ضدعفونی کردن روزانه شهر برای نابودی ویروس کرونا در قم / پاک سازی معابر ادامه خواهد داشت
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۷۲۴۶۳
ضد عفونی کردن معابر و خیابان های شهر این روزها با شدت تمام ادامه دارد و تقریبا بسیاری از معابر شلوغ چندین بار تاکنون ضدعفونی شده اند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل قم فردا، 18 روز از زمان مشخص شدن اولین آزمایش های بیماران مبتلا به کرونا در قم می گذرد و در طی این مدت علاوه بر شهر قم چندین شهر کشور نیز به صورت جدی در حال مقابله با این ویروس هستند، ویروسی که سوغات کشور چین برای مردم جهان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این میان در طی این مدت موضوعی که بارها صدای مسئولان وزارت بهداشت و حتی پزشکان شهر قم را نیز درآورده است عدم رعایت اصول بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه از سوی برخی از مردم است که موجب شده است روند شیوع این بیماری سرعت بیشتری بگیرد.
نکته قابل توجه در این دوران همدلی و اتحادی است که بین مسئولان استان در مسیر مبارزه با این ویروس خطرناک اما قابل کنترل ایجاد شده است.
نیروهای نظامی در کنار نیروهای دولتی و اجرایی استان قم همه و همه با وحدت رویه به دنبال برطرف کردن مشکلات نیروهای درمانی ، بیماران و شهروندان هستند.
یکی از اقداماتی که از هفته گذشته آغاز شده است ، ضدعفونی کردن معابر و خیابان های شهر است که این روزها با شدت بیشتری در حال انجام است و هر روز این روند ادامه داد.
ضدعفونی کردن معابر همچنان ادامه دارد
مهدی کبیری پور معاون هماهنگ کننده سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با بیان این که روزانه بین 30 تا 35 دستگاه سبک و سنگین اقدام به ضدعفونی کردن خیابان های شهر می کنند، اظهار داشت: در هفته های اخیر و با اعلام نیازی که از سوی ستاد پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا در قم صورت گرفت، یگان پدافند جنگ نوین 24 بعثت نیروی زمینی سپاه با 12 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین وارد شهر قم شد.
وی ادامه داد: علاوه بر این یگان پدافند جنگ نوین سپاه قم نیز با 5 دستگاه وارد عمل شد و علاوه بر این جهادکشاورزی استان نیز تعدادی تراکتور مجهز را برای ضدعفونی کردن معابر در اختیار ستاد قرار داد.
کبیری پور افزود: این کار از یک هفته گذشته شروع شده است و با توجه به مسیرهایی که روزانه از سوی دانشگاه علوم پزشکی داده می شود این کار صورت می گیرد.
وی با بیان این که ضدعفونی کردن خیابان ها و معابر می تواند تا حدودی جلوی گسترش این ویروس را بگیرد، تاکید کرد: با نظر دانشگاه علوم پزشکی برخی از مکان ها مانند بیمارستان ها هر 48 ساعت یک بار و مراکز دیگری مانند حرم مطهر و جمکران هر 72 ساعت ضدعفونی می شوند.
معاون هماهنگ کننده سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) تاکید کرد: علاوه بر این پایگاه های بسیج قم نیز با هماهنگی صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی و مواد ضد عفونی که توسط این دانشگاه ، خیرین و برخی از تولید کنندگان در اختیار آن ها قرار می گیرد، اقدام به ضد عفونی مساجد و سایر مکان های عمومی می کنند.
وی خاطر نشان کرد: این اقدامات قطعا می تواند در کنترل و مهار این ویروس تاثیر گذار باشد و تا زمانی که ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا در استان تشخیص بدهد این کار با قدرت ادامه خواهد داشت.
ضدعفونی کردن معابر خطری برای مردم ندارد
دکتر سید محمد حسین طاهایی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که ضدعفونی کردن شوارع ، معابر و مکان های آلوده یکی از روش های متداول برای مبارزه با این ویروس است، اظهار داشت: این ویروس برخلاف سایر ویروس های مشابه به دلیل وزن بالایی که دارد نمی تواند در هوا بماند و به همین علت بر روی سطح قرار می گیرد.
وی ادامه داد: به همین علت ضدعفونی کردن خیابان ها و معابر می تواند تا حدود زیادی ویروس هایی که در سطح شهر وجود دارد را از بین ببرد.
دکتر طاهایی بیان داشت: موادی که برای ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار می گیرد، هیدروکلراید سدیم است که اثر بخشی خوبی بر روی ویروس ها دارد و آن ها را از بین می برد.
وی افزود: این ماده هیچ ضرری برای مردم ندارد و مردم از این جهت نباید نگرانی داشته باشند.
مدیر درمانگاه پوست و مو ایرانیان تصریح کرد: با توجه به ویژگی های که این ویروس دارد و بیشتر بر روی محیطی مانند کف خیابان و دیوارها و نماهای ساختمان قرار می گیرد، با ضدعفونی کردن می تواند آن ها را از بین برد.
