Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر گفتاری از آیت الله سید محمدمهدی میرباقری است که در ادامه می‌خوانید؛

قرار نیست ما با موحد شدن، اسباب را رها کنیم؛ اینجا عالم اسباب است، ولی به اسباب نباید تکیه کرد که این باعث شرک می‌شود. اینکه ما بر زمین تکیه داریم و سفتی آن، محل اتکاء است، نباید ما را غافل کند و گمان کنیم که زمین ما را نگه داشته است، بلکه خداوند است که ما را نگاه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مگر همین زمین سفت نرم نشد و قارون را در خودش فرو برد؟! ما باید همه خوف و امیدمان به خدا باشد. آیا ما این ‌گونه‌ایم؟ یا اینکه تا پول همراهمان هست آسوده‌ایم ولی امان از روز نداری و اضطراب‌های آن.

حضرت ابراهیم (ع) هاجر و فرزندش اسماعیل (ع) را در کویر گذاشت و رفت در حالی که آنجا هیچ خبری نبود. بیابان برهوت بود. قرآن می‌گوید «رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ بِوادٍ غَیْرِ ذی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِیُقیمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوی إِلَیْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُون». یعنی خدایا من اهل خودم را در این بیابان غیرقابل کشت سکنی دادم تا اقامه صلاة در اینجا شود؛ تو خودت دل‌های خوبان خودت را به سمت آنها متمایل کن (که در روایت داریم: اینها شیعیان هستند) و از ثمره و محصول آماده به آنها برسان. عجیب است! او در دل کویر ثمره کار دیگران را می‌خواهد و البته خدا می‌تواند. حقیقت همین است که خدا رزاق است.

ما شرک‌های مختلفی داریم. ترس‌هایمان را نگاهی بیاندازیم! به چه چیزی احساس فقر نداریم؟! و البته عذاب‌ها و رنج‌های ما همه برای همین شرک‌هاست. اگر به وادی توحید رفتیم آنجا وادی امن است «لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی‏ فَمَنْ دَخَلَهُ أَمِنَ مِنْ عَذَابِی‏». حتی ترس ما از زلزله و… از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد. مگر سفتی زمین ما را نگه داشته بود که حالا با لرزش آن، ما را ترس بر می‌دارد؟!
نقل شده است که در حجره‌ای که آیت‌الله قاضی درس توحید می‌دادند لرزشی اتفاق افتاد و شاگردان فرار کردند. بعد که به درس برگشتند دیدند که استاد هیچ حرکتی نکرده و سر جای خودش نشسته و می‌گوید: برگردید شاگردان مکتب توحید!

باید به انقطاع‌ از‬ اسباب رسید و الوهیت خداوند را فقط دید و به آن متوسل شد. لکن جدا شدن ما از این اسباب، با ترس همراه است. اینکه عده‌ای در دنیا به پوچی و خودکشی و … می‌رسند به‌خاطر همین است که جداشدن این اسباب را می‌بینند و متوجه می‌شوند که این اسباب اگر کاره‌ای هم باشند مدتی کوتاهی است، لذا ترس و یأس و ناامیدی آنها را فرا می‌گیرد. لکن اینها به این نمی‌رسند که با بریدن از اینها باید به خدا گره خورد. یعنی از سستی این عالم به تکیه‌گاه عالم رهنمون نمی‌شوند و به او تکیه نمی‌کنند. حال ما به برکت رسول الله (ص) از شرک‬ جلی رها شده‌ایم لکن شرک‌های‬ خفی در ما کم نیست. اینها که در فضای تهدید و تحریم دشمنان اسلام می‌ترسند و عقب می‌نشینند به‌خاطر همین است. شرک است که فکر کنیم که دنیا رزق ما به دست قدرت‌هاست و آنها ضامن سلامتی و امنیت ما هستند. مگر از اینها کاری بر ما آید؟! «وَ بِیَدِکَ لَا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی‏ وَ نقْصِی‏ وَ نفْعِی وَ ضُرِّی‏».

همه گناه‌ها هم ریشه در شرک دارد که قبیح هستند. قلب مشرک است وقتی دروغ می‌گوید. کاسب اگر دروغ می‌گوید به‌خاطر همین است که خدا را رزاق نمی‌بیند. باید برسیم به اینکه آب و زمین و… کاره‌ای نیستند. لذا باید در ابتدای هر چیزی بسم الله بگوییم تا استعانت خود از اسماً الهی و خداوند را نشان دهیم و متذکر آن باشیم وگرنه غفلت است. دست زدن به مکروهات هم در درونش شرک‌های خفی دارد. اگر گفتند فلان چیز مکروه است و مطلوب خدا نیست چرا می‌خوریم؟ مگر با غیر آن تأمین نمی‌شویم؟! اگر کسی نگاه آلوده می‌کند فکر می‌کند در آن، نیازش مرتفع می‌شود، لکن نگاه کنترل نشده، ما را تأمین می‌کند یا خدا؟»

شیوع بیماری طاعون در نجف / ماجرای دستیابیِ «سید محمدباقر قزوینی» به اسرار توحید

مرحوم حاجی نوری در احوالات عالم بزرگوار، سید محمدباقر قزوینی (از علمای بزرگ دوره مرحوم کاشف‌الغطاء، و خواهرزاده مرحوم علامه بحرالعلوم) نقل می‌کنند که ایشان می‌گوید: بیماری طاعون در عراق آمد و فراگیر شد و نجف را هم در بر گرفت. مردم از شهر رفته بودند و نجف خلوت شده بود. افراد کمی مانده بودند از جمله من و یک روحانی دیگری از ایران، که به مؤمنین خدمت می‌کردیم….

