر پخش گفتوگوهای کوتاهی کرده است تا راه حلهای پیشنهادی سینماگران کشور را جویا شود.
«مرتضی شایسته» تهیهکننده سینمای کشور که در حال حاضر دو فیلم «عطر داغ» و «بیوزنی» را در اکران داشت، در خصوص وضعیت موجود و پیشنهادی که میتوان برای حل این مشکل داد گفت: باید خسارت فیلمهایی که در حال اکران بودند چه خود صاحبان فیلم، سینماداران و چه دفاتر پخش در وهله اول محاسبه شود. برای تولید فیلم و همینطور اکران آن عوامل زیادی درگیرند و هزینههای زیادی عاید ساخت و اکران فیلم میشود.
فکر میکنم باید برای سینماداران باتوجه به اینکه باید حقوق، عیدی و سنوات پرداخت کنند، حداقلی پرداخت شود.
وی با اشاره به اینکه در تاریخ سینمای کشور هیچ وقت تاکنون چنین بحرانی سینمای ما را دچار خود نکرده است، اضافه کرد: حتی در دوران جنگ هم که من شاهد آن دوران بودم سینمای ما این چنین تعطیل نشده بود و این اولین بار است که که سینمای ما چنین مشکلی را شاهد است.
تهیهکننده سینمای ایران درباره تدبیر و پیشگیری قبل از وقوع مجدد چنین حوادثی بیان کرد که آنقدر فضای فعلی کشور محتاط است که همه نگران جانشانند تا سینما و زمان مناسبی برای تدبیر و چاره نیست اما پیشنهاد من برای آینده سینمای کشور که چنین مشکلی مجدد عاید سینمای ما نشود «بیمه» است.
وی ادامه داد بیمه مسئولیت چنین روزهایی باید باشد. همانطور که بیمه آتشسوزی، سیل، زلزله و... داریم، به نظرم باید بیمهای برای این اتفاق به عنوان حادثه درنظر گرفت زیرا در عمل تفاوتی میان این حادثه و دیگر حوادث کشور در بیکاری و خانهنشینی سینماداران و سینماگران ندارد.
در کشورهایی مانند آلمان و کانادا بیمه بیکاری برای اهالی سینما محسوب شده است اما در قوانین بیمه کشوری ما این خلأ وجود دارد. حتی ضرر و زیان عدم اکران فیلمها در سینما نیز محاسبه میشود.
پرداخت بیمه بیکاری برای اصحاب سینما در روزهایی که نمیدانند در این مدت بیکاری چگونه باید امرار معاش کنند مسئلهای مهم است. در دفاتر پخش که قرارداد بسته میشود مسئله حوادث درنظر گرفته میشود اما تا به حال چنین موضوعی در نظر گرفته نشده بود و برای آن چارهای هم نشده است و بنابراین باید برای حل آن مسئولین فکر چاره باشند.
تشکیل کمیته بررسی و کارشناسی برای حل این موضوع از طرف سازمان سینمایی باید هرچه زودتر تشکیل شود.
بنابراین بهترین پیشنهاد به نظرم به رئیس سازمان سینمایی تشکیل بیمه بیکاری برای سینماییها و عقد قرارداد میان دفاتر پخش، تهیهکنندگان و سینماداران مبنی بر بیمه شدن سینما و فیلمهای کشور است.
اینطور که آمار میگوید مجموع نفراتی که در سینمای کشور شاغلند به 8 هزار نفر میرسد و حتی در آمار غیررسمی به 10 هزار نفر رسیده است. باید این تعداد قابل توجه از سینماگران کشور از بیمه بهرهمند باشند تا بدانند چگونه از حداقلهایی برای زندگی خود بهرهمند باشند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان سینمایی سینمای ایران سینما ویروس کرونا سازمان سینمایی سینمای ایران سینما سازمان سینمایی تهیه کنندگان بیمه بیکاری سینمای کشور سینمای ما دفاتر پخش برای حل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۲۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»