همکاری مردم گام آخر
در واقع باید گفت این روزها همه مسئولان و دستگاه های مختلف شهری باید همدلی و وحدت به دنبال ریشه کنی این بیماری هستند اما این پایان کار نیست.
این مردم هستند که باید با رعایت اصول بهداشتی و همچنین عمل کردن به توصیه های بهداشتی از قبیل شستن مداوم دست ها و قرنطینه کردن خود در منازل راه را بر روی انتشار این ویروس خطرناک ببندند و اگر این همکاری و همدلی در بین مردم به وجود نیاید، روزهای سخت تری در انتظار همه شهروندان خواهد بود.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: ضدعفونی کردن معابر قرار می گیرد خیابان ها بر روی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۲۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هفتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.
در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی، «زخم» به کارگردانی سحر نورمنّور، «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری و «قضاوت» به کارگردانی آریا گازُر به نمایش درآمدند و سپس محمد علیزادهفرد کارگردان سینمای کوتاه بهعنوان کارشناس و محمد صابری بهعنوان مجریکارشناس برنامه به نقد این آثار پرداختند.
«شیوع»؛ فیلمی بین تجربی و داستانی
در بخش ابتدایی این نشست، فیلم «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی با حضور این کارگردان جوان مورد بررسی قرار گرفت و محمد علیزاده درباره ویژگی «بدون دیالوگ بودن» این فیلم، توضیح داد: خیلی وقتها ساخت فیلم بدون دیالوگ میتواند باعث ابهام شود چون شما با طیف مختلفی از مخاطبان روبهرو هستید. البته در فیلمکوتاه ما با مخاطبان خاص مواجه هستیم؛ افرادی که به شکل خاص سینما را دنبال میکنند. در فیلمهایی که به سمت این نوع روایتها میروند کار سخت میشود.
وی ادامه داد: فیلمکوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک هم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد. امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران «ضلعی برای خروج» را هم داشتیم که آن هم دیالوگ نداشت، یک وقتهایی روایت این اقتضا را ایجاد میکند که فیلم شما دیالوگ نداشته باشد اما یک وقتهایی اصرار داریم که فیلم هیچ دیالوگی نداشته باشد. در حالت دوم وقتی فیلم را میبینید با خود میگویید باید اینجا دیالوگی را میشنیدیم.
مرادی هم گفت: زمانی که ایده این فیلم به ذهنم آمد، اینچنین نبود که اصرار داشته باشم تا حتماً دیالوگی در آن نباشد بلکه به این فکر میکردم که فیلم چه چیزی میطلبد. خودم البته این تجربه را دوست داشتم. من خودم را کامل در فرآیند ساخت فیلمکوتاه «شیوع» بهعنوان اولین فیلمم، رها کردم و به این فکر نمیکردم که اگر این کار را کنم کسی خوشش میآید یا نه.
این کارگردان ادامه داد: «شیوع» چیزی بین فیلم داستانی و تجربی است. برای تکتک اتفاقات داخل فیلم دلیل دارم، البته میدانم فیلمی موفق است که نیاز به توضیح نداشته باشد، در عین حال به نظرم فیلمی موفق است که بر سرش بحث شود. از این رو معتقدم فیلمی که همه از آن تعریف کنند موفق نیست.
علیزادهفرد توضیح داد: این فیلم نه به آن معنا تجربی است، نه داستانی. چون در فیلم تجربی قرار است یک تجربه جدید در روایت یا تکنیک ببینیم اما من در این فیلم تجربه جدیدی در تکنیک و روایت ندیدم و به تصور من «شیوع» یک فیلم داستانی است که اتفاقاً عناصر داستانی در آن نحیفتر به کار رفته است. البته این هم یک مدل از فیلمسازی است. من خودم فیلمسازم و میدانم که فیلمسازی چقدر سخت است.
فیلمی که هم میخنداند و هم حرف دارد
در ادامه نوبت به فیلمکوتاه «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر رسید که در ابتدا به صورت مختصر به معرفی خود پرداخت و این فیلم را اولین تجربه کارگردانیاش معرفی کرد. سپس علیزادهفرد گفت: من «قضاوت» را دو سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم که یادم است بسیار مورد استقبال واقع شد. چون «قضاوت» فیلمی بود که موقعیتهای کمیک آن بهخوبی درآمده بود.
گازر درباره شکلگیری ایده فیلم «قضاوت» توضیح داد: دغدغه «قضاوت» از دوران تحصیل من در هنرستان میآید، در آن زمان همیشه وقتی کلاس داشتیم به دفتر مدیر احضار میشدیم که او هم مدام حرف میزد و ما کلاس را از دست میدادیم. همان موقع فیلمهایی را میدیدیم که یکی بیشتر از دیگری استانداردهای فیلمسازی را نداشتند! زمانی بیشتر متعجب میشدم که میدیدم اغلب به این فیلمها خوب پرداخته میشد و از جشنواره سالانه هنرستان چند جایزه میگرفتند.