یک روز که در کوچه‌های شهر نجف عبور می‌کردم، به یک شخصیت بسیار جلیل‌القدری برخورد کردم که من او را در این شهر زیارت نکرده بودم. به من فرمودند: به زودی به تو اسرار توحید عطا می‌شود.

چند شب گذشت. شبی در خواب دیدم که دو تا مَلَک از آسمان پایین آمدند، در دست یکی، لوح‌هایی یا نوشته‌هایی هست، در دست دیگری هم ترازویی هست. بعد، این الواح را دو به دو مقابل هم قرار می‌دهند و می‌سنجند و با هم سبک سنگین می‌کنند. متوجه شدم که این الواح مربوط به علوم و معارف اصحاب نبی اکرم (ص) و اصحاب ائمه هدات معصومین (ع) از یک طرف، و علمای شیعه از طرف دیگر است، این دو گروه را با هم مقایسه می‌کنند؛ اصحاب را با مرحوم کلینی، مرحوم صدوق، سید مرتضی، سید رضی و.... اندازه‌گیری می‌کنند که معارف کدام‌یکی بیشتر است. فرضاً فلان صحابی را با فلان عالم بزرگوار شیعی. و این الواح را هم به من نشان می‌دادند و می‌دیدم. یک به یک، اینها را اندازه‌گیری کردند تا رسید به مرحوم بحرالعلوم.

و آن مَلَکی که ترازو در دستش بود، فرمود ما آمدیم و مأمور هستیم این الواح را به این آقا هم نشان بدهیم. این الواح معارف را به من نشان می‌دادند. وقتی از خواب بیدار شدم، به‌اندازه‌ای از معارف الهی به من عطا شده بود که اگر به اندازه عمر نوح می‌خواستم تلاش کنم، این معارف به دست نمی‌آمد.

اینها مبالغه نیست. واقعاً بوده‌اند اهل سرّی که از این دست معارف داشتند. اگر کسی اهل تحمل شد، آن عنایات به او می‌شود و متناسب با ظرفیتش، باب معارف به روی او باز می‌شود. البته همه نمی‌توانند مستقیم از سرچشمه بنوشند؛ گاهی واسطه می‌خورد، گاهی واسطه‌ها بیشتر هستند، گاهی واسطه‌ها کمتر هستند. ولی بالاخره اگر کسی اهل تحمل و اهل استقامت شد، به میزانی که استقامت بکند و آمادگی و وسعت وجودی پیدا کند و بتواند بار این معارف را بکشد، به او این معارف را عنایت می‌کنند.

کد خبر 4870760

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا حوزه علمیه ویروس کرونا سیدهادی خسروشاهی کنفرانس بین المللی معرفی کتاب هندوستان سازمان تبلیغات اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رادیو گفتگو پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات پیام تسلیت دین اسلام مسجد فعالیت های قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۲۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند

رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی‌ گفت: دانشجویان دانشگاه‌های افسری و جوانان باید درس مقاومت و فداکاری را از شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس فرابگیرند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، امیر سرتیپ ناصر آراسته‌ رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی‌ در بیست و ششمین دوره‌ هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در جمع دانشجویان، ضمن تأکید بر قداست مناطق مرزی کشور که در دوران جنگ شاهد کشاکش‌های مختلف میان سربازان اسلام و مزدوران رژیم بعث عراق بوده‌اند، اظهار داشت: مناطق مرزی غرب کشور که عرصه‌ نبرد میان خیر و شر، یعنی میان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و رژیم بعثی صدام بوده‌اند، به مثابه‌ فرش قرمزی هستند که با خون پاک و مطهر شهدای هشت سال دفاع مقدس مزین شده‌اند.

وی افزود: به همان نحوی که در قرآن کریم، از ستارگان در معنای تلألو، نورافشان و راهنمای پیدا کردن مسیر یاد شده است، شهدا نیز به مثابه ستارگانی بر روی زمین، راهنمایان تمامی افراد جامعه برای گام نهادن در مسیر درگاه ذات احدیت، انبیای الهی و ائمهی اطهار در دنیا و آخرت هستند.

امیر سرتیپ آراسته اظهار کرد: اساتید، جانبازان و پیشکسوتان دوران جنگ تحمیلی به سبب به دوش کشیدن تجربیات و آموخته‌های ارزشمند نظامی و غیرت‌مندی نسبت به انقلاب و نظام اسلامی، به منزله‌ ستاره‌های دنباله‌داری هستند که نوری از عشق و ایثار از خود به یادگار می‌گذارند.