وی افزود: به این روند فکر میکردم که چگونه میتوان این موقعیت را به نمایش دربیاورم. وقتی فیلم در پردیس ملت اکران شد عدهای در مواجهه با سکانس اول میگفتند این دیگر چه فیلمی است! اما از جایی به بعد مخاطب بهیکباره غافلگیر میشد. البته من خیلی از جشنوارهها را به واسطه همین امر از دست دادم چون خیلی از جشنوارهها حوصله ندارند تا انتها فیلم را ببینند و وقتی ابتدای فیلم را میبینند، گمان میکنند یک فیلم کلاسی و آماتور است و آن را پس میزنند. ریسک دومی که انجام دادم نام این فیلم است که دمدستی است و خودم فکر میکنم بدترین اسم را انتخاب کردهایم!
در ادامه علیزادهفرد درباره ویژگیهای «قضاوت» گفت: مدل و خلاقیت گاهی در چینش حوادث و گاهی در اجرای فیلم رخ میدهد، خلاقیت در اجرای برخی اتفاقات در «قضاوت» ما را یاد کارهای سروش صحت میاندازد. با آنکه در روایت «قضاوت» داریم مدل فیلم در فیلم را میبینیم که یک مدل تکراری است، ولی این فیلم در چیدمان حوادث متفاوت است و خلاقیت دارد. خیلیها معتقدند در فیلمهای کمدی آن چیزی که سبب خنده میشود شگفتزدگی مخاطب است که این اتفاق چندبار در «قضاوت» رخ میدهد.
این کارگردان توضیح داد: پس از پایان برخی از فیلمهای کمدی، شما وقتی با خودت تنها میشوی متوجه میشوی فیلم گرچه لحظات مفرحی برای تو داشته اما پیامی نداشته است اما ما با «قضاوت» میخندیم، شگفتزده میشویم و در انتها برای ما حرفی برای گفتن دارد. وقتی «قضاوت» را دیدم بیش از اینکه در قصه آن رابطه یک مدیر مدرسه با دانشآموز را ببینم رابطه یک مدیر فرهنگی با یک فیلمساز را دیدم.
چالشهای روایت یک «زخم»
در ادامه پاتوق فیلمکوتاه نوبت به «زخم» به کارگردانی سحر نورمنور رسید که کارگردانش در نشست غایب بود. علیزادهفرد درباره «زخم» گفت: در این پکیج از فیلمها، من حس متفاوتتری نسبت به «زخم» داشتم، این فیلم را قبلاً هم دیده بودم و باید بگویم پرداختن به برخی از موضوعات در فرهنگ و جامعه ما کار سادهای نیست و «زخم» و «دابر» فیلمهایی هستند که موضوعات سختی دارند.
وی ادامه داد: «زخم» علاوه بر اینکه به مسأله بلوغ یک دختربچه میپردازد، موضوع احساسبرانگیز نبود مادر را هم به تصویر میکشد که این امر میتواند همدلی مخاطب را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه کارگردانی و نویسندگی آن، کار سادهای نبوده و حتی تدوین آن هم بهاندازه است. همه این موارد کمک میکند تا دنیای فیلم برای ما باورپذیر باشد.
این کارگردان سینمای کوتاه، در ادامه در پاسخ به اظهارنظر یکی از مخاطبان مبنیبر اینکه «زخم» تنها در پی این بوده است که اشک مخاطب را دربیاورد، گفت: اینکه بگوییم فیلم میخواسته اشک مخاطب را دربیاورد و آن را محل اشکال بدانیم درست نیست، چون ما فیلم میسازیم که موضوعی را برای مخاطب باورپذیر کنیم. اگر منطق اتفاقات درون قاب درست نباشد، میشود پذیرفت که فیلم به دنبال ترحم مخاطب بوده است. اما در این فیلم اینچنین نیست، «زخم» به لحاظ منطق روایی به دنبال این نبوده که گریه مخاطب را دربیاورد.
استفاده هنرمندانه «گرازها» از عناصر داخل قاب
فیلم «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری هم آخرین فیلمکوتاهی بود که در پاتوق هفتم مورد بررسی قرار گرفت اما کارگردانش در نشست حضور نداشت.
علیزادهفرد درباره این فیلم گفت: از یک جهت موقعیت «گراز» جذاب است اما یک بدی هم دارد و آن، این است که موضوع بکری ندارد. چون در فیلم کوتاه مهم این است که سوژههای بکری داشته باشید. در «گراز» از عناصر داخل قاب به شکل هنرمندانهای بهره گرفته شده اما تکراری بودن سوژه و پایانبندی بد به آن ضربه زده است.
وی بیان کرد: پایان باز در فیلمسازی به این معنا این نیست که به همه موضوعات پاسخی داده نشود، بلکه به این معناست که تنها یکی دو سوال باقی بماند اما پایان این فیلم اصلا رها است.
کد خبر 6092034