وی تصریح کرد: حضور دانشجویان دانشگاه‌های افسری در چنین مکانی، بدان سبب است که این جوانان بتوانند با دیدن «عبرت»، شنیدن «نصیحت» و دریافتن «حکمت»، درس مقاومت و فداکاری را از شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس فرابگیرند تا از این طریق، بتوانند به عوامل و زمینه‌های پیشرفت و حصول دستاورد در طی دوران جنگ تحمیلی نائل شوند.

رئیس هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در پایان خاطر شان کرد: در صورت ممارست در اصول سه‌گانه‌ فوق‌الذکر و فراگیری آموزش‌های میدانی و عملی کافی و درست، می‌توان به کسب رضایت خداوند متعال، جانشینان وی و ولی فقیه دست یافت و سعادت دنیا و آخرت خود را در راه اعتلای میهن اسلامی، تضمین کرد

ایستادگی بر سر ارزش‌ها و اصول، عامل پایداری نظام در مقابل هرگونه توطئه‌ای است

امیر سرتیپ محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش، با حضور در آیین افتتاحیه بیست و ششمین دوره‌ هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی که با حضور جمعی از فرماندهان نیروهای چهارگانه‌ ارتش، مسئولان لشکری و کشوری استان خوزستان، اساتید مدعو و پیشکسوتان هیئت معارف جنگ، روحانیون عقیدتی‌سیاسی‌های ارتش و دانشجویان دانشگاه‌‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، در پادگان "دژ" شهر خرمشهر برگزار شد، ضمن ابراز مسرت از حضور دانشجویان دانشگاه‌های افسری در این دوره‌ هیئت معارف جنگ، گفت: همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند «دوران هشت سال دفاع مقدس، دانشگاه انسان‌سازی بود»؛ بدین معنا که تمامی آحاد جامعه، با هر رنگ و جنسیتی، از هر قومیت و گویشی، برای پاسداری از آب و خاک میهن اسلامی خود به پا خاسته و با وجود تمام تفاوت‌های رفتاری و زیستی، از انقلاب و نظام اسلامی دفاع کردند.

وی افزود: تبدیل شدن به انسان‌هایی وارسته و متعالی برای حراست از آب و خاک کشور و عبور از کسوت‌ها و تعلقات دنیوی و دست یافتن به صفات و نشانه‌های الهی بر روی زمین، رسیدن به تجرد معنوی که افراد را به اصل خود نزدیک‌تر کرده تا به پاسداشت ارزش‌ها و هنجارهای ناب انقلاب اسلامی پرداخته و از این رهگذر بتوان در مقابل هر دشمنی از شرق تا غرب عالم ایستادگی کرد، همان مراد و منظوری است که امام خمینی (ره) از دانشگاه بودن جنگ و دوران هشت سال دفاع مقدس مد نظر داشتند.

امیر سرتیپ دادرس با تأکید بر توأمانی شناخت گذشته برای نیل به موفقیت در آینده، اظهار کرد: همکاری و تعامل میان تمام افراد دست‌اندرکار و نیز ایستادگی به پای ارزش‌ها و اصول بنیادین نظام اسلامی، با وجود انواع هجمه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، اصلی است که می‌تواند نظام مقدس جمهوری اسلامی را در مقابل هرگونه توطئه، تحمیل یا تغییر ارزش‌های غیرمرتبط با اسلام ناب محمدی رهایی بخشد.

وی حضور مؤثر در فضای مجازی را برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و تقویت بنیه‌های انقلابی ضروری دانسته و تصریح کرد: با حضور در عرصه‌ فضای مجازی می‌توان ضمن برخورداری از آخرین اطلاعات، در راه دفاع و حفاظت از ارزش‌های والای هشت سال دفاع مقدس نیز کوشش کرد تا بدین ترتیب بتوان با تقویت اعتقادات و تکیه بر ارزش‌هایی که در دوران جنگ تحمیلی، سبب برتری ما بر دشمنان شده‌اند، برای روز‌ها و حوادث آتی نیز آمادگی و بصیرت خود را حفظ کنیم.

امیر سرتیپ دادرس در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در دستان نظام اسلامی وجود دارد، همرده با آخرین دستاوردهای فنی- مهندسی کشورهای پیشگام در حوزه‌ جنگ‌افزارسازی بوده و لازم است تا این برتری در حوزه‌ جنگ سخت را با بهره‌گیری از مهارت‌های نیروهای انسانی و قدرت نرم جوانان کشور، به موفقیت دوچندان بدل کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دشمن دنبال گرفتن چادر از بانوان است/سنجش کارآمدی هر نظام با امنیت
  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • معمایی که امام درباره رژیم صهیونیستی مطرح کرد چه بود؟
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است
  • عریانی مقدمه بی‌حیایی است
  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند
  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)
  • فقط یک نفر شهامت داشت امباپه را سرجایش بنشاند
  • امام صادق(ع)‌ پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف دین بود
  • محمد مهاجری: آقای نصیری! انتقادهایتان روی چشم؛ اما شاهزاده شویی چرا